ورزش‌‌های راکتی به‌‌دسته‌‌ای خاص از ورزش‌‌های رقابتی اشاره دارد که با استفاده از راکت و توپ انجام می‌‌شوند. این ورزش ها امروزه توانسته‌‌‌اند طرفداران زیادی را جذب کنند. ورزش‌‌های راکتی به‌طور معمول بین دو نفر برگزار می‌‌شوند، اما این امکان وجود دارد که به‌‌صورت تیمی هم اجرا شوند. راکت (Racket) واژه‌ای لاتین است که ریشه آن از کلمه Racquet گرفته شده است. در گذشته، به‌‌هر ورزشی که از یک وسیله دستی مستطیلی با سیم، مفتول یا سطحی صاف برای ضربه به توپ استفاده می‌‌شد، به آن Racquet می‌‌گفتند؛ اما به‌‌مرور زمان این کلمه به Racket تغییر یافت.

باشگاه ورزش تنیس میدان توحید

ورزش تنیس

ورزش تنیس، یکی از پرطرفدارترین بازی‌‌های راکتی در سراسر جهان بوده که شما می‌توانید با حضور در مجموعه باشگاه شاهین، تحت نظر مربیان مجرب به آموزش و تمرین بپردازید. این بازی دو نفره می‌‌تواند بین دو تیم دو نفره نیز باشد. از راکت تنیس و توپ نمدی یا پلاستیکی در این بازی استفاده می‌‌شود و بازیکنان باید با استفاده از راکت، توپ را به‌‌سمت زمین حریف پرتاب کنند. جالب است بدانید در گذشته تنیس با دست خالی و بعدها با دستکش انجام می‌‌شد. 
بازی تنیس برای اولین بار در قرن نوزدهم در بیرمنگام انگلیس، مورد درخواست اشراف زادگان قرار گرفت و پس از پرطرفداری در انگلیس به‌‌سایر کشورها گسترش یافت. همچنین تنیس به‌‌دلیل گران قیمت بودن وسایل و ضرورت داشتن زمین مناسب، جزو ورزش‌‌های گران قیمت قرار می‌‌گیرد. اولین راکت‌‌های تنیس از چوب ساخته می‌‌شدند و سنگین بودند. اما بعدها برای کاهش وزن، از فیبر کربن و فایبرگلاس استفاده شد. تنیس با سه سطح زمینی یعنی چشم، زمین خاکی و هاردکورت انجام می‌‌شود. ورزش تنیس از سال ۱۹۸۸ در بازی‌‌های قرار دارد.

ورزش بدمینتون

ورزش بدمینتون، در قرن پنجم در چین رونق گرفت و پس از آن در سال 1600 میلادی در اروپا نیز شناخته شد. با شروع اشغال هند توسط بریتانیا، و ورود افسران انگلیسی به این کشور، بازی بدمینتون همراه با یک سری تغییرات در هندوستان به بازی رقابتی تبدیل شد. در سال 1870 این بازی و وسایل آن به‌‌کشور انگلیس معرفی شد. در ابتدا، نام آن بازی به "پونا" نامیده شد که به‌‌خاطر شهری در هندوستان بود، اما در یک مهمانی با حضور یک دوک انگلیسی، نام بازی به‌‌‌بدمینتون تغییر یافت. در طول سال‌‌های 1877 تا 1901، قوانین بازی بدمینتون به‌‌صورت مداومی تغییراتی را تجربه کرد و در نهایت در سال 1992، به عنوان یکی از رشته‌‌های المپیک شناخته و تأیید شد.

ورزش اسکواش

ورزش راکتی اسکواش، که مشتق اسم خود از دیوار توپ است، یک ورزش رقابتی است که در فضای بسته با دو تیم ۲-۴ نفره انجام می‌‌شود. در مجموعه باشگاه شاهین اطراف زمین با دیوارهای شیشه‌‌ای کاملاً پوشانده شده‌‌ تا تماشاچیان بتوانند بازی را به‌‌ وضوح مشاهده کنند. در این ورزش بازیکنان باید با داشتن راکت توپ را به‌‌دیوار روبرو انداخته و سپس حریف خود را به‌‌بازی دعوت کنند. یکی از سختی‌‌های این ورزش، بازگشت توپ از دیوار به‌‌سوی  بازیکن است که بیشتر در پشت سر بازیکنان ظاهر می‌‌شود. 
هدف از انجام بازی، ضربه توپ به‌‌دیوار مقابل و بازگشت آن به‌‌سمت حریف است. در برگشت توپ از دیوار، تیم حریف نمی‌‌‌تواند به‌‌درستی و به‌‌‌موقع عکس‌‌العمل نشان دهد و ببیند که آیا توپ دوباره به‌‌‌‌دیوار برمی‌‌‌‌گردد یا خیر! راکتی اسکواش در انگلیس در سال ۱۸۳۰ معرفی شد و تا اوایل قرن بیستم، قوانین خاصی درباره ‌ابعاد زمین وجود نداشت.البته با توجه به این تفاسیر همچنان این ورزش راهی مسابقات المپیک نشده است.

ورزش تنیس روی میز

ورزش تنیس روی میز با نام لاتین Table Tennis و یا با نام محبوب Ping-Pong، یک ورزش رقابتی بوده که بین دو یا چهار بازیکن انجام می‌‌شود. راکت‌‌های مورد استفاده شامل چوبی کوچک و سبک با لایه‌‌های نرم هستند. توپ نیز به‌‌رنگ‌‌های سفید و نارنجی در اندازه و وزن کوچک توخالی و سبک تولید می‌‌شود. میز بازی چوبی بوده و در وسط میز یک تور کم ارتفاع برای تقسیم میز به‌‌دو نیمه قرار داده می‌‌شود. قوانین بازی در خصوص برخورد توپ با تور نیز مشخص شده است. تاریخچه ورزش تنیس روی میز در سال 1926 بر می‌‌گردد و در سال 1988 به‌‌عنوان ورزش المپیکی معرفی شد‌.

باشگاه ورزش بدمینتون میدان توحید

انواع ورزش های راکتی در باشگاه شاهین

باشگاه شاهین در حوزه ورزش‌‌های راکتی از پیشروان و پیشتازان بوده و با داشتن مجهزترین تجهیزات، بهترین مربیان و به‌‌روزترین برنامه‌‌های آموزشی، به‌‌جایگاه مناسب خود در این حوزه دست یافته است. این باشگاه با برگزاری کلاس‌‌های گروهی و با استفاده از ابزارهای ورزشی مجهز، مناسب‌‌ترین محیط را برای ورزش‌‌های راکتی فراهم کرده است.
آدرس: 
باشگاه ۱: میدان توحید، ابتدای اتوبان چمران، نبش باقرخان
باشگاه ۲: پردیس، میدان عدالت، بلوار سفیر امید، مجموعه ورزشی شاهین
شماره تلفن: 02122949986 / 02166571537
آدرس اینستاگرام: shahin_gym