فهرست:

ایمپلنت دندان چیست؟ 
چند نوع ایمپلنت داریم؟ 
آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید؟ 
مراحل انجام ایمپلنت دندان 
مزیت ایمپلنت دندان 
مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان 
بهترین دندانپزشکی برای ایمپلنت 

ظاهر دهان و دندان‌های شما در زیبایی چهره نقش بسیار مهمی دارند و نباید زیبایی ظاهری دندان‌های خود را دست کم بگیرید. برای مثال جای خالی دندان‌ها در دهان شما باعث می‌شود لبخند یا خنده شما به اندازه کافی جذاب و دلربا نباشد. اما نگران نباشید برای رفع این چنین مشکلاتی روش‌های به روز و مناسبی تعبیه شده است. یکی از بهترین خدمات مربوط به دندانپزشکی ایمپلنت دندان است که جای خالی دندان‌های از بین رفته را پر می‌کند. دندانپزشکی راحیل نیز یکی از بهترین مطب‌های دندانپزشکی به شمار می‌آید که بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات مربوط به ایمپلنت دندان را در اختیار متقاضیان محترم قرار می‌دهد. در ادامه بیشتر با این نوع خدمات باکیفیت و این مطب دندانپزشکی آشنا می‌شوید. 

ایمپلنت دندان چیست؟ 

به زبان علمی، ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که در فک بیمار قرار می‌گیرد تا دندان مصنوعی را نگه‌دارد. ایمپلنت دندان ممکن است گزینه‌ای برای افرادی باشد که یک یا چند دندان را به دلیل آسیب یا سایر مشکلات از دست داده و ترجیح می‌دهند از دندان مصنوعی استفاده نکنند. 
اگر می‌خواهید دندان‌های از دست رفته خود را جایگزین کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید یا اینکه برای گاز گرفتن یا جویدن غذا احساس بهتری داشته باشید می‌توانید از ایمپلنت دندان به عنوان یک راه‌حل مطمئن و جایگزین استفاده کنید.
 ایمپلنت‌های دندان عمر طولانی دارند و شبیه به ظاهر اصلی دندان طبیعی شما خواهند بود. ایمپلنت دندان یک پیچ تیتانیومی است که به طور مستقیم در استخوان فک قرار می‌گیرد و جایگزین ریشه دندان از دست رفته می‌شود.
 پس از نصب، استخوان اطراف ایمپلنت به تدریج به آن جوش می‌خورد و ایمپلنت را محکم در جای خود نگه می‌دارند. در نهایت یک دندان با رنگ و شکلی مشابه دندان‌های طبیعی به دهان شما اضافه می‌شود. 

چند نوع ایمپلنت داریم؟ 

ایمپلنت‌های دندانی جای ریشه دندان از دست رفته را می‌گیرند. این پیچ‌های فلزی دائمی دندان‌های مصنوعی مانند روکش‌های دندان، بریج‌های دندانی یا پروتزهای دندانی را در جای خود محکم می‌کنند. ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته شود. 
ایمپلنت‌های دندانی پایه‌های باریک کوچکی هستند که جایگزین ریشه دندان‌های از دست رفته می‌شوند. بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از تیتانیوم ساخته و برخی دیگر نیز سرامیکی هستند. هر دوی این مدل از ایمپلنت‌ها و مواد آنها بی‌خطر خواهند بود و همچنین با فضای دهان و بافت‌های داخلی دهان بیماران سازگاری دارند. 
در ادامه 2 مورد از بهترین و معروف‌ترین ایمپلنت‌ها را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم: 
•    اندوستال ( درون استخوان): این مدل از ایمپلنت‌ها رایج‌ترین نوع آن است. اشکال مختلف آن شامل پیچ‌ها، استوانه‌ها یا تیغه‌هایی است که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند. هر ایمپلنت یک یا چند دندان مصنوعی را نگه می‌دارد. این نوع ایمپلنت به طور کلی یک جایگزین برای بیمارانی است که اکنون از بریج با پروتز متحرک استفاده می‌کنند. 
•    ساب پریوستئال ( روی استخوان): این نوع ایمپلنت در بالای فک با پایه‌های چارچوب فلزی قرار می‌گیرد که از لثه بیرون شده و ایمپلنت را در جای خود نگه می‌دارد. این نوع ایمپلنت‌ها به طور معمول برای بیمارانی استفاده می‌شود که قادر به استفاده از پروتزهای مصنوعی معمولی نیستند و ارتفاع استخوان آنها برای نگه داشتن ایمپلنت اندوستال کافی نیست. 

آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید؟ 

افرادی که یک یا چند دندان از دست رفته دارند می‌توانند از ایمپلنت‌های دندانی بهره‌مند شوند. ایمپلنت‌های دندانی با بافت‌های نرم یعنی لثه و بافت‌های سخت زیرین مانند استخوان در دهان ارتباط نزدیکی دارند. 
با توجه به بررسی‌های بسیاری از متخصصان در این زمینه ایمپلنت‌ها ظاهر و حسی شبیه به دندان‌های طبیعی خواهند داشت. بیشتر بزرگسالان می‌توانند ایمپلنت دندان داشته باشند اما چند استثنا وجود دارد. 
هر فرد با توجه به خصوصیات بدنی و دهانی خود می‌توانید گزینه مناسبی برای ایمپلنت محسوب شود، بدین ترتیب قبل از اقدام برای این کار بهتر است با دندانپزشکی متخصص صحبت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.
 توجه داشته باشید برخی از عادات و سبک زندگی، شرایط پزشکی و سلامتی یا روش‌های درمانی می‌توانند بر نحوه بهبود ایمپلنت تاثیر بگذارند. همچنین لثه و استخوان اطراف ایمپلنت شما نیز در عملکرد مناسب آن تاثیرگذار خواهد بود. 
دندانپزشک متخصص با انجام آزمایشات لازم می‌تواند راه‌حل مناسب را به شما ارائه دهد. شما یک کاندید ایده‌آل برای ایمپلنت دندان هستید اگر: 
•    از سلامت عمومی دهان و دندان خوبی برخوردار باشید 
•    استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت در فک خود داشته باشید 
•    بافت لثه سالمی داشته که عاری از هر گونه بیماری است 
•    دچار حفره حاصل از پوسیدگی دندان هستید 
•    ریشه دندان شما دچار شکستگی است 
•    دندان خود را به دلیل دندان قروچه، فشار دادن و ساییدن از دست داده‌اید 
ی    بر اثر آسیب به صورت یا به صورت مادرزادی دندان‌های خود را از دست داده‌اید 

مراحل انجام ایمپلنت دندان 

مراحل کاشت و ایمپلنت دندان به طور کلی برای همه بیماران یکسان است. اما گاهی اوقات جراح می‌تواند ایمپلنت و ترمیم دندان را در یک جلسه انجام دهد. البته این موضوع به تبحر دندانپزشک و سلامت کامل دهان و دندان شما بستگی دارد. توصیه می‌کنیم ترمیم نهایی را چند ماه بعد از اینکه ایمپلنت بهبود یافت انجام دهید. 
در ضمن دندانپزشک شما می‌تواند یک ترمیم بافت موقت برای شما انجام دهد تا به مرحله بهبودی ایمپلنت برسید. به هر حال برای انجام ایمپلنت دندان باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید: 
د    بیهوشی یا بی‌حسی موضعی: به طور معمول بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن لثه‌ها تجویز می‌شود. در ادامه نیز به شما مسکن می‌دهند. 
•    ایجاد یک برش یا شکاف: زمانی که بی‌حسی تاثیر گذاشت، دندانپزشک یک برش در لثه شما ایجاد می‌کند که ایمپلنت دندان در آن قرار بگیرد. این کار استخوان زیرین را در معرض دید قرار می‌دهد تا جراح بتواند ایمپلنت را در جای درست خود بگذارد. 
•    آماده‌سازی فک: دندانپزشک از یک سری ابزار تخصصی برای ایجاد شکاف در استخوان فک شما استفاده می‌کند. دهانه فک را تا زمانی که به قطر مناسب برای قرار دادن ایمپلنت دندانی جدید برسد باز می‌کند. 
•    جای‌گذاری ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان را در محل مناسب خود قرار می‌دهند. در این مرحله دندانپزشک ایمپلنت دندانی را با دقت در فک شما قرار می‌دهد. 
•    بستن برش یا شکاف: در نهایت دندانپزشک لثه را ترمیم می‌کند و محل برش را با بخیه می‌بندد. 

مزیت ایمپلنت دندان 

از دست دادن یا از بین رفتن دندان‌ها می‌تواند بر اعتماد به نفس و زندگی روزمره شما تاثیر منفی بگذارد و همچنین در خورد و خوراک نیز تغییراتی ایجاد کند. ایمپلنت یک راه‌حل محبوب و طولانی مدت است که می‌تواند لبخند شما را بازگرداند. به طور کلی ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد که عبارت هستند از: 
•    ایمپلنت‌های دندانی پایه‌های تیتانیومی هستند که در استخوان فک ثابت می‌شوند. استخوان به تدریج با ایمپلنت ترکیب می‌شود و آن را محکم و ایمن نگه می‌دارد تا بتواند مانند یک دندان طبیعی عمل کند. بنابراین ایمپلنت دندان یک راه‌حل طبیعی است. 
•    ایمپلنت با اندازه و شکلی مشابه دندان‌های باقی‌مانده تولید و نصب می‌شود که همین امر باعث راحتی بیمار و طبیعی بودن اوضاع خواهد بود. 
•    ایمپلنت‌های یک راه‌حل ثابت و طولانی مدت هستند که می‌توانند 10 سال یا بیشتر دوام بیاورند البته تا زمانی که به درستی از آنها مراقبت کنید. از آنجایی که ایمپلنت‌ها یک راه‌حل ثابت هستند، لازم نیست به هنگام خوردن یا خوابیدن نگران برداشتن آنها باشید و خطر افتادن آنها وجود ندارد. 
•    از دیگر مزیت‌های ایمپلنت جلوگیری از تحلیل استخوان است. وقتی دندانی را از دست می‌دهید، استخوان فک زیر آن کوچک می‌شود زیرا دیگر توسط ریشه دندان تحریک نمی‌شود. با گذشت زمان این مسئله می‌تواند شکل صورت شما را تغییر دهد و باعث شود پیرتر از آنچه هستید به نظر برسید. ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی فک را تحریک می‌کنند و از تحلیل بیشتر استخوان جلوگیری خواهند کرد. 
•    با ایمپلنت دندان می‌توانید از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. اگر دندان‌های شما از دست رفته ممکن است برای خوردن غذاهای جویدنی یا سفت مانند سیب، سبزیجات ترد و برخی از گوشت‌ها دچار مشکل شوید. ایمپلنت دندانی توانایی جویدن شما بازیابی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا به درستی غذای خود را بجوید بنابراین می‌توانید بیشتر از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. 
•    به دندان‌های سالم دیگری نیاز نخواهید داشت. برخلاف برخی درمان‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت دندانی به آماده‌سازی هیچ یک از دندان‌های سالم شما نیازی ندارد. 
•    ایمپلنت توانایی گفتار شما را بهبود می‌بخشد. 
•    لبخند و ظاهر شما را تقویت می‌کند. 
د    پل‌ها یا پروتزهای دائمی و متحرک را ایمن می‌کند. 
د    بدون تغییر یا تراشیدن دندان‌های کناری خود جایگزینی دندان‌ها را انجام می‌دهد. 

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان 

درست مانند دندان‌های طبیعی، ایمپلنت‌های دندانی نیز برای حفظ عملکرد و پیشگیری از بیماری‌های اطراف خود به مراقبت‌های دقیق دهان و دندان در منزل و بازدید منظم دندانپزشکی نیاز دارند. برای تمیز نگه‌داشتن ایمپلنت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همچنان ضروری است. 
در صورتی که در یک دندانپزشکی معتبر و حرفه‌ای دندان خود را ایمپلنت کنید، بدون شک دندانپزشک منتخب اطلاعات عمومی و مراقبت‌های خاص را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین باید برای نظارت بر ایمپلنت، دندان‌ها، لثه‌ها و اطمینان از سلامت آنها ویزیت‌های دوره‌ای را برنامه‌ریزی کنید. 
دندانپزشک لیست دقیقی از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت را به شما می‌دهد. همچنین برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک نیز تجویز می‌کند. برای کاهش درد و ناراحتی بعد از ایمپلنت می‌توانید به نکات زیر توجه کنید: 
•    تمام داروها را به طور دقیق و مطابق با تجویز دندانپزشک خود مصرف کنید 
•    حداقل به مدت 72 ساعت از ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید ( بالا رفتن ضربان قلب می‌تواند منجر به افزایش درد و تورم شود) 
•    با طرف دیگر دهان خود بجوید ( اگر در هر 2 طرف دهان خود ایمپلنت دارید، برای چند روز غذاهای نرم بخورید) 
•    هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید
•    محل ایمپلنت را طبق دستور دندانپزشک خود تمیز نگه‌دارید 

بهترین دندانپزشکی برای ایمپلنت 

با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر شد، بهتر است از دندانپزشکی کمک بگیرید که سابقه خوبی در امر ایمپلنت دندان داشته باشد و بتواند با قیمتی مقرون به صرفه بالاترین کیفیت را در اختیار شما قرار دهد.
 برای مثال دندانپزشکی راحیل یکی از بهترین و محبوب‌ترین مطب‌های دندانپزشکی است که با اهمیت‌ترین خدمات آنها ایمپلنت دندان خواهد بود. در ضمن این دندانپزشکی از برندهای کره‌ای، سوئیسی و آلمانی استفاده می‌کنند و برای سلامتی دندان‌های بیماران خود ارزش زیادی قائل هستند. 
در ضمن اگر عضو باشگاه مشتریان این دندانپزشکی شوید می‌توانید از طرح درمان آنها نهایت بهره را ببرید و براساس شرایط ویژه‌ای هزینه خود را پرداخت کنید. پس همین حالا برای استفاده از خدمات با کیفیت این دندانپزشکی از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آنها تماس بگیرید. 
شماره موبایل:09394008684

لینک اینستاگرام
@rahildental
@iranian.dent