فهرست:

موارد مهمی که لازم است پیش از انجام جراحی مفصل زانو رعایت شود
مراقبت‌ های مهم پس از عمل تعویض مفصل زانو
روز دوم پس از جراحی
مرخصی از بیمارستان پس از عمل تعویض مفصل زانو
روز سوم پس از عمل تعویض مفصل زانو
مراقبت ‌های کلی پس از عمل تعویض مفصل زانو
کلام پایانی

بزرگ‌ترین مفصلی که در بدن وجود دارد مفصل زانو است این مفصل نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های روزانه هر فرد ایفا می‌کند. در صورتی که آسیبی به مفصل زانو وارد شود زندگی فرد به صورت کلی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. آسیب‌های مختلفی مانند آرتروز زانو ممکن است منجر به تعویض مفصل زانو گردد. این عمل یکی از عمل‌های جراحی است که در طی فرآیند  این عمل قسمت‌های آسیب دیده ساختار زانو به وسیله ایمپلنت مصنوعی جایگزین می‌شود. در حال حاضر عمل تعویض ساختار‌های آسیب دیده زانو با ایمپلنت مصنوعی را تعویض مفصل زانو می‌گویند. زمان بازیابی و ریکاوری فرد بیمار پس از عمل کوتاه است اما توجه به مراقبت های قبل از عمل تعویض مفصل زانو بسیار حائز اهمیت و مؤثر است. تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو


بیشتر بخوانید : مدت زمان عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟


موارد مهمی که لازم است پیش از انجام جراحی مفصل زانو رعایت شود

مراقبت های قبل از عمل تعویض مفصل زانو به اندازه مراقبت‌های بعد از آن بسیار مهم است. زمانی که فرد نیاز به عمل تعویض مفصل زانو پیدا می‌کند لازم است موارد بسیار مهمی را پیش از انتقال این فرد برای انجام عمل تعویض مفصل زانو در نظر بگیرید. به منظور آماده‌سازی شرایط، لازم است تا امکانات مربوط به حمل بیمارستان از منزل را رعایت کنید همچنین بالشت مناسبی در قسمت زیر پای فرد قرار دهید. تختی را باید مهیا کنید که از ارتفاع استاندارد و مناسبی برخوردار باشد. کمپرسور یخ برای زانو می‌تواند از التهاب به وجود آمده بکاهد.

مراقبت‌ های مهم پس از عمل تعویض مفصل زانو

پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو به طور طبیعی فرد دچار درد و همچنین تورم در قسمت زانو و کبودی محل جراحی دارد. البته لازم به ذکر است بیشترین تورم و کبودی در روز‌های هفتم تا دهم مشاهده می‌شود. برای راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو لازم است تا در صورت تورم و همچنین کبودی از یک فیزیوتراپ کمک بگیرید.
متخصص فیزیوتراپ با استفاده از وسایل کمکی می‌تواند روند درمان را تسهیل کند. از اعمال نیروی زیاد به زانو پس از عمل تعویض مفصل زانو جداً خودداری نمایید. در زمانی که فرد در بیمارستان و تحت نظر قرار دارد محل جراحی توسط پرستاران بررسی خواهد شد. توجه داشته باشید تعویض لباس و همچنین استحمام و استفاده از سرویس بهداشتی باید به کمک سایر افراد انجام شود. ورزش‌های بعد از عمل تعویض مفصل زانو نیز مطابق با تجویز فیزیوتراپ باید انجام شود.
بسیاری از آموزش‌های لازم پس از عمل تعویض مفصل زانو به واسطه متخصص آموزش داده می‌شود. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که پس از عمل تعویض مفصل زانو احتمال ایجاد لخته خون در شخص وجود دارد لخته خون امکان حرکت به بخش‌های حساس بدن مانند قلب را دارد که این موضوع امکان سکته مغزی و همچنین قلبی را در فرد افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است تا بیمار تمامی دارو‌هایی را که به واسطه پزشک متخصص تجویز می‌شود را سر وقت و با دقت زیادی مصرف نماید.

روز دوم پس از جراحی

خشکی زانو بعد از عمل تعویض مفصل امری طبیعی است لذا از روز دوم باید اقدام به انجام برخی از حرکات بسیار سبک و ملایم نمود. در روز دوم پس از عمل تعویض مفصل زانو توانایی راه رفتن فرد بیمار به واسطه ابزار‌های کمکی انجام خواهد شد. در صورتی که از پوشش‌های مناسب در ناحیه جراحی استفاده شود فرد می‌تواند اقدام به استحمام نماید. اما توجه داشته باشید در صورتی که پوشش‌های مناسبی در ناحیه جراحی وجود نداشته باشد فرد نباید تا روز پنجم تا هفتم از حمام استفاده کند. لازم است دقت کنید به مدت ۳ تا ۴ هفته باید از شنا کردن و غوطه ور شدن در آب پرهیز کنید.
نکته مهم و حائز اهمیتی که در روز دوم عمل تعویض مفصل زانو باید به آن دقت کنید این است که فرد در این روز باید تلاش کند تا بتواند زانوی خود را به صورت کامل باز کند. در این روز فرد بیمار می‌تواند فعالیت‌هایی نظیر ‌ایستادن و همچنین نشستن و استفاده از توالت را در صورتی که فشاری به بدن وارد نشود با کمک سایر افراد و با دقت بالا انجام دهد. مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل به مراقبت‌های پس از عمل تعویض مفصل زانو ارتباط دارد.

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو


بیشتر بخوانید : اگر زانو درد دارید، بخوانید!


مرخصی از بیمارستان پس از عمل تعویض مفصل زانو

با توجه به اینکه عمل تعویض مفصل زانو چه مقدار زمان می‌برد و همچنین شرایط بیمار پس از این عمل چگونه است به طور میانگین مرخص شدن بیمار بین ۱ تا سه روز زمان می‌برد. لازم به ذکر است در صورتی که پزشک متخصص تشخیص دهد که شرایط ترخیص بیمار وجود ندارد طول مدت بستری شدن بیمار افزایش خواهد یافت. به طور کلی می‌توان گفت هر چه میزان بهبود بیمار سریع‌تر باشد و پاسخ مناسب‌تری به حرکات فیزیوتراپی داشته باشد فرآیند  ترخیص زودتر انجام خواهد گرفت.

روز سوم پس از عمل تعویض مفصل زانو

در روز سوم فرد بیمار باید بتوان بدون کمک گرفتن از سایرین از زمین برخیزد و به واسطه ابزار کمکی که در اختیار دارد می‌تواند قدم بزند توجه داشته باشید. در روز سوم نباید حرکات به صورت ناگهانی باشد و باید به آرامی و با دقت بسیار بالا انجام شود در این روز فرد بیمار می‌تواند کار‌هایی نظیر لباس پوشیدن و همچنین استفاده از توالت بدون کمک به دیگران را به تنهایی و با آرامی انجام دهد. بالا رفتن از پله بعد از تعویض مفصل زانو ممنوع است و فرد بیمار نباید پس از انجام این عمل از پله بالا رود.

مراقبت ‌های کلی پس از عمل تعویض مفصل زانو

پس از روز سوم بیمار طبق برنامه‌ای که فیزیوتراپ در نظر می‌گیرد می‌تواند فعالیت‌های لازم را انجام دهد. توجه داشته باشید که از روز هفتم تا دهم بیشترین میزان متورم شدن زانو را خواهید داشت. در این گونه از مواقع پیشنهاد می‌شود تا فرد بیمار از یک بالش در زیر مچ پا یا ساق پا استفاده نماید. در حقیقت باید پا از سطح قلب بالاتر نگهداری شود. توجه داشته باشید بالش به هیچ عنوان نباید با زیر زانو قرار داشته باشد. کمپرس یخ می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن تورم زانو باشد لذا بهتر است تا از کمپرس یخ در روز هفتم تا دهم استفاده شود.
استفاده از کمپرس یخ می‌تواند سه تا چهار مرتبه در روز نیز انجام شود توجه داشته باشید در صورت افزایش درد در ناحیه ساق پا باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید و یا از پزشک مشورت بگیرید. فیزیوتراپی برای تسهیل درمان اقدام به تجویز برخی از حرکات ورزشی ملایم برای فرد بیمار می‌کند. بنابراین انجام حرکات ورزشی ملایم و طبق تجویز فیزیوتراپ می‌تواند بسیار مؤثر باشد. توجه داشته باشید در زمانی که اقدام به فعالیت‌های ملایم ورزشی می‌کنید احساس درد و سفتی در زانو امری طبیعی محسوب می‌شود.

همچنین برای برطرف کردن این درد‌ها باید مطابق با برنامه تجویز شده پزشک عمل کنید. نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با مراقبت‌های پس از عمل تعویض مفصل زانو این است که مصرف برخی از دارو‌ها ممکن است باعث بروز یبوست در فرد بیمار شود. برای این منظور راهکار‌های لازم را جهت رفع یبوست از متخصص جراح دریافت نمایید. زمان استفاده از دارو‌ها نیز یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت است چرا که مصرف درست و به موقع دارو‌ها باعث تأثیر‌گذاری بهتر آن‌ها می‌شود.
توجه داشته باشید که در صورتی که از دارو‌های ضد درد استفاده می‌کنید نباید منتظر شروع درد باشید. تأثیر دارو‌ها معمولاً سی دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شود. یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که بیماران پس از عمل تعویض مفصل زانو دارند این است که بعد از عمل تعویض مفصل زانو چی بخوریم؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت پس از انجام این عمل غذا‌های با کیفیت و مصرف لبنیات و سبزیجات تازه می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد. برای معاینه دقیق و کاهش عوارض ناشی از جراحی لازم است به بهترین دکتر ارتوپدی در تهران مراجعه نمایید

راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو


بیشنر بخوانید : فیزیوتراپی بیماری های ارتوپدی


کلام پایانی

مراقبت های قبل از عمل تعویض مفصل زانو مانند مراقبت‌های بعد از آن در روند تسهیل درمان این بیماری بسیار کمک‌کننده خواهد بود. با توجه و عمل به مراقبت‌های پس از تعویض مفصل زانو می‌توانید بسیاری از مشکلات مربوط در این زمینه را برطرف نمایید. بسیار مهم و حائز اهمیت است که طبق برنامه و با مشورت پزشک طول مدت درمان خود را سپری کنید بر همین اساس توجه به مراقبت‌های بعد از عمل تعویض مفصل زانو امری حیاتی و ضروری به حساب می‌آید.