فهرست:

شکل صحیح پذیرایی از مهمانان در عید نوروز
برای مهمان‌ ها برنامه ‌ریزی داشته باشید
اصول صحیح پذیرایی میان وعده‌ ها
پذیرایی از مهمانان در عید نوروز با مواد غذایی سالم
اصول صحیح پذیرایی در وعده‌ های اصلی
سالم ترین خوراکی ها برای پذیرایی از مهمانان در عید نوروز
اهمیت خوراکی ‌های مرغوب در عید نوروز
کلام پایانی

با توجه به اینکه زمان زیادی برای رسیدن به سال جدید باقی نمانده است و در این ایام معمولاً دید و بازدید‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند، نیاز است تا نکات مهم در مورد پذیرایی از مهمانان در عید ۱۴۰۲ را بدانید. به منظور داشتن آگاهی در رابطه با پذیرایی مناسب از مهمانان باید موارد مهمی را مد نظر داشته باشید. این موارد در رابطه با خرید مواد غذایی سالم و استفاده از برخی نکات پذیرایی است. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

پذیرایی از مهمانان در عید

شکل صحیح پذیرایی از مهمانان در عید نوروز

پیش از اینکه اقدام به پذیرایی از مهمانان در عید کنید، باید بتوانید به طور آگاهانه خرید‌های مناسبی را داشته باشید. در حقیقت نباید از مواد غذایی بسیار شور و چرب در پذیرایی استفاده کنید. به همین منظور در زمان خرید آجیل و تنقلات دیگری مانند تخمه، سعی کنید تا نمونه خام آن را تهیه نمایید چراکه اکثر تخمه و آجیل‌هایی که به صورت خام در بازار وجود دارند دارای نمک نیستند و همین موضوع باعث حفظ سلامتی مهمانان در طول عید نوروز می‌شود. برای اینکه بتوانید به صورت مناسب از مهمانان خود پذیرایی کنید باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی را نیز انجام دهید. برای اطلاع بیشتر درمورد تغذیه سالم به صفحه مشاوره تغذیه در پاسداران مراجعه کنید.

شکل صحیح پذیرایی از مهمانان


بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در ایام عید، در تعطیلات غافل نشوید!


برای مهمان‌ ها برنامه ‌ریزی داشته باشید

در پذیرایی مهمان‌ها در ایام نوروز داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب با رعایت پیروی از برنامه غذایی سالم می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که میزبان خوبی از مهمانان باشید. نکته‌ای که در رابطه با پذیرایی از کودکان در ایام نوروز وجود دارد این است که از آن‌ها با وعده‌های سالم غذایی پذیرایی نمایید. مناسب‌ترین وعده غذایی برای حفظ سلامتی، نان و غذا‌های خانگی به همراه سبزیجات و میوه است. 
تنقلات سالم مانند آجیل، پسته بادام زمینی و بادام هندی در کنار میوه‌های خشک شده، گندم و نخود بو داده شده می‌تواند به عنوان مواد غذایی سالم و اصلی در پذیرایی از مهمانان در عید باشد. برای پذیرایی به شکل صحیح باید به رعایت تعادل در مصرف اهمیت دهید. در بسیاری از مواقع مصرف زیاد میان وعده باعث جلوگیری از مصرف غذای اصلی خواهد شد. پیشنهاد می‌شود تا از میوه تازه و سالاد میوه به جای شیرینی و بستنی استفاده کنید.

برای مهمان‌ ها برنامه ‌ریزی داشته باشید

اصول صحیح پذیرایی میان وعده‌ ها

در رابطه با نکات مهم در مورد پذیرایی از مهمانان در عید ۱۴۰۲ باید توجه داشته باشید که میان وعده‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پذیرایی به شمار می‌آیند. بنابراین نیاز است تا از میان وعده‌های مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از کشمش، و خرما یا توت خشک به جای قند یا شکلات استفاده نمایید. علاوه بر این به جای چای سیاه کمرنگ پیشنهاد می‌شود تا با چای سبز از مهمانان پذیرایی نمایید تا علاوه بر تنوع به حفظ سلامتی مهمانان نیز کمک کرده باشید. 
استفاده از آجیل‌های بدون نمک در زمان پذیرایی میان وعده بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای راحتی مهمانان از اصرار ورزیدن برای استفاده از انواع تنقلات و میان وعده‌ها خودداری کنید و سعی نکنید تا با شیرینی‌های چرب و خامه‌ای آن‌ها را وسوسه نمایید. بسیاری از افراد در پذیرایی‌های مهمان از میوه‌های خشک استفاده می‌کنند. پژوهش‌ها در این رابطه نشان می‌دهد که برخی از میوه‌های خشک تا ۴ برابر در مقایسه با انواع میوه‌های تازه دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند؛ اما در زمان خشک کردن میوه‌ها مقدار قابل توجهی از مواد مغذی کاهش پیدا می‌کند و در مقابل قند و انرژی بیشتری را به مصرف‌کننده انتقال می‌دهد. بنابراین بهتر است تا از انواع میوه‌های تازه نیز استفاده شود. 
در طی خشک کردن برخی از میوه‌ها به دلیل افزودن دی اکسید سولفور برخی از مواد مغذی و ویتامین‌های اساسی مانند a و c حفظ می‌شود اما برخی دیگر از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه b از بین خواهند رفت. می‌توانید برای پذیرایی از مهمانان در عید به منظور ایجاد یک تنوع در ذائقه به جای استفاده از تنقلات شیرین ناسالم، اقدام به مصرف میوه‌های خشک کنید. شما می توانید برای دیدن مشاوره تغذیه در نارمک از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

اصول صحیح پذیرایی میان وعده‌ ها


بیشتر بخوانید: 10 استایل جذاب برای عید و مهمانی


پذیرایی از مهمانان در عید نوروز با مواد غذایی سالم

مواد غذایی که دارای فیبر، آهن و پتاسیم بالا باشند، انتخاب بسیار مناسبی برای پذیرایی در عید نوروز هستند. به همین منظور می‌توانید از میوه‌ها بیشتر استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت میوه‌های تازه و خشک دارای خواص تغذیه بسیار زیادی هستند. بهترین راه مصرف آن‌ها به صورت مخلوط با میوه‌های تازه در کنار یکدیگر است.

پذیرایی از مهمانان در عید نوروز با مواد غذایی سالم

اصول صحیح پذیرایی در وعده‌ های اصلی

پس از پذیرایی با تنقلات و میان وعده‌ها داشتن اطلاعات در رابطه با اصول پذیرایی در وعده‌های اصلی نیز بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید عوامل اجتماعی مانند مناسبت‌ها معمولاً در مصرف غذا تأثیر می‌گذارند. عید نوروز نیز مناسبتی به شمار می‌آید که منجر به زیاده روی در مصرف غذا در برخی از افراد می‌شود. بنابراین در چنین روز‌هایی بسیاری از افراد رژیم‌های خود را کنار می‌گذارند که این موضوع باعث افزایش وزن پس از عید نوروز خواهد شد.
در فصل بهار با رعایت کردن یک برنامه غذایی سبک و کم کالری می‌توانید به استقبال مهمانان خود بروید. در این فصل بهتر است فرآورده‌های حیوانی کاهش یابد و غذا‌هایی که خیلی شیرین یا شور هستند استفاده نشوند. برای تهیه غذا و پذیرایی از مهمانان توجه داشته باشید که مقدار کالری غذا‌ها را می‌توانید محاسبه کنید و برای آن‌ها گزینه مناسب‌تری قرار دهید. به عنوان مثال به جای استفاده از ذرت سرخ شده می‌توانید از ذرت بو داده استفاده کنید یا به جای استفاده از شکلات بر روی کیک‌ها از توت فرنگی یا سایر میوه‌های طبیعی بهره ببرید. از جمله نکات مهم در مورد پذیرایی از مهمانان در عید باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که می‌توانید به عنوان غذای اصلی از سینه مرغ، سالاد و نان استفاده کنید. هر چه غذا‌ها سالم‌تر باشند، مطمئناً پذیرایی شما بهتر خواهد بود.

اصول صحیح پذیرایی در وعده‌ های اصلی

سالم ترین خوراکی ها برای پذیرایی از مهمانان در عید نوروز

امکان پذیرایی از مهمانان با تهیه انواع سس‌های خانگی وجود دارد. استفاده از سس‌ها و افزودنی‌هایی که دارای چربی و کالری زیاد هستند، برای مهمانان مناسب نخواهد بود. به همین دلیل برای طعم‌دار کردن انواع غذا می‌توانید اقدام به تهیه سس‌های دست ساز خانگی کنید. به عنوان مثال به جای استفاده از سس مایونز می‌توان از روغن زیتون و کمی ماست کم چرب و آبلیمو استفاده کرد. از سس‌های خانگی می‌توان برای ساندویچ و انواع غذا‌های دیگر بهره برد. در فصل بهار با رعایت کردن یک برنامه غذایی سبک و استفاده از فراورده‌های گیاهی می‌توانید باعث جلوگیری از افزایش وزن و برخی از مشکلات شوید. 
در این ایام لازم است تا میزان مصرف پروتئین را بالا ببرید چراکه مطالعات نشان داده است که پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات و یا چربی‌ها احساس سیری طولانی‌تری را به شخص می‌دهد. علاوه بر این، تحقیقاتی که در کشور‌های مختلف مانند اسکاتلند، دانمارک و سوئد انجام شده است نشان می‌دهند افرادی که در زمان وعده‌های اصلی از پروتئین بیشتر استفاده می‌کنند؛ در وعده‌های غذایی بعدی کمتر احساس گرسنگی دارند.
از پروتئین برای هضم کالری بیشتر استفاده می‌شود، اما باید در این زمینه توجه داشته باشید که از منابع پروتئینی کم چرب مانند لبنیات و گوشت‌های کم چرب مثل ماهی استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که در زمان پذیرایی از مهمانان در عید باید به آن توجه داشته باشید این است که نوشابه نشانه احترام به مهمانان نیست؛ بنابراین توصیه می‌شود تا از خرید نوشابه‌های گازدار در ایام نوروز پرهیز نمایید و نوشیدنی‌های سالم مانند دوغ را جایگزین کنید. 
این نوشیدنی‌ها بدون ارزش غذایی و معمولاً پر کالری هستند که می‌توانید به جای آن‌ها از انواع آبمیوه بدون شکر و یا دوغ استفاده کنید. نوشیدن آب فراوان را نیز در ایام نوروز فراموش نکنید چرا که نوشیدن آب به شما احساس سیری بیشتری می‌دهد بنابراین بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که باید پیش از اقدام به خوردن غذا مقداری آب نوشید. شما می توانید برای دیدن بهترین مشاوره تغذیه از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

سالم ترین خوراکی ها برای پذیرایی از مهمانان در عید نوروز


بیشتر بخوانید: چگونه یک مهمانی سوپرایز ترتیب دهیم


اهمیت خوراکی ‌های مرغوب در عید نوروز

میوه‌های تازه، آجیل و خشکبار و همچنین گردو را بر روی یک میز و در معرض مهمان‌ها قرار دهید. وجود آجیل و هر خوراکی مرغوب و باکیفیتی باعث می‌شود تا مهمانی شما حالت مجلسی‌تری پیدا کند و مهمانان متوجه پذیرایی مناسب شما شوند. توجه داشته باشید اگر از مواد خوراکی استفاده می‌کنید باید تازه باشند و از نظر ظاهری مشکلی در آن‌ها وجود نداشته باشد. این موضوع دارای اهمیت زیادی است چراکه بسیاری از مهمانان به خوراکی‌های باکیفیت و میان وعده‌های مرغوب اهمیت زیادی می‌دهند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در ایام نوروز میوه‌ها و سبزیجات را به صورت روزانه خریداری کنید تا همیشه تازه باشند.

اهمیت خوراکی ‌های مرغوب در عید نوروز

کلام پایانی

با در نظر گرفتن اینکه ایرانیان مردمانی مهمان نواز هستند و پذیرایی از مهمانان برای آن‌ها بسیار لذت بخش است؛ بنابراین نکات مهمی در رابطه با نحوه پذیرایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید یک پذیرایی کاملاً مناسب داشته باشید. نکات مهم در مورد پذیرایی از مهمانان در عید ۱۴۰۲ باعث می‌شود تا یک مهمانی بی‌عیب و نقص را برگزار کنید. از مهم‌ترین مواردی که در زمان پذیرایی باید به آن توجه نمایید استفاده از مواد غذایی و میان وعده‌های مناسب است. در زمان پذیرایی از میهمانان پیشنهاد می‌شود تا به جای احوال پرسی جمعی اقدام به سر زدن به تک تک مهمان‌ها کنید و به صورت اختصاصی از آن‌ها احوالپرسی نمایید. این کار باعث گرم شدن مهمانی و پذیرایی بهتر شما خواهد شد.