فهرست:

جراحی ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شود؟ 
چرا جراحی ایمپلنت انجام دهیم؟ 
چطور برای جراحی ایمپلنت دندان آماده شویم؟ 
آمادگی‌های قبل از جراحی ایمپلنت دندان 
توصیه‌های قبل از جراحی ایمپلنت 
توصیه‌های بعد از جراحی ایمپلنت 
نتیجه جراحی ایمپلنت دندان 
کدام دندانپزشکی را برای جراحی ایمپلنت انتخاب کنیم؟
 

در سال‌های گذشته ما شاهد فیلم‌هایی بودیم که افراد متخصص برخی از ارگان‌های بدن انسان‌ها را شبیه‌سازی می‌کردند. در آن زمان‌ها چنین چیزی تا حدودی دور از ذهن و عجیب بود. اما در حال حاضر علم پزشکی به قدری پیشرفت کرده که برخی از ارگان‌های بدن همانند دندان به خوبی شبیه‌سازی شده و افراد بسیاری از این شبیه‌سازی‌ها استفاده می‌کنند و راضی هستند. به روشی که دندانی مصنوعی در جایگاه دندان واقعی افراد قرار می‌گیرد و پایه‌هایی فلزی به عنوان ریشه آن عمل می‌کنند، ایمپلنت دندان گفته می‌شود. یکی از بهترین دندانپزشکی‌های فعال در حوزه جراحی ایمپلنت، دندانپزشکی راحیل است که با کلیه تجهیزات و وسایل به روز و مدرن می‌تواند دندان جدید و مصنوعی برای شما بکارد. برای اینکه بیشتر با جراحی ایمپلنت دندان آشنا شوید، توصیه می‌کنیم راهنمای زیر را به طور کامل مطالعه کنید.

جراحی ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شود؟ 

جراحی ایمپلنت دندان فرآیندی است که ریشه‌های واقعی دندان را با پایه‌های فلزی و پیچ‌مانند جایگزین می‌کنند. در واقع دندان‌های آسیب دیده و از دست رفته، با کمک دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌شوند به طوری که با دندان‌های واقعی تفاوت چندانی نخواهند داشت. 
در دوره‌های قبل‌تر افراد از روش پروتز مصنوعی دندان یا دندان‌های بریج‌کاری شده استفاده می‌کردند اما از آنجایی که این روش‌ها با فقدان ریشه‌های طبیعی دندان مواجه هستند، گزینه خیلی خوبی به شمار نمی‌آیند. 
بدین ترتیب ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین خوبی برای پروتزها و بریج‌کاری نامناسبی باشد که باعث شده دندان‌ها به خوبی روی یکدیگر قرار نگیرند.امکان‌پذیر بودن جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت انتخابی شما و وضعیت استخوان فکتان بستگی دارد. 
در نظر داشته باشید این نوع جراحی به چندین روش مختلف قابل انجام است. مزیت اصلی ایمپلنت دندان در مقایسه با سایر روش‌ها، وجود پشتیبانی قوی از دندان‌های جدید خواهد بود. این پشتیبانی در واقع با ترمیم استخوان در اطراف ایمپلنت انجام می‌شود. 
فراموش نکنید با توجه به اینکه ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد، این روند می‌تواند چندین ماهی طول بکشد. در نهایت اینکه ایمپلنت‌های دندانی ابزارهای پزشکی هستند که از طریق جراحی در فک کاشته می‌شوند تا توانایی جویدن افراد را بالا برند و همچنین به زیبایی ظاهری فرد کمک کنند. 

چرا جراحی ایمپلنت انجام دهیم؟ 

زمانی که شما به دلایلی همانند آسیب‌های فیزیکی یا انواع بیماری‌ها دندان خود را از دست می‌دهید، ممکن است با عوارضی همانند مانند از دست دادن سریع استخوان فک، گفتار ناقص یا تغییر در الگوهای جویدن روبرو شوید که منجر به ناراحتی‌های بزرگ‌تر می‌شود. 
جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت بیماران را بهبود بخشد. سیستم اصلی ایمپلنت دندان بر پایه بدنه ایمپلنت و اباتمنت آن است. البته که ممکن است پیچ ثابت‌کننده اباتمنت نیز در این سیستم به کار رود. 
بدنه ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک شما و به جای ریشه دندان قرار می‌گیرد. اباتمنت ایمپلنت نیز به طور معمول توسط پیچ فیکساتور اباتمنت به بدنه ایمپلنت اتصال می‌یابد و از طریق لثه به داخل دهان امتداد پیدا می‌کند تا از دندان مصنوعی که به دهان متصل شده است نهایت حمایت را به جا آورد. 
همان‌طور که گفتیم ایمپلنت‌های دندانی با جراحی در استخوان فک فرد متقاضی قرار می‌گیرند و به عنوان ریشه دندان‌های از دست رفته عمل می‌کند. از آنجایی که تیتانیوم موجود در ایمپلنت با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ها دچار لغزش نمی‌شوند، صدایی ایجاد نمی‌کنند یا به استخوان فک بیمار آسیبی نمی‌رسانند. 
همچنین مواد به کار رفته همانند دندان‌های شما از پل‌های معمولی بین دندان پشتیبانی می‌کنند، هرگز دچار پوسیدگی نمی‌شوند. به طور کلی اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند گزینه خوبی برای شما به شمار آید: 
•    یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید 
•    استخوان فک شما به رشد کامل رسیده باشد 
•    استخوان کافی برای محکم نگه‌داشتن ایمپلنت‌ها دارید
•    قادر به پیوند استخوان هستید 
•    بافت‌های دهانی سالمی دارید 
•    شرایط ویژه‌ای در مورد سلامتی شما وجود ندارد که بر روی بهبود استخوان تاثیر بگذارد 
•    تمایلی به استفاده از دندان مصنوعی ندارید
•    توانایی استفاده از دندان مصنوعی را ندارید 
•    قصد دارید گفتار خود را بهبود بخشید 
•    بتوانید چند ماهی قلیون نکشید و تنباکو استفاده نکنید

چطور برای جراحی ایمپلنت دندان آماده شویم؟ 

فرآیند برنامه‌ریزی برای ایمپلنت دندان به حضور متخصصان فعال در این حوزه نیاز دارد. برای مثال دندانپزشک متخصص برای درمان ساختارهای دندانی و حمایت از سیستم دندان، لثه و استخوان فک شما حضور دارد. همچنین متخصص جراح نیز باید برای رسیدگی به دهان، فک و صورت شما حضور داشته باشد. 
گذشته از 2 پزشک متخصصی که در بالا ذکر شد، شما به حضور یک دندانپزشک دیگر نیز نیاز دارید تا دندان‌های مصنوعی را برای شما طراحی کنند و برش دهند که به این افراد  متخصص پروتز دندان نیز گفته می‌شود. در برخی موارد نیز باید چند جلسه‌ای به ملاقات متخصص گوش، حلق و بینی بروید. 
از آنجایی که ایمپلنت دندان به یک یا چند عمل جراحی نیاز دارد، برای آماده شدن باید یک ارزیابی کامل را پشت سر بگذارید و تمام مراحل زیر را انجام دهید.

آمادگی‌های قبل از جراحی ایمپلنت دندان 

•    اجازه دهید دندانپزشک مورد نظر شما را به طور جامع معاینه کند 
و    عکس‌های اشعه ایکس و سه بعدی از دندان شما گرفته می‌شود 
•    ساخت مدل‌هایی از دندان و فک شما 
•    مرور تاریخچه پزشکی شما ( با اطلاعات کاملی در مورد نوع بیماری که دارید در اختیار دندانپزشک قرار دهید، همچنین اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید یا داروهای تجویزی، بدون نسخه یا مکمل مصرف می‌کنید به دندانپزشک خود اطلاع دهید) 
•    اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید یا ایمپلنت‌های ارتوپدی دارید باید قبل از جراحی به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا قبل از شروع جراحی آنتی بیوتیک تجویز کند تا از عفونت جلوگیری شود. 
•    طرح درمان دندانی شما مشخص شود ( در این طرح تعداد دندان‌هایی که نیاز به تعویض دارد  و وضعیت استخوان فک و دندان‌های شما مشخص می‌شود) 
•    به منظور کنترل درد، باید از گزینه‌هایی برای بیهوشی در حین جراحی، بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی استفاده شود. دندانپزشک متخصص می‌تواند بهترین روش را به شما معرفی کند. 
ح    دریافت آموزش‌های لازم مربوط به غذا و نوشیدنی‌های قبل از جراحی 
•    برای اینکه بعد از جراحی چه کسی شما را به منزل ببرد، برنامه‌ریزی کنید ( از آنجایی که ممکن است تحت تاثیر داروهای بیهوشی باشید، شاید نتوانید خودتان به منزل بروید و به استراحت نیاز داشته باشید) 

توصیه‌های قبل از جراحی ایمپلنت 

قبل از انتخاب نوع ایمپلنت دندان خود، با دندانپزشکی متخصص و ماهر در این زمینه مشورت کنید. نوع و جنس ایمپلنت منتخب در نوع کارایی، عملکرد و نتیجه نهایی این جراحی تاثیر زیادی دارد. توصیه می‌کنیم با دندانپزشک منتخب خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی ایمپلنت نیز گفتگویی داشته باشید. 
در واقع دندانپزشکان متخصص می‌توانند به شما اطمینان دهند که آیا کاندید خوبی برای این نوع جراحی هستید یا بهتر است از سایر روش‌ها استفاده کنید. برای مثال دندانپزشکی راحیل از برندهای آلمانی، سوئیسی و کره‌ای برای جراحی ایمپلنت بیماران خود استفاده می‌کند و سلامت دندان افراد اولویت آنها محسوب می‌شود. 
به خاطر داشته باشید سلامت کلی شما عامل مهمی در تعیین موارد زیر است: 
•    آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید؟
•     مدت زمان بهبودی بعد از جراحی چه قدر به طول می‌انجامد؟ 
•     مدت زمانی که ایمپلنت در جای خود باقی می‌ماند چقدر است؟ 
از این رو بهتر است از دندانپزشک مورد نظر خود بپرسید که از چه مارک و مدل ایمپلنتی برای جراحی استفاده می‌کند و اطلاعات کسب کرده برای سوابق خود نگه‌دارید. سیگار ممکن است روند بهبود را تحت تاثیر قرار دهد و موفقیت طولانی مدت ایمپلنت را کم کند. 
در نهایت اینکه روند بهبودی بدن بعد از جراحی ایمپلنت ممکن است چندین ماه یا حتی بیشتر طول بکشد، در این مدت شما یک اباتمنت موقت به جای دندان خود خواهید داشت. 


توصیه‌های بعد از جراحی ایمپلنت 

بعد از اینکه عمل جراحی ایمپلنت خود را انجام دادید، باید به دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به دهان و دندان توجه کنید. به عبارت دیگر توصیه‌هایی که دندانپزشک جراح در اختیار شما قرار داده است را جدی بگیرید و با دقت زیاد همه آنها را دنبال کنید. 
تمیز کردن منظم ایمپلنت و دندان‌های اطراف آن برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت امری ضروری و مهم است. ویزیت‌های منظم با دندانپزشک خود را جدی بگیرید و برای تمام این ملاقات‌ها از پیش برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید. 
در صورت هر گونه احساس درد یا ناراحتی خیلی سریع به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ناگفته نماند فرقی ندارد جراحی ایمپلنت دندان را در یک مرحله یا چند مرحله انجام دهید، به هر حال ممکن است برخی از ناراحتی‌های معمول مرتبط با هر نوع جراحی دندان را تجربه کنید. برای مثال این امکان وجود دارد که با مشکلات و معضلات زیر روبرو شوید: 
•    تورم لثه 
•    تورم صورت 
•    کبودی پوست 
•    کبودی لثه 
•    احساس درد در محل ایمپلنت 
•    خونریزی جزئی 
با توجه به مشکلاتی که در بالا ذکر شد، ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت دندان به داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از جراحی بدتر شد، باید با جراح دهان و دندانپزشک متخصص خود تماس بگیرید. 
پس از هر مرحله از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است به خوردن غذاهای نرم به منظور بهبودی محل جراحی نیاز داشته باشید. به طور معمول جراح شما از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که خود به خود حل می‌شوند. در صورتی که بخیه‌های شما خود به خود حل نشوند، دندانپزشک آنها را برمی‌دارد. 

نتیجه جراحی ایمپلنت دندان 

بیشتر ایمپلنت‌های دندان جراحی موفقی دارند. با این حال گاهی اوقات استخوان به اندازه کافی با ایمپلنت فلزی همخوانی پیدا نمی‌کند. برای مثال ممکن است سیگار کشیدن باعث شکست بهبود فرآیند ایمپلنت شود یا عوارض نامتعارفی به بار آورد. 
در صورتی که استخوان به اندازه کافی با ایمپلنت جوش نخورد، ایمپلنت برداشته می‌شود، استخوان تمیز می‌شود و بعد از 3 ماه می‌توان دوباره این جراحی را انجام داد. امتحان کردن دوباره این جراحی هیچ خطری به همراه ندارد و برای افراد با شرایط سلامتی عادی امری ساده خواهد بود. 
در صورتی که نکات زیر را جدی بگیرید و در انجام این کارها تمام تلاش خود را به کار برید، بدون شک به دندانپزشک خود و همچنین عمر طولانی ایمپلنت‌های کمک بزرگی خواهید کرد: 
•    رعایت بهداشت دهان و دندان 
•    ایمپلنت‌ها را همانند دندان‌های طبیعی خود تمیز نگه‌دارید 
•    از برس‌های طراحی شده خاص برای تمیز کردن گوشه‌ها و برآمدگی‌های اطراف دندان، لثه و پایه‌های فلزی استفاده کنید. این برس‌ها در قسمت‌های بین دندانی می‌لغزند. 
•    به طور منظم دندانپزشک خود را ملاقات کنید 
•    برنامه مشخصی از سلامت و عملکرد مناسب ایمپلنت‌های خود کسب کنید 
•    توصیه‌های مربوط به تمیز کردن حرفه‌ای ایمپلنت‌ها را جدی بگیرید 
•    رفتارهای پرخطر و عادات مضر را ترک کنید 
•    خوراکی‌های سفت مثل یخ یا آب نبات را نجوید زیرا علاوه بر ایمپلنت ممکن است تاج یا دندان‌های طبیعی شما نیز بشکنند. 
•    از تنباکو یا محصولات کافئین‌دار که باعث ایجاد لکه بر روی دندان می‌شوند، استفاده نکنید.
•    اگر به دندان قروچه مبتلا هستید، قبل از جراحی ایمپلنت دندان این مشکل را رفع کنید 

http://8

کدام دندانپزشکی را برای جراحی ایمپلنت انتخاب کنیم؟ 

خوشبختانه با توسعه علم دندانپزشکی در حال حاضر جراحان دندانپزشک زیادی وجود دارند که می‌توانند تمام خدمات مربوط به ایمپلنت دندان را انجام دهند. اما فراموش نکنید همه دندانپزشکان فعال در زمینه جراحی ایمپلنت تخصص کافی را ندارند و نمی‌توانند نتیجه دلخواه شما را مهیا کنند. 
براساس گزارشات به دست آمده، دندانپزشکی راحیل یکی از متخصصان در حوزه جراحی ایمپلنت است که بهترین خدمات را به همراه بالاترین کیفیت برندهای ایمپلنت در اختیار بیماران خود قرار می‌دهد. 
خبر خوب اینکه دندانپزشکی راحیل حتی برای بیماران خود باشگاهی راه‌اندازی کرده تا افراد متقاضی بتوانند طرح درمانی خود را تکمیل کنند و طبق شرایط ویژه‌ای پرداخت‌های خود را انجام دهند. بیماران همیشه اولویت این دندانپزشکی هستند و همین ویژگی وجه تمایز آنها با سایر دندانپزشکی‌ها خواهد بود. برای دیدن نمونه کار های بیشتر حتما از صفحه اینستاگرام کلینیک دندانپزشکی راحیل دیدن نمایید.