در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که پیشرفت تکنولوژی تغییرات چشمگیری را باخود به همراه داشته است. از جمله علم‌هایی که تحت تأثیر این پیشرفت قرار دارد، علم پزشکی است. امروزه تمامی جراحی‌ها به صورت اتوماتیک و توسط تجهیزات پزشکی مدرن انجام می‌شود و در بیشتر موارد، پزشک تنها مسیر برش، نحوه کار و مواردی این چنین را در کنترل خود دارد و مابقی کار‌ها توسط دستگاه‌های از جمله الکتروسرجری انجام می‌شود. این دستگاه بیشترین کاربرد را در زمینه دندانپزشکی دارد و به تازگی در بسیاری از کلینیک‌ها از جمله کلینیک دندانپزشکی رویا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از الکتروسرجری

الکتروسرجری چیست و چه کاربردی دارد

دندان به عنوان یکی از اصلی‌ترین عضو‌های داخلی بدن انسان، بیشترین نقش و کارکرد را در زندگی انسان ایفا می‌کند و نسبت به سایر اعضا، درصد آسیب‌پذیری آن نیز بیشتر است. پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی از حساس‌ترین و پرکاربردترین عمل‌های جراحی در شاخه علم دندانپزشکی، جراحی دهان و دندان به حساب می‌آید. معمولاً در جراحی‌های دهان، به دلیل برش عمیقی که برروی لثه زده می‌شود، خون زیادی از فرد می‌رود که موجب ترس وی می‌شود. برای حل این مشکل، پیشرفت تکنولوژی به کمک انسان آمده و دستگاه الکتروسرجری را جایگزین این برش‌های عمیق کرده که موجب کاهش میزان خونریزی در این حین می‌شود.
در واقع می‌توان گفت که این وسیله تحولی در زمینه علم دندانپزشکی ایجاد کرده که جراحی دندان را آسان‌تر می‌کند. با این روش، جراحی دهان و دندان با ایمنی بیشتری انجام می‌شود و از طرفی عمل انعقاد خون و ایجاد برش، هردو به طور همزمان باهم انجام می‌شوند و همین امر موجب جلوگیری از شیوع سلول‌های بیمار به سایر بافت‌های دهان و دندان می‌گردد که حرکت مثبتی در زمینه علم دندانپزشکی به شمار می‌رود.

طریقه عملکرد دستگاه الکتروسرجری

دستگاه الکتروسرجری دارای جریان الکتریکی با فرکانس بالا است که این جریان توسط نوک الکترود به ناحیه مشخص شده‌ای که قرار است مورد جراحی قرار بگیرد، ارسال می‌شود. از طرفی به دلیل وجود مقاومت حرارتی، در این پروسه شاهد خشکی، نیم سوز شدن و نیز تبخیر خواهیم بود. به همین سبب است که روش کار دستگاه الکتروسرجری، استفاده از امواج رادیویی به جهت تبخیر آب میان بافتی است‌. سؤالی که در این بین ممکن است ذهن شما را درگیر کند، طریقه عبور جریان است. نگران نباشید، در حین انجام این عملیات، هیچ جریانی از بدن انسان عبور نمی‌کند و در نتیجه هیچ خطری از این بابت متوجه بیمار نیست‌. 
این جریان نقش تولید گرمای شدید به داخل بافت بدن را دارد که موجبات برش آن ناحیه از بافت را فراهم می‌کند. همین امر نیز سبب جلوگیری از خونریزی شده و به وسیله سوزاندن همزمان آن ناحیه بافتی، از انتقال سلول‌های بافتی جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از الکتروسرجری

استفاده از دستگاه الکتروسرجری در جراحی‌های دندان، بیشترین نقش را ایفا می‌کند و از مزایای زیادی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بخشیدن به روند جراحی نسبت به سایر روش‌ها.
  • برش‌های ایجاد شده توسط این دستگاه، منظم‌تر و دقیق‌تر است.
  • حتی در کوچک‌ترین نواحی بافتی دندان نیز انعقاد خون انجام می‌شود.
  • به دلیل خون‌ریزی کمتر، عملیات جراحی به صورت ساده و بسیار راحت با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

کاربرد الکتروسرجری

  • به جهت قالب‌گیری دندان و دسترسی به تمام نقاط لبه‌های دندان
  • برای انواع جراحی‌های دندان، پروتز، روکش و...
  • به جهت حذف بافت‌های اضافی دندان و اطراف آن
  • فرنکتومی و ژنژیکتومی
  • به جهت بیشتر کردن طول تاج کلینیکی دندان
  • برای هیپرتروفیک در همه طرف دندان و به جهت برداشتن یا کاهش بافت لثه‌های متورم

الکتروسرجری چیست و چه کاربردی دارد

سخن پایانی

اگر قصد انجام لمینیت دندان، لیفت لثه و سایر جراحی‌های دهان و دندان دارید و از طرفی از درد و خون‌ریزی آن بیم دارید و پرداخت هزینه‌های آن برایتان دشوار است، پیشنهاد ما به شما دندانپزشکی رویا است. کلینیک دندانپزشکی رویا جراحی‌های دهان و دندان را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا و توسط دستگاه فوق پیشرفته الکتروسرجری انجام می‌دهد و جالب‌تر اینکه می‌توانید هزینه کلیه خدمات زیبایی و ترمیمی خود را به صورت اقساطی بدون بهره انجام دهید. جهت نوبت‌گیری و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های زیر در تماس باشید و یا اینکه به صورت حضوری به کلینیک دندانپزشکی رویا مراجعه نمایید:
آدرس دندانپزشکی رویا: تهران، شهرک غرب، بلوار ایران زمین
شماره تماس: 02188366915
آدرس پیج اینستاگرام : roya_dental_clinic