از آن جایی که افسردگی شایع ترین بیماری روانی در همه جوامع بشری است، در این فرصت می خواهیم به ارائه ده راهکار اساسی برای درمان افسردگی بپردازیم. اولین راهکار برای درمان، مراجعه به روانشناسان و روانپزشکان کلینیک ها و درمانگاه ها است. 
تحت درمان بودن برای درمان بیماری افسردگی بسته به عمق و درجه افسردگی ممکن است تا سال ها طول بکشد. بنابراین پیگیری در درمان و مداومت در مراجعات پی در پی نزد روانشناس یا پزشک معالج در رفع افسردگی تاثیر به سزایی دارد.
ریشه یابی و حل تروماهای کودک درون نیز در درمان این بیماری روحی بسیار موثر و مفید است. در واقع بسیاری از روانشناسان با شفای روحی کودک درون به درمان این معضل کمک می کنند.
یکی دیگر از راهکار های اساسی برای درمان افسردگی ورزش کردن و شنا کردن و پیگیری ورزش های مورد علاقه خود فرد بیمار است. زیرا ورزش کردن و داشتن جنب و جوش فرکانس بدن و روح فرد افسرده را بالا می برد و افسردگی وی را درمان می کند. 
به علاوه روش دیگر برای درمان این بیماری انجام مدیتیشن و روش های ریلکس کردن بدن و ارتباط با خداوند و نیایش و عبادت است. چرا که انجام مدیتیشن و تکنیک های ریلکسیشن به جریان یافتن انرژی های حیاتی در بدن فرد کمک می کند و از این طریق به درمان بیماری افسردگی کمک می کند.
راهکار اساسی دیگر برای معالجه افسردگی کمک گرفتن از بازی با بچه ها و بازی با سگ ها یا گربه های خانگی است. زیرا بچه ها و نگهداری از حیوانات خانگی خود ذاتاً شاد و پر انرژی هستند و می توانند انرژی فرد بیمار را بالاتر بیاورند. به ویژه که سگ ها و گربه ها خود دارای خاصیت درمانی مخصوصی هستند که وجودشان در خانه فرد بیمار به معالجه بیماری افسردگی او کمک می کند. در ادامه این مقاله از سایت برترین ها به معرفی بهترین راهکار برای درمان این بیماری خواهیم پرداخت.
 

سریعترین درمان افسردگی

 

بهترین درمان افسردگی

به گفته پزشکان بهترین راه برای درمان این بیماری، تغییر سبک زندگی است. تغییر سبک زندگی محدوده گستره ای دارد. از سبک خوردن و تغذیه سالم گرفته تا سبک انجام ورزش و داشتن تحرک تا عادات خوابیدن کافی و به موقع و ترک عادات منفی و ناپسند همه این موارد را برای رفع افسردگی باید تغییر دهیم و به صورت مثبت تبدیل کنیم.
تغییر عادات غذایی و پیش گرفتن سبک تغذیه سالم علاوه بر خوردن سبزیجات و میوه جات تازه یا غذا های سالم می تواند نوشیدن کافی آب را هم در بر بگیرد. زیرا شما هر چقدر آب بیشتری بنوشید و بدن خود را هیدراته کنید، سالم تر و با نشاط تر خواهید بود. 
ضمن آن که خوردن ویتامین دی که در انواع ماهی سالمون، آووکادو و روغن زیتون موجود است، به درمان افسردگی کمک می کند. همچنین برخی گیاهان دارویی مانند زعفران، چای کوهی، بابونه، جینسینگ و اسطوخودوس نیز درمان های مکمل برای رفع افسردگی هستند.
علاوه بر آن می توان با انجام انواع ورزش های معمولی یا پیاده روی و یوگا بدن فرد افسرده را خسته نمود تا جایی که بتواند در شبانه روز حداقل 8 ساعت بخوابد. به این ترتیب هم عادات خواب فرد بیمار و هم عادات ورزشی او تصحیح شده و به سمت سبک زندگی سالم پیش می رود.
به علاوه اگر فرد بیمار قبلاً عادات ناپسندی مانند استعمال الکل و مشروبات الکلی را داشته است، برای رفع بیماری افسردگی خود باید این عادات ناپسند را کنار بگذارد تا بتواند دوباره سلامتی روانی خود را به دست بیاورد. همچنین مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های کافئین دار مانند چای یا قهوه در افسردگی باید کنترل و تعدیل شود.

درمان افسردگی با مراجعه به روانشناسان 

مطمئن ترین روش برای درمان بیماری افسردگی مراجعه به مطب های روانشناسی و یا دکتر های روانپزشک است. زیرا این روش بسیار معتبر و تجربه شده است و اغلب با کمک گرفتن از دارو یا مکمل های دارویی بسیار سریع تر و راحت تر می توان به رفع افسردگی بیمار کمک کرد. به خصوص اگر افسردگی فرد از نوع شدید و مزمن باشد یا افسردگی های پس از زایمان که باید با استفاده از دارو درمانی و روش های روانپزشکی به درمان قطعی و سریع آن اقدام نمود.
علاوه بر آن روانشناسان و روانپزشکان اغلب در جلسات روانکاوی خود ریشه های افسردگی شما را در سنین کودکی و نوجوانی پیدا می کنند و سعی می کنند آن مشکلات و زخم های روانی را به صورت ریشه ای در فرد حل کنند. 
به علاوه پیگیری روند درمان توسط روانشناسان به گونه ای است که تا درمان کامل افسردگی با شما همراهی می کنند و متعهدانه کار درمان شما را به پایان می رسانند.
روان درمانی اگر چه روش جدیدی برای رفع بیماری افسردگی نیست اما معمولاً بسیار موثر است. مشاوران روانشناس از طریق  صحبت کردن با فرد بیمار راجع به علائم افسردگی در آن ها، عوامل استرس زا، روابط و وضعیت زندگی بیمار به حل مسائل آن ها می پردازند. در مقاله جدا از سایت به روش های جلوگیری از استرس به طور کامل پرداخته ایم که میتوانید با مطالعه، آن را پیاده سازی کنید.
 روان درمانی برای درمان کودکان افسرده، نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن کاربرد دارد. با وجود آن که، هیچ یک از عوارض جانبی مضر دارو درمانی را ندارد. روانشناس می تواند انواع تکنیک ها برای کمک به شما جهت انتخاب افکار، هیجانات و رفتار های سالم تر را به کار گیرد. روان درمانگران همچنین در طول درمان وضعیت افسردگی، شما را از لحاظ هیجانی حمایت می کنند و راه حل های کاربردی و مفیدی را جهت برخورد با چالش های روزمره به شما ارائه می دهند.
 

درمان قطعی افسردگی و اضطراب

 

رفع افسردگی با کمک طب های مکمل

برای درمان افسردگی های شدید و مزمن که مدت زمان طولانی فرد را درگیر خود کرده است استفاده از الکترو شوک درمانی و تحریک عصب واگ دو نمونه از درمان های مکمل هستند. در روش شوک درمانی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد هنگامی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است، جریان الکتریکی به خوبی کنترل شده ای را از میان مغز او عبور می دهند. این روش می تواند برای افسردگی های مقاوم به درمان بسیار موثر باشد. با این حال امعمولاً به عنوان آخرین راه حل برای رفع بیماری افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.
طب سوزنی نیز یکی دیگر از روش های درمان جایگزین برای معالجه افسردگی است. طب سوزنی که یک درمان مکمل رایج از کشور چین است به جریان یافتن انرژی چی یا نیروی حیاتی در کانال های بدن فرد بیمار کمک می کند و از این طریق به رفع افسردگی کمک می کند.
همچنین انواع روش های انرژی درمانی و هیلینگ یا شفای روحی با کمک انرژی های پاک الهی نیز از جمله روش های درمان افسردگی با کمک طب مکمل است که در برخی افراد موثرتر عمل می کند. انرژی درمانگر ها با پاکسازی کانال های انرژی فرد افسرده، جریان انرژی های حیاتی در بدن وی را بهبود می دهند و بلاک ها و انسداد های انرژی را در سیستم بیمار بر طرف کرده و باعث بالا آمدن سطح انرژی و فرکانس بیمار می شوند. 
در این روش که همکاری فرد بیمار بسیار تاثیر گذار است، لازم است تکنیک ها و روش های پاکسازی توسط خود فرد بیمار هر روزه انجام شود و تکرار گردد تا به مرور زمان فرد به سلامتی کامل روحی و روانی برسد. بنابراین این روش شاید برای درمان بیمارانی که افسردگی های شدید دارند و به هیچ وجه حاضر به همکاری با درمانگر نیستند، جوابگو نباشد. 

درمان بیماری افسردگی با کمک درمان های شناختی رفتاری

در این روش به بیمار آموزش داده می شود که روش فکر کردن یعنی شناخت و درک خود و آن چه انجام می دهد یا رفتار خود را تغییر دهد. برای بسیاری از بیماران، درمان شناختی رفتاری نسبت به سایر روش ها، تاثیرگذاری طولانی تری دارد. در درمان شناختی رفتاری، افراد مهارت هایی را یاد می گیرند که به آن ها کمک می کند در صورت عود دوباره افسردگی هم بتوانند از عهده غلبه بر آن بربیایند. 
درمانگر در این روش از مراجع می خواهد که افکار خود را ارزیابی کند، آن ها را در شرایط واقعی بیازماید و به راه های جدید فکر کردن دست پیدا کند و رفتار های جدیدی پیش بگیرد. در این نوع درمان معمولاً تکالیفی هم به فرد افسرده داده می شود که در خارج از اتاق درمان و بین جلسات آن ها را در زندگی روزمره خود مورد استفاده قرار بدهد.
نظریه شناختی رفتاری مطرح می کند افراد دارای باورهای بنیادین راجع به دنیا، زندگی و محیط اطراف خود هستند و براساس همین باورها به رویدادهای اطراف پاسخ می دهند. به عنوان مثال فردی که باور دارد دیگران می خواهند به او آسیب بزنند، در هر موقعیت روبرویی با دیگران، نگران یا واکنش پذیر می شود. 
این باورهای بنیادین بر فرد اثراتی می گذارند. به این صورت که وقتی با موقعیتی در جامعه روبرو می شود، باورهای بنیادین او در موقعیت های بیرونی انعکاس پیدا می کنند. در این نظریه مطرح می شود که واکنش های هر فرد نسبت به اتفاقات بیرون از او، احساسات وی را در بر می گیرد و فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در نتیجه اولین گام در این روش تشخیص باورها است. در قدم بعدی باید باورهای فرد افسرده را تشخیص داد و بر روی آن ها کار کرد.
 

معجزه برای درمان افسردگی

 

معالجه افسردگی با کمک طبیعت 

همان طور که همگی می دانیم طبیعت سر سبز سرشار از انرژی پاک طبیعی و نیروی حیات است. فرد افسرده نیز دچار کمبود انرژی است. بنابراین قرار گرفتن در میان طبیعت و یا پیاده روی کردن در کنار درختان و گل ها می تواند یکی از روش های خانگی برای رفع افسردگی باشد. به ویژه که نور آفتاب باعث ترشح هورمون سروتونین در بدن فرد می شود که این هورمون به هورمون شادی مشهور است. به علاوه در اثر تابیدن نور خورشید بر بدن فرد، ویتامین دی جذب می شود که این ویتامین در درمان افسردگی بسایر موثر است.
بنابراین جهت قرار گرفتن در معرض نور خورشید و جذب ویتامین دی و ترشح هورمون سروتونین باید فرد افسرده را در هوای آزاد یا طبیعت قرار دهیم. البته مشخص است که فرد دارای افسردگی های شدید خود نمی تواند به طبیعت برود و در این مواقع کمک و همیاری افراد خانواده برای بردن او به طبیعت و یا پیاده روی الزامی می شود.
حتی در مواردی که فرد افسرده حاضر به همکاری و بیرون آمدن از خانه و تخت خواب خود نیست، می توان با کنار کشیدن پرده های اتاق وی، نور خورشید را به داخل اتاق او هدایت کرد. همچنین اگر ساکن خانه های ویلایی هستید، می توانید از فرد افسرده بخواهید که فقط با حضور در حیات منزل چند ساعتی از روز را در زیر نور آفتاب قرار بگیرد تا بتواند با ترشح هورمون سروتونین از این وضعیت رخوت و سستی بیرون بیاید. امید است که با این روش بعد ها فرد افسرده بتواند با مرور زمان به پیاده روی یا انجام نرمش های سبک در طبیعت نیز بپردازد و به صورت کامل بر افسردگی خود غلبه کند.

درمان افسردگی در نوجوانان و کودکان 

درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان اندکی متفاوت تر و تخصصی تر است. همان طور که تشخیص آن نیز کمی سخت تر است و توجه بیشتر خانواده ها و مربیان مدرسه را می طلبد. اغلب ریشه بسیاری از کم دقتی ها یا تنبلی ها یا حتی افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان می تواند ابتلاء به افسردگی باشد. در این موارد کمک گرفتن از یک فرد مشاور یا روانشناس در تشخیص بیماری می تواند کمک کننده باشد.
به همان نسبت نیز درمان اختلال افسردگی در کودکان و نوجوانان، ظرافت های بیشتری را می طلبد که با همکاری والدین کودک قابل انجام است. برخی روانشناسان در این موارد از کودکان می خواهند که یک نقاشی را در مورد موضوعی خاص بکشد و با تحلیل المان های موجود در آن نقاشی به ریشه افسردگی در کودک پی می برند. 
در کودکان سنین بالاتر که مهارت های گفتاری و کلامی بالاتری دارند نیز گاهی از روش های بازی درمانی یا نوشتن خاطرات برای ریشه یابی و روان درمانی استفاده می شود. البته بهره گیری از هر کدام از این شیوه ها بستگی به نوع افسردگی کودک یا نوجوان و تخصص فرد درمانگر دارد و کاملاً با تشخیص فرد روانشناس انجام می پذیرد. در این روش های درمانی نیز در طی جلسات درمان به والدین کودک تکالیفی داده می شود که باید تا زمان مراجعه بعدی با کودک خود انجام بدهند و روند درمان را با مشاور روانشناس تکمیل کنند.
هر چند هزینه های مشاوره و روانشناسی در ایران نسبتاً بالا است ولی خوب باید توجه داشت که سلامت روانی فرد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به خصوص در بین کودکان و نوجوانان که سلامت روانی آن ها عامل رشد و شکوفایی استعداد های آن ها است و موفقیت فردای آن ها را تضمین می کند.
 

درمان افسردگی شدید در زنان

 

درمان افسردگی با کمک مدیتیشن

درمان بزرگسالان افسرده به کمک مدیتیشن یکی از ایمن ترین و لذت بخش ترین روش های درمانی است که همکاری بیشتر بیماران را نیز به دنبال دارد. زیرا مدیتیشن تمرینی بسیار راحت و آرام بخش است و هر فردی با تجربه کردن آن مایل است که دوباره و دوباره آن را تجربه کند و از مزایای تن آرامی و روح بخش آن استفاده کند. این تمرین که هیچ هزینه ای برای فرد افسرده ندارد و هیچ زحمت و تلاشی نیاز ندارد بسیار سهل الوصول و در دسترس است.
مدیتیشن برای کاهش استرس به راحتی می تواند در منزل خود فرد بیمار و هر زمان که او تمایل داشته باشد، انجام شود. به همین دلیل نیز انجام آن هیچ گونه زحمتی برای فرد ندارد. حتی مانند ورزش کردن یا دیگر روش های درمانی نیازی به خروج از منزل و صرف انرژی و هزینه خاصی ندارد. با وجودی که مزایای آن برای رفع استرس و افسردگی و ترشح هورمون های شادی بخش مغز بسیار زیاد گزارش شده است. 
امروزه حتی مدیتیشن به عنوان سبک زندگی سالم جزئی از تمرین های داخل مدارس کشور های توسعه یافته شده است و کودکان بسیاری از مزایای افزایش تمرکز آن برای بالا بردن هوش اجتماعی و هوش هیجانی خود بهره می برند. به همین دلیل نیز می توانید با انجام مدیتیشن یک سبک زندگی سالم و یک عادت بسیار مفید و مثمره ثمر را وارد زندگی خود کنید که علاوه بر معالجه افسردگی شما باعث موفقیت و پیشرفت های بعدی شما در تمام زمینه های زندگی اجتماعی بگردد.
 

همه چیز درباره مدیتیشن

 

جمع بندی 

امروزه از روش های زیادی برای درمان افسردگی در سراسر دنیا استفاده می شود. از مراجعه به روانشناس و دارو درمانی گرفته تا انجام درمان های شناختی – رفتاری که بایستی زیر نظر یک درمانگر متخصص و کارشناس انجام شود تا روش های درمانی طب مکمل مانند طب سوزنی و یا شوک درمانی و تحریک عصب واگ که در مورد افسردگی های مقاوم به درمان به کار می روند.
برای معالجه افسردگی در مورد برخی گروه های سنی مانند کودکان و نوجوانان یا افسردگی های پس از زایمان در مادران، همیاری و کمک دیگر افراد خانواده نیز برای سرعت بخشیدن به روند درمان موثر است. فراموش نکنید که تا درمان کامل ارتباط خود را با درمانگر حفظ نمایید.  
در هر صورت در قدم اول بهتر است با مراجعه به یک کلینیک متخصص و مجرب روانشناسی و یا مراجعه به یک روانپزشک به تشخیص نوع و درجه افسردگی خود بپردازید. در قدم بعدی با راهکار هایی که دکتر روانشناس یا روانپزشک به شما ارائه می دهد می توانید قدم به قدم به سلامتی روانی و رهایی از افسردگی نزدیک تر شوید.