فهرست مطالب :

نکات مهم برای نظافت منزل برای افراد پرمشغله
ترفند‌های مهم برای نظافت خانه در کم ترین زمان
کلام پایانی

 

دغدغه بسیاری از افراد شاغل نظافت منزل و محل سکونت است و همیشه به این دلیل نگرانی‌های زیادی دارند، برای برطرف کردن این مشکلات باید به دنبال راهکار‌های نظافت منزل برای خانواده‌های پر مشغله باشند. این راهکار‌ها در واقع روش‌هایی را ارائه می‌دهند تا در کم‌ترین زمان بتوان اقدام به نظافت کرد. برای این کار استفاده از برخی مواد از بین برنده لکه و بعضی از وسایل نظافت بسیار کمک‌کننده است. در این مقاله از سایت برترین ها نکاتی کاربردی و مهم درباره نظافت منزل ارائه میشود با ما همراه باشید .

نکات مهم برای نظافت منزل برای افراد پرمشغله

خانه تکانی و نظافت منزل معمولاً یک پروژه بسیار خسته‌کننده به شمار می‌آید. این موضوع برای افرادی که مشغله‌های کاری در بیرون از منزل دارند و دارای حجم کاری بالایی هستند؛ بسیار آزاردهنده است، به ویژه اگر یک کودک خردسال نیز در منزل وجود داشته باشد. برای نظافت و ساماندهی امور منزل نیاز است تا برخی از نکات را جدی بگیرید، این نکات باعث می‌شوند تا نظافت منزل سریع‌تر انجام شود.

نظافت منزل

یک برنامه روتین نظافت داشته باشید

نظافت روزانه و هفتگی باعث می‌شود تا یک برنامه منظم به وجود بیاید و از انباشته شدن بسیاری از کار‌ها در منزل جلوگیری گردد. فقط کافی است تا یک برنامه زمان‌بندی مناسب برای نظافت تنظیم کنید. این برنامه می‌تواند برای تمامی افراد متفاوت باشد اما داشتن یک چک لیست مناسب برای نظافت و مرتب کردن خانه امری بسیار مهم و ضروری است. توجه داشته باشید برای نظافت خانه تنها دو یا سه پروژه کوچک را برای نظافت ماهانه در نظر بگیرید و برای نظافت روزانه حداکثر ۳۰ دقیقه زمان صرف نمایید. تمرکز بر روی انجام لیست کار‌های روزانه بسیار مهم است اما برای این کار لازم نیست تا خیلی وسواس به خرج دهید، به همین دلیل وقفه افتادن در بین کار‌ها امری کاملاً طبیعی است.


برای نظافت سریع در لحظه اقدام کنید

باید برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید تا بتوانید در طی روز یکی از کارهای‌های نظافت منزل را انجام دهید. به عنوان مثال در طی روز اقدام به جمع‌آوری ظرف‌های کثیف کنید تا بتوانید بعد از شام آن‌ها را بشویید، این کار باعث می‌شود تا حجم کاری شما برای روز بعد کاهش پیدا کند. شایان ذکر است اگر همان لحظه اقدام به تمیز کردن ظروف کثیف نمایید می‌توانید حجم کاری خود را به صورت چشم‌گیری کاهش دهید.


بیشتر بخوانید : ابزار و لوازم ضروری نظافت منزل



یک سبد نظافت تعبیه کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند برای نظافت منزل بسیار کمک‌کننده باشد، تعبیه کردن یک سبد نظافت است. یک سبد نظافت باعث می‌شود تا تمامی مواد برای گردگیری و شست‌وشو کنار یکدیگر به صورت منظم قرار بگیرند. در این صورت شما می‌توانید تمامی مواد شوینده مورد نیاز خود را برای پاک کردن شیشه به هر قسمتی از منزل حمل کنید. این کار موجب می‌شود تا در زمان نظافت صرفه‌جویی شود. یک سبد نظافت شامل ابزار‌های مناسب برای خانه تکانی است. همچنین در این سبد وسایلی مانند شیشه پاک کن، دستمال، چوب گردگیری و مواد پاک‌کننده وجود دارد.

سبد نظافت

در هر زمان فقط یک کار را انجام دهید

برای اینکه بتوانید سریع‌تر اقدام به نظافت منزل کنید فقط تمرکز خود را بر روی یک کار بگذارید. به عنوان مثال فقط اقدام به زدن جاروبرقی یا گردگیری کنید. این کار باعث می‌شود تا نظافت روزمره منزل با سرعت بسیار بیشتری انجام گردد. توجه به این نکات سبب انجام نظافت منزل با سرعت و انرژی کمتری خواهد شد.


با شست‌وشوی دستی زمان را هدر ندهید

برای شستن برخی از اسباب بازی‌ها و وسایل بازی می‌توانید به جای اینکه از دست استفاده کنید، از ماشین لباسشویی کمک بگیرید. این کار مسلماً سرعت نظافت منزل را افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است این موضوع برای دمپایی‌های روفرشی و کلاه نیز صادق است. علاوه بر ماشین لباسشویی می‌توانید از ماشین ظرفشویی نیز برای شستن برخی از وسایل استفاده کنید اما توجه به نحوه چیدن در ماشین ظرفشویی باعث می‌شود تا در هر بار استفاده بتوانید‌ اشیای بیشتری را در آن جای دهید.

نظافت منزل

می‌ توانید از بچه ‌ها کمک بگیرید

بسیاری از افراد که دارای مشغله کاری زیادی هستند می‌توانند برای نظافت منزل از بچه‌ها نیز کمک بگیرند. در واقع بچه‌ها می‌توانند نقش یک پشتیبان را ایفا کنند و به خوبی از عهده برخی از کار‌ها بر بیایند. به عنوان مثال جمع کردن اسباب بازی‌ها و تا کردن حوله و لباس‌ها را می‌توانید به بچه‌ها محول کنید. علاوه بر این گردگیری میز و تلویزیون و پهن کردن لباس‌ها روی رخت آویز نیز از دیگر کار‌هایی است که می‌توانید از بچه‌ها کمک بگیرید.


جاروبرقی فقط برای جارو کردن فرش استفاده نمی‌ شود

ذکر این نکته ضروری است که از جاروبرقی می‌توانید برای برطرف کردن گرد و غبار بر روی کفپوش سرامیکی و همچنین پرده و مبلمان نیز استفاده کنید. دقت کنید میله بلند جاروبرقی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید تمامی روزنه‌های هواکش و دریچه‌ها را از گرد و غبار و تار‌های عنکبوت سقفی تمیز نمایید. می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن نقاط دور از دسترس استفاده کنید این کار باعث افزایش سرعت نظافت منزل خواهد شد و از جمله راهکارهای نظافت منزل برای خانواده‌های پر مشغله محسوب می‌شود و بسیار کار آمد است.


از روزنامه باطله استفاده کنید

برای تمیز کردن شیشه و پنجره می‌توانید به جای خرید پارچه‌های ضد خش و حوله از روزنامه باطله و کاغذ‌های بی‌مصرف استفاده کنید. شایان ذکر است استفاده از کاغذ باطله برای تمیز کردن شیشه مطمئناً شما را شگفت‌زده خواهد کرد. سعی کنید بیشتر از روزنامه برای تمیز کردن شیشه استفاده کنید چرا که سختی کاغذ در مقایسه با روزنامه بالاتر است و همین موضوع امکان خط افتادن بر روی شیشه را افزایش خواهد داد.

نظافت و نظم بخشیدن به منزل

از افراد داخل منزل کمک بگیرید

در صورتی که برای تمیز کردن یک تخت خواب از افراد داخل منزل کمک بگیرید می‌توانید با سرعت بسیار بالاتری اقدام به منظم کردن تخت‌خواب کنید. این کار در تمامی امور منزل نیز صادق است. در واقع زمانی که شما از افراد داخل منزل برای برخی از کار‌ها کمک می‌گیرید می‌توانید سرعت نظافت و نظم بخشیدن به منزل را افزایش دهید. علاوه بر این، کار تیمی انگیزه بالاتری را برای انجام نظافت به وجود می‌آورد، برای این کار لازم است تا علاوه بر کمک گرفتن، افراد را نماینده یک کار کنید به این ترتیب نه تنها نظافت منزل سریع‌تر انجام می‌شود بلکه فواید همکاری و مشارکت را به کودکان خواهید آموخت.


گرد و غبار را تمیز کنید

پس از جمع کردن وسایل و مرتب کردن آن‌ها باید اقدام به گردگیری کنید. توجه داشته باشید پیش از شروع گردگیری، پنکه و کولر را خاموش کنید تا از پخش شدن ذرات گرد و غبار در فضا جلوگیری شود. برای نظافت بهتر لازم است تا گردگیری را از برخی از وسایل که بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهید آغاز کنید، به عنوان مثال لازم است تا گردگیری را از قسمت‌های بالای مبل یا زیر قفسه‌ها و همچنین قاب عکس‌ها شروع نمایید. علاوه بر این بهترین مکان برای گردگیری، دستگیره‌های در و صفحه تلویزیون است. با توجه به اینکه نظافت قسمت‌های بالای پرده بسیار دشوار است می‌توانید یک پارچه میکرو فایبر را به انتهای یک جارو متصل کنید و از محل‌های دور از دسترس اقدام به گرد‌گیری نمایید.

گرد و غبار

ترفند‌های مهم برای نظافت خانه در کم ترین زمان

نظافت منزل برای خانواده‌های پر مشغله همیشه با کمبود زمان مواجه است. به همین دلیل دانستن برخی از ترفند‌ها که می‌تواند منجر به نظافت منزل در کم‌ترین زمان ممکن شود، بسیار حائز اهمیت است. برخی از این ترفند‌ها شامل استفاده از جوش شیرین و آب برای از بین بردن لکه‌های سخت است. برای از بین بردن لکه‌های سخت می‌توانید این محلول را بر روی محل آلوده بریزید و با کمی مالش به وسیله پارچه اقدام به تمیز کردن کنید. 
علاوه بر این، برای پاک کردن لکه‌های زنگ‌زده بر روی شیرآلات استفاده از آبلیمو توصیه می‌شود. در حقیقت اسید موجود در آبلیمو یک حلال مناسب برای از بین بردن زنگ زدگی‌های روی شیرآلات محسوب می‌شود. شایان ذکر است در صورتی که لکه‌های بسیار سختی به دلیل رسوب معدنی آب بر روی شیرآلات به وجود آمد، برای تمیز کردن آن می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. با رعایت این نکات، عمل نظافت منزل برای افراد شاغل در کم‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید : راهنمای جامع برای تمیز کردن بی ‌دردسر کابینت‌ های هایگلاس



کلام پایانی

مواردی از قبیل تقسیم وظایف و توجه به برخی از نکات مهم باعث سهولت نظافت منزل برای خانواده‌های پر مشغله و کارمند می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای تسریع در روند نظافت ابتدا اقدام به گردگیری کنید و از قسمت‌هایی شروع نمایید که بیشتر در معرض دید هستند. همچنین از یک سبد نظافت برای دسترسی بهتر به برخی از وسایل شست‌وشو استفاده کنید. بلافاصله پس از گردگیری بهتر است از جاروبرقی برای از بین بردن گرد و غبار باقی مانده استفاده نمایید. با رعایت ترتیب و ترفند‌های مهم می‌توانید به صورت اصولی نظافت منزل را انجام دهید.