فهرست:
روش صحیح و اصولی نگهداری از ظروف استیل
معرفی راهکار برای براق شدن استیل
روش ‌های برق انداختن ظروف استیل
کلام پایانی

یکی از وسایل بسیار پرکاربرد و ضروری در آشپزخانه‌ها، ظروف استیل هستند. ظروف استیل به دلیل حفظ گرما و دارا بودن‌ رسانایی مناسب در انتقال حرارت یکی از محبوب‌ترین وسایل آشپزخانه به شمار می‌آیند. در بسیاری از مواقع به دلیل عدم مراقبت‌های درست از ظروف استیل شاهد کدر شدن سطح آن‌ها هستیم. برای براق کردن ظروف استیل روش‌های متعددی وجود دارد اما برخی از روش‌ها بسیار نتیجه بخش‌تر بوده و بعضی از مواد موجب از بین رفتن بسیاری از لکه‌های قدیمی بر روی ظروف استیل می‌شوند. در این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید. 

برق انداختن ظروف استیل


بیشتر بخوانید : تمیز کردن ظروف مسی


روش صحیح و اصولی نگهداری از ظروف استیل

از آنجایی که هر چه میزان ر‌ها کردن باقی مانده غذا‌ها بر روی ظروف و چربی‌های روی آن بیشتر باشد، امکان برق انداختن بر روی این گونه از ظروف دشوارتر است؛ اما امکان تمیز کردن آن‌ها نیز وجود خواهد داشت. با گذشت زمان لکه‌های به وجود آمده بر روی سطوح استیل به دلیل حرارت دیدن بر روی گاز با فلز ترکیب خواهند شد. 
توجه داشته باشید برای از بین بردن لکه‌های سرسخت و به منظور جلوگیری از ترکیب شدن باقی مانده مواد غذایی با استیل، نیاز است تا پس از هر بار پخت غذا اقدام به شست‌وشو و آبکشی ظروف استیل کنید و باقی مانده مواد غذا را بلافاصله از روی سطوح آن‌ها پاک نمایید؛ چراکه در صورت پاک کردن باقی مانده مواد غذایی، امکان تثبیت آن‌ها بر روی سطوح وجود دارد. 
برخی از مواد می‌توانند در این گونه از مواقع به عنوان مواد کمک‌کننده برای جلوگیری از تثبیت رنگ مواد غذایی بر روی سطوح استیل استفاده شوند. به عنوان مثال مقداری نمک و جوش شیرین برای تمیز کاری اولیه و برق انداختن ظروف بسیار کاربرد دارد. پس از شست‌وشوی ظروف استیل می‌توانید آن‌ها را با یک حوله بدون پرز خشک نمایید تا سطح ظروف همیشه براق و بدون لکه باشد.

معرفی راهکار برای براق شدن استیل

برای براق کردن ظروف استیل و از بین بردن مواد غذایی سوخته و باقی مانده غذا‌ها نیاز است تا در ابتدا آن‌ها را با آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی به مدت یک ساعت در مکانی مناسب قرار دهید. پس از آن دوباره ظروف را بر روی حرارت گذاشته و آب و صابون را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. حتماً پس از خنک شدن آب به وسیله یک اسکاج پلاستیکی اقدام به شستن ظروف استیل خود کنید. برای براق کردن قابلمه استیل می‌توانید مجدداً در درون آن مایع ظرفشویی و آب داغ بریزید. توجه داشته باشید برای لکه‌های سرسخت باید این کار را چندین بار تکرار کنید.

راهکار برای براق شدن استیل


بیشتر بخوانید : ۱۲ نکته برای نظافت منزل 


روش ‌های برق انداختن ظروف استیل

روش‌های بسیار زیادی برای برق انداختن ظروف استیل وجود دارند. به طور کلی تمیز کردن ظروف استیل کار دشواری نیست. با توجه به اینکه برخی از لکه‌ها به دلیل مواد معدنی موجود در آب به وجود می‌آیند یا به دلیل لکه‌های چربی و باقی مانده مواد غذایی تشکیل می‌شوند، روش‌های گوناگونی برای برطرف کردن این لکه‌ها وجود دارد.

برق انداختن ظروف استیل با جوش شیرین

براق شدن ظروف استیل به واسطه جوش شیرین و آب امکان‌پذیر است. این روش یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌های قدیمی و سرسخت غذا به شمار می‌آید. توجه داشته باشید برخی از لکه‌های سرسخت با چندین بار تکرار شست‌وشو از بین خواهند رفت. برای استفاده از این روش لازم است تا با در نظر گرفتن اندازه ظرف حدود ۱.۲ تا ۱.۴ فنجان جوش شیرین را با آب مخلوط کنید. 
زمانی که مخلوط آب و جوش شیرین به یک ماده خمیری تبدیل شد به سابیدن جوش شیرین بر روی سطوح مورد نظر اقدام نمایید. توجه داشته باشید باید برای چند دقیقه ظروف استیل خود را ر‌ها کنید تا جوش شیرین و آب با لکه‌ها ترکیب شوند، پس از آن نیاز است تا ظروف مسی خود را به واسطه آب داغ و یک اسفنج بشویید.
به احتمال بسیار زیاد ظروف شما مانند روز اول، درخشش مناسبی پیدا خواهند کرد؛ در غیر این صورت این فرآیند را چندین مرتبه تکرار کنید. هر چه میزان خمیر به وجود آمده از آب و جوش شیرین برای مدت زمان بیشتری بر روی ظروف استیل باقی بماند، تأثیر‌پذیری بیشتری نیز خواهند داشت. به همین منظور پیشنهاد می‌شود تا خمیر آب و جوش شیرین را برای یک شب روی ظروف قرار دهید و سپس اقدام به شست‌وشو کنید.

برق انداختن ظروف استیل


بیشتر بخوانید : بهترین شرکت نظافتی در تهران


براق شدن استیل با استفاده از لیمو و نمک

یکی دیگر از روش‌های موجود برای برق انداختن استیل استفاده از لیمو و نمک است. این روش یکی دیگر از روش‌های بسیار مؤثر جهت از بین بردن مواد غذایی و براق نمودن ظروف استیل محسوب می‌شود. پیش از اینکه اقدام به براق کردن ظروف استیل کنید نیاز است تا از تمیز شدن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. با استفاده از خاصیت اسیدی آبلیمو و قدرت سایندگی نمک می‌توان به یک استیل براق رسید. 
در این روش می‌توان بدون خراش رساندن به سطح استیل بسیاری از لکه‌های موجود را از بین برد. برای استفاده از این روش لیمو را از وسط نصف کنید و آن را درون ظرف مورد نظر بریزید و پس از آن چندین قاشق نمک خوراکی را به ظرف اضافه نمایید. در این مرحله باید صبر کنید تا محلول لیمو و نمک برای مدت ۱۵ دقیقه درون ظرف مورد نظر خود باقی بمانند. 
این کار باعث می‌شود تا لکه‌هایی که بر روی ظروف قرار دارند ضعیف شوند. در این مرحله حتماً یک تا دو قاشق غذاخوری نمک به درون ظرف اضافه نمایید و سپس به واسطه یک اسفنج نرم یا یک اسکاج غیر فلزی اقدام به تمیز کردن و مالش دادن آبلیمو و نمک بر روی لکه‌های موجود کنید. پس از پاک شدن لکه‌ها، ظرف مورد نظر را به وسیله آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی بشویید. این روش یکی از روش‌های مؤثر برای برق انداختن ظروف استیل است. در مواقعی که استفاده و دسترسی به جوش شیرین ممکن نیست، این روش به عنوان یک روش جایگزین استفاده می‌شود.

براق شدن استیل با استفاده از لیمو

کلام پایانی

در حال حاضر ظروف استیل یکی از پرکاربردترین وسایل آشپزخانه به شمار می‌آیند. احتمال کدر شدن سطح ظروف استیل به دلیل باقی ماندن مواد غذایی بر روی آن وجود دارد. راهکار‌های مناسبی برای براق شدن استیل به واسطه برخی از مواد مانند جوش شیرین یا نمک و آبلیمو ارائه می‌شود که به منظور برطرف کردن لکه‌های سرسخت بسیار نتیجه بخش هستند.