فهرست مطالب : 

بهترین غذاها برای درمان خشکی پوست چیست؟
کلام پایانی

 

غذا به‌عنوان یکی از تغذیه‌کننده‌ها می‌تواند از بدن ما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کند. زمانی که مواد مغذی بدن کم شوند، فطعاً سلامتی شما به خطر می‌افتد و مسائلی مانند خشکی پوست به وجود می‌آیند. موادی که تغذیه می‌کنید می‌توانند به صورت مستقیم بر صورت و بدن شما تأثیر بگذارند. اگر شما نیز از خشکی پوست رنج می‌برید بهتر است از تغذیه خاصی در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا خشکی پوستتان کاهش یابد.  با سایت برترین ها همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را با شما در شمیان بگذاریم. 

بهترین غذاها برای درمان خشکی پوست چیست؟

به منظور رفع خشکی پوست بهتر است از موادی تغذیه کنید که بتوانند به خوبی ویتامین‌ها و مواد معدنی را به سلول‌های شما برسانند. از بهترین موادی غذایی که می‌توانند باعث درمان خشکی پوست شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

تغذیه مناسب برای کاهش خشکی پوست

انار

یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان پوست خشک، انار است. این میوه خوش رنگ می‌تواند به دفع سموم بدن کمک شایانی کند. انار حاوی مقدار زیادی آب، ویتامین و مواد معدنی است. همچنین این میوه به کاهش التهاب و خارش بدن کمک می‌کند. از دیگر خواص این میوه می‌توان به ضد میکروب، ضد التهاب و ضد باکتری بودن آن اشاره کرد که در حفظ سلامت پوست بسیار تاثیرگذار هستند.
نحوه مصرف:

  •  در وعده‌های صبحانه خود سعی کنید نیمی از یک انار را میل نمایید.
  • می‌توانید انار را با روغن زیتون میکس کنید و بر روی پوست خود به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار دهید.

بیشتر بخوانید : بهترین راهکار برای محافظت از پوست کودکان در زمستان


تخم مرغ

تخم مرغ نیز یکی از مواد غذایی موثر در برابر خشکی پوست است. این ماده غذایی شامل ویتامین‌های محلول در چربی بوده و در حفظ یکپارچگی غشاء سلول‌های پوستی، نقش شایانی دارد. تخم مرغ شامل ویتامین A,D,E و سایر مواد مغذی است که در حفاظت پوست بسیار خوب عمل می‌کنند. زمانی که این ماده غذایی را مصرف می‌کنید، زرده آن را دور نریزید زیرا اکثر ویتامین‌های مورد نیاز پوست در آن وجود دارند.
نحوه مصرف:

  •  زرده تخم مرغ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر پوست خود ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.
  •  می‌توانید از تخم مرغ به عنوان صبحانه استفاده کنید و به صورت آب‌پز یا به هر شکل دیگری میل بفرمائید.

تخم مرغ


سبزیجات با برگ سبز 

اگر قصد تغییر رژیم غذایی خود را دارید و پوست شما خشک است، باید سبزیجات با برگ سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این سبزیجات شامل کلم، کاهو، اسفناج، کلم بروکلی و... می‌شوند. همچنین سرشار از کلسیم، آهن، اسیدفولیک، منیزیم، ویتامین فیبر و... هستند که برای افراد با پوست خشک، بسیار ضروری خواهند بود. ناگفته نماند این سبزیجات به گردش خون، کاهش خارش، دفع سموم بدن و... کمک می‌کنند.
نحوه استفاده:

  • می‌توانید این سبزیجات را سرخ یا بخار پز‌ کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را بجوشانید و به هر شکل دیگری که می‌پسندید، مصرف نمایید.
  • همچنین می‌توانید در غذاهای اصلی مانند سوپ، سالاد، ساندویچ نیز از این سبزیجات استفاده کنید.

سیب زمینی شیرین

از موثرترین خوراکی‌ها برای درمان خشکی پوست سیب زمینی شیرین است که دارای ویتامین‌های‌A, B1,B2 ,B3 ,B6  بوده و مقدار زیادی فیبر دارد. همچنین در آن مقدار زیادی مس، فسفر، پتاسیم، بیوتین و... وجود دارد. سیب شیرین باعث کاهش التهاب، تسکین پوست‌ و دفع سموم بدن می‌شود.
نحوه استفاده:

  • می‌توانید سیب زمینی شیرین را به شکل آب‌پز، کبابی، سرخ شده و... میل کنید.
  • همچنین می‌توانید آن را رنده کرده و آبش را با عسل مخلوط کنید و به عنوان ماسک به صورت خود بزنید. 

آجیل

آجیل شامل خوراکی‌هایی چون بادام هندی، گردو، بادام، پسته، فندق و.. است که در آنها به مقدار زیادی امگا ۳، امگا۶، روی، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، مس، کلیسم و... وجود دارد. تمامی خوراکی‌های درون آجیل به بهبود گردش خون، آبرسانی پوست، کاهش التهاب و... کمک شایانی می‌کنند.
نحوه استفاده:

  • از شب مقداری آجیل را در آب قرار دهید تا خیس شود و  فردا به همراه صبحانه میل کنید.
  • با مقداری شیر و بادام خرد شده مخلوطی درست کرده و به عنوان ماسک بر صورت خود بزنید و سپس صورتتان را با  آب ولرم بشویید.

چای بابونه

اگر شما نیز به دنبال مبارزه با خشکی پوست هستید چای بابونه معطر بنوشید. این چای سرشار از ویتامین‌های فولات، آ و مواد معدنی چون سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و... است. چای بابونه می‌تواند تسکین دهنده پوست، کاهش دهنده التهاب و خارش باشد. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سموم بدن را دفع کرده و به کارکرد سلول‌های بدن کمک می‌کند.
نحوه استفاده:

  • چای بابونه می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه و چای باشد و برای خوش طعم کردن آن می‌توانید از عسل، لیمو، زنجبیل استفاده کنید.
  • می‌توانید در‌ حمام از چند کیسه چای بابونه خیس شده، عسل و روغن نارگیل استفاده کنید تا پوست شما آبرسانی گردد.

چای بابونه


خیار

خیار سرشاز از مقدار زیادی آب است. که جزو بهترین خوراکی‌ها برای برطرف کردن خشکی پوست به حساب می‌آید. این میوه حاوی سلیس، پتاسیم، کلیسم و ویتامین‌هاA, K, C است و می‌تواند در بخش‌های مهم بدن چون ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، استخوان‌ها، غضروف‌ها و رباط‌ها اثر بگذارد.
نحوه استفاده:

  • خیار را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس مقداری عسل و ژل آلوئه‌ورا به آن بیفزایید و صورت خود را حدود ۱۵ دقیقه با این مخلوط ماساژ داده و سپس با آب سرد بشوید‌.
  •  خیار را به صورت‌ خام همراه با نمک، آبلیمو و فلفل بخورید.

بیشتر بخوانید : پاکسازی پوست با مواد طبیعی


ماهی

اگر با خوردن مواد غذایی غیر گیاهی مشکلی ندارید و گیاه‌خوار نیستید افزودن ماهی به رژیم غذایی شما می‌تواند گزینه مناسبی باشد. مصرف ماهی یکی از راه‌های کاهش خشکی پوست است که به کاهش التهاب پوست، دفع سموم و افزودن رطوبت به بدن کمک می‌کند.‌ ماهی منبع ویتامین‌ها، مواد معدنی‌ و پروتئین‌ها است که در عملکرد سلول‌های بدن می‌توانند کمک بسیاری کرده و همچنین در کاهش خشکی پوست نقش بسزایی دارند.
نحوه استفاده:

  •  ماهی را می‌توانید بخار پز، کبابی یا سرخ‌ کنید. همچنین می‌توانید در پاستا و سالاد از آن استفاده کرده و به عنوان پیش غذا میل نمایید.
  • مصرف تن ماهی نیز گزینه مناسبی است. به خصوص برای کسانی که نمی‌توانند ماهی مصرف کنند.

ماهی

نکات قابل توجه

  •  مقدار کافی آب بنوشید.
  •  از مصرف بی‌رویه الکل خودداری کنید؛ زیرا باعث کم آبی بدن و در نتیجه خشکی پوست می‌شود.
  •  خواب منظم
  • دوری از استرس 
  •  استفاده از مرطوب کننده‌های مرغوب برای حفظ رطوبت بدن ، به خصوص کرم‌هایی که آب‌رسان هستند.
  •  اگربا انجام تمام این روش‌ها قادر به کنترل خشکی پوست خود نیستید بهتر است که به متخصص پوست مراجعه کنید.

کلام پایانی

اگر می‌خواهید پوستی درخشان و نرم داشته باشید باید مواد مغذی مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همان طور که در موارد بالا گفته شد، خشکی پوست می‌تواند به راحتی توسط مصرف خوراکی‌ها و مواد مغذی کنترل شود اما در موارد بسیار حاد پیشنهاد می‌شود که به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا خشکی پوست می‌تواند به مرور زمان باعث آزار و اذیت فرد شود و روند درمان نیز طولانی‌تر گردد. همچنین ممکن است بیماری‌هایی چون اگزما را به همراه داشته باشد.