داشتن کودکی که مدام در خانه از این اتاق به آن اتاق می‌رود،‌ در حین اینکه لذت‌بخش و پر از شادی است، می‌تواند با خطراتی همراه باشد. به همین دلیل آماده کردن خانه برای پیشگیری و به حداقل رساندن آسیب‌ها جزو وظایف والدین است. تجهیزات ایمنی کودک بسیار موثر هستند و مجهز شدن به این وسایل از بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری خواهد کرد، این روزها ابزارهایی وارد بازار شده که می‌تواند ایمنی کودکان را در قسمتهای مختلف خانه تامین کند.

مواظب باشید نیفتد

بچه‌ها خیلی زود یاد می‌گیرند که حرکت کنند و فاصله غلت خوردن تا ایستادن و راه رفتن‌شان زیاد نیست. به همین دلیل باید مراقب بود. وسایلی را که ممکن است باعث لیز خوردن شود، روی پله‌ها رها نکنید. همچنین می‌توانید زیر موکت یا فرش راه پله را با ترمز‌هایی که در بازار وجود دارد سفت کنید. این ترمز‌ها پلاستیک‌هایی هستند که باعث می‌شوند فرش روی سرامیک خانه لیز نخورد

مراقب لبه‌های تیز باشید

گوشه‌ها و لبه‌های تیز همه جای خانه هستند و به همین دلیل در هرجایی از خانه ممکن است خطر در کمین کودک‌تان باشد. لبه‌های تیز مبلمان و میز‌ها را می‌توان با ضربه ‌گیر پوشش داد تا حتی اگر کودک‌تان با ذوق فراوان به یکباره تصمیم می‌گیرد در خانه بدود، شما نگران آسیب او باشید. این ضربه‌گیر‌ها پلاستیکی هستند و هیچ خطری برای کودک ندارند.

کابینت‌ها را قفل کنید

یکی از کنجکاوی‌های همیشگی کودکان سرزدن به کابینت‌های آشپزخانه و ریختن وسایل داخل کابینت به وسط آشپزخانه است. در این میان اگر وسایل داخل کابینت تیز و برنده یا شکستنی باشند،‌ برای سلامت کودک بسیار خطرناک است. به همین دلیل باید هرچه زودتر آنها را با قفل کابینت،‌ محکم کنید تا کودک در امان بماند.

مراقب پریزهای برق باشید

یکی از جاهایی که کودک زیاد به آن سرک می‌کشد،‌ پریزهای برق است. اگر کودکی انگشت مرطوب خود را داخل پریز برق فرو کند یا یک قطعه فلزی را داخل پریز کند، احتمال مرگ او در اثر برق گرفتگی بسیار زیاد است. اغلب ما با انواع محافظ‌های پلاستیکی آشنا هستیم. این وسایل به صورت چند شاخه هستند که با قرار گرفتن مستقیم شاخه‌های آن داخل سوراخ‌های پریز برق، از ورود اجسام خارجی به داخل آن جلوگیری می‌کند.

برای درها محافظ بگذارید

اولین چیزی که کودک دلش میخواهد در اتاق بازی کند،‌ باز و بسته کردن در است و خب طبیعی است که با بی‌احتیاطی که دارد هر آن ممکن است قسمتی از بدنش آسیب ببیند. به همین دلیل ساده باید چهارچوب و لولاها و همچنین قسمت بیرونی در که سمت دستگیره در قرار دارد را با محافظ‌های مختلف پلاستیکی که وجود دارد،‌ ایمن کنید. درست است که ممکن است هیچ کدام از این اتفاقات برای کودکتان نیفتد اما در نهایت شما همیشه باید آماده مواجهه با خطرات باشید.

سیم‌ها را قایم کنید

سیم‌های رها شده در خانه می‌تواند موجب افتادن بچه و گیرکردن و حتی خفگی او شود به همین دلیل  باید تا می‌توانید آنها را جمع کرده و قایم کنید. برای این کار بهتر است بروید سراغ داپلرها. برای نصب داپلر احتمالا نیاز به کارشناس داشته باشید و خودتان نتوانید به تنهایی این کار را انجام دهید. داپلر برای سیم‌های تلویزیون و وسایل صوتی که کنار هم هستند و تجمع عظیمی از سیم را ایجاد می‌کنند،‌ الزامی است.

کنجکاوی را از او نگیرید

درست است که وظیفه شما به عنوان پدر و مادر این است که ایمنی کودک را به هر ترتیبی فراهم کنید و نگذارید سلامتش به خطر بیفتد اما انجام اقدام‌های احتیاطی به این معنا نیست که شما کودک از کشف دنیای اطرافش محروم کنید و مدام نقش والدین نگران را برایش بازی کنید. شما باید بتوانید بین این دو تعادل ایجاد کنید و لذت کشف را از کودکتان نگیرید.