ابتلا به بواسیر می تواند برای همه ما ناخوشایند باشد. این بیماری از آن دسته از مشکلاتی است که خیلی ها نمی توانند به راحت بیان کرده و خجالت، مانع از اقدام برای درمان آن می شود.  مطمئنا بهترین راه، پیشگیری از ابتلا به این مشکل است. این مشکل بیشتر در افراد بالای 50 سال بروز می دهد اما این به این معنی نیست که افراد جوان به آن دچار نمی شوند. اما اگر به بیماری هموروئید مبتلا شده اید جای نگرانی نیست. بهتر است ابتدا با راه های خانگی سعی در درمان و کاهش التهاب کنید و در صورت عدم بهبود به دکتر مراجعه کنید. دکتر در ابتدا سعی می کند با روش های غیر جراحی به درمان بواسیر بپردازد در صورت نتیجه نگرفتن، جراحی می‌تواند تنها راه درمان باشد. در این مقاله از سایت برترین ها به توضیح روش کلی برای درمان قطعی هموروئید پرداختیم، پس با ما همراه باشید تا با انواع روش های درمان این مشکل آشنا شوید.

همورئید یا بواسیر چیست؟

هموروئید با گشاد شدن سیاه رگ های مقعد و یا روده به وجود می آید. هموروئید به 2 مدل کلی اعم از: داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. هموروئید داخلی، در قسمت راست روده گسترش می یابد. یکی از شایع ترین نوع این بیماری هموروئید، خارجی آن است. در این مدل، زیر پوست یک توده دردناک به وجود می آید که به آن ترومبوزه می گویند. معمولا اشخاصی که به بواسیر خارجی دچار هستند پس از مدفوع ممکن است شاهد رگه های خون باشند و همین امر موجب می شود افراد برای درمان بدون عمل جراحی هموروئید اقدام کنند. هموروئید موجب ورم رگ های ناحیه مقعد می شود و طبق تحقیقات 50 درصد از بزرگسالان به این مشکل دچار هستند.


بیشتر بخوانید : درمان هموروئید با لیزر


 

داروی هموروئید
 

روش های درمان قطعی هموروئید و بواسیر

روش های مختلفی برای درمان همورئید یا بواسیر وجود دارد که به طور کلی به 2 نوع تقسیم می‌شود.

  • لیزری (که به صورت سرپایی است و اغلب بدون درد است)
  • روش سنتی (در این روش بیمار تحت بیهوشی قرار می گیرد.)

درمان بدون جراحی هموروئید یا بواسیر

جراحی سنتی ممکن است عوارضی مانند عفونت یا عود مجدد داشته باشد. اما بهتر است ابتدا از درمان غیر تهاجمی هموروئید استفده شود که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

اسکلروتراپی

اگر در مرحله اولیه ابتلا به همورئید قرار دارید، این روش می تواند برای شما موثر باشد. در این روش یک داروی مخصوص به بواسیر خارجی تزریق می شود و از این طریق موجب چسبندگی در سیاه رگ آسیب دیده و از بین رفتن آن می شوند.

استفاده از روش های خانگی برای درمان بواسیر یا هموروئید

درمان خانگی بواسیر به صورت مکمل برای بقیه روش ها انجام می گیرد. و در واقع نقش حمایت کننده را دارد. اگر دچار این مشکل هستید به شما توصیه میکنیم:

  • در برنامه روزانه خود خوردن حداقل 30 گرم فیبر را فراموش نکنید. فیبر را می توانید با خوردن انواع سبزیجات، غلات و میوه به دست بیاورید.
  • خوردن آب زیاد می تواند به نرم شدن مدفوع و راحتی دفع آن کمک کند. پس حتما 8 لیوان آب را در برنامه روزانه خود جای دهید.
  • 30 دقیقه ورزش روزانه داشته باشید. زیرا انجام ورزش به خصوص پیاده روی باعث تنظیم حرکات روده می شود.
  • برای رفع مشکل بواسیر حمام نشیمن می تواند کمک کننده باشد. به این صورت که در یک لگن آب گرم ریخته و حدود 20 دقیقه در آن بشینید. برای اثرگذاری بیشتر می توان از نمک اپسوم درون آب استفاده کنید.
  • برا کاهش درد چند تکه یخ را درون کیسه ریخته و بر روی ناحیه مقعد قرار داده و برای چند دقیقه ماساژ دهید.
  • در صورت احساس دفع مدفوع سریعا اقدام کنید تا موجب یبوست نشوید.
  • در روز یک  زمان خاص مثلا بعد از غذا خوردن را تعیین کرده و روی توالت بشینید. با اینکار حرکت روده را تحریک خواهید کرد.

داروهای گیاهی

درمان بواسیر با داروهای گیاهی امکان پذیر نیست . اما استفاده از این روش در کنار سایر روش ها می تواند کمک کننده بوده و به روند درمان سرعت بخشد. برای مثال برای کاهش درد و التهاب بواسیر می توان از برگ آلوئه ورا استفاده کرد. مصرف موادی مانند سیر یا پیاز می توان تا حد زیادی از ابتلا به عفونت جلوگیری کند. هم چنین برخی داروهای گیاهی دیگر مانند روغن نارگیل، فندوق جادوگر یا حتی سرکه سیب می توانند برای درمان موثر باشند.

داروهای موثر برای درمان بواسیر یا هموروئید

استفاده از داروها و پماد ها می تواند یکی از موثر ترین راه ها برای درمان قطعی هموروئید باشد.
دارو های بیماری بواسیر به سه دسته تقسیم میشوند:

  • کاهش درد و التهاب
  • ترمیم کننده پوست و تسریع دهنده بهبودی هموروئید
  • بی حس کننده برای کاهش درد ناحیه مقعد

داروهایی که برای  این مشکل استفاده می شوند استروئیدی بوده و در صورت استفاده اشتباه می توانند سبب نازک شدن پوست و آتروفی شوند. دقت داشته باشید که حتما از داروها به همان مدت زمان و مقدار مصرفی که متخصص برایتان تعیین کرده استفاده کید تا دچار عوارض آن نشوید. اگر علت بیماری داشتن بیوست شدید باشد می توانید با مشورت پزشک از ملین ها برای رفع این مشکل استفاده کنید.
فراموش نکنید که برای استفاده از هر دارویی به اجازه بهترین پزشک برای درمان هموروئید نیاز دارید. ما در سایت برترین ها، بهترین متخصصین نشیمنگاه در تهران را برای شما گرد آورده ایم تا بدون نگرانی بتوانید مراجعه کرده و مشکل خود را رفع کنید.

اگر در زمان مدفوع شاهد لخته خون هستید در واقع بیماری شما پیشرفت کرده و دیگر به درمان گیاهی و دارویی پاسخ نخواهد داد. پس بهترین راه درمان در این مورد انجام عمل جراحی ترومبکتومی است. که با اینکار پزشک  لخته خون را تخلیه میکند. اما این روش معمولا 48ساعت پس از ایجاد لخته خون موثر واقع می شود و پس از آن ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد.

این نوع از هموروئید خطرناک نیست ولی ممکن است باعث درد زیاد برای شخص و اذیت او شود. اگر این درمان ها جوابگو نبود آخرین مورد انجام عمل جراحی خواهد بود.
 

درمان هموروئید چیست


کدام درمان برای هموروئید بهتر است؟!

همانطور که در بالا گفته شد بهتر است ابتدا از درمان بدون عمل جراحی بواسیر استفاده کرده و در صورت جواب نگرفتن به سراغ روش های تهاجمی تر برویم. در زیر به چند نمونه از بهترین راه های درمان هموروئید اشاره خواهیم کرد.

پماد آنتی هموروئید بهترین درمان برای درمان بواسیر

پماد آنتی هموروئید یکی از موثر ترین درمان ها است که می تواند تا حد زیادی به درمان هموروئید خارجی و علائم آزاز دهنده آن کمک کند. این پماد از لیدوکائین برای کاهش درد و سوزش، هیدروکورتیزون استات برای کاهش التهاب، آلمینیوم ساب استات برای انقباض و کاهش التهاب، زینک اکساید که خاصیت منقبض کننده و ضد تحریک دارد ساخته شده که می تواند تا حد زیادی خونریزی، درد و التهاب را کاهش دهد. این پماد بدون نسخه پزشک قابل خرید است.

درمان بواسیر یا هموروئید با پماد هیدروکورتیزون

این دارو یک داری استروئیدی ست که در اشکال مختلف مانند پماد چشمی،قرص، آمپول، انمای رتانسیون، کرم موضعی و پماد موضعی قابل استفاده است.
ای دارو در درمان التهابات شدید ناشی از هموروئید استفاده می شود. هیدروکورتیزون در بدن مانند گلوکورتیکوئیدها عمل کرده و می تواند التهاب را کاهش دهد.
این دارو نیز نیاز به تجویز پزشک نداشته و با مراجعه به داروخانه می توانید آن را دریافت کنید.
برای درمان قطعی هموروئید در این روش در صورت داخلی بودن از اپلیکاتور استفاده کرده و اگر به هموروئید خارجی مبتلا هستید با دست تمیز بر روی ناحیه خارجی استعمال نمایید.

پماد نیتروگلیسیرین برای درمان بواسیر

این پماد به دلیل خاصیت آزاد کنندگی نیتریک اسید و شل شدن عروق پوست می تواند درمان مناسبی برای رفع درد ناشی از هموروئید باشد.
این دارو موجب می شود گردش خون در ناحیه مقعد بهبود یابد و از همین رو موجب کم شدن درد و سوزش در ناحیه مورد نظر می گردد. دقت داشته باشید این دارو را با داروهایی که حاوی سالیسیلات هستند مصرف نکنید.

تاثیر پماد لیدوکائین داروی بواسیر یا هموروئید

اگر دچار درد شدید هستید استفاده از لیدوکائین  میتواند تاثیر بسیار زیادی در تسکین درد داشته باشد. این دارو به ویژه برای افرادی که از شدت درد قادر به شستن و یا اجابت مزاج نیستن توصیه می شود.
البته ناگفته نماند که عوارض جانبی این دارو کم نبوده پس حتما قبل از استفاده بروشور داخل محصول را مطالعه  نمایید.

پماد ام جی داروی بواسیر یا هموروئید

یکی از بهترین پماد ها در درمان قطعی هموروئید پماد ام جی است. این دارو کاملا گیاهی بوده و از گیاه مورد ساخته شده که خاصیت ضد التهابی و التیام بخشی آن زبان زد است.
این دارو کاربردهای فراوانی دارد و می تواند به عنوان مسکن ، منقبض کننده، ضد باکتری و قارچ و ضد التهاب عمل کند  و علائم بواسیر مانند درد، سزش و التهاب را درمان کند.

درمان هموروئید با لیزر

اگر هنوز هموروئید شما خیلی بزرگ نشده می توانید از این روش سرپایی استفاده کنید. دقت داشته باشید استفاده از لیزر تنها می تواند اندازه ی بواسیر را کوچک کرده و علائم آن را کاهش دهد. از لیزر نمی توان برای درمان هموروئید های خیلی بزرگ استفاده کرد زیرا تاثیر چندانی در بهبود نخواهد داشت برای این دسته از هموروئید ها بهترین راه عمل جراحی خواهد بود. درمان بواسیر با لیزر انواع مختلفی دارد:

لیزر دی اکسید کربن

این لیزر بسیار پر قدرت بوده و میتوان توسط آن هموروئید را به سرعت از بین برد. زمانی از این لیزر استفاده می شود که هموروئید شدید و حاد باشد . زیرا عملکرد آن تقریبا مشابه جراحی باز است.

اشعه مادون قرمز

از این لیزر برای هموروئید داخلی و خارجی استفاده می شود. به این صور با گذاشتن پروب لیزر روی هموروئید درونی اشعه مادون قرمز تابیده شده و این طول موج باعث انعقاد بافت های درون هموروئید می گردد.
برای هموروئید خارجی پزشک از فیبر دیود بهره میگیرد و با تاباندن اشعه های این فیبر بر روی بواسیر موجب ایجاد لخته در آن و از بین رفتن آن می شود.
 


مطلب پیشنهادی سایت برترین ها :  تزریق بوتاکس در زیر بغل، بهترین راهکار برای خوشبویی در تابستان



درمان خانگی بواسیر خارجی

قیمت درمان هموروئید یا بواسیر

اگر درمان های خانگی و استفاده از دارو ها موثر واقع نشد به ناچار نیاز است از درمان های قوی تر مانند درمان هموروئید با لیزر یا عمل جراحی سنتی بواسیر استفاده کنیم

برای جراحی هموروئید با لیزر لازم است هزینه جراحی به مبلغ 4 تا 6 میلیون تومان، دستمز پزشک به مبلغ 2 تا 3 میلیون تومان، هزینه بستری شدن در کلینیک 2 تا 2 و نیم میلیون تومان را پرداخت کنید.

هزینه جراحی سنتی هموروئید 2 تا 2 و نیم میلیو تومان بر آورد شده در صورتی که باید 1  تا 1 و نیم میلیون دستمزد جراح و هرینه بستری در حدود 1 تا 1 میلیون و دویست لحاظ شود.ممکن است هزینه آن بسته به آزمایشات شما تغییر پیدا کند ولی در کل قیمت این لیزر در شهرهای مختلف تفاوت چندانی ندارد.

پس از جراحی با هر دو روش لازم است حداقل 24 ساعت در بیمارستان بستری و تحت نظارت پزشک باشید.

 انجام لیزر برای درمان قطعی بواسیر نسبت به نمونه قدیمی آن مزیت هایی دارد:

در لیزر دردی احساس نخواهید کرد به همین دلیل تمامی افراد می توانند با هر آستانه دردی از آن استفاده کنند.
این کار بدون بی هوشی و تنها با بی حسی موضعی انجام میگیرد پس ترس از بیهوشی و عوارض ناشی از آن وجود ندارد.
مدت زمان انجام این روش 20 دقیقه است که میتوان گفت کوتاه ترین زمان درمان را در بین روش ها دارد.
زخم ایجاد شده در لیزر بسیار کوچک تر از جراحی بوده به همین دلیل زمان زیادی برای جوش خوردن نیاز ندارد.
 

هموروئید چیست و چه علائمی دارد
 

جمع بندی

ممکن است به علت های مختلفی دچار عارضه ی هموروئید شویم. دارو های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارند که می توان بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد و قبل از حاد شدن مشکل به درمان آن پرداخت.
قابل ذکر است اگر به موقع برای درمان قطعی هموروئید اقدام نکنید یا تشدید آن امکان خونریزی زیاد، مرگ بافت، و حتی سرطان مقعد و روده بزرگ وجود دارد.
اگر باردار هستید ممکن است در ماه های آخر بارداری به دلیل افزایش وزن نوزاد و تغییر سیستم بدنی دچار این مشکل شوید همچنین با توجه به برنامه غذایی خاص و تغییر هورمونی ابتلا ب یبوست و در نهایت ابتلا به بواسیر وجود دارد. پس بهتر است با مشاهده علائم اولیه حتما به پزشک مراجعه کرده و از درمان های خانگی برای رفع آن استفاده کنید. ما  هر آنچه که باید در رابطه با بواسیر و راه های درمان آن بدانید را به شما گفتیم. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را ببرید.