سبک زندگی اشتباه و استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث ایجاد لکه‌هایی روی دندان‌ها می‌شود که با روش‌های خانگی و مسواک زدن به راحتی برطرف نمی‌شوند. این لکه‌ها در هنگام لبخند زدن باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد شده و به زیبایی چهره آسیب می‌زنند. مطمعنا داشتن لبخندی زیبا یکی از معیارهای موثر زیبایی محسوب می‌شود. استفاده از روش‌هایی مانند کامپوزیت ونیر، لمینت سرامیکی و همچنین جرم گیری و تراش دندان‌ها می‌تواند این مشکلات را برطرف کند و لبخند زیبا را به شما بازگرداند. 

بهترین مرکز کامپوزیت دندان در ولیعصر

کامپوزیت ونیر چیست؟

شاید بسیاری از افراد کامپوزیت و لمینت را همانند یکدیگر بدانند؛ اما باید بدانید که این دو با یکدیگر متفاوت‌اند. کامپوزیت در واقع بدون تراش خوردن دندان است و موادی که اغلب ماهیت رزین دارند به جلوی دندان‌ها اضافه می‌شوند. در صورتی که در لمینت ابتدا باید دندان‌ها قالب گیری شوند و بعد از تراشیده شدن دندان‌ها ماده لمینت که اغلب سرامیکی است روی دندان را می‌پوشاند. 
کامپوزیت ونیر یک روش نسبتا ارزان برای ایجاد دندان‌های درخشان و شفاف است. این روش به دلیل عدم تراش دندان‌های افراد باعث آسیب به مینای دندان نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید به هر دلیلی کامپوزیت را از دندان جدا کنید. البته این کار باید توسط دندان‌پزشک انجام شود. عمر کامپوزیت ونیر در صورت رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب حدود ۴-۵ سال است. 

دلایل استفاده از کامپوزیت ونیر

استفاده از کامپوزیت ونیر بیشتر جنبه زیبایی دارد و برای دندان‌هایی که به هر دلیلی دچار لک شده‌اند بسیار مناسب است. البته از روکش کامپوزیت برای دلایل درمانی نیز استفاده می‌شود. در مواقعی برای ترمیم جزئی دندان‌هایی که شکسته شده‌اند یا لب پر شده‌اند نیز می‌توان از کامپوزیت ونیر استفاده کرد. جالب است بدانید که رزین‌های کامپوزیت ونیر متناسب با رنگ پوست و دندان‌های شما به وسیله دندان‌پزشک انتخاب می‌شود. به همین دلیل درخشان و شفافیت کامپوزیت بسیار طبیعی است و حالت غیر طبیعی به چهره افراد نمی‌دهد. 
پس می‌توان گفت که کامپوزیت علاوه‌بر جنبه زیبایی می‌تواند نقش ترمیمی و همچنین حفاظت از دندان‌ها را داشته باشد. البته روش کامپوزیت هیچ کمکی به رفع پوسیدگی دندان‌ها نمی‌کند و قبل از انجام کامپوزیت می‌بایست پوسیدگی دندان‌ها را به طور کامل درمان کرد. 

  • اصلاح طرح لبخند

ممکن است علاوه‌بر وجود لک در دندان‌ها، به دلایلی مانند نامنظم و نامتناسب بودن‌ آن‌ها طرح لبخند بسیاری از افراد زیبا نباشد. استفاده از کامپوزیت‌ ونیرها بر روی دندان‌ها به مقدار زیادی به رفع این مشکل کمک می‌کند.

  • ترمیم شکستگی‌ها و لب پر شدگی دندان‌ها

گاهی ممکن است به دلیل حوادث، زمین خوردن، کمبود کلسیم یا هر مشکل دیگر دندان دچار شکستگی شود که این موضوع به خصوص برای دندان‌های جلویی بسیار ناخوشایند است. روکش‌های رزینی مواد بسیار مناسب و محکمی برای پر کردن قسمت‌های شکسته دندان هستند. این روکش‌ها در رنگ‌های مختلف تهیه می‌شوند و دندان‌های شکسته را به صورت کاملا نامحسوس پر می‌کنند. 

  • رفع لکه‌‌های روی دندان

شاید بتوان اصلی‌ترین هدف از روکش‌های کامپوزیت ونیر را باز گرداندن شفافیت و درخشندگی دندان‌ها دانست. بسیاری از ما به دلیل عادات نادرست تغذیه‌ای از جمله نوشیدن چای و قهوه فراوان و عدم استفاده از دهانشویه و مسواک شاهد دندان‌هایی پر از لک می‌شویم. این لک‌ها به مرور به صورت دائمی نثلیت می‌شوند و استفاده از دهانشویه و مسواک و حتی جوش شیرین باعث از بین بردن آن‌ها نمی‌شود. در این مواقع بهترین راه برای خلاص شدن از شر این لکه‌ها درمان با کامپوزیت ونیر یا لمینت است. 

  • محافظت از دندان

برخلاف لمینت که با تراش خوردن دندان‌ها مینای دندان آسیب می‌بیند، در روش کامپوزیت این اتفاق نمی‌افتد. در واقع در روش کامپوزیت، روکش رزینی روی دندان قرار می‌گیرد که علاوه‌بر زیبایی باعث حفاظت مینای دندان نیز می‌شود.

در کلینیک دندان پزشکی دکتر آناهیت افراسیابی چه خدماتی انجام می‌شود؟

در مطب دکتر آناهیت افراسیابی کلیه اقدامات درمانی و زیبایی دندان‌پزشکی با مجهز‌ترین و به روز‌ترین امکانات انجام می‌شود. همچنین در این مکان تمام ابزار و مواد، قبل از استفاده استریل شده و خطر عفونت برای افراد مراجعه کننده وجود ندارد. اقدامات زیر در این کلینیک قابل انجام است.

  •  طراحی لبخند به وسیله نرم افزارهای دیجیتالی و اسکنرهای پیشرفته در داخل دهان.
  • کلیه درمان‌های زیبایی از جمله انواع لمینت‌ها، کامپوزیت و وبلیچینگ دندان.
  • ترمیم پوسیدگی دندان و روکش.
  • جراحی ایمپلنت به وسیله جراح متخصص فک و صورت.

بعد از کامپوزیت ونیر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

شما می‌توانید با چند راهکار ساده طول عمر کامپوزیت را به میزان محسوسی افزایش دهید. همانطور که می‌دانید این روکش‌های کامپوزیتی هرچند نسبت به دندان‌های اصلی دیرتر کدر می‌شوند ولی امکان کاهش شفافیت آن‌ها وجود دارد. بهتر است در هنگام قرار گیری کامپوزیت از نوشیدن افراطی چای،‌ قهوه، الکل و شراب و همچنین خوراکی‌های رنگ‌دار خودداری کنید. همچنین نوشیدن مایعات بسیار سرد یا بسیار گرم نیز توصیه نمی‌شود. 

آيا کامپوزیت ونیر همان روکش دندان است؟

ونیر کامپوزیت روکشی از جنس رزین است که فقط در جلوی دندان قرار می‌گیرد و اغلب جنبه زیبایی برای دندان‌ها دارد. در حالی که روکش معمولا برای دندان‌هایی که به دلیل انجام عصب کشی بسیار شکننده ظریف و کوچک شده‌اند به کار می‌رود و همه جوانب دندان را در بر می‌گیرد. 

دکتر خوب برای کامپوزیت طبیعی در ولیعصر

کلام آخر

اقدامات درمانی زیبایی دندان‌پزشکی معمولا هزینه بالایی دارند. از آنجایی که معمولا هزینه این کارها به وسیله بیمه حمایت نمی‌شود توجه به بعد قیمت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کامپوزیت ونیر روشی است که نسبت به بقیه اقدامات دندان‌پزشکی مانند لمینت،‌ ایمپلنت و ارتودنسی هزینه پایین‌تری دارد و اگر به وسیله دندان‌پزشکان متبحر کلینیک دکتر آناهیت افراسیابی انجام شود، نتیجه‌ای شگفت انگیز نیز خواهد داشت. 

 تلفن: 88664357-021 ، 88663703-021 ، 09399535996
 آدرس: تهران، ولیعصر، خیابان دستگردی، بین ولیعصر و جردن، ظفر غربی، پلاک ۳۵۴، طبقه ۴، واحد ۷
آیدی اینستاگرام: dr.anahit.afrasiabi