لیزر، بهترین راه درمان تیرگی رنگ لثه است. ملانین رنگدانه مسئول رنگ پوست است. سطوح بالاتر ملانین معمولاً به معنای پوست تیره تر است. بدن شما به طور طبیعی می تواند ملانین بیشتری نسبت به بدن افراد دیگر تولید کند. همچنین می تواند در پاسخ به تحریک بیشتر، ملانین بیشتری تولید کند. به عنوان مثال، وقتی برنزه می‌شوید، پوست شما ملانین تولید می‌کند، تا راهی برای دفاع از خود در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید باشد. لثه های شما نیز ملانین تولید می کنند. معمولا افرادی که رنگ پوست تیره تری به طور طبیعی بیش از دیگران ملانین تولید می کنند. اگرچه مردم اغلب تصور می‌کنند که لثه‌ها یک رنگ صورتی و یکنواخت هستند، اما حقیقت این است که لثه‌های افراد می‌توانند سایه‌های مختلفی داشته باشند. همچنین ممکن است لثه در پاسخ به تحریک، رنگدانه اضافی تولید کند. دود سیگار یک محرک رایج است، که منجر به افزایش تولید ملانین در لثه می شود.
 رنگ تیره تر معمولاً در افراد سیگاری که رنگ پوست روشن تری دارند، بیشتر دیده می شود. اغلب، تیره شدن لثه ها به دلیل یک عامل تحریک کننده اتفاق می افتد، و رنگ طبیعی لثه فرد نیست. خوشبختانه، لثه‌زدایی با لیزر یکی از راه‌های حذف رنگدانه تیره و بازگرداندن لثه‌ها به رنگ صورتی سالم است. دلایل زیادی وجود دارد، که باعث تیرگی بافت لثه می شود، اما به طور کلی نمی توان گفت تیرگی لثه به خاطر بیماری یا بهداشت ضعیف است. با این حال، مهم است که تحت معاینه قرار بگیرید، تا اطمینان حاصل شود که بیماری لثه یا سایر آسیب شناسی علت تیرگی نبوده. ممکن است، دلایلی مانند: سیگار کشیدن، استعداد ژنتیکی، برخی داروها یا عوامل دیگر باعث تیرگی لثه شده باشد. در برخی موارد، لثه ها ممکن است به دلیل عفونت قبلی یا آسیب بافتی برای همیشه تغییر رنگ داده باشند. در ادامه این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

علت تیرگی لثه


بیشتر بخوانید : درمان و علت بیماری های لثه: عفونت، خونریزی و کیست


مزایای لیزر لثه‌زدایی چیست؟

برای از بین بردن تیرگی لثه شاید روش ها و راه های متفاوتی وجود داشته باشد. اما امروزه لیزر، بهترین راه درمان تیرگی رنگ لثه شناخته شده است. روشن کردن نواحی تیره لثه ها با لیزر لثه، مزایای زیبایی و درمانی زیادی را برای بیماران به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • این فرآیند برای اکثریت افراد تقریباً بدون درد است
  • رنگدانه های تیره لثه را می توان دقیقاً برای درمان هدف قرار داد
  • در طول درمان یا بعد از آن خونریزی وجود ندارد
  • بهبودی سریع پس از درمان
  • خطر عفونت وجود ندارد

البته، بزرگترین مزیت استفاده از لیزر نتیجه نهایی آن است، که باعث می شود، بافت لثه زیبا و سالم با رنگ یکنواخت باشد.

در طی لیزر لثه چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر پزشکان، لیزر، بهترین راه درمان تیرگی رنگ لثه می دانند. با لیزر به آسانی و در کمترین زمان می توان تیرگی لثه را از بین برد. اما روش انجام آن به چه صورت است؟ ابتدا از بی حس کننده موضعی مناسب برای کاهش ناراحتی احتمالی هنگام استفاده از لیزر روی لثه ها تجویز می شود. اکثر بیماران فقط به بی حسی موضعی نیاز دارند. وقتی بافت لثه بی حس می شود، پزشک دقیقاً نواحی تیره خط لثه را با استفاده از لیزر برای ظاهری روشن تر درمان می کند. مانند لایه برداری پوست با لیزر، لایه برداری لثه با لیزر لایه بالایی سلول های روی لثه را از بین می برد. هنگامی که این سلول ها از بین می روند، رنگدانه های تیره از بین می روند، و لثه های صورتی تر نمایان می شود. درمان با لیزر معمولاً سریع است و پس از آن نیازی به استراحت طولانی نیست. بسیاری از افراد تنها پس از یک جلسه لیزر درمانی به نتایجی دلخواه می رسند. طول درمان هر فرد بستگی به مقدار بافت تیرگی دارد، که باید درمان شود. در طول مشاوره با پزشک، او می تواند تخمین تقریبی از مدت زمانی که می توانید انتظار داشته باشید، لیزر شما طول بکشد را به شما بگوید. به یاد داشته باشد برای این منظور لازم است به دندانپزشک حاذق و متخصص مراجعه نمایید. اگر به دنبال دندانپزشک در غرب تهران هستید حتما از صفحه دندانپزشک در غرب تهران دیدن نمایید. 

آیا پس از لیزر لثه، دوره نقاهت وجود دارد؟

پس از درمان ممکن است، بیمار حساسیت یا ناراحتی خفیف لثه را تجربه کند، که البته به سرعت از بین می رود. بعد از رفع احساس ناراحتی می توانید، به طور معمول غذا بخورید و بنوشید. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند، در حین غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب لثه‌های خود باشید، تا آسیبی نبینند.

چه انتظاری باید پس از لیزر لثه داشت؟

لیزر، بهترین راه درمان تیرگی رنگ لثه که معمولاً تقریباً دو هفته طول می کشد، تا نتایج کامل جلسه درمانی شما آشکار شود. اکثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند، که نواحی تحت درمان لثه هایشان بسیار روشن تر و صورتی تر به نظر برسد. برای افراد مبتلا به لثه های بسیار تیره ممکن است، یک درمان ثانویه برای دستیابی به نتایج مطلوب توصیه شود. خوشبختانه، زمانی که لثه ها به درستی مراقبت شوند، نتایج روشن شدن لثه با لیزر می تواند، ماندگارتر باشد. اگر می خواهید، این نتایج را حفظ کنید، ترک سیگار و ترک استفاده از سایر محصولات تنباکو بسیار مهم است.

چرا لیزر، بهترین راه درمان تیرگی رنگ لثه

لثه‌زدایی با لیزر به‌عنوان یک جایگزین کم تهاجمی برای سایر گزینه‌های رفع رنگدانه است. در گذشته، گزینه هایی برای از بین بردن رنگدانه اضافی از بافت لثه شامل خراش دادن بافت با چاقوی جراحی یا استفاده از ابزار چرخشی برای ساییدن فیزیکی لثه ها بود. روش چاقوی جراحی و ابزار چرخشی نه تنها تهاجمی تر و دردناک تر هستند، بلکه هزینه بیشتری نیز دارند، و زمان بهبودی قابل توجهی نسبت به درمان های لیزری دارند. از این رو لیزر، بهترین راه درمان تیرگی رنگ لثه است، که یک روش غیر تهاجمی و بدن درد است. همچنین طول در مان بسیار کمتری نسبت به روش های دیگر دارد. لیزر جایگزینی مناسب از لحاظ اقتصادی و درمانی برای از بین بردن تیرگی لثه ها می باشد.

درمان تیرگی لثه


بیشتر بخوانید : دندانپزشک خوب در خیابان مطهری


هزینه رفع رنگدانه لثه با لیزر چقدر است؟

در طول مشاوره، پزشک نیازهای شما را ارزیابی می کند، و یک لیزر درمانی سفارشی ایجاد می کند، که می تواند اهداف شما را برآورده کند. او همچنین می تواند یک قیمت جامع برای درمان به شما ارائه دهد. شما می‌توانید تنها بخشی از لثه‌های خود را که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است، درمان کنید، تا هزینه‌ را کاهش دهید. با این حال بیشتر افراد می خواهند لیزر، بهترین راه درمان تیرگی رنگ لثه را انجام دهند. قیمت های متفاوتی با توجه به تخصص پزشک، نوع لیزر، منطقه جغرافیایی درمانگاه می توانید به دست بیاورید. برای انجام لیزر حتماً باید به یک متخصص دندان پزشکی مراجعه کنید، تا آسیبی به لثه های شما وارد نشود.