فهرست

معرفی راهکار برای درخشان کردن فرش
محلول ‌های مؤثر برای براق کردن فرش
لکه بری آبمیوه و براق کردن فرش به واسطه خمیر دندان
لکه بری لکه خون
کلام پایانی

براق کردن فرش یکی از اقداماتی است که به منظور تمیز کردن آن استفاده می‌شود؛ به طوری که شفافیت و درخشندگی فرش مانند روز اول خواهد شد. وضوح رنگ‌های فرش پس از مدت زیادی استفاده، به مرور کدر می‌شود؛ بنابراین روش‌هایی وجود دارند تا بتوان با استفاده از آن‌ها نسبت به براق کردن فرش اقدام کرد. این روش‌ها در برخی از مواقع با دستگاه‌های مکانیزه انجام می‌شوند، اما روش‌های آسان و مؤثر دیگری نیز وجود دارند که می‌توان در منزل انجام داد. تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

لکه بری فرش


بیشتر بخوانید : قالیشویی در شهرک غرب


معرفی راهکار برای درخشان کردن فرش

به طور کلی تجمع گرد و غبار بر روی فرش و نفوذ این گرد و غبار‌ها به بافت داخلی موجب کدر شدن رنگ فرش به مرور زمان خواهد شد. یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای عدم کدر شدن فرش با گذشت زمان، استفاده از جاروبرقی به صورت مرتب است. این کار باعث می‌شود تا گرد و غبار موجود به بافت داخلی فرش نفوذ نکند.

در صورت وجود هر گونه لکه باید بلافاصله اقدام به برطرف کردن و از بین بردن آن کرد. این لکه‌ها می‌توانند لکه‌های روغن، چای، خون و آبمیوه باشند. توجه داشته باشید در برخی از مواقع با از بین بردن لکه، آن قسمت از فرش در مقایسه با قسمت‌های دیگر روشن‌تر خواهد شد. در این صورت نیاز است تا سطح فرش را به واسطه یک پارچه مرطوب شست‌وشو کنید.

 یکی از راهکار‌های بسیار مؤثر و نتیجه بخش که در اغلب موارد برای بسیاری از لکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از سرکه سفید و جوش شیرین است. یکی دیگر از راهکار‌های موجود برای درخشان‌تر کردن سطح فرش استفاده از لکه بر‌های شیمیایی هستند. در صورتی که از لکه بر‌های شیمیایی به صورت اصولی استفاده شود می‌توان نتیجه مناسبی را از آن‌ها دریافت کرد.

توجه داشته باشید پیش از اینکه اقدام به برق انداختن فرش نمایید حتماً سطح فرش را به خوبی جارو کنید. یکی دیگر از ترکیبات بسیار مناسب و بی‌نظیر استفاده از آب و شامپو فرش است. این ترکیبات را می‌توانید با مقداری شامپو تخم مرغی ساده ترکیب کنید و پس از آن به منظور درخشان کردن سطح فرش با یک پارچه تمیز به بر روی آن بکشید.

درخشندگی فرش


بیشتر بخوانید : لیست قالیشویی های مجاز تهران 


محلول ‌های مؤثر برای براق کردن فرش

روش‌های رایج و مؤثر زیادی برای دسترسی به یک محلول خانگی جهت براق کردن فرش وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از جوش شیرین و مقداری آب یکی از ترکیبات مناسب برای این کار است. توجه داشته باشید مقداری از جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و بر روی قسمت مورد نظر فرش اسپری نمایید. پس از گذشت چند ساعت اقدام به جارو کردن فرش مورد نظر کنید. محلول فوق یکی از بهترین محلول‌ها برای براق کردن فرش‌های دستباف به شمار می‌آید.

محلول آب گرم و صابون مایع

یکی دیگر از محلول‌های بسیار مؤثر، ترکیب آب گرم و صابون مایع است. برای درخشان کردن فرش با این محلول نیاز است تا با یک پارچه نخی ابتدا فرش را تمیز کنید و سپس محلول آب گرم و صابون مایع را بر روی فرش مورد نظر اسپری نمایید و اقدام به تمیز کردن سطح فرش و در نهایت خشک کردن آن به وسیله یک حوله کنید.

محلول صابون، آبگرم و سرکه

یکی دیگر از ترکیبات بسیار نتیجه بخش و مؤثر برای براق کردن فرش با استفاده از محلول صابون و سرکه است که این مواد را باید با مقداری آب گرم مخلوط نمایید. این محلول یک محلول بسیار قوی برای براق کردن فرش‌های دستباف و فرش‌های ماشینی است.

برف

شاید در وهله اول شنیدن این موضوع که برف برای براق کردن فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد مقداری عجیب باشد اما برف به دلیل داشتن خاصیت آمونیاک، یک ترکیب مناسب برای برق انداختن فرش بدون شست‌وشو است. برف می‌تواند گرد و غبار فرش دستباف را کاملاً از بین ببرد و باعث درخشان‌تر شدن سطح آن شود.

لکه بری فرش با برف

لکه بری آبمیوه و براق کردن فرش به واسطه خمیر دندان

یکی از آزار دهنده‌ترین لکه‌ها، لکه‌هایی هستند که به واسطه آبمیوه به وجود می‌آیند این لکه‌ها عموماً جزء لکه‌های سرسخت به شمار می‌آیند. برای برطرف کردن این لکه‌ها می‌توانید از خمیر دندان فاقد سفید‌کننده استفاده کنید. به این منظور می‌توانید خمیر دندان را بر روی مسواک بزنید و بر روی لکه آبمیوه مورد نظر بکشید.

لکه بری لکه خون

برای از بین بردن لکه خون نیاز است تا در مرحله اول مقداری آب بر روی لکه مورد نظر بریزید تا خون موجود در بافت فرش بیرون بیاید و سپس توسط حوله و دستمال نخی اقدام به تمیز کردن آب اضافی کنید. توجه داشته باشید برای براق کردن و درخشان نمودن سطح آن ابتدا باید اقدام به برطرف کردن لکه‌های موجود بر روی فرش کنید.

یکی از بهترین راهکار‌ها برای براق کردن فرش استفاده از جوش شیرین است. برای این کار مقداری جوش شیرین را بر روی فرش بریزید و پس از گذشت یک ساعت اقدام به جارو کردن فرش کنید. علاوه بر این می‌توانید مقدار زیادی نشاسته ذرت را به همراه نمک بر روی فرش مورد نظر بریزید. این ترکیب را نیز باید پس از یک ساعت جاروبرقی کنید. این راهکار بسیار مفید و کاربردی برای براق کردن و درخشان نمودن فرش به شمار می‌آید.

یکی دیگر از راهکار‌های مناسب استفاده از ترکیب آب و سرکه است. برای این کار آب و سرکه را به واسطه اسفنج به آرامی بر روی فرش بکشید. سطح فرش فقط باید مقداری مرطوب شود پس از آن ترکیب جوش شیرین و نشاسته ذرت را بر روی سطح فرش به واسطه یک برس بکشید و بعد از گذشت یک ساعت آن را با جاروبرقی جمع کنید. در نهایت با یک پارچه خیس تمامی بخش‌های فرش را تمیز نمایید.

لکه بری لکه خون


بیشتر بخوانید : خدمات نظافتی در شمال تهران


کلام پایانی

در برخی از مواقع به دلیل وجود گرد و غبار زیاد بر روی سطح فرش و به وجود آمدن لکه‌های مختلف شاهد کدر شدن سطح فرش خواهیم بود. به همین دلیل راهکار‌های مناسبی وجود دارند که به واسطه آن‌ها می‌توان لکه‌های موجود و گرد و غبار‌هایی را که به بافت داخلی فرش نفوذ کرده‌اند را برطرف کرد. این راهکار‌ها باعث می‌شوند تا فرشی براق و درخشان‌تر داشته باشیم. در واقع این روش‌ها به واسطه استفاده از ترکیب برخی از مواد با یکدیگر موجب براق‌تر شدن سطح فرش می‌شوند.