فهرست:

تست ریه pft چیست؟ 
تست ریه pft چگونه انجام می‌شود؟ 
کاربردهای تست ریه pft
تست ubt چیست؟ 
تست ubt چگونه انجام می‌شود؟ 
کاربردهای تست ubt
جمع‌بندی 

متاسفانه با بیشتر شدن تعداد افراد سیگاری، بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی نیز افزایش پیدا کرده‌اند. تنفس اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش زندگی هر فرد به شمار می‌آید. بنابراین راه‌های نفس کشیدن افراد که به ریه مرتبط است را باید جدی گرفت. با بیشتر شدن مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های زندگی، افراد بیش از پیش به دود و سیگار روی آورده‌اند و همین امر به آتش بیماری‌های تنفسی دامن زده است. پزشکان برای اینکه بتوانند مشکلات و بیماری‌های تنفسی افراد را تشخیص دهند، از روش‌های مختلفی همانند تست ریه ubt + pft استفاده می‌کنند. یکی از بهترین متخصصان در این حوزه از تست‌های ریوی دکتر رستم خسرویانی نام دارد. در این مطلب بیشتر در مورد نحوه انجام این 2 تست ریوی توضیح می‌دهیم. 

تست ریه pft چیست؟ 

تست ریه pft به زبان فارسی تست پلتیسموگرافی (اسپیرومتری) خوانده می‌شود که در واقع تهویه حبابچه‌های ریه را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارت دیگر با این تست پزشک متخصص می‌تواند عمل تنفس فرد بیمار را مورد ارزیابی قرار دهد. این تست ریه یکی از پر اهمیت‌ترین شاخص‌ها برای تعیین نوع بیماری ریوی افراد است. 
در صورتی که شما نیز در تهویه ریه خود احساس ناراحتی دارید، بهتر است به پزشک متخصصی مراجعه کنید که بتواند این عار    ضه جدی را قبل از دردسرساز شدن برای شما تشخیص دهد و آن را رفع کند. این تست توسط یک ابزار پزشکی انجام می‌شود و بر روی عملکرد ریه تمرکز دارد. 
با کمک این تست ظرفیت، میزان جریان هوا در ریه و ظرفیت ریه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید از اسپیرومتری برای شناسایی انواع ناهنجاری‌هایی که منجر به سرفه یا انسداد مجاری هوایی فوقانی می‌شود، استفاده می‌کنند. ابزار این تست یک زنگوله معلق است که در یک ظرف آب قرار دارد. 

تست ریه pft چگونه انجام می‌شود؟ 

طی این تست ریوی میزان هوای تنفس شده در داخل و خارج از ریه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای اجرای این آزمایش فرد بیمار باید در مقابل یک دستگاه بنشیند. این دستگاه دارای یک دهان‌گیر است. برای اینکه فرد بیمار تنها از طریق دهان نفس بکشد، بینی او را با یک گیره بینی مسدود می‌کنند. 
در ادامه فرد بیمار باید چند ثانیه‌ای از طریق دهان نفس عمیقی بکشد، همچنین ممکن است پزشک از او بخواهد خیلی تند دم و بازدم انجام دهد تا بهتر متوجه میزان هوای داخل و خارج ریه شود. 
در این تست حتی این امکان وجود دارد که پزشک متخصص در لحظه آزمایش دارویی به شما بخوراند تا نتیجه آن دارو را بر روی ریه شما متوجه شود. 
با توجه به دلیل انجام این تست شاید شرایط اجرای آن متفاوت باشد. برای مثال به منظور بررسی ظرفیت انتشار گاز این تست ریه کمی متفاوت از روش ذکر شده در بالا انجام می‌شود. از این رو با توجه به تشخیص پزشک متخصص شما تحت تست‌های مختلفی قرار می‌گیرید که تست ریه pft نام دارند. 

کاربردهای تست ریه pft

تست ریه pft به 2 دلیل بزرگ انجام می‌شود. اول اینکه اگر فرد بیمار با مشکلات و اختلالات تنفسی دست و پنجه نرم کند اما به طور دقیق دلیل اصلی این عارضه‌ها مشخص نباشد پزشک متخصص برای تشخیص بیماری تنفسی فرد از این تست استفاده می‌کند. 
همچنین اگر فرد به نوعی بیماری تنفسی مبتلا باشد و بعد از مدتی دارو مصرف کند و توصیه‌های پزشک متخصص خود را انجام دهد، در نهایت پزشک متخصص برای اینکه بتواند میزان بهبود بیماری را تشخیص دهد از همین تست استفاده می‌کند. 
با توجه به نتیجه تست پزشک متخصص می‌تواند میزان تاثیرگذاری داروها و روش‌های درمانی را متوجه شود. به طور کلی با کمک تست ریه pft می‌توان بیماری‌های زیر را تشخیص داد: 
•    آسم
•    انواع آلرژی تنفسی 
•    برونشیت مزمن 
•    انواع عفونت‌های تنفسی 
•    فیبروز ریوی 
•    برونشکتازی 
•    آمفیزم 
•    آزبستور 
•    سارکوئیدوز 
•    التهاب ریه، کبد، پوست، چشم، غدد لنفاوی و سایر بافت‌ها 
•    اسکلرودرما 
•    تومور ریه 
•    سرطان ریه 
•    ضعف عضلات دیواره قفسه سینه 
می‌توان گفت این تست نه تنها برای بررسی شرایط مکانیک ریه‌ها انجام می‌شود بلکه تبادل گاز و اسید را در ریه مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همچنین حجم ریه و میزان گازهای خون شریانی نیز از دیگر مسائلی است که در تست ریه pft مورد بررسی قرار می‌گیرند. 
بنابراین اگر هر نوع مشکل ریوی دارید یا در محیط کاری همانند نساجی که پر از گرد است کار می‌کنید، بهتر است تست ریه pft را انجام دهید. 
یکی دیگر از دلایل انجام تست ریه pft بررسی وضعیت و عملکرد ریه افراد قبل از انجام عمل جراحی است. در این صورت اگر سیگاری هستید و سابقه مزمن ترشح خلط در شما وجود دارد یا از تنگی نفس خسته شده‌اید، باید برای انجام تست ریه pft دست به کار شوید. 

تست ubt چیست؟ 

تست ubt در واقع مخفف Urea Breath Test و به معنای آزمایش تنفسی اوره است. این آزمایش بدون درد و خونریزی انجام می‌شود و روشی غیر تهاجمی برای تشخیص برخی از عفونت‌ها به شمار می‌آید. وجود هر گونه حساسیت و اختلالات در ریه یا سایر بخش‌های بدن با همین تست قابل تشخیص خواهد بود. 
به عبارت ساده برای تشخیص اولیه یک بیماری حاصل از عفونت و برای پیگیری روش درمان این بیماری از تست ubt استفاه می‌کنند. 
این تست بیش از هر بیماری دیگر به تشخیص بیماری زخم معده مزمن و فعال کمک می‌کند. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده نشود خونریزی حادی در فرد بیمار مشاهده می‌شود. 
از این رو برای تشخیص هر نوع بیماری در دستگاه گوارش و تنفس افراد از همین تست تنفسی اوره استفاده می‌کنند. بیمار باید قبل از انجام این آزمایش مسواک زده باشد و دهان خود را بشوید. یک هفته قبل از انجام این تست هیچ آنتوبیوتیک و داروهای معده‌ای استفاده نکند و ناشتا باشد. 

تست ubt چگونه انجام می‌شود؟ 

در مرحله اول انجام این آزمایش کپسولی از کربن به فرد بیمار داده می‌شود. فرد بیمار باید این کپسول را با نصف لیوان آن میل کند. در ادامه کافی است 15 الی 25 دقیقه در محیط آزمایشگاه منتظر بنشیند. یک کارت تنفسی خاص نیز به بیمار تحویل می‌دهند تا در این کارت فوت کند. 
توجه داشته باشید این کارت تنها برای فوت کردن است و نباید هوایی را از روی این کارت به درون ریه منتل کرد. شاخص نارنجی رنگی که بر روی کارت تنفسی وجود دارد، بعد از هر بار بازدهم شما تغییر رنگ می‌دهد و کم کم زرد می‌شود. بعد از اینکه شاخص نارنجی رنگ به طور کامل زرد شد، شما می‌توانید کارت را به فرد حاضر در آزمایشگاه تحویل دهد. 
در نهایت پزشک متخصص با بررسی این کارت می‌تواند بیماری فرد مورد نظر را تشخیص دهد. به خاطر داشته باشید انجام این تست هیچ عارضه‌ای ندارد و به طور کامل غیر تهاجمی خواهد بود. بنابراین حتی افراد خردسال و زنان باردار نیز می‌توانند از همین تست ubt برای تشخیص عارضه‌های گوارشی و تنفسی خود استفاده کنند. 

کاربردهای تست ubt

در بیشتر موارد برای تشخیص عفونت مربوط به هلیکوباکتر پیلوری از این تست استفاده می‌کنند. برای مثال اگر فرد بیمار به گاستریت، زخم معده و حتی سرطان مبتلا باشد باید برای رفع مشکل خود و تشخیص دقیق آن از همین تست ubt آزمایش تنفسی اوره استفاده کند. 
فراموش نکنید این تست بعد از بروز هر نوع درد در دستگاه گوارش قابل انجام است. همچنین اگر علائم زخم معده در افراد مشاهده شود بهتر است به فکر انجام تست ubt باشند. وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش افراد باعث می‌شود فرد به بیماری‌های مختلفی دچار شود. برای مثال اگر هر یک از عارضه‌های زیر در شما وجود دارد، بهتر است برای تشخیص دقیق اختلال خود از  تست ubt استفاده کنید: 
•    احساس سوزش در قسط وسط و بالای شکم خود 
•    احساس درد در قسمت‌هایی از شکم در بین وعده‌های غذایی 
•    احساس درد بعد از مصرف مواد غذایی اسیدی 
•    نفخ 
•    احساس سوزش در قسمت سر دل 
•    احساس تهوع 
•    استفراغ 

جمع‌بندی 

اکنون که با تست ریه ubt + pft آشنا شدید و از کاربردهای این 2 روش تست اطلاعات کاملی به دست آوردید، کافی است در صورت بروز هر گونه درد و ناراحتی در معده و ریه خود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در نهایت با تشخیص نوع بیماری شما برای درمان آن روش و دارویی تجویز شود. 
یکی از حاذق‌ترین پزشکان در این حوزه تخصصی، دکتر رستم خسرویانی است که علاوه بر انجام تست ریه ubt + pft متخصص گوارش خواهد بود و عضوی از انجمن گوارش به شمار می‌آید. همچنین در تشخیص بیماری‌های داخلی، گوارشی، کبد، نوار قلب، کیسه صفرا، اندوسکوپی فوقانی و تحتانی دستگاه گوارش، اندوسکوپی و دیابت نیز تخصص و تجربه زیادی دارد.