فهرست مطالب : 

علت زرد شدن فرش پس از شستن
علت زرد شدن ریشه فرش پس از شست و شو
از بین بردن زردی فرش پس از شست و شو
پیشگیری از زرد شدن فرش پس از شست و شو
کلام پایانی

در برخی از مواقع به دلایل مختلفی مانند استفاده از مواد شوینده نامرغوب و به علت آبگیری نامناسب، پس از شست‌وشو شاهد زرد شدن فرش هستیم. زرد شدن فرش پس از شست‌وشو یکی از رایج‌ترین و مرسوم‌ترین مشکلات بسیاری از افراد به شمار می‌آید. نکته مهم و حائز اهمیت این است که این مشکل با استفاده از محلول‌های خانگی برطرف خواهد شد. معمولاً مشکل فوق بیشتر در مواقعی که افراد اقدام به شست‌وشوی فرش در منزل می‌کنند اتفاق می‌افتد اما این موضوع جای نگرانی ندارد، چراکه راهکار‌های مناسبی برای رفع آن وجود دارد. با ما در ادامه این مقاله از سایت برترین ها، بانک اطلاعات مشاغل تهران همراه باشید تا راهکارهای مناسبی را در این زمینه معرفی کنیم. 


علت زرد شدن فرش پس از شستن

شست‌وشوی فرش در منزل
یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث زرد شدن فرش پس از شست‌وشو می‌شود این است که فرش به خوبی خشک نمی‌شود و آب آن به احتمال خیلی زیاد آلوده است. این موضوع یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلات مربوط به شستن فرش در خانه به شمار می‌آید. به دلیل اینکه در خانه تجهیزات و امکانات کافی برای شستن اصولی فرش وجود ندارد؛ بنابراین در برخی از مواقع این مشکل به وجود می‌آید. 
در قالیشویی‌ها دستگاه‌هایی به نام خشک کن وجود دارند. این دستگاه‌ها پس از شست‌وشوی کامل فرش، آن‌ها را به درون دیگ‌های بسیار بزرگی منتقل می‌کنند. این دیگ‌ها به سرعت زیادی می‌چرخند که در اثر چرخش بسیار بالا آب فرش‌ها به طور کامل گرفته می‌شود، اما در خانه این تجهیزات و امکانات وجود ندارند و بسیاری از افراد برای خشک کردن فرش معمولاً آن را در هوای آزاد آویزان می‌کنند. 
زمان خشک کردن فرش در خانه احتمال باقی ماندن مقداری از آلودگی درون فرش وجود دارد؛ بنابراین زمانی که فرش خشک می‌شود لکه‌های زرد یا در برخی از مواقع لکه‌های قهوه‌ای به جای می‌ماند. دلایل دیگری نیز وجود دارند که پس از شست‌وشو موجب زرد شدن فرش می‌شوند، این دلایل شامل استفاده از بعضی شوینده‌ها با خاصیت اسیدی بالاست. 
این شوینده‌ها به دلیل اینکه خاصیت اسیدی بالاتری نسبت به ظرفیت فرش دارند، می‌توانند به الیاف و بافت آن آسیب بزنند و رنگ فرش را نیز به مرور زمان از بین ببرند. توجه داشته باشید به هیچ عنوان برای شستن فرش از پودر‌هایی که دارای آنزیم‌های خاص و قوی هستند استفاده نکنید. به طور کلی خاصیت اسیدی شوینده‌های فرش باید در کمترین حالت ممکن باشد. آلودگی‌ها و گرد و غبار موجود در فرش قبل از خیس کردن آن باعث زرد شدن قسمت‌هایی از فرش خواهند شد. برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود تا قبل از اینکه اقدام به شست‌وشو حتماً روی سطح فرش را به ‌خوبی جارو بزنید.


علت زرد شدن ریشه فرش پس از شست و شو


دلایل زیادی برای زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن وجود دارد. در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که افراد در زمان شست‌وشو به خوبی آب فرش را تخلیه می‌کنند اما پس از خشک شدن شاهد زردی ریشه‌های فرش هستند. توجه داشته باشید زمانی که اقدام به آبگیری فرش می‌کنید باید قسمت‌های ریشه را نیز به خوبی از آب تخلیه کنید. تمام آلودگی‌های درون فرش در ریشه‌ها نفوذ می‌کند؛ به همین دلیل ریشه‌ها محل بسیار مناسبی برای جذب آلودگی هستند.

 


بیشتر بخوانیدقالیشویی معتبر در تهران



از بین بردن زردی فرش پس از شست و شو


روش‌های مختلفی برای از بین بردن زردی فرش پس از شست‌وشو وجود دارد. به عنوان‌ مثال شست‌وشوی دوباره فرش با استفاده از برخی از محلول‌ها مانند محلول آب و نمک و برخی دیگر از ترکیب‌ها، می‌توانند اقدامات مؤثری برای از بین بردن زردی فرش باشند.


محلول آب، نمک، سرکه


یکی از روش‌های بسیار مؤثر و نتیجه بخش برای برطرف کردن زردی فرش پس از شست‌وشو استفاده از محلول آب، نمک و سرکه است. برای دستیابی به این محلول در حدود یک و نیم لیتر آب را با دو قاشق چای خوری نمک و دو قاشق چای خوری سرکه سفید ترکیب نمایید. این محلول را می‌توانید به واسطه یک پارچه توری شکل بر روی سطح فرش و محل مورد نظر بکشید. این محلول می‌تواند لکه‌های زرد را به سادگی از بین ببرد.


محلول آب، جوش شیرین و سرکه


در صورتی که روش ترکیب آب، نمک و سرکه برای از بین بردن لکه‌های زرد کارساز نبود، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. استفاده از جوش شیرین باعث به وجود آمدن یک ترکیب بسیار مؤثر برای رفع زردی بافت فرش می‌شود. برای انجام این روش با مخلوط کردن این مواد به طور مساوی می‌توانید آن قسمتی از فرش را که زرد شده است، از بین ببرید.

زرد شدن فرش پس از شست و شو


بیشتر بخوانید : لیست قالیشویی آنلاین در تهران



پیشگیری از زرد شدن فرش پس از شست و شو


زرد شدن فرش بعد از شستن به دلیل عدم تخلیه مناسب آب صورت می‌گیرد؛ بنابراین روش‌های مناسبی برای پیشگیری از زرد شدن فرش پس از شست‌وشو وجود دارد. پیش از اینکه اقدام به شست‌وشوی فرش کنید، اطمینان حاصل نمایید که فرش شما رنگ نمی‌دهد. برای این کار می‌توانید یک پارچه سفید را بر روی فرش خیس بکشید. 
در صورتی که پارچه رنگی شد، به هیچ عنوان می‌توانید اقدام به شست‌وشوی فرش در خانه نکنید. برای پیشگیری از زرد شدن فرش حتماً مکانی را که اقدام به شست‌وشو می‌کنید بررسی نمایید. این مکان باید دارای یک سطح شیب دار باشد تا آب بتواند به خوبی تخلیه شود. به منظور جلوگیری از زرد شدن فرش هیچ وقت آن را از قبل خیس نکنید. 
از مواد شوینده مناسب به منظور شست‌وشوی فرش استفاده کنید. این مواد شوینده باید دارای اسیدیته خنثی باشند، به عنوان مثال استفاده از پودر‌های دستی و شامپو فرش و همچنین صابون از بهترین و مؤثرترین مواد شوینده برای فرش هستند. توجه داشته باشید که به واسطه پارو یا طی تمامی آب موجود در بافت فرش را تخلیه کنید. پس از آویزان کردن فرش برای خشک شدن دوباره بر روی آن آب نگیرید.


کلام پایانی


عدم شست‌وشوی اصولی در زمان شستن فرش موجب زرد شدن قسمت‌هایی از آن می‌شود. زرد شدن فرش پس از شست‌وشو به دلیل عدم تخلیه مناسب آب است؛ به همین دلیل رعایت برخی از نکات می‌تواند باعث جلوگیری از این امر شود. علاوه بر این برخی از محلول‌ها و ترکیبات می‌توانند زردی فرش را برطرف کنند. در صورتی که در منزل اقدام به شست‌وشوی فرش می‌کنید، حتماً از مواد شوینده با اسیدیته پایین استفاده نمایید تا به بافت فرش نیز آسیب وارد نشود.