بسیاری از افراد جامعه می خواهند بدانند عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی چیست؟ تا بتوانند به محض تشخیص در خود یا اعضای خانواده اقدامات آگاهانه را انجام بدهند. در این بخش می خواهیم به بیان این عوامل بپردازیم.
همان طور که می دانید سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خونی که به مغز وارد می شود، متوقف شود. بروز این حالت سبب به وجود آمدن موقعیتی اضطراری در بدن می شود که به آن سکته مغزی گفته می شود.
در حالت طبیعی، مغز احتیاج به مواد غذایی و اکسیژن دارد تا بتواند به خوبی کار کند. اگر جریان خون حتی برای یک لحظه کوتاه متوقف شود، می تواند منجر به آسیب های زیادی شود. به این صورت که تنها پس از چند دقیقه کوتاه و به علت نرسیدن مواد غذایی و اکسیژن به مغز، سلول های مغزی شروع به از بین رفتن می کنند. مرگ سلول های مغزی منجر به از دست رفتن عملکرد مغز می شود. به این شکل که فرد دیگر نمی تواند کارهایی را انجام دهد که قبلاً توسط آن قسمت از مغز انجام می شده اند.

به عنوان نمونه سکته مغزی می تواند توانایی هایی حرکت، تکلّم، خوردن، تفکّر و یادآوری را تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه ممکن است فرد کنترل ادرار و مدفوع، کنترل هیجانات و کنترل عملکردهای حیاتی بدن را از دست بدهد. سکته مغزی ممکن است برای هر کسی و در هر زمانی اتفاق بیافتد. اما با داشتن بعضی عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی، شانس شما برای ابتلا به آن افزایش می یابد.
بعضی از این عوامل خطرساز در بروز سکته مغزی می توانند تغییر پیدا کنند و یا مدیریت شوند مانند فشار خون بالا، چاقی یا مصرف سیگار و برخی دیگر از این عوامل ممکن است مانند بالا رفتن سن قابل کنترل نباشند. تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

سکته مغزی خفیف خطرناک است


بیشتر بخوانید : مراحل تشخیص سریع سکته مغزی


عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی کدام است؟

عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی که می توانند تغییر یابند، درمان شوند و یا مدیریت شوند عبارتند از :

  • دیابت
  • مصرف سیگار
  • قرص های ضد بارداری
  • ورزش نکردن
  • چاقی
  • فشار خون بالا: فشار خون 9 روی 14 یا بالاتر می تواند شریان های خونی تغذیه کننده مغز را از بین ببرد.
  • مشکلات قلبی : مشکلات قلبی دوّمین عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی است و علّت عمده فوت در بین افرادی است که سکته مغزی کرده اند.
  • سابقه حملات ایسکمیک گذرا: حملات ایسکمیک گذرا اغلب به عنوان "سکته مغزی خفیف" نام برده می شوند و علائمی مشابه سکته مغزی دارند. با این تفاوت که علائم آن ماندگار نیست. اگر تاکنون یک یا چند حمله ایسکمیک گذرا را پشت سر گذاشته باشید، نسبت به فردی با شرایط سنّی مشابه ولی بدون تجربه حملات ایسکمیک حدود ۱۰ برابر بیش تر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار دارید.
  • تعداد گلبول های قرمز بالا: افزایش تعداد گلبول های قرمز خونی سبب افزایش غلظت خون شده و احتمال تشکیل لخته خونی را بالاتر می برد. این موضوع به خودی خود باعث افزایش احتمال ابتلا به سکته مغزی می شود.
  • کلسترول و چربی بالای خون: سطح بالای کلسترول خون سبب افزایش ضخامت و سفتی دیواره شریان های خونی می شود و باعث تشکیل پلاک می گردد. پلاک ها تجمعی از مواد چربی، کلسترول و کلسیم هستند که در دیواره های داخلی شریان ها تشکیل می شوند و می توانند جریان خون مغز را کاهش دهند. در صورت انسداد جریان خون، سکته مغزی بروز می کند.
  • مصرف بیش از حد  الکل: مصرف الکل به میزان بیش از دوبار در روز سبب افزایش فشار خون می گردد و مصرف بیشتر آن ابتلا به سکته مغزی را ایجاد می کند.

دیگر عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی

از دیگر عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی که قابل تغییر و درمان و کنترل هستند، موارد ذیل را می توان نام برد :

  • مصرف مواد مخدر: مصرف مواد مخدر داخل وریدی از آن جا که شانس ایجاد لخته خونی در مغز را افزایش می دهد، موجب افزایش احتمال بروز سکته مغزی نیز می شود. مصرف کوکایین و سایر مواد مخدر ارتباط نزدیکی با سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات قلبی عروقی دارد.
  • ریتم غیرطبیعی قلب: برخی از مشکلات قلبی می تواند احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد. تپش قلب نامنظم قوی ترین عامل خطرساز برای ابتلا به سکته مغزی است که قابل درمان نیز هست.
  • ناهنجاری های ساختاری قلب: دریچه های قلبی معیوب می توانند منجر به مشکلات قلبی دراز مدّت یا مزمن شوند که با گذشت زمان می تواند عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی باشد.

دیگر عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی که نمی توان آن ها را تغییر داد، عبارتند از :

  • افزایش سن: به ازای هر دهه پس از سن ۵۵ سالگی، شانس ابتلای به سکته مغزی دو برابر می شود.
  • نژاد: نژاد آفریقایی-آمریکایی نسبت به نژاد سفیدپوست احتمال بالاتری برای فوت به دلیل سکته مغزی را دارد. این موضوع بیشتر به علّت شیوع فشارخون بالا در نژاد آفریقایی-آمریکایی در مقایسه با سایر نژاد ها است.
  • جنسیت: سکته مغزی بیشتر در مردان رخ می دهد. با این وجود، زنان بیشتر در اثر ابتلا به سکته مغزی فوت می کنند.
  • سابقه قبلی سکته مغزی: اگر تاکنون یک بار به سکته مغزی دچار شده اید برای ابتلا به سکته مغزی دوم در خطر بیشتری قرار دارید.
  • عوامل وراثتی و ژنتیک: احتمال وقوع سکته مغزی در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، بالاتر است.

    اگر شخصی به سکته مغزی دچار شد لازم است سریعا توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شود تا هر چه زودتر درمان وی شروع گردد. به این منظو.ر می توانید برای دیدن بهترین دکتر مغز و اعصاب در تهران را به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

پیشگیری از سکته مغزی


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در ونک با تجهیزات پیشرفته


جمع بندی

سکته مغزی می تواند توانایی هایی حرکت، تکلّم، خوردن، تفکّر و یادآوری را تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه ممکن است فرد کنترل ادرار و مدفوع، کنترل هیجانات و کنترل عملکردهای حیاتی بدن را از دست بدهد. سکته مغزی ممکن است برای هر کسی و در هر زمانی اتفاق بیافتد. اما با داشتن بعضی عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی، شانس شما برای ابتلا به آن افزایش می یابد.
اما با داشتن بعضی عوامل خطرساز در بروز سکته های مغزی، شانس شما برای ابتلا به آن افزایش می یابد. بعضی از این عوامل خطرساز می توانند تغییر پیدا کنند و یا مدیریت شوند مانند فشار خون بالا، چاقی یا مصرف سیگار و برخی دیگر از این عوامل ممکن است مانند بالا رفتن سن قابل کنترل نباشند.