غذاهای فرانسوی از مشهورترین و متنوع ترین انواع غذا در جهان است ، به طوری که می توان گفت که تنوع غذاهای فرانسه بیش از هر کشور دیگر است ، فقط غذاهای چینی از نظر تنوع قابل رقابت با غذاهای فرانسوی است . تنوع غذاهای فرانسوی را به دلیل تنوع آب و هوایی ، جغرافیایی و فرهنگ مردم آن در قسمت های مختلف کشور و در ارتباط با دیگر فرهنگ ها در اقصی نقاط جهان می دانند .

استیک فریت یا بیفنک فریت به معنی استیک و سیب‌زمینی سرخ‌کرده، غذایی بسیار معروف در کل اروپا می‌باشد . این غذا، غذای ملی بلژیک و فرانسه می‌باشند و هر دو کشور ادعای ابداع آن را می‌کنند .در قدیم، از گوشت کفل برای پخت استیک فریت استفاده می‌شد. امروزه بیشتر ، اینریتکوت یا فیله اسکاچ (در استرالیا) ، قستمی از گوشت دنده ، را به همراه اندکی سس هلندیز یا سس برنیز روی ماهیتابه اندکی سرخ می‌کنند (به صورت خونی) و با سیب‌زمینی سرخ‌ شده سرو می‌کنند

جگر چرب غذایی تجملی و گران‌قیمت است که کشور فرانسه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آن است و جزو خوراک‌های فرانسوی به‌شمار می‌آید . جگر چرب را می‌توان به عنوان چاشنی یا مزه یا به صورت یک وعده مستقل همراه با مخلفات صرف کرد .

فاریناتا نوعی نان محلی ایتالیایی ترد و نازک شبیه پیتزاست که در ناحیهٔ لیگوریا در شمال‌غربی آن کشور تهیه می‌شود . این نان که خمیرش از ترکیب آرد نخود، آب و روغن زیتون درست شده و بر روی تنور روباز پخته می‌شود به نان سوکا (به فرانسوی: Socca)‏ که در نیس فرانسه تهیه می‌شود شباهت داشته و انواع مختلفی از آن در بسیاری از دیگر کشورهای حاشیهٔ دریای مدیترانه تهیه و مصرف می‌شود .

اِسکارگو نام خوراکی است در آشپزی فرانسوی .

اسکارگو در حقیقت نام حلزون است به زبان فرانسوی و توسط انگلیسی‌ زبانان برای اشاره به خوراک حلزون به کار می‌رود . حلزون خوراکی هرچه درشت‌تر باشد مرغوب‌تر است .

کرپ قارچ و اسفناج که ترکیبی از اسفناج و قارچ ، سیر ، جعفری ، آویشن است که درون کرپ می پیچند و با پنیر موزارلا روی آن را می پوشانند و درون فر قرار می دهند .

سوفله نوعی کیک سبک است که با تخم مرغ درست می شود . سوفله می تواند غذای اصلی خوشمزه یا دسر شیرینی باشد . انواع و اقسام سوفله وجود دارد ، ولی چیزی که در همه آنها مشترک است ، دو جزء اصلی آن است : پایه درست شده از کرم طعم دار و مرینگ نرمی از سفیده زده شده تخم مرغ . پایه سوفله به آن طعم می دهد و مرینگ به آن بافت می دهد .

سوپ پیاز فرانسوی که یکی از لذیذ ترین سوپ های دنیاست مخلوطی از آب مرغ ، پیاز خلال شده ، روغن مایع ، سس سفید ، سس سویا و ادویه و آبلیمو و پنیر پیتزا می باشد

تارت‌ فرانسوی دسته‌ای ازپای های شیرین با خمیرهای زیرین ویژه شیرینی‌جات و یا غذاها به شمار می‌آیند . تفاوت اصلی تارت با انواع کیک در آن است که نان تارت بدون پف عمل می‌آید حال آنکه در دسته کیک‌ها پف از موارد غیر قابل حذف است . در صورتی که در خمیر تارت شکر وجود داشته باشد این تارت مقداری ترش می باشد .

 راتاتویی یک غذای سنتی فرانسوی است که با سبزیجات پخته می‌شود ریشه این غذا به نیس باز می‌گردد .

گراتین دوفینوس یک غذای سنتی بر پایه سیب‌زمینی و کرم فرش از منطقۀ تاریخی دوفین واقع در جنوب شرقی فرانسه می‌باشد .

گراتین دوفینوس از لایه‌های نازک سیب‌زمینی خام و خامه تشکیل شده و داخل ظرفی آغشته به کره و سیر می‌پزد . برای هر یک کیلوگرم سیب‌زمینی ، حدود ۶۰۰ میلی‌گرم خامه، ۲۵ گرم کره و یک حبه سیر احتیاج است . این ترکیب باید برای بیش یک ساعت در اجاقی با دمای ۱۵۰ درجۀ سانتی‌گراد بماند و در ۱۰ دقیقۀ آخر حرارت افزایش یابد .