دندان یکی از مهم‌ترین اجزای صورت است و در چهره تأثیر بسیاری دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دندان‌های خراب شده‌ای دارید و مجبور به کشیدن آنهت شده‌اید و حالا با جای خالی آن درگیر هستید، ایمپلنت بهترین راه برای شما است. ایمپلنت دندان به یک درمان برای برگرداندن دندان بر سر جایش معروف است که یک راهکار زیبایی محسوب می‌شود. اگر یک جای خالی دندان دارید یا اگر تمام دندان‌های خود را کشیده‌اید ایمپلنت برای شما انجام خواهد شد. با انجام دادن ایمپلنت می‌توانید از تحلیل لثه و استخوان‌ها جلوگیری کنید. عمر این کار زیبایی بسیار بالا است و برای شما یک کار دائمی محسوب می‌شود.

بهترین مرکز ایمپلنت در خیابان امام خمینی

طریقه جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دارای سه بخش است که اجزای آن به ترتیب پیچ ایمپلنت، اباتمنت و پروتز هستند. این اجزا بر روی یکدیگر متصل می‌شوند و اتصال آن‌ها به این صورت است که در ابتدا اباتمنت به پیچ ایمپلنت وصل شده و سپس پروتز، که می‌تواند تاج یا بریج باشد نیز بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. ایمپلنت دندان نوعی جراحی محسوب می‌شود و برای انجام این کار باید پیچ ایمپلنت داخل استخوان فک جراحی شود تا به ریشه دندان شباهت پیدا کند. 
این پیچ در قطر‌های متفاوت وجود دارند و پزشک اندازه آن را برای هر فرد طبق شرایط موجود تعیین می‌کند. در این مرحله اباتمند برای پشتیبانی از پروتز بر روی پیچ قرار می‌گیرد و پس از آن، پروتز بر روی میله آن سوار می‌شود. همانطور که در قسمت قبل نیز گفته شد پروتز می‌تواند شامل تاج، بریج یا نوعی پروتز که بر اساس ایمپلنت است، باشد. 
اگر یک دندان نیاز به ایمپلنت داشته باشد، وظیفه آن ترمیم تاج است؛ اما اگر چندین دندان ایمپلنت شوند، وظیفه آنها مرمت کردن بریج دندان‌ها است. پس از آن، دندان‌پزشک پروتز ایمپلنت را درون دهان قرار می‌دهد و در جای خود، آن را محکم می‌کند. پروتز‌های ایمپلنت نسبت به پروتز‌های معمولی استحکام بسیار بیشتری دارند.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت روشی ثابت برای ثرار دادن دندان به‌شمار می‌آید. همین موضوع باعث شده تا یکی از مزایای ایمپلنت دندان دائمی بودن آن باشد. این کار مزایای دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:
•    ایمپلنت از دیگر دندان‌های باقی مانده در برابر هر گونه فشار و آسیب محافظت می‌کند. ( به دلیل اینکه مواد ایمپلنت ذوب می‌شود و به داخل استخوان فک می‌رود. )
•    یکی دیگر از مزایای ایمپلنت مراقبت راحت از آن است و همان مسواک و نخ دندان کشیدن معمولی برای مراقبت از ایمپلنت کافی است.
•    ظاهر ایمپلنت شبیه به دندان طبیعی است و فرد مانند قبل می‌تواند به راحتی غذا‌های مختلف را بجود و صحبت کند. ( بدون صدای کلیک که در دندان مصنوعی ایجاد می‌شود. )

معایب ایمپلنت دندان

هر کاری در کنار مزایایی که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد. ایمپلنت دندان نیز از این قانون مستثنی نیست و دارای یک سری معایب است؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که مزایای این روش جایگذاری دندان، بسیار بیشتر از معایب آن است و یکی از بهترین روش‌ها برای گذاشتن دندان به طور دائمی محسوب می‌شود.
1.    یکی از معایب انجام این کار، زمان بر بودن آن است زیرا ایمپلنت دندان در یک جلسه قابل انجام نیست و باید یک زمان مشخصی وجود داشته باشد تا بین دندان و فک تناسب به‌وجود آید.
2.    از دیگر معایب ایمپلنت می‌توان به تراکم استخوان اشاره کرد؛ زیرا این روش درمانی نیاز به تراکم استخوان بالایی در فرد دارد و پس از آزمایشات لازم، اگر این شرایط فراهم نباشد امکان انجام ایمپلنت وجود ندارد.
3.    کاشت دندان با جراحی انجام می‌شود و هر جراحی عوارض خاص خود را دارد. ممکن است پس از جراحی، بیمار دچار عفونت و خونریزی شود.

مراقبت‌های پس از انجام ایمپلنت دندان

اگر به دنبال یک نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش پس از کاشت دندان هستید باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید و این کار پس از جراحی در نتیجه کار بسیار تأثیر‌گذار است. از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان می‌توان به مسواک زدن مرتب اشاره کرد. فقط این نکته را در نظر داشته باشد که طبق تجویز دندان‌پزشک و از چند روز بعد از جراحی باید مسواک زدن را شروع کنید. 
پس از کاهش و حذف حساسیت‌هایی که در زمان جراحی ایجاد شده بود، مسواک را به طور دقیق و به همراه نخ دندان استفاده نمایید. در هفته ابتدایی که ایمپلنت را انجام داده‌اید، استفاده از دهانشویه و آب نمک را فراموش نکنید زیرا با این کار التهاب فک و لثه گرفته و کاهش پیدا می‌کند. تا جایی که امکان دارد اجازه ندهید غذا به محل جراحی کاشت دندان برخورد داشته باشد. پس از خوردن هر وعده غذایی دندان‌ها را به خوبی بشویید و محل جراحی را تمیز کنید.
اگر دخانیات استعمال می‌کنید توصیه کلینیک فروردین به شما این است که تا حد امکان در هفته اول سیگار نکشید؛ زیرا دوره بهبودی شما طول بیشتری می‌کشد. از گذاشتن یخ بر روی دندان‌ها کوتاهی نکنید تا درد ایمپلنت برای شما قابل تحمل باشد.

کلام پایانی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به سلامت دندان‌ها اهمیت می‌دهید و برای داشتن دندان‌هایی دائمی ایمپلنت را انتخاب می‌کنید، می‌توانید در مجموعه دندان‌پزشکی فروردین این کار را انجام دهید. با انجام ایمپلنت دیگر جای خالی دندان‌ها را حس نمی‌کنید و از دیگر دندان‌های خود در برابر آسیب محافظت می‌نمایید. همانطور که گفته شد ایمپلنت یک روش دائمی به‌حساب می‌آید اما برای داشتن دندان‌های کاشت شده باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید.
شماره تماس: 02166362212 _ 09307764887 _ 02166362334 _ 02166376001 
آدرس: رودکی، خیابان امام خمینی (سپه سابق)، بین رودکی و پل نواب، کوچه خبازان، پلاک ۲
اینستاگرام: Farvardin_dentalclininc