فهرست:

خشک کردن لباس روی رادیاتور
کیفیت هوای داخلی خوب مهم است؟
سوزاندن چوب و زغال سنگ
بهترین را خشک کردن لباس
کلام پایانی

به چه دلیل نباید لباس‌ها را روی رادیاتور خشک کرد؟ با در نظر گرفتن مطالعاتی که کارشناسان در این زمینه انجام داده‌اند مشخص می‌شود که آلودگی در خانه می‌تواند باعث حملات آسم و آسیب‌های جدی به ریه شود. آلاینده‌هایی که در زمان سوختن تولید می‌شوند، خطراتی را برای افراد به وجود خواهند آورد. به همین دلیل در رابطه با خشک کردن لباس‌ها بر روی رادیاتور باید نهایت دقت را داشت. مطالعات نشان می‌دهند که رطوبت در هوا باعث به وجود آمدن کپک می‌شود که این موضوع اثرات مخربی را به همراه دارد. به گفته کارشناسان گرد و غبار در خانه یکی از عوامل اصلی ابتلا به آسم است. این موضوع در رابطه با کودکان بیشتر صدق می‌کند. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

خشک کردن لباس‌


بیشتر بخوانید: آموزش از بین بردن لکه های لباس های سفید


خشک کردن لباس روی رادیاتور

متخصصان پزشکی در رابطه با خطرات خشک کردن منظم لباس‌ها در داخل خانه با رادیاتور هشدار‌های بهداشتی جدیدی را داده‌اند. این مطالعات در اسکاتلند انجام شده است و نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد رطوبت خانه از خشک کردن لباس‌ها در داخل خانه می‌ماند. مشکل زمانی پدیدار می‌شود که هوای مرطوب به کپک تبدیل می‌گردد. کپک باعث به وجود آمدن بیماری‌های قارچی به نام اسپرژیلوزیس می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت این بیماری بسیار خطر آفرین است. توجه داشته باشید که مبتلایان به آسم بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. تخمین‌زده می‌شود که از هر ۴۰ نفر مبتلا به آسم یک نفر به این بیماری مبتلا است. از عوارض این بیماری می‌توان به خس‌خس سینه، تنگی نفس و سرفه اشاره کرد. برای راحتی خود و آشنایی با خشکشویی ها میتوانید از صفحه بهترین خشکشویی در پاسداران دیدن نمایید.

خشک کردن لباس روی رادیاتور

کیفیت هوای داخلی خوب مهم است؟

بسیاری از افراد ۹۰ درصد زمان خود را در داخل خانه می‌گذرانند؛ لذا اطمینان از کیفیت هوای داخل خانه بسیار مهم و ضروری است. کسانی که دارای مشکلات تنفسی مانند آسم هستند یا از بیماری‌های ریه یا انسداد ریه مزمن رنج می‌برند، باید به این موضوع بیشتر اهمیت دهند. کودکانی که ریه‌های آن‌ها در حال رشد است نیز در برابر کیفیت هوا بسیار آسیب‌پذیر هستند.
بسیاری از افراد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز باید از کیفیت هوای داخلی خوب منزل اطمینان حاصل کنند. کیفیت پایین هوا در خانه می‌تواند خطر سکته و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. علائم آلودگی هوا در داخل خانه شامل خشکی گلو، سرفه، آبریزش بینی و احساس خستگی است. اسپرژیلوزیس برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مانند کسانی که بیماری سرطان دارند، تحت جراحی پیوند عضو قرار گرفته‌اند یا بسیاری از افرادی که دارای بیماری‌های ریوی مانند فیبروکیستیک هستند، بسیار خطرآفرین است. 
از سوختن ترکیبات آلی فرار مانند بنزین، چوب زغال سنگ، گاز طبیعی یا بسیاری از محصولات مصرفی مانند سیگار و شمع‌های معطر، حلال‌ها آزاد می‌شوند. این مواد در بسیاری از مواقع باعث تحریک آسم در کودکان و تشکیل آن در بزرگسالان می‌شوند و مشکلات تنفسی زیادی را به وجود می‌آورند. شمع‌ها در زمان سوختن، فرمالدئید تولید می‌کنند. این آلاینده در طولانی مدت برای سلامتی مضر است. این ماده برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ به واسطه آژانس محافظت از محیط زیست ایالات متحده به عنوان یک ماده سرطان‌زا شناخته شد. 
مطالعاتی که بر روی انسان انجام شده است نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض این ماده رابطه خاصی با سرطان دارد. بر اساس مطالعاتی که انجام شده است یک ماده متداول در شمع‌های معطر به نام لیمونن استفاده می‌شود که با هوا واکنش نشان می‌دهد. پس از این واکنش فرمالدئید به وجود می‌آید. این مطالعات نشان می‌دهند که غلظت لیمونن در شمع‌های معطر صد برابر بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. 
بر همین اساس نیاز است در زمان استفاده از شمع‌های معطر درب و پنجره‌ها را باز کنید اما پیشنهاد می‌شود تا از شمع معطر و اسپری‌های خوشبو‌کننده هوا استفاده نکنید. بنیاد ریه در بریتانیا توصیه می‌کند که چندین شمع معطر یا چوب بخور را در یک فضای محدود مانند حمام روشن نکنید. نکته مهم و جالب این است که گیاهان آپارتمانی مانند گیاه اسطوخودوس یا گیاه شمعدانی و انواع سرخس‌ها می‌توانند فرمالدئید موجود در هوا را جذب کنند. 

کیفیت هوای داخلی

سوزاندن چوب و زغال سنگ

سوزاندن چوب و زغال سنگ به دلیل اینکه ذرات معلق را در فضا آزاد می‌کند باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی می‌شود این ذرات باعث به وجود آمدن التهاب شده و علائم موجود را بدتر می‌کنند. حدود ۱۰ درصد از خانه‌های بریتانیا دارای اجاق هیزمی هستند. به همین دلیل سوزاندن چوب باعث افزایش ذرات معلق و افزایش آلودگی خواهد شد. 
انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که به دلیل سوختن چوب یا زغال سنگ به وجود می‌آید، موجب افزایش التهاب در مجاری تنفسی می‌شود. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، چوب‌ها حاوی حداقل ۵ ماده اصلی شیمیایی سرطان‌زا هستند. طبق گزارشی که توسط این آژانس منتشر شده است آتشدان‌ها یا باربیکیو‌هایی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث بروز بیماری‌های قلبی و اختلالات ریوی و سرطان شوند. سوزاندن چوب و زغال سنگ باعث آزاد شدن مونوکسید کربن در فضا می‌شود که این گاز باعث مسمومیت خواهد شد. اگر در به دنبال یک خشکشویی خوب هستید از صفحه بهترین خشکشویی در نارمک دیدن کنید.

سوزاندن چوب و زغال سنگ

 


بیشتر بخوانید: ضدعفونی لباس های کرونایی


بهترین راه خشک کردن لباس

این بیماری در مراحل اولیه می‌تواند باعث سرفه، تنگی نفس و کاهش وزن باشد. سرفه خونی یکی دیگر از علائم این بیماری محسوب می‌شود. در صورت عدم درمان، کپک می‌تواند در خون به مکان‌های دیگر بدن مانند کلیه یا مغز نیز گسترش پیدا کند. بر اساس گزارشات و تحقیقات انجام شده حدود ۴۲ درصد از افراد مبتلا به آسم کپک و قارچ را به عنوان اصلی‌ترین محرک می‌شناسند. 
بهترین روش برای جلوگیری این است که لباس‌ها را در صورت امکان در فضای باز خشک کنید. در غیر این صورت در اتاقی با تهویه مناسب اقدام به خشک کردن لباس نمایید. در صورتی که خشک کردن لباس‌ها در داخل خانه اجتناب ناپذیر است، حتماً پنجره‌ای را باز کنید تا هوا در چرخش باشد. رطوبت کمتر باعث به وجود آمدن کمتر کپک می‌شود. 

بهترین راه خشک کردن لباس

کلام پایانی

خشک کردن لباس بر روی رادیاتور در خانه می‌تواند باعث به وجود آمدن برخی از مشکلات تنفسی شود. رطوبت موجود در فضای خانه موجب افزایش کپک می‌شود که این کپک اجازه رشد بیماری‌های قارچی را در فضای محیط می‌دهد. بیماری تحت عنوان اسپرژیلوزیس وجود دارد که از کپک و باکتری موجود در فضا منتشر می‌شود. افرادی که به این عارضه دچار هستند، معمولاً عوارضی مانند تنگی نفس و خس خس سینه را تجربه می‌کنند.