فهرست:

منظور از جراحی لثه چیست؟ 
روند قابل اجرا قبل از جراحی لثه 
در طول جراحی لثه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ 
بهترین جراح برای جراحی لثه بدون درد 

سلامت دهان و دندان شما یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین مسائل در سلامتی کلی بدن است. بنابراین نباید مشکلات مربوط به دهان، دندان، لثه و استخوان فک خود را نادیده بگیرید. به عبارت دیگر در صورت بروز هر نوع مشکل مربوط به دهان و دندان خیلی سریع برای درمان آن دست به کار شوید. در برخی موارد با توسعه و گسترش بیشتر مشکل دهان و دندان، شما به درمان‌های سخت‌تری نیاز پیدا می‌کنید. یکی از همین روش‌های درمانی خاص جراحی لثه است که شاید کمی دشوار و دردناک به نظر برسد، اما با انتخاب بهترین جراح دندانپزشکی و بعد از اعمال ماده بیهوشی بدون شک هیچ درد و ناراحتی را حس نخواهید کرد. بدین ترتیب در انتخاب دندانپزشک جراح خود دقت زیادی به خرج دهید. در نظر داشته باشید دکتر فریبا فرهنگ یکی از بهترین جراحان و دندانپزشکان است که بهترین روش جراحی لثه را آموزش دیده و می‌تواند مشکل شما را خیلی سریع و بدون دردسر رفع کند. 

جراحی لثه توسط دکتر فریبا فرهنگ درد دارد

منظور از جراحی لثه چیست؟ 

جراحی پیوند لثه یک روش دندانپزشکی خاص است که برای درمان نازکی و تحلیل بیش از حد لثه انجام می‌شود. پیوند و جراحی لثه ریشه‌های دندان‌های در معرض دید را می‌پوشاند و به خط لثه شما حجم می‌دهد و در نهایت سلامت کلی دهان شما را بهبود می‌بخشد. 
در نظر داشته باشید ریکاوری بعد از جراحی لثه به طور معمول یک تا 2 هفته طول می‌کشد اما در برخی موارد نیز این دوره ریکاوری بیشتر شده است. براساس آمار به دست آمده درصد موفقیت جراحی‌های لثه بالا بوده و همین امر توانسته خطر ابتلا به بیماری شدید لثه را کاهش دهد. 
پیوند لثه تنها از طریق جراحی امکان‌پذیر است. این روش جراحی و پیوند لثه می‌تواند بیماری مربوط به تحلیل لثه را درمان کند. همچنین وضعیتی که در آن لثه‌ها از دندان‌ها جدا شده‌اند را می‌توان با کمک همین روش درمانی بهبود بخشید. همچنین از نمایان بودن ریشه‌های زیرین نیز جلوگیری می‌شود. 
ریشه‌های دندانی که در معرض دید قرار دارند، خطر پوسیدگی دندان، ایجاد حساسیت و تحلیل استخوان اطراف دندان را نیز افزایش می‌دهد. پیوند و جراحی لثه جایگزین خوبی برای بافت از دست رفته اطراف دندان است و سلامت کلی دهان شما را بهبود می‌بخشد. 
به خاطر داشته باشید جراحی و پیوند لثه به طور معمول توسط متخصص لثه انجام می‌شود. این متخصصان بعد از پشت از سر گذاشتن دوره 4 ساله دندانپزشکی باید 3 سال دیگر نیز آموزش‌های متمرکز را بیاموزند. 

چه کسانی به جراحی لثه نیاز دارند؟

در صورت ابتلا به بیماری تحلیل لثه، دندانپزشک شما به طور قوی جراحی و پیوند لثه را به شما توصیه می‌کند. در بسیاری از موارد، عقب‌نشینی لثه‌ها نشانه بیماری شدید لثه است. فراموش نکنید افراد حتی از نظر ژنتیکی نیز می‌توانند مستعد نازک شدن لثه باشند. 
در ضمن با مسواک زدن بیش از حد تهاجمی باز هم ممکن است دچار تحلیل لثه شوید. در حال حاضر این مدل جراحی ویژه یکی از رایج‌ترین عمل‌های مربوط به دهان و دندان محسوب می‌شود. 

روند قابل اجرا قبل از جراحی لثه 

اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که شما مشکوک به تحلیل لثه هستید و به جراحی پیوند لثه نیاز دارید، بعد از معاینه کامل دهان و دندان، شما را به یک متخصص در حوزه جراحی لثه ارجاع می‌دهد. این فرد متخصص نیز سلامت لثه‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و ایرادات اطراف دندان‌های شما بررسی می‌کند. 
در ضمن باید بررسی کند که چه مشکلاتی در اطراف هر دندان وجود دارد. بسته به شدت وضعیت دندانی شما، فرد متخصص ممکن است بخواهد مشکلات دندانی شما را تحت کنترل خود درآورد. همچنین این امکان وجود دارد که به شما توصیه کند، جراحی لثه را همچنان ادامه دهید. 
فرد متخصص حاضر در این حوزه، گزینه‌های درمانی زیادی را به طور مفصل و در طول جلسات مشاوره با شما در میان می‌گذارد. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر و ارتباط به صفحه اینستاگرام دکتر فرهنگ مراجعه نمایید.

درد جراحی لثه چقدر است

در طول جراحی لثه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ 

تکنیک‌ها و مواد زیادی برای پیوند و جراحی لثه وجود دارند. افراد متخصص حاضر در این حوزه، به طور معمول بافتی از کام یا سقف دهان شما کی‌گیرند و به ناحیه تحلیل رفته منتقل می‌کنند. با توجه به این توضیحات حتی ممکن است یک ماده پیوندی جایگزین استفاده کنند. 
این ماده پیوندی جایگزین شده از یک بانک استخوان و بافت دارای مجوز خریداری می‌شود. در طول جراحی و پیوند لثه، فرد متخصص و دندانپزشک مورد نظر شما مراحل زیر را پشت سر می‌گذارد: 
‌    تزریق بی‌حسی موضعی: با این کار دندان‌ها و لثه‌ها بی‌حس می‌شوند. برخی از متخصصان از آرام‌بخش برای راحتی بیشتر بیماران خود استفاده می‌کنند. آرام‌بخش‌های خوراکی گزینه بدی نخواهند بود. 
•    آماده کردن کلینیک: فرد متخصص سپس برش کوچکی بر روی لثه شما ایجاد می‌کند که برای این برش باید از وسیله و تجهیزات ویژه استفاده کنند. همچنین ریشه دندان شما را به طور کامل تمیز خواهند کرد. 
•    اجرای جراحی پیوند لثه: در این مرحله فرد متخصص برش دیگری بر روی سقف دهان شما به وجود می‌آورد و تکه‌ای از بافت داخلی را خارج می‌کند. در چنین حالتی لایه بیرونی دست نخورده باقی می‌ماند. در ادامه با استفاده از بخیه و پانسمان این زخم‌ها ترمیم می‌شوند. 
•    پایان جراحی لثه: در این مرحله جراح پیوند لثه را روی ریشه دندان‌های در معرض دید شما قرار می‌دهند. 
•    بخیه زدن: در نهایت جراح بافت دندان شما را تغییر داد و آن را در جای مناسب خود بخیه می‌زند. در برخی موارد از بخیه‌هایی استفاده می‌شوند که به خودی خود می‌ریزند و محو می‌شوند. 

بهترین جراح برای جراحی لثه بدون درد 

همان‌طور که گفتیم، اگرچه جراحی لثه کمی سخت به نظر می‌رسد اما شما در طول این روش جراحی بی‌حس می‌شوید و درد زیادی را متحمل نخواهید شد. به عبارت دیگر شما در طول این عمل جراحی چیزی احساس نمی‌کنید. اما به طور معمول بعد از گذر زمانی مشخص به درد خفیفی دچار می‌شوید. 
توصیه می‌کنیم برای مهار درد ناشی از جراحی لثه و پیوند آن، دستورالعلل‌های پس از جراحی که توسط جراح مورد نظر خود ارائه می‌شوند را جدی بگیرید تا به حداقل ناراحتی دست یابید. دکتر فرهنگ یکی از متخصصان در حوزه جراحی لثه است که بهترین تجهیزات و کلینیک را برای درمان بیمارهای خود در نظر می‌گیرد.