به سرپرستی گرفتن یا خریدن سگ تصمیمی بسیار مهم تر از آن چیزی است که فکر می کنید کافی است حیواناتی که در حال واگذار شدن هستند را ببینید تا به نتیجه برسید که چه کسانی در این امر دچار پشیمانی شده و یا با بی تفاوتی حیوانات خود را رها کرده اند.
تصمیم گیری برای بردن سگ به خانه مانند به فرزندخواندگی پذیرفتن یک نوزاد انسان است مراقبت از سگ نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان پول و احساسات دارد قبل از این که سگی را به سرپرستی قبول کنید این سوالات را از خود بپرسید :
آیا برای نگه داشتن سگ وقت کافی را دارید؟ آیا در خانه خود فضای کافی را برای این نژاد از سگ دارید ؟ آیا می توانید از عهده مراقبت از سگها از جمله هزینه های دامپزشکی بربیایید ؟ آیا برای آموزش سگ ها و تربیت آنها وقت کافی را دارید؟ آیا آماده هستید که این مسئولیت ها را برای کل دوره زندگی سگ که می تواند بین ۱۰ تا ۱۸ سال باشد بر عهده بگیرید؟ اگر پاسخ شما به همه این سوالات مثبت است قدم بعدی این است که تصمیم بگیرید کدام نژاد سگ برای شما بهترین است.

انتخاب بهترین سگ

برای شروع عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از : اندازه سگ پوشش مویی و سطح فعالیت سگ
در خصوص اندازه سگ باید به این نکته توجه کرد که آیا سگ بزرگ در شرایط خانه شما مناسب نگهداری است و یا سگ کوچک؟ سگ های بزرگ به غذای بیشتری نیاز دارند ، بیشتر ادرار و مدفوع میکنند و برای اینکه اخلاق بهتری داشته باشند به آموزش بیشتری نیز نیاز دارند شما نمی توانید در یک سوئیت کوچک یک سگ گریت دین بزرگ را نگه داری کنید یا مثلاً در خصوص نگهداری از یک سگ نژاد سن برنارد یا ماستیف که ۹۰ کیلوگرم وزن دارد باید بدانید که آیا میتوانید از عهده تغذیه آن بر بیاید یا خیر ؟ یا به طور مثال آیا شما دائما مهمان هایی از رده سنی افراد مسن یا کودکان خردسالی دارید و اگر سگی نظیر نژاد روتوایلر یا سیبرین هاسکی  داشته باشید ممکن است برای آنها آسیب زا باشد ؟ همه اینها برخی از مواردی است که باید هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین نژاد سگ برای خانواده شما در نظر گرفته شود به یاد داشته باشید بزرگترین نژاد سگ ها نیز در زمان تولگی کوچک است و ممکن است در آن سن برای شما مناسب به نظر برسند اما آنها برای مدت طولانی کوچک نمی مانند

هنگامی که بهترین سایز سگ را برای خانواده خود انتخاب کردید در خصوص نوع پوشش مویی فکر کنید این ممکن است یک تصمیم عادی برای زیبایی به نظر برسد اما در واقع مسئله ای مهم در خصوص نظافت و نگهداری از سگ هاست سگ های مو بلند برای اینکه از گره خوردن و نمد شدن موهای آنها جلوگیری شود باید مرتباً برس کشیده شوند بعضی نژاد ها مانند بیشون فرایز و پودل به مراقبت های حرفه ای تری برای مرتب بودن و نظافت پوشش مویی احتیاج دارند و طبیعتاً هزینه بالاتری نیز خواهند داشت باید بدانید که آیا حاضر هستید کار نظافت و برس کشیدن را برای سگ خود انجام دهید یا خیر به یاد داشته باشید نظافت حیوانات فقط برس زدن مو نیست برخی از نژادها به تمیز کردن مناسب گوش و پوست نیاز دارد نژاد های خاصی مانند باست هاند و کوکر اسپانیل بعلت این که گوش افتاده ای دارند مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند و به شکل منظم می بایست گوش آنها تمیز گردد نژاد هایی که چین های پوستی صورت دارند نظیر نژاد بولداگ و شارپی برای جلوگیری از عفونت های پوستی به تمیز کردن مرتب چین های صورت نیازمندند اگر شما فردی هستید که نمی توانید این کار را انجام دهید پس این نژاد ها برای شما مناسب نیست.

سگ مناسب خانواده

در نهایت اینکه مردم باید در مورد سطح فعالیت یک نژاد و تطبیق آن با سطح فعالیت خود فکر کنند آیا شما فردی هستید که اهل ورزش کردن هستید و یا اینکه همواره در حال استراحت در خانه اید ؟ اگر شما فردی هستید که عاشق دویدن هستید ممکن است بتوانید سگی را انتخاب کنید که به فعالیت بالاتری احتیاج دارد ولی اگر فردی هستید که نمی توانید از یک حدی بیشتر فعالیت کنید و یا تحمل گرما را ندارید نژاد هایی را انتخاب کنید که به سطح فعالیت بالاتری نیاز ندارند به طور مثال اگر شما عاشق دویدن در فضای بیرون خانه هستید و دسترسی به فضای مناسب این کار دارید و می خواهید با سگ خود مرتب بیرون بروید نژاد بولداگ برای شما نژاد مناسبی نیست این نژاد سگ های کم تحرکی هستند که فقط دوست دارند در کنار خانواده خود بنشینند در عوض میبایست نژادهایی را انتخاب کنید که به فعالیت بالاتری نیاز دارند و یا اگر شما سگی را انتخاب می کنید که فعالیت بالایی احتیاج دارد و شما قادر به بیرون بردن آن نیستید این سگ دچار رفتار مخربی خواهد شد و در خانه شروع به خرابکاری خواهد کرد 
در نتیجه باید برای انتخاب سگ به مدت کافی فکر کرد و به درستی تصمیم گیری نمود و مطمئن شد که چه نوع نژاد سگی برای شرایط شما مناسب است با دیدن یکباره و با تصمیم احساسی هم به خود و هم به آن سگ ممکن است لطمه وارد گردد .
دکتر عرفان قاسمی