فهرست:

منظور از ضایعات عروقی چیست؟
لیزر رفع ضایعات عروقی چیست؟
افراد نامناسب برای لیزر رفع ضایعات عروقی
نحوه انجام لیزر رفع ضایعات عروقی
عوارض لیزر رفع ضایعات عروقی
هزینه درمان با لیزر رفع ضایعات عروقی
سخن پایانی

یکی از دغدغه‌های معمول افراد مختلف با هر سنی، رفع ضایعات عروقی موجود در جاهای مختلف بدن و برخورداری از پوستی سالم، صاف و یک‌دست است. لیزر رفع ضایعات عروقی (PDL) از جمله روش‌های موثر نوین و پیشرفته، بدون درد و ایجاد زخم یا خونریزی برای درمان ضایعات عروقی مختلف مانند واریس، ماه گرفتگی و... محسوب می‌شود.

منظور از ضایعات عروقی چیست؟

منظور از ضایعات عروقی چیست؟

ضایعات عروقی بخش‌هایی از پوست هستند که یا به حالت مادرزادی یا به‌وسیله یک‌سری بیماری‌ها دچار تغییر رنگ شده‌اند و به‌صورت بخشی ملتهب یا لکه و خال روی سطح پوست دیده می‌شوند. از جانب این ضایعات به‌طور معمول خطری افراد را تهدید نمی‌کند؛ اما ممکن است به‌دلیل جلب نگاه دیگر افراد، خصوصا اگر در قسمت‌های در معرض دید باشند، این ضایعات عروقی از لحاظ ظاهری احساس ناخوشایندی را در افراد ایجاد نمایند و آن‌ها اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهند.
اما جای هیچ نگرانی‌ وجود ندارد؛ چراکه به‌وسیله لیزر رفع ضایعات عروقی می‌توانند مشکلات پوستی خود را رفع کرده و پوستی سالم و بی‌نقص داشته باشند. از جمله انواع ضایعات عروقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رگ‌های واریسی
  • پورت واین (خال شرابی)
  • ماه گرفتگی‌ها
  • خال‌های عروقی شبکه‌ای
  • همانژیوم مویرگی (توت فرنگی)

لیزر رفع ضایعات عروقی چیست؟

این لیزر روشی مطمئن و مدرن بوده که تحقیقات و بررسی‌های بسیاری تاکنون روی آن انجام گرفته‌اند؛ این نوع لیزر در حقیقت یک پرتوی نوری متمرکز و دارای انرژی بسیار زیاد و طول موج 577 تا 595 نانومتر است. عملکرد آن به این صورت است که به لایه‌ مناسب پوست نفوذ می‌کند و با تاثیری که بر هموگلوبین می‌گذارد، سبب رفع انواع ضایعات عروقی، ضایعات حاصل از پسوریازیس، آفتاب سوختگی، چین‌وچروک‌های ریز پوستی، رد آکنه و جوش، لکه‌های تیره آبی روی لب‌ها، گوش‌ها  و صورت و حتی بهبود رد جراحی و بخیه و عمل‌های مختلف خواهد شد.
با این پرتو، لایه‌های مختلف زیرین پوست و بخش‌های عصبی دچار هیچ‌گونه آسیبی نخواهند شد؛ چراکه تنها تا لایه‌های حاوی عروق خونی و هموگلوبین بسیار، نفوذ می‌کند. احتمال هیچ خطر و سوختگی‌ نیز وجود ندارد. به این دلیل که این پرتو تنها هنگام رسیدن به هموگلوبین ایجادکننده ضایعه عروقی مورد نظر آزاد می‌شود.

لیزر رفع ضایعات عروقی چیست؟

افراد نامناسب برای لیزر رفع ضایعات عروقی

یک‌سری افراد مجاز به استفاده از این روش نیستند؛ چراکه ممکن است این کار خطرات جدی را برای آن‌ها در پی داشته باشد. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند.

  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افراد دارای سابقه ایجاد زخم گوشتی
  • افراد دارای زخم یا آسیب فعال پوستی
  • افراد دارای اختلالات پوشتی خاص
  • افراد مبتلا به مشکلات خاص سرطانی، قلبی عروقی، دیابت و...
  • افراد دارای پلاتین یا پیچ فلزی در ناحیه درمان

نحوه انجام لیزر رفع ضایعات عروقی

1.    تراشیدن موهای زائد ناحیه
2.    قرار دادن محافظ روی چشم
3.    مالیدن ماده بی‌حسی موضعی و ژل خنک‌کننده به ناحیه
4.    قرار دادن دستگاه در زاویه مناسب و تابش پرتو (چند دقیقه الی 1 یک ساعت بسته به شدت ضایعه)

عوارض لیزر رفع ضایعات عروقی

به‌طور کلی این روش لیزر از کم خطرترین و کم عوارض‌ترین روش‌ها برای دستیابی به پوستی سالم و صاف به شمار می‌رود؛ اما در شرایطی خاص و به دلایل مختلفی مانند عدم تجربه کافی پزشک، قدیمی بودن دستگاه، کلینیک نامعتبر و... ممکن است یک‌سری عوارض جدی بروز یابند. در مجموع از جمله عوارض شایع گزارش شده در دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن درد کمی حین تابش لیزر
  • کبود شدن ناحیه یا پوسته ریزی
  • حساس شدن پوست به نور خورشید
  • بروز یک‌سری لکه روشن و تیره در ناحیه
  • زخم شدن ناحیه

هزینه درمان با لیزر رفع ضایعات عروقی

هزینه درمان با این روش به عوامل مختلفی مانند میزان حساسیت ناحیه، نوع و شدت ضایعه، تعداد جلسات مورد نیاز (معمولا بین 3 الی 10 جلسه با فاصله 1 الی 2 ماه)، دستمزد پزشک و... بستگی دارد که البته به‌طور میانگین هزینه هر جلسه می‌تواند در حدود 1 الی 2 میلیون یا بیشتر باشد.

عوارض لیزر رفع ضایعات عروقی

سخن پایانی

لیزر رفع ضایعات عروقی (PDL)، روشی مطمئن و نوین برای جوانسازی و درمان پوست افرادی است که دچار یک‌سری ضایعات و مشکلات پوستی هستند. باتوجه به حداقل احتمال ایجاد عوارض و بیشترین تاثیرات درمانی موفق، استفاده از آن در دنیای امروز رشد بسیاری داشته ‌است. اگر به‌دلیل ایجاد هر یک از ضایعات پوستی اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده‌اید و برای دستیابی به پوست جوان و یک‌دست مورد نظر خود به‌دنبال روشی مطمئن در کلینیکی معتبر هستید، می‌توانید به کلینیک دکتر بنفشه علایی با سوابق درخشان و دارای مهارت و تبحر لازم جهت انجام لیزر رفع ضایعات عروقی واقع در زعفرانیه، مقدس اردبیلی، پسیان جنوبی، پلاک 14، برج الماس، طبقه دوم، واحد 26 مراجعه نمایید. در نظر داشته باشید که پیش از مراجعه جهت رزرو نوبت با شماره‌های 02126355891 و 09023338910 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید جهت مشاهده فعالیت‌های انجام شده و رضایت افراد به پیج اینستاگرامی dr.banafshehalaei سری بزنید.