فهرست:

روش ‌های صرفه ‌جویی در زندگی روزمره
کلام پایانی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که صرفه‌جویی تنها به منظور جلوگیری از هدر رفتن پول، صورت می‌پذیرد؛ اما در حقیقت اگر بتوانید پولی را در مسیری نادرست خرج نکنید در واقع توانسته‌اید آن را برای هزینه شدن در یک مسیر با ارزش و هدفمند مورد استفاده قرار دهید. این مسیر می‌تواند راه‌اندازی یک کسب و کار یا خرید ابزار مهم برای منزل باشد. با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع باید به دنبال راهکار‌های اساسی برای کاهش هزینه زندگی که همه اعضای خانواده باید بدانند باشید. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

کاهش هزینه زندگی

روش ‌های صرفه ‌جویی در زندگی روزمره

در فرهنگ ما صرفه‌جویی مفهوم و معنای مناسبی ندارد و بیشتر افراد مفهوم صرفه‌جویی را با خساست تلفیق می‌کنند. هنگامی که صحبت در مورد صرفه‌جویی مالی به میان می‌آید، در حقیقت منظور اولویت‌بندی هزینه‌های جاری زندگی است. به بیان دیگر کاهش عاقلانه هزینه‌ها تا حد امکان، مفهوم درستی از صرفه‌جویی محسوب می‌شود. با توجه به این تعریف از صرفه‌جویی نیاز است تا به منظور کاهش هزینه زندگی روش‌های صرفه‌جویی را در زندگی رعایت کنید تا به این واسطه بتوانید درآمد خود را در مسیر درست هزینه نمایید. همچنین آموزش مسائل مالی به کودکان از همان سنین پایین لازم است.
به طور کلی منظور از صرفه‌جویی خرید کالا‌های ارزان و بی‌کیفیت نیست. با در نظر گرفتن این موضوع که همواره تهیه اجناس ارزان در طولانی مدت هزینه‌های بیشتری را برای شما به دنبال خواهند داشت؛ بنابراین باید در زمان خرید اجناس ضروری دقت کافی داشته باشید تا بتوانید با توجه به بودجه خود اجناسی مناسب را خریداری کنید. برای صرفه‌جویی مالی در زندگی به منظور کاهش هزینه زندگی باید از بودجه‌بندی آغاز نمایید. یک بودجه‌بندی مناسب می‌تواند اولین قدم برای صرفه‌جویی اصولی به حساب آید.

روش ‌های صرفه ‌جویی در زندگی


بیشتر بخوانید: آموزش پس ‌انداز و سواد مالی در کودکان


بودجه‌بندی

بودجه‌بندی در حقیقت به مهارت‌هایی اطلاق می‌شود که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به واسطه استفاده از روش‌های مختلف از خرج‌های اضافی جلوگیری کنید. این موضوع یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که به منظور صرفه‌جویی مالی در زندگی دارای اهمیت زیادی بوده؛ چراکه این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت عاقلانه و اصولی هزینه نمایید. 
برای بودجه‌بندی مناسب نیاز است تا در وهله اول هزینه‌های مهم زندگی را اولویت‌بندی نمایید و هزینه‌های نه چندان مهم را در اولویت‌های بعدی قرار دهید. برای موفق شدن در صرفه‌جویی مالی باید اقدام به شناسایی مواردی کنید که باعث می‌شوند هزینه‌هایی اضافی داشته باشید. به همین دلیل در برخی از مواقع به منظور کاهش هزینه‌ها شاید مجبور باشید که بسیاری از اقلامی که به نظر مهم می‌رسند را حذف کنید. توجه نمایید که بودجه‌بندی تنها برای زندگی روزمره نبوده؛ بنابراین در صورتی که در حال تفریح یا سفر هستید نیز باید بودجه‌بندی را در نظر بگیرید.

بودجه‌بندی

باقی مانده‌ها را پس‌انداز کنید

در رابطه با پس‌انداز تکنیک‌ها و اصول‌ زیادی وجود دارند. به عنوان مثال می‌توانید پول‌های اضافی خود را در یک کارت عابر بانک قرار دهید تا نتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. پس از چندین ماه پس‌انداز می‌توانید پول‌ها را از حساب عابر بانک خود خارج کنید و به یک سرمایه‌گذاری یا نقدشوندگی بالا تبدیل نمایید که این سرمایه‌گذاری می‌تواند خرید طلا یا دلار باشد.

باقی مانده‌ها را پس‌انداز کنید

استفاده از چالش برنامه غذایی ۳۰ روزه

با در نظر گرفتن تعریف صرفه‌جویی در خواهید یافت که صرفه‌جویی در زندگی روزمره به معنای خساست نیست و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود با توجه به این‌که هزینه خورد و خوراک در منازل به عنوان یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های جاری به حساب می‌آیند، برخی از هزینه‌های خورد و خوراک را به ‌صورت معقولانه‌تری مدیریت نمایید.. 
بنابراین یکی از راهکار‌های صرفه‌جویی در زندگی روزمره ایجاد یک برنامه غذایی متعادل است. بسیاری از افراد در اجرای این ‌ایده موفق نیستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم صرفاً یک دوره ۳۰ روزه یا حداقل ۷ روزه را برای این کار اختصاص دهید. این برنامه غذایی باید از تنوع برخوردار باشد و مواد غذایی مانند مرغ، گوشت، ماهی و سبزیجات را در فواصل معین در این برنامه غذایی بگنجانید. 
غذا‌های حاضری نیز می‌توانند بخشی از روند این برنامه به شمار روند؛ اما در واقع دلیل اصلی داشتن یک برنامه غذایی چیست؟ معمولاً برنامه غذایی می‌تواند شما را از سردرگمی در بیاورد. علاوه بر این باعث می‌شود تا کمتر به سراغ غذا‌های آماده و پرخرج بروید و با شناخت کامل هزینه‌ها می‌توانید در آینده راحت‌تر بودجه‌بندی نمایید. از همه مهم‌تر زمانی که یک برنامه غذایی منسجم دارید می‌توانید وعده‌های غذایی کامل‌تری را به بدن خود برسانید.
بنابراین پیشنهاد می‌شود تا یک برنامه غذایی یک هفته‌ای را با همکاری اعضای خانواده تنظیم نمایید. برای به دست آوردن یک برنامه غذایی مناسب می‌توانید از مقالات سطح وب نیز کمک بگیرید. نکته مهمی که در رابطه با صرفه‌جویی مالی وجود دارد این است که برای این کار نیازمند برنامه‌ریزی زمانی هستید. باید در زمان استفاده از انواع استراتژی‌ها و راهکار‌ها منعطف باشید؛ چراکه در برخی از مواقع بسیاری از موارد طبق برنامه از پیش تعیین شده پیش نمی‌روند. این موضوع نیز کاملاً منطقی به نظر می‌رسد؛ لذا در چنین شرایطی باید انعطاف‌پذیر بوده و با ایجاد تغییراتی در شیوه مدیریت صرفه‌جویی مالی در رابطه با کاهش هزینه زندگی شرایط را بهبود بخشید.

چالش برنامه غذایی ۳۰ روزه


بیشتر بخوانید: با رعایت ۱۰ توصیه مقتصدانه همیشه پولدار بمانید


مواد غذایی را دور نریزید

یکی دیگر از مهم‌ترین راهکار‌های صرفه‌جویی در زندگی روزمره این است که باید برخی از مواد غذایی که به عنوان اضافات وعده‌های غذایی وجود دارند را در یخچال نگهداری نمایید. با در نظر گرفتن این‌که هر روز بخشی از وعده‌های غذایی به یخچال منتقل می‌شوند؛ لذا برخی از آن‌ها را می‌توان برای مدتی نگهداری کرد. در حقیقت به دلیل این‌که همیشه گزینه‌های بهتری برای مصرف کردن وجود دارند، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا از این مواد غذایی استفاده نکنند. 
پیشنهاد می‌کنیم هر سه تا هفت روز یکبار وعده‌های غذایی جدیدی درست کنید و تمامی غذا‌هایی که ظرف مدت چند روز در یخچال نگهداری شده‌اند را میل نمایید؛ اما پیشنهاد می‌شود تا وعده‌های غذایی را ظرف مدت یک تا دو روز مصرف کنید و اجازه ندهید تا مواد غذایی برای مدت زیادی در یخچال نگهداری شوند.

مواد غذایی را دور نریزید

در خرید وسواس داشته باشید

نکته بسیار مهمی که در رابطه با خرید کردن وجود دارد این است که بسیاری از افراد به سراغ فروشگاه‌های بزرگ ‌می‌روند که همواره از تخفیف برخوردار هستند؛ اما در بعضی از مواقع خرید کردن از این فروشگاه‌ها به صرفه نخواهد بود؛ چراکه بسیاری از فروشگاه‌ها که به اسم تخفیفات مناسب اجناس خود را به فروش می‌رسانند اصلاً تخفیفی روی محصولات‌ خود ارائه نمی‌دهند. 
بنابراین نیاز است تا در زمان خرید وسواس بیشتری به خرج دهید و در منطقه سکونت خود فروشگاه‌هایی را بیابید که واقعاً تخفیف‌های خوبی را روی محصولات ارائه می‌دهند. قبل از خرید یک لیست کامل تهیه کنید و به سراغ فروشگاه‌های مناسب بروید. در صورتی که لیست شما کامل نباشد مطمئناً به سراغ خرید‌های غیرضروری خواهید رفت. 

در خرید وسواس داشته باشید

به سراغ خرید عمده بروید

در صورتی که دارای خانواده پرجمعیتی هستید یا در طول هفته مهمانی‌های زیادی را برگزار می‌کنید، پیشنهاد می‌شود از خرید‌های عمده بهره ببرید. به عنوان مثال در صورتی که در ماه ۵ بسته دستمال کاغذی مصرف دارید می‌توانید با خریدن یک کارتون ۲۰ عددی در قیمت‌های پایین‌تر موفق به صرفه‌جویی هزینه خانه شوید که این کار در طولانی مدت باعث کاهش هزینه زندگی خواهد شد. این الگوی خرید را نیز می‌توانید برای خرید بسیاری از مواد غذایی به کار گیرید. به عنوان مثال برای خرید گوشت مستقیم به سراغ گله‌دار‌ها رفته و اقدام به خریدن یک بره کامل نمایید. برای خرید مرغ نیز می‌توانید به کشتارگاه مراجعه کنید یا حداقل از ماشین‌های پخش مرغ خرید نمایید.

خرید عمده

خرید دست دوم

در رابطه با خرید دست دوم باید توجه داشته باشید که در برخی از مواقع می‌توانید بین ۲۰ تا ۵۰ درصد در هزینه‌های خود به این رویه صرفه‌جویی کنید. بسیاری از وسایل پس از استفاده در حدود ۳۰ درصد از قیمتشان کاسته خواهد شد؛ بنابراین شما می‌توانید از وسایل دست دوم که در حد نو هستند استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید به سراغ سایت‌های خرید و فروش وسایل دست دوم بروید. 
علاوه بر این امکان مراجعه به فروشگاه‌های سمساری نیز وجود دارد. به طور قطع می‌توان گفت بسیاری از وسایلی را که باید برای خرید آن‌ها هزینه‌های زیادی را بپردازید، می‌توانید با هزینه‌های بسیار کمتر آن‌ها را به عنوان دست دوم تهیه کنید. این یعنی یک صرفه‌جویی بسیار مناسب برای کاهش هزینه زندگی، که با کمی دقت می‌توانید آن را انجام دهید. در رابطه با خرید لوازم برقی دست دوم پیشنهاد می‌شود تا اطلاعات کافی به دست بیاورید و مطمئن باشید که جنسی که خریداری می‌کنید از نظر کیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارد.

خرید دست دوم

صرف نظر کردن از خرید‌های بی‌مورد

بخش بسیار زیادی از خرید‌های ما معمولاً از روی احساس انجام می‌شوند و در زمان خرید معمولاً منطقی عمل نمی‌کنیم. اگر نگاهی به اطراف و کمدهای‌تان بیندازید متوجه خواهید شد که بسیاری از وسایل و اجناسی که خریداری کرده‌اید را استفاده نمی‌کنید. به عنوان مثال ممکن است شما اقدام به خرید یک پک سه عددی ماژیک یا یک کتاب پزشکی نمایید؛ اما اصلاً از آن‌ها استفاده نکنید. 
در رابطه با صرفه‌جویی مالی و راهکار‌های اساسی برای کاهش هزینه‌ها که همه اعضای خانواده باید بدانند باید به این موضوع توجه داشته باشید که در زمان خرید به هیچ عنوان از روی احساسات خرید نکنید و تنها خرید‌های ضروری خود را با در نظر گرفتن بودجه‌بندی انجام دهید.

 خرید‌های بی‌مورد

از لباس‌های قبلی خود استفاده کنیم

بسیاری از افراد در کمد شخصی خود لباس‌ها و کفش‌هایی را دارند که حتی از داشتن آن‌ها بی‌اطلاع هستند، به همین دلیل شاید پس از جست‌وجو در لباس‌هایتان متوجه شوید که برخی از آن‌ها برای سال‌های گذشته بوده و هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نشده؛ بنابراین در این‌گونه از مواقع پیشنهاد می‌شود تا از لباس‌های قبلی خود استفاده نمایید. در حقیقت گاهی اوقات اصلاً نیازی به خرید کفش یا لباس اضافی نخواهد بود. با توجه به این‌که هزینه‌های گزافی را بابت خرید لباس می‌پردازیم؛ بنابراین در بودجه‌بندی مالی باید به این مهم توجه داشته باشید. می‌توانید به این روش نیز باعث کاهش هزینه زندگی شوید.

از لباس‌های قبلی خود استفاده کنیم

برای خرید سرمایه ارزشمند می‌توانید وام بگیرید

در برخی از مواقع و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه، وام گرفتن می‌تواند به صرفه باشد. این شرایط در واقع تورم کشور است؛ اما در زمان دریافت وام باید به برخی از نکات مهم توجه داشته باشید. در چند سال گذشته تورم ایران در حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که بانک‌ها در زمان وام دادن بین ۱۸ تا ۲۴ درصد سود دریافت می‌کنند. 
با یک حساب سرانگشتی در خواهید یافت که دریافت وام در ایران به صرفه است و می‌تواند باعث ایجاد سود مالی برای شما شود؛ اما در زمان وام گرفتن باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید وام بگیرید و پول آن را نگه دارید؛ به همین منظور نیاز است تا پس از وام گرفتن پول آن را برای خرید اقلام مصرفی هزینه نمایید. پیشنهاد می‌شود تا به منظور راه‌اندازی کسب و کار یا خرید یک سرمایه‌گذاری با ارزش برای دریافت وام اقدام فرمایید.

وام گرفتن

صرفه‌جویی در خرید بیمه

با در نظر گرفتن این موضوع که در حال حاضر هزینه‌های خرید بیمه زیاد هستند، پیشنهاد می‌شود تا برای یافتن تخفیف‌های بیمه و شرکت‌های بیمه که قیمت‌های بهتر و منصف‌تری را ارائه می‌دهند به طور دقیق به جست‌وجو بپردازید. توجه داشته باشید که در ماه مقداری از هزینه‌ها بابت بیمه کسر خواهند شد؛ این هزینه‌ها می‌توانند به عنوان بیمه ثالث، بیمه بدنه ماشین و بیمه بازنشستگی باشند. 
در صورتی که بتوانید در هزینه‌های بیمه صرفه‌جویی کنید می‌توانید به مقدار دارایی و حساب پس‌انداز خود بی‌افزایید. پیشنهاد می‌شود تا با کمی جستجو در رابطه با شرکت‌های بیمه هزینه‌ها را کاهش دهید. با جست‌وجو در وب سایت‌های مختلف می‌توانید برای بیمه تخفیف و شرایط خوبی را بیابید؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا به دنبال شرکت‌های بیمه‌کننده با هزینه‌های پایین‌تر باشید. برای آشنایی با انواع بیمه و دریافت مشاوره به صفحه بهترین خدمات حقوقی و بیمه مراجعه نمایید.

خرید بیمه


بیشتر بخوانید: اهمیت و جایگاه بیمه های عمر و پس انداز


بیشتر به خودتان اهمیت دهید

برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه زندگی پیشنهاد می‌شود تا از به خطر افتادن سلامتی خود جلوگیری کنید. به بیان دیگر صرفه‌جویی که سبب گردد تا سلامتی شما به خطر بیفتد به هیچ عنوان سرمایه‌گذاری درستی نخواهد بود؛ چراکه رسیدگی بیشتر به سلامتی‌تان باعث می‌شود تا بتوانید از صرف هزینه‌های گزاف برای درمان جلوگیری نمایید. 
در حال حاضر برای پر کردن یک دندان باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید یا برای ویزیت یک دکتر و خرید دارو نیازمند صرف هزینه‌های بالایی هستید؛ بنابراین اهمیت دادن به سلامتی در واقع یکی از مهم‌ترین راهکار‌های اساسی برای کاهش هزینه زندگی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اهمیت دادن به سلامتی

می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی علاوه بر این‌که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود، می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای کاهش هزینه‌های جاری در زندگی باشد. با توجه به این‌که هزینه‌های حمل و نقل به دلیل استفاده از قطار و اتوبوس، پایین‌تر و ارزان‌تر خواهند بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا برای مدیریت هزینه‌های زندگی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. مطمئناً اتومبیل‌های شخصی راحت‌تر و بی‌دردسر‌تر هستند؛ اما شما به راحتی بدون استفاده از آن‌ها نیز می‌توانید به کار‌های روزانه خود بپردازید،،علاوه بر این‌که می‌توانید در هزینه‌های خود به صورت چشمگیری صرفه‌جویی نمایید.

وسایل حمل و نقل عمومی

مهمانی‌های خود را در خانه برگزار کنید

پیشنهاد می‌شود تا به جای برگزاری مهمانی‌ها در کافه و رستوران‌ها این مراسمات را در خانه برگزار نمایید. شما می‌توانید به راحتی تدارکات یک مهمانی بسیار مناسب را در خانه ببینید. به این ترتیب علاوه بر این‌که می‌توانید در هزینه‌های‌ خود صرفه‌جویی داشته باشید، یک شب خاطره‌انگیز را نیز رقم خواهید زد. 
در حال حاضر برگزاری مراسم و مهمانی در رستوران‌ها هزینه‌های زیادی را به همراه خواهند داشت. بنابراین با صرف هزینه‌های بسیار پایین‌تر می‌توانید این مراسمات را در منزل اجرا کنید؛ چراکه در هر خانه‌ای بسیاری از مواد غذایی و تمهیدات لازم برای برگزاری یک میهمانی وجود دارند و نیازی به صرف هزینه‌های اضافی نیست.

مهمانی‌های خود را در خانه برگزار کنید

وسایل برقی را از برق بکشید

در بسیاری از خانه‌ها وسایل برقی حتی در زمان‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود به طور مستقیم به برق متصل هستند و شما می‌توانید با خارج نمودن این وسایل برقی از برق، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و به طور چشمگیری هزینه‌های اضافی خود را کاهش دهید. این راهکار یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه زندگی بوده که با مدیریت می‌توانید این هزینه‌ها را نیز به حداقل برسانید.

وسایل برقی را از برق بکشید

کلام پایانی

راهکار‌ها و روش‌های بسیار ساده‌ای وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در کاهش هزینه‌های زندگی بسیار موفق عمل کنید. در واقع با برخورداری از اطلاعات کافی در رابطه با راهکار‌های اساسی برای کاهش هزینه زندگی که همه اعضای خانواده باید بدانند می‌توانید به صورت چشمگیری هزینه‌ها را کاهش دهید و هزینه‌های اضافی را در مواردی مهم‌تر و ارزشمندتر صرف نمایید. به عنوان مثال به جای خرید اقلام غیرضروری می‌توانید پول موجود در حساب خود را برای خرید طلا یا سکه یا انواع سرمایه‌گذاری‌های دیگر هزینه نمایید.