فهرست:

تفریح و سرگرمی برای سالمندان چه فایده‌ای دارد؟
انواع برنامه های سالم تفریحی و سرگرمی برای سالمندان
سخن پایانی

با بالا رفتن سن و کاهش توانایی برای انجام برخی فعالیت‌ها و کار کردن در محیط بیرون، بسیاری از افراد خود را بازنشسته می‌کنند. بعد از بازنشستگی می‌بایست فعالیت‌هایی را برای خود در نظر گرفت و این دوران زیبا را به بهترین نحو سپری کرد. انجام فعالیت‌های شاد و مفرح بهترین گزینه برای گدراندن روزمرگی سالمندان است. توجه به داشتن فعالیت و کارهای سرگرم‌ کننده بسیار اهمیت دارد و میزان اهمیت آن به اندازه رفتن به دکتر و رعایت رژیم غذایی است. پس برنامه مناسبی را باید برای کارهای سرگرم کننده و مفرح افراد سالمند باید در نظر گرفت.

تفریح و سرگرمی برای سالمندان چه فایده‌ای دارد؟

تفریح و سرگرمی برای سالمندان چه فایده‌ای دارد؟

برای برخی از افرد سوال می‌شود که تفریح و سرگرمی چه فایده‌ای دارد؟ چه تاثیری بر روی سالمند می‌گذارند؟ در پاسخ به این دسته افراد باید گفت زمانی که سالمندان از برنامه‌ای مفرح برخودار باشند و به فعالیت و سرگرمی می‌پردازند می‌توانند از مزایای زیر برخودار شوند:
•    تقویت روحیه سالمندان.
•    سالمندان شاداب‌تر، سرحال‌تر و سرزنده‌تر می‌شوند.
•    زنده شدن تمام خاطرات خوش
•    با بهره بردن از سرگرمی و تفریح سیستم ایمنی تقویت می‌شود.
•    اعصاب و روان یک فاکتور بسیار مهم است که با بهره بردن از تفریحات سرگرم کننده می‌توانید به آرامش برسید.
•    افزایش آرامش و کاهش یافتن اضطراب می‌توان شاهد عدم بروز چین و چرک و پیری بود.
•    ضریب هوشی در سالمندان افزایش می‌یابد و ابتلا آلزایمر کاهش پیدا می‌کند.
•    بالا رفتن انگیزه و علاقه سالمند به ادامه زندگی.

انواع برنامه های سالم تفریحی و سرگرمی برای سالمندان

باید توجه داشت که در حالت کلی در برنامه تفریحی و سرگرمی سالمندان می‌توان دو نوع فعالیت را مشاهده کرد. که شامل فعالیت‌های ذهنی و فعالیت‌های جسمی است که با توجه به علاقه و همچنین شرایط می‌توانند از آنها بهره ببرند. هر یک از این فعالیت‌ها مزایای بسیاری را در بر دارند و می‌توانند سالمندان را یاری دهند. در زیر به انواع فعالیت‌های مناسب می‌پردازیم.

ورزش کردن

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای سالمندان، انجام حرکات ورزشی است. این کار باعث می‌شود تا علاوه‌بر بالا رفتن انگیزه و تقویت روحیه سالمند شاهد ایجاد تناسب اندام در آن باشیم. تناسب اندام در سالمندان بسیار مهم است چراکه می‌تواند در کنار بالا رفتن اعتمادبه‌نفس انواع بیمارها را از وی دور کند. همچنین سوخت و ساز در بدن منظم می‌شود و چاقی مضر از سالمند دور خواهد شد. 

مطالعه کردن

پخواند یکی از موثرترین فعالیت‌ها برای سالمندان است تا بتوانند با یک تیر چند نشان زد. مطالعه نه تنها برای سالمندان بلکه برای تمامی افراد جامعه حتی کودکان نیز واجب است. زمانی که سالمندان مطالعه می‌کنند، علاوه‌بر بالا رفتن اطلاعات آنها می‌توانید شاهد عدم بروز آلزایمر باشید و باعث تقویت ذهن سالمند می‌شود. همچنین با مطالعه کتاب یا مجله می‌توانید شاهد کم شدن اضطراب و استرس در فرد بود.

گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به آهنگ‌های با معنی زیبا می‌تواند روحیه سالمند را تقویت کند. همچنین با گوش دادن به موسیقی می‌توان اضطراب و استرس را دور کرد و به آرامش ذهنی رسید. چراکه در زمان گوش دادن به موسیقی شما از فکر کردن به مسائل و مشکلات دور می‌شوید واین مورد نکته مهم و اساسی در گوش دادن به موسیقی است. 

باغبانی

باغبانی از سری فعالیت‌هایی است که روحیه فرد را تقویت می‌کند و برای افراد مناسب است. سالمندان نیز می‌توانند در برنامه خود باغبانی را قرار دهند و از هوای مطبوع، آفتاب، گیاهان زیبا و... لذت ببرند. باغبانی نیز از سری فعالیت‌هایی است که علاوه‌بر مفرح بودن برای سالمندان می‌تواند از جنبه درمانی آن نیز بهره برد و استرس و اضطراب را کاهش داد.

آشپزی

یکی از جذا‌ترین و خوشمزه‌ترین فعالیت‌های سرگرمی و تفریحی برای سالمندان، آشپزی است. سالمندان بسیار علاقه دارند تا اعضای خانواده را خوش‌حال نمایند. آشپری یکی از بهترین راهکارها برای تقویت این حس در سالمندان است تا بتوانند با درست کردن غذای خوشمزه، عزیزان خود را شاد کنند.

انجام دادن کارهای صنایع دستی

کارهای دستی نظیر قلاب بافی، نقاشی کردن، ساختن وسایل تزئینی و... می‌تواند به سالمند کمک کند و ساعت‌های بسیاری را درگیر فعالیت باشد و خسته نشود. به دلیل رنگارنگ بودن وسایل و تجهیزات می‌توانید شاهد بالا رفتن روحیه افراد باشید. همچنین به دلیل دیدن نیجه کار خود می‌توانند انگیزه پیدا کنند و از زندگی لذت ببرند.

پیاده روی

پیاده‌روی بهترین فعالیت است تا بتوانید هم با افراد ارتباط برقرار کنید و هم از هوای مناسب و مطبوع لذت ببرید. پیاده‌روی به سالمندان کمک می‌کند تا از طبیعت اطراف خود لذت برده و با برقراری ارتباط با اطرافیان احساس حضور در جامعه را داشته باشند و از زندگی خود احساس رضایت پیدا کنند.

فعالیت‌های موسیقیایی

اجرای یک قطعه موسیقی، یادگیری آلات مختلف موسیقی، رفتن به کنسرت و... از سری فعالیت‌هایی است که می‌توان از آنها بهره برد و روحیه سالمند را تقویت کرد و سرزندگی و نشاط را  به سالمند هدیه کرد. همچنین اجرای موسیقی می‌تواند خاطرات و عواطف سالمند را تحریک کند.

انجام دادن بازی های مختلف

بازی‌های سرگرم کننده بسیاری وجود دارد که شامل بازی‌های فکری، پازل، جورچین و... از انواع آنها است. زمانی که از این نوع بازی‌ها استفاده می‌کنیم علاوه‌بر سرگرم شدن سالمند می‌توانید شاهد درگیر شدن ذهن آنها بود که بسیار برای آنها مناسب است و باعث تقویت ذهن سالمند می‌گردد.

خانه سالمندان با برنامه تفریحی

سخن پایانی

توجه به زندگی سالمند و داشتن برنامه‌ای منظم و مناسب می‌تواند کمک شایانی به آنها کند که این امر در خانه سالمندان نارنجستان به خوبی تحقق می‌یابد. زمانی که سالمندان از برنامه‌هایی نظیر باغبانی، اجرای موسیقی، آشپزی، ورزش و پیاده روی استفاده می‌کنند، می‌توانید شاهد بالا رفتن امید به زندگی در آنها بود و سلامت افراد نیز تضمین می‌شود. ناگفته نماند توجه به رژیم غذایی، توجه به سلامت و مراجعه به دکتر در کنار فعالیت‌های تفریحی و سرگرم کننده در روحیه بخشی و سلامت این افراد بسیار موثر بوده و یزرگ‌ترین هدف خانه سالمندان نارنجستان است.

آدرس: خیابان شریعتی، بین میرداماد و ظفر، کوچه منظر نژاد، پلاک ۵۷ 

 ۰۲۱-۲۲۸۵۱۳۳۶ ۰۲۱-۲۲۸۴۹۷۲۴

 ۰۹۱۲۴۷۹۸۹۷۹


آیدی اینستاگرام: markaz.salmandan.narengestan