آندوسکوپی، یک نوع معاینه یا آزمایش است که توسط پزشک متخصص برای تشخیص بیماری‌های دستگاه گوارش مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از آندوسکوپی فوقانی، می‌توان به راحتی لایه‌های فوقانی دستگاه گوارش مانند مری، معده و بخش ابتدایی روده کوچک را مشاهده کرد. آندوسکوپ، یک وسیله باریک و انعطاف‌پذیر بوده که برای تشخیص انواع بیماری‌های داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه برآن، برای هر قسمت از بدن تکنیک‌های مختلفی از آندوسکوپی به‌کارگرفته می‌شوند. در کلینیک دکتر رستم خسرویانی، شما می‌توانید از آندوسکوپی فوقانی و تحتانی به همراه تفسیر و درمان بیماری استفاده کنید.

دکتر داخلی خوب در پیروزی

آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی، یک دستگاه پزشکی است که پزشک متخصص با استفاده از آن می‌تواند بخش‌های مختلف داخلی بدن را مورد بررسی قرار دهد. توجه داشته باشید در برخی مواقع از این دستگاه‌ها برای جراحی‌ یا برداشتن نمونه استفاده می‌کنند. با استفاده از آندوسکوپی، می‌توان به راحتی از بیماری‌های داخلی خود آگاهی کسب کرد. برای استفاده از آندوسکوپ، معمولا از مجراهای طبیعی استفاده می‌کنند که شامل دهان، بینی، مقعد و... می‌شوند. هرکدام از آن‌ها، برای تشخیص بیماری‌های متفاوتی به کاربرده می‌شوند. آندوسکوپ، از یک لوله منعطف تشکیل شده و در انتهای آن، یک عدد دوربین وجود دارد که پزشک به راحتی می‌تواند اندام‌های داخلی را مورد بررسی قرار دهد.

آندوسکوپی انواع اندام‌های داخلی

آندوسکوپی، انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها، برای قسمت خاصی از بدن قابل استفاده هستند. به طور مثال، آندوسکوپی فوقانی برای بررسی قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش مانند دهان، مری، گلو یا معده مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجرای ورودی معمولا دهان یا بینی هستند. برای بررسی دستگاه گوارش تحتانی از کولونوسکوپی استفاده می‌کنند که یک نوع آندوسکوپی به حساب می‌آید و در بررسی عملکرد روده بزرگ و راست روده نقش دارد. برای استفاده از این روش، معمولا از مجرای طبیعی مقعد استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که با استفاده از دستگاه آندوسکوپ، علاوه بر تشخیص، می‌توان جراحی‌های کوچک را نیز انجام داد. انواع آندوسکوپی‌ها به صورت سرپایی انجام می‌گیرند و تنها برای بعضی از آن‌ها، از بیهوشی موقت یا بی‌حسی استفاده می‌کنند.

دلیل استفاده از آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی کاربردهای بسیاری داشته و برای اهداف مختلفی به‌کار گرفته می‌شود. موارد زیر، اشاره به دلایل استفاده از آندوسکوپی دارد. 
•    در اکثر اوقات، از آندوسکوپی برای تشخیص یا درمان بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود.
•    با استفاده از آندوسکوپی، پزشک می‌تواند نوع بیماری را به راحتی تشخیص دهد.
•    در برخی مواقع، از این روش برای بیوپسی یا نمونه‌برداری استفاده می‌کنند.
•    با استفاده از تجهیزات مختلف دستگاه اندوسکوپ، شما می‌توانید برای اهداف بسیاری مانند توقف خون‌ریزی، گشاد کردن مری، بریدن پولیپ و... از آن استفاده کنید.
•    روش آندوسکوپی را می‌توانید با سونوگرافی ترکیب کنید تا به راحتی بتوانید تمام اندام‌های گوارشی رو مورد بررسی قرار دهید.

انواع آندوسکوپی در کلینیک دکتر رستم خسرویانی

آندوسکوپی انواع مختلفی دارد. پیش اژ اقدام ب ای انجام آندوسکوپی، بهتر است که با انواع آن آشنا شوید. 
•    آندوسکوپی فوقانی، برای بررسی قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش مانند مری، معده و ابتدای روده باریک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
•    کولونوسکوپی، در تشخیص بیماری‌های روده بزرگ و بخش کوچکی از روده باریک نقش دارد. 
•    سیگموئیدوسکوپی در تشخیص بیماری‌های قسمت رکتوم و بخشی از رود بزرگ نقش داشته و آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد.
•    انتروسکوپی، معمولا برای تشخیص و بررسی انواع بیماری‌های روده باریک به‌کارگرفته می‌شود و به چندین روش مختلف انجام می‌شود.
•    کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی یک روش عالی برای بررسی کبد، پانکراس و صفرا است.
•    سونوگرافی آندوسکوپی برای تشخیص اختلالات دستگاه گوارش کاربرد دارد.
•    برای بررسی قسمت‌های مختلف بدن، از روش آندوسکوپی کپسولی استفاده می‌کنند.
•    رزکسیون آندوسکوپی مخاط، یکی از تکنیک‌های دستگاه آندوسکوپ برای برداشتن بافت سرطانی است.

برای تشخیص چه بیماری‌هایی از آندوسکوپی استفاده می‌کنند؟

حتما برایتان پیش آمده که به توصیه پزشک، اقدام به انجام آندوسکوپی کنید. آندوسکوپی عموما در تشخیص یک‌سری بیماری‌ها نقش دارد. موارد زیر، اشاره به بیماری‌هایی دارد که می‌توان با انجام آندوسکوپی آن‌ها را تشخیص داد. 
•    انواع بیماری‌های التهابی روده با استفاده از آندوسکوپی قابل تشخیص هستند.
•    در اکثر اوقات، برای بررسی زخم معده از روش آندوسکوپی استفاده می‌کنند.
•    تشخیص بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر با استفاده از آندوسکوپی امکان‌پذیر است. 
•    تشخیص بیماری رفلاکس معده و مری با استفاده از این روش امکان‌پذیر است.
•    پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده با انجام آندوسکوپی، قابل تشخیص است.
•    در اکثر مواقع، پزشک برای تشخیص سرطان گوارش از تکنیک‌های آندوسکوپی استفاده می‌کند.

بهترین مرکز آندوسکوپی در پیروزی

سخن آخر

در اکثر مواقع، برای تشخیص بیماری‌های دستگاه گوارشی از آندوسکوپی فوقانی و تحتانی استفاده می‌شود. دکتر رستم خسرویانی، برای تشخیص بیماری‌های گوارشی از این تکنیک برای بیماران خود استفاده می‌کند. برای مراجعه به مطب دکتر می‌توانید به آدرس خیابان پیروزی، بین خیابان دوم و سوم، نیروی هوایی شماره 149، ساختمان بوستان مراجعه کنید. برای مشاوره‌های دکتر رستم خسرویانی در مورد انواع آندوسکوپی می‌توانید به پیچ آن به نشانی rostam_khosraviani1 مراجعه نمایید. برای رزرو نوبت دکتر خسرویانی نیز می‌توانید با شماره‌های 02177417779 یا 09905700056 تماس بگیرید. مطب دکتر رستم خسرویانی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 الی 21 فعالیت دارد.