مدتی است که برنزه کردن پوست طرفداران زیادی پیدا کرده هم در بین خانم‌ها و هم آقایان و بسیاری از این افراد برنزه کردن پوست را یکی از ملاک‌های زیبایی می‌دانند .
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید برنزه کردن پوست را تجربه کنید و دنبال راهی هستید که کمترین خطر را برای سلامتی شما داشته باشد، در این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

منظور از برنزه کردن پوست چیست؟

همانطور که از اسمش مشخص است به تغییر رنگ پوست به رنگ تقریبا تیره و برنزی رنگ برنزه کردن پوست میگویند که امروزه روش‌های متعدد و مختلفی برای این کار وجود دارد.
اولین بار در سال 1920 توسط کوکو شنل مد شد. در آن سال برای تعطیلات به سواحل جنوب فرانسه رفته بود و بعد از برگشت از تعطیلات متوجه شده که رنگ پوستش جلب توجه میکند چون پوستش برنزه شده بود. بعد از آن خانم‌ها و آقایان زیادی به تقلید از او شروع به برنزه کردن پوست خود کردند. این روال تا سال 1960 ادامه داشت تا اینکه در آن سال‌ها ارتباط بین سرطان پوست و قرار گرفتن در معرض  پرتوهای فرابنفش کشف شد.


بیشتر بخوانید : برنزه کردن پوست


بهترین راه برنزه کردن پوست

 

رنگ پوست یکی از موارد تاثیرگذار در چهره و ظاهر یک فرد است و در سرتاسر جهان افراد با ملیت‌های مختلف وجود دارند که، دارای نژاد و رنگ پوست‌های متفاوت هستند. مثل سفید پوستان، زرد پوستان، سیاه پوستان، سرخ‌پوستان و... .
خیلی از انسان‌ها از رنگ پوست خود راضی هستند ولی هستند افرادی که از رنگ پوستشان رضایت ندارند و همواره به دنبال راه و روشی هستند برای تغییر رنگدانه‌های پوستشان و البته بدیهی است که تغییر رنگ سفید پوستان به رنگ‌های تیره امکان‌پذیرتر و آسانتر است نسبت به کسانی که پوست تیره دارند.
در صورت هر نوع مشکلی پس از برونزه کردن می توانید به متخصص پوست در تهران مراجعه کرده و سلامت را به پوستتان برگردانید.

روش‌های برنزه کردن پوست چیست؟

چند روش برای برنزه کردن پوست وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود :

  • برنزه شدن به وسیله نور آفتاب
  • استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده مانند سولاریوم
  • محصولات شیمیایی برنزه کننده پوست
  • محصولات طبیعی مثل قهوه، روغن زیتون و ...

برنزه کردن پوست با آفتاب

همه ما می‌دانیم که اگر به اندازه کافی زیر نور خورشید قرار بگیریم پوستمان یا می‌سوزد یا برنزه می‌شود، اما در واقع چه چیزی باعث تغییر رنگ پوست می‌شود؟
ملانین یک رنگدانه قهوه ای روی پوست ایجاد می‌کند که به صورت برنزه ظاهرمی‌شود.
زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ملانین که یک رنگدانه تیره رنگ است توسط سلول‌های ملانوسیت پوست ایجاد می‌شود. این رنگدانه نور ماوراء بنفش خورشید را جذب می‌کند تا از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کند و در نتیجه پوست برنزه یا تیره رنگ می‌شود.
در ضمن برای برنزه کردن با آفتاب حتما از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید و هرگز روغن برنزه کننده‌ای که دارای ضد آفتاب نیست را روی پوست‌تان نمالید.
نگران نباشید SPF 30 به اندازه کافی قوی هست که از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند، البته نه آنقدر قوی که پوستتان برنزه نشود.

 

عوارض برنزه کردن با آفتاب

برنزه کردن با آفتاب، هم فوایدی برای شما دارد و هم مضراتی مثل:

فواید برنزه کردن پوست با آفتاب

  • بهبود خلق و خو
    برخی بر این باورند که قرار گرفتن در آفتاب و تغییر رنگ پوست با بهبود خلق و خو و بالا رفتن انرژی مرتبط است که میتوان احساس خوشایندی که بعد از برنزه شدن به فرد دست میدهد را باعث این اتفاق دانست.
  • تولید ویتامین D
    تولید ویتامین D از فواید دیگر آفتاب گرفتن است. چون نور خورشید حاوی UVB است، پوست را وادار به سنتز پرو ویتامین D3 می‌کند.

عوارض برنزه کردن پوست با آفتاب

  • بالا رفتن احتمال بیماری‌های پوستی
    مهمترین خطری که در برنزه کردن پوست با آفتاب وجود دارد، سرطان پوست و سایر بیماری‌های پوستی است.
    سرطان‌هایی مانند کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم.
  • تسریع روند پیری پوست
  • بالا رفتن احتمال بیماری چشمی
    استفاده نکردن از عینک آفتابی مناسب هم می‌تواند باعث بیماری‌های چشمی و انواع سرطان چشم شود.

برنزه کردن پوست با سولاریم

اولین و راحتترین و پرطرفدارترین راه بعد از آفتاب گرفتن برای برنزه کردن پوست، سولاریم است، چون راحتتر و سریعتر از روش‌های دیگر، پوست را برنزه و طلایی و خوش رنگ می‌کند. دستگاه سولاریم دو نوع دارد هم افقی و هم ایستاده.
دستگاه سولاریوم افقی دارای یک تخت است که در دیواره‌های آن لامپ با اشعه فرابنفش قرار داده شده است و همچنین مدل ایستاده هم به این صورت است که شما داخل آن می‌ایستید و در دیواره‌های آن لامپ با اشعه فرابنفش یا به عبارتی نور مصنوعی خورشید قرار دارد.
زمانی که شما در دستگاه سولاریم قرار میگیرید درب دستگاه بسته می‌شود و شما در معرض تابش نور قرار می‌گیرید.
باید این را بدانید که با یک بار استفاده از دستگاه سولاریوم، رنگ پوست شما تغییر نمیکند و برنزه نمی‌شوید. شما باید چندین دوره در زمان‌های مختلف و با میزان درجه مختلف، داخل دستگاه قرار بگیرید تا پوست شما برنزه بشود و این تغییر رنگ به سلیقه شما و رنگ و نوع پوست شما هم بستگی دارد.

عوارض برنزه کردن پوست با سولاریوم

معمولا استفاده زیاد و مداوم از این دستگاه به کسی توصیه نمیشود چون اگر زیاد از این دستگاه استفاده شود عوارض آن از نور آفتاب هم بیشتر است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تسریع روند پیری پوست
  • افزایش چین و چروک
  • افتادگی پوست
  • ایجاد لکه‌های پوستی
  • کک و مک
  • کدر شدن پوست
  • اگزما
  • ضخیم شدن پوست
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی
  • و

مطلب پیشنهادی : ترتیب استفاده از لوازم آرایش، مثل میکاپ آرتیست ها باشید!


عوارض استفاده از سولاریوم

البته اگر درست و به جا از این دستگاه استفاده کنید هرگز دچار مشکلات ذکر شده نمی‌شوید.

برنزه کردن پوست با کرم‌های برنزه کننده

استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های برنزه کننده پوست، بهترین و آسان‌ترین روش برنزه کردن پوست است. این روش هزینه کمتری نسبت به سولاریوم دارد و البته نتیجه آن هم موقتی است و ماندگاری کمتری نسبت به سولاریوم دارد. پس اگر برای برنزه شدن دو دل هستید کرم‌ها و لوسیون‌ها انتخاب خوبی برای شما هستند.

عوارض برنزه کردن پوست با کرم‌های برنزه کننده

مثل روش‌های قبل این روش هم عوارضی دارد زیرا این مواد شیمیایی هستند و از شایع‌ترین عوارض آن‌ها می‌توان به مقاومت بدن در برابر انسولین، ابتلا به دیابت، ایجاد اختلال‌های هورمونی اشاره کرد.
البته باید توجه داشته باشید، در صورتی این عوارض بروز می‌کنند، که شما به طور مدام و بی‌اندازه و زیاد از این محصولات استفاده کرده باشید.

برنزه کردن با کرم برنزه کننده

برنزه کردن پوست با مواد طبیعی

روش‌های زیر برنزه کردن پوست به صورت کاملا سالم است و بر پایه مواد طبیعی است، به همین دلیل است که عوارض کمتری دارند.

برنزه شدن با لیمو

ما متوجه شدیم که برنزه شدن پوست نوعی واکنش دفاعی برای محافظت از پوست است.
لیمو یکی از مواد طبیعی‌ای است که می‌تواند ملانین را در پوست افزایش بدهد و پوست را برنزه کند. اما باید در استفاده از لیمو خیلی احتیاط کنید.
لیمو ماده‌ای اسیدی است و به راحتی باعث آسیب دیدن پوست می‌شود، پس اگر پوست حساسی دارید باید خیلی بیشتر مراقب باشید و ترجیحا بهتر است از این روش استفاده نکنید.
برای برنزه شدن با این روش ابتدا عصاره لیمو را گرفته و روی پوست خود بمالید، بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. در ضمن اگر زودتر از 15 دقیقه حس سوزش کردید سریع ناحیه را بشویید.

برنزه کردن با استفاده از چای

یکی دیگر از ماده‌های بسیار خوب و طبیعی برای برنزه کردن پوست، چای سیاه است. برای این کار شما سه عدد چای کیسه‌ای و یا 3 پیمانه چای ترجیحا ایرانی نباشد که رنگ بیشتری داشته باشد را در سه چهارم فنجان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ده دقیقه دم بکشد و وقتی چای خیلی غلیظ شد آن با یک چهارم فنجان روغن کنجد ترکیب کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج یا ابر نرم این ترکیب را روی پوستتان بمالید.

برنزه کردن پوست با کمک قهوه

همه میدانیم که قهوه قابلیت رنگدهی بسیار بالایی دارد. برای این کار شما می‌توانید کمی قهوه را با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید، وقتی رنگ قهوه باز شده آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود سپس با یک تکه اسفنج یا ابر آن را روی پوست خود بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه پوست خود را بشورید.
اگر ماده قوی‌تری برای برنزه کردن پوست لازم دارید ترکیب حنا و قهوه بهترین انتخاب است.
در این روش یک قاشق غذاخوری قهوه را با سه قاشق حنا، مخلوط کنید و داخل کمی آب بریزید و بعد، این ماده را روی پوست خود بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند، پوستتان که رنگ گرفت آن را بشویید.
البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که به خاطر وجود حنا ممکن است پوستتان کمی نارنجی رنگ شود، پس حدود هر 2 الی 3 دقیقه پوستتان را چک کنید اگر دیدید، رنگ پوستتان رو به نارنجی شدن می‌رود، پوستتان را بشویید.

برنزه کردن پوست به کمک روغن زیتون

روغن‌های طبیعی برای برنزه کردن پوست در زمان آفتاب مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما از روغن زیتون برای برنزه کردن پوست بدون آفتاب هم استفاده می‌شود.
در این روش شما پارچه‌ای را به کمی روغن زیتون آغشته کنید و سپس روی پوست خود بمالید، بعد از گذشت 20 الی 30 دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید. با چند بار تکرار پوست شما برنزه می‌شود.

برنزه کردن با روغن بچه

به جز روغن زیتون، شما می‌توانید از روغن بچه هم برای برنزه شدن استفاده کنید. در این روش برای برنزه کردن بدون آفتاب، لازم است که شما یک روز در میان، مقدار کمی روغن بچه را روی پوست خود اسپری کنید. توجه داشته باشید که این روش ممکن است روی پوست هر فرد تاثیر متفاوتی داشته باشید.

برنزه کردن پوست به کمک شکلات

یکی دیگر از مواد طبیعی که میتواند پوست را برنزه کند، شکلات است. در این روش مقدار کمی شکلات را با کرم آرایشی مورد استفاده‌تان ترکیب کنید و روی نواحی مختلف پوستتان بمالید، بعد از گذشت نیم ساعت پوست خود را بشویید.

برنزه کردن با پودرکاکائو

کاکائو نیز همچون شکلات رنگدهی خوبی دارد، در این روش شما یک فنجان پودر کاکائو را با لوسیون بدنتان به خوبی مخلوط کنید و به صورت یکدست به تمامی پوست صورت و بدنتان بمالید و بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید.


بیشتر بخوانید : مراقبت از پوست در تابستان، چه نکاتی به سلامت پوست کمک می کند؟


برنزه کردن با مواد طبیعی

جمع بندی

ما در این مقاله تمام روش‌های موجود برای برنزه کردن پوست را برای شما بیان کردیم. انتخاب نهایی شما هر چه که بود لازم است تمام نکات ایمنی را قبل و بعد از برنزه کردن پوست رعایت کنید تا دچار عوارض آن نشوید
توصیه ما به شما این است که اگر قصد برنزه کردن پوست خود را دارید یا این کار را انجام داد‌ه‌اید حتما به متخصص پوست برای چکاپ مراجعه کنید، این کار بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های پوستی است.