فهرست:
قسمت های مورد استفاده: گلبرگ ها
نام تجاری دارو ساخته شده در ایران



به گزارش بهداشت نیوز، چای‌ترش یا چای‌قرمز که به چای‌مکه نیز معروف است، از گیاه رز چینی تهیه می‌شود. این چای را می‌توان به شکل سرد و گرم مصرف کرد. چای‌ترش به عنوان یک مُدر و ملین استفاده می شود. در طب سنتی چای ترش برای کاهش قند و فشار خون به بیماران مبتلایان به دیابت نوع ۲ و بیماران مبتلا به فشار خون بالا تجویز می شود.

چای ترش و فشار خون

قسمتهای مورد استفاده: گلبرگ ها

ترکیبات: چای‌ترش حاوی اسیدهای گیاهی از جمله اسید سیتریک، مالیک و ماده موثره ای به نام اسید آلو-هیدروکسید کریستال است. دیگر مواد شیمیایی از جمله آلکالوئیدها، اسید اسکوربیک، آنتوسیانین، بتا-کاروتن، بتا سیتوستول، پلی ساکارید، کورستین و مقادیر کمی از گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، کازولوز، مانوز و رامنوز است.

 مطالعات آزمایشگاهی: تجویز چای‌قرمز در اکثر مدل های حیوانی با چربی خون بالا و دیابتی کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید و گلوکز خون را کاهش می دهد.


بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به لاغری کمک می کند؟


مطالعات بالینی: در مطالعات بالینی،مصرف روزانه چای یا عصاره چای‌قرمز به میزان قابل توجهی فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می دهد. در چند مطالعه دوز 5/1 الی 3 گرم عصاره خشک در روز به مدت 1 ماه باعث کاهش پروفایل لیپیدی در بیماران دیابتی مبتلا به چربی خون بالا شد.

چای ترش و دیابت

نام تجاری دارو ساخته شده در ایران:

1- قرص ترکیبی هایپورکس- بی (Hyporex-B)، بعنوان ضد فشار خون؛

2- قرص ترکیبی اسلیم فیت سینا (Slim fit sina)، بعنوان ضد چاقی مقدار مصرف: مصرف 5/1 الی 3 گرم عصاره خشک در روز به مدت 1 ماه عوارضی مشاهده نشده است. در طب سنتی اثر ضد فشار خون با دوز روزانه دم کرده پودر خشک 5 الی 10 گرم (تقریبا 6/9 میلی گرم آنتوسیانین) به مدت 4 هفته استفاده شده است.


بیشتر بخوانید: 6 فایده سیب برای کودکان


عوارض و تداخلات دارویی: در بیمارانی که داروی ضد دیابت و ضد فشارخون مصرف می کنند تحت نظر پزشک تجویز شود.
مصرف در حاملگی و شیردهی: اثرات جانبی ناخواسته مشاهده شده است از مصرف اجتناب شود.