خانم ها در سنین نوجوانی 10 تا 16 سال چرخه ای به اسم قائدگی را تجربه میکنند که موجب خونریزی 4 تا 7 روزه می شود. البته تعداد روز ها در هر فرد ممکن است متغیر باشد اما اگر مدت زمان قائدگی شما بیش از 7 روز ب طول می انجامد و خونریزیتان به گونه ای است که باید زودتر از یک ساعت پد خود را تعویض کنید باید مشکل را با دکتر زنان و زایمان مطرح کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزانه شما شود.معمولا این چرخه هر 28 روز تکرار میشود البته بسته به عوامل مختلف ممکن است از 21 تا 35 روز تغییر کند. پریود نامنظم از جمله اختلالی است که ممکن است دغدغه بسیاری از بانوان باشد. علت، راهکار و درمان این بیماری را به طور مفصل خواهیم پرداخت.

 



پریود نامظم چیست؟

اگر زمان پریود شما دائما در حال تغییر باشد و خارج از چرخه 21 تا 35 روز اتفاق بیافتد این نشان دهنده قاعدگی نامنظم خواهد بود. اگر دچار عادت ماهیانه نامنظم شده اید باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا پس از انجام آزمایشات لازم علت مشخص شده ودرمان آغاز شود.

علت قاعدگی نامنظم

 تقریبا 30 درصد از زنان جهان عادت ماهیانه نامنظم را تجربه میکنند. این مشکل می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیافتد. در زیر به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

1. استرس و سبک زندگی
2.خوردن قرص های جلوگیری از بارداری
3.داشتن فیبروم(تومور خوش خیم رحم)
4.ابتدای بلوغ به دلیل ناقص بودن چرخه هیپوفیز هیپوتالاموس
5.نزدیکی به شروع دوره یائسگی
6.داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک
7. عود تیروئید در خانم ها
8.سرطان دهن رحم
9.ورزش های سنگین مانند دو مارتون

دقت کنید که این موارد تنها برخی از علت ها هستند و برای تشخیص دقیق لازم است حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

 



علائم پریود نامنظم
 

قاعدگی نامنظم در خانم ها می تواند با علائم زیر بروز کند:

1.اگر زیر 45 سال هستید و چرخه قائدیتان نامنظم شده
2.اگر سیکل قائدگی تان خارج از 21 تا 35 روز است
3. مدت زمان عادت ماهانه تان بیش از 7 روز است
4.در بارداری دچار اختلال شده اید

ابتلا به این علائم صرفا به دلیل بروز مشکل جدی ای نیست ولی بهتر است برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

 



بهترین راه درمان پریود نامنظم
 

درمان پریود نامنظم هم از طریق دارویی و هم از طریق درمان های خانگی امکان پذیر است. و در موارد شدید تر ممکن است نیاز به جراحی باشد.
 

درمان خانگی اختلال قاعدگی
 

تمرینات یوگا : همان طور که گفته شد استرس یکی از دلایل ایجاد این مشکل است. انجام فعالت هایی مانند یوگا که به آرامش فرد کمک میکند و میتواند برای درمان موثر باشد.

تغییر وزن :چاقی و لاغری بیش از اندازه میتواند موجب قائدگی نامنظم شود. داشتن تناسب اندام و وزن ایده آل میتواند در رفع این مشکل کمک کننده باشد.

ورزش منظم :داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک میتواند دوره قائدگی شما را دچار اختلال کند. از همین رو ورزش منظم میتواند در بهبود این سندرم و تنظیم چرخه قائدگی موثر باشد.

مصرف زنجیل : شاید مدرک علمی دال بر تاثیر گذاری زنجبیل بر این مشکل در دسترس نباشد. اما بر اساس تحقیقات مصرف این ماده باعث کاهش مقدار خونریزی در دوره قائدگی می شود. پس برای طعم دار کردن غذا از این ماده معجزه گر استفاده کنید.

مصرف دارچین : دارچین یکی از ادویه های مفید برای درمان قاعدگی نامنظم است. پس از مصرف این ادویه غافل نشوید.

ویتامین دی : مصرف این ویتامین میتواند برای رفع بسیاری از علت های عادت ماهیانه نامنظم مفید باشد. زیرا این ویتامین مفید علاوه بر کمک به رفع سندرم تخمدان پلی کیستیک به کاهش وزن و درمان افسردگی نیز کمک میکند.

ویتامین بی :این ویتامین بیش تر برای خانم هایی که تمایل به بارداری دارند ودچار پریود نامنظم هستند توصیه می شود. هم چنین اگر دچار سندروم پیش از قائدگی هستید مصرف این ویتامین می تواند کمک کننده باشد.

سرکه سیب : سعی کنید به طور روزانه از سرکه سیب استفاده کنید. این نوع از سرکه میتواند در کاهش وزن، کاهش قندخون و تنظیم انسولین موثر باشد.

مصرف آناناس : یکی از میوه های موثر برای رفع این مشکل آناناس است. این میوه به دلیل داشتن آنزیم برملین می تواند پوشش رخم را نرم و باعث تنظیم سیکل قائدگی شود. هم چنین به دلیل خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده در رفع درد پریود موثر است.

 

درمان داروئی اختلالات قائدگی
 

دارو هایی بسیاری برای رفع درد قاعدگی و تنظیم چرخه آن وجود دارد. ممکن است پزشک با توجه به مشکل شما داروهای هورمونی مانند قرص های پیشگیری از بارداری یا مسکن تجویز کند.
 

درمان جراحی اختلالات قاعدگی
 

اگر علت بیماری شما ثانویه باشد بهترین نوع درمان جراحی است. روش های مختلف برای جراحی شامل:
1.هیسترکتومی
2.لاپاراسکوپی
3.جراحی باز شکمی
4.کورتاژ درمانی تشخیصی

 



عوارض قاعدگی نامنظم
 

ابتلا به پریود نامنظم در مرحله اول نشان دهنده مشکلات جسمانی و بهداشتی است. اما در مراحل بعدی ممکن است باعث اختلالات جدی مانند ناباروری شود. عوارض قاعدگی نامنظم به شرح زیر است:
 

1. سندرم تخمدان پلی کیستیک
 

یکی از عوارض این مشکل ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است. افرادی که به این سندرم دچار هستند تخمک گذاری ندارند. در تخمدان افراد مبتلا به این مشکل کیسه های کوچک پر از مایع به نام کیست وجود دارد. معمولا این دسته از افراد شاهد عوارضی مانند چاقی مفرط، افزایش موهای زائد، عادت ماهیانه نامنظم و جوش خواهند بود.
 

2.  آندومتریوز
 

این پدیده زمانی به وجو می آید که سلول های آندومتریال که داخل رحم هستند خارج از آن شروع به رشد می کنند. این سلول ها در واقع همان سلول های دیواره رحم هستند که در زمان پریود میریزند به همین دلیل ممکن است این پدیده بیشتر در زمان بارداری اتفاق بیافتد. ای مورد سرطان زا و خطرناک نیست اما می تواند موجب درد زیاد و عادت ماهیانه نامنظم شود.
 

3. بیماری های التهابی لگن
 

این بیماری در واقع عفونت در ناحیه تناسلی بانوان است. این بیماری از عوارض بیماری های ناشی از روابط جنسی (به غیر از ایدز)است. اگر این بیماری به سرعت تشخیص داده شود امکان درمان آن با آنتی بیوتیک است. اما اگر تشخیص دیر انجام گیرد ممکن است به فالوپ و رحم صدمات زیادی وارد شود و باعث دردی طولانی مدت گردد. از جمله علائم این بیماری میتوان به خونریزی بین دو دوره عادت ماهیانه یا خونریزی پس از رابطه جنسی اشاره کرد.
 

4.  سرطان دهانه رحم


 یکی از عوارض جدی این مشکل سرطان رحم است که میتواند حتی باعث مرگ شخص شود. نشانه این نوع از سرطان نیز خونریزی پس از آمیزش جنسی و بین دو دوره پریود است.

 



تفاوت بین قاعدگی نامنظم وعلائم یائسگی
 

در بالا با علائم پریود نامنظم آشنا شدیم در ادامه به شرح علائم یائسگی می پردازیم.
 

1. احساس گرگرفتگی


معمولا 60 تا 80 درصد از زنانی که به یائسگی دچار می شوند احساس گرگرفتی زیاد در سر و گردن سپس قفسه سینه خود میکنند. این گر گرفتی پس از دو الی 4 دقیقه رفع خواهد شد. در بسیاری از زنان این مورد با اضطراب و تپش قلب و بعضا لرز همراه است.
 

2. تعریق شبانه


افرادی که دچار یائسگی می شوند ممکن است در طول شب تعریق شدید سرد یا گرم بکنند و با لباس های خیس از عرق از خواب بیدار شوند. همین امر میتواند موجب نداشتن خواب مفید و خستگی و احساس افسردگی در طول روز شود.
 

3. اختلال در خواب


حتی اگر تعریق های شبانه شما را از خواب بیدار نکند یکی از شایع ترین علل یائسگی اختلال در خواب و نداشتن خواب کافیست.
 

4. خشکی واژن


یکی از علائم شایع یائسگی خشکی واژن است که می تواند برای بسیاری از خانم ها آزار دهنده باشد. زیرا باعث احساس درد، سوزش و خارش در واژن و در حین آمیزش جنسی می شود.


5. افسردگی
 

اگر دچار اختلال در تمرکز، افسردگی، خستگی زیاد و نداشتن خواب کافی هستید در صورت داشتن سن بالای 45 سال ممکن است در شروف یائسگی باشید.

البته همان طور که پیش تر نیز گفته شد عادت ماهیانه نامنظم خود می تواند از علایم بروز یائسگی باشد.

 



چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
 

ایجاد اختلال در چرخه قائدگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در صورت بروز نشانه های زیر باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

1. اگر چرخه پریود شما بیشتر از 3 ماه است که متوقف شده و باردار نیستید.
2.اگر به طور ناگهانی دچار بی نظمی در قاعدگی خود شده اید.
3.اگر مدت زمان قائدگی تان بیش از 7 روز به طول می انجامد.
4.اگر خونریزی تان به گونه ای باشد که نیاز به تعویض پد زودتر از یک ساعت دارید.
5.اگر در طول مدت پریود درد بسیار زیادی را تجربه می کنید.
6.اگر طول مدت بین دو چرخه قاعدگی کمتر از 21 و بیشتر از 35 روز باشد.
7.اگر بین دوره های عادت ماهیانه  لکه بینی وجود داشته باشد.
8.اگر دچار ترشحات زیاد و تب شده اید.

سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد:

1. چه مقدار فعالیت بدنی انجام می دهید؟
2.آیا اخیرا تغییر وزن داشته اید؟
3. آیا به تازگی تغییرات عاطفی و استرس تجربه کرده اید؟
4.آیا سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی داشته اید؟

معایناتی که برای تشخیص علت پریود نامنظم شما انجام می گیرد:

1.سونوگرافی شکم
2.سی تی اسکن
3.معاینه لگن
4.آزمایش خون
5.سونوگرافی لگن و واژن
6. ام آر آی

 

 



سخن پایانی

به این نکته دقت کنید که اگر دچار عادت ماهیانه نامنظم نامنظم شده اید مراجعه به پزشک بهترین کار خواهد بود. زیرا با کنترل این مشکل می توانید از بروز مشکلات جدی ثانویه جلوگیری کنید. اختلالات در چرخه قاعدگی در اکثر مواقع خطرناک نیست و با مصرف یک دوره دارو قابل رفع خواهد بود. همینطور می توانید با ورزش کردن، دوری از استرس و خوردن غذاهای سالم تا حد زیادی در بهبود این مشکل کمک کننده باشید.