به دلایل مختلفی ممکن است فرد دندان‌های خود را از دست بدهد. این دلایل می‌تواند پوسیدگی‌ها یا آسیب دیدگی‌ها را افزایش دهد و در اثر عفونت باشد. در حال حاضر طرح‌های جدیدی از پروتز در دندان‌پزشکی وجود دارد که دارای ظاهری طبیعی‌تر و طراحی بهتری هستند. این طرح‌های جدید پروتز، به بیماران قدرت انتخاب بالاتری را می‌دهد و دندان‌پزشکان با توجه به وضعیت فرد بیمار یکی از پروتز‌های ثابت و متحرک را تجویز می‌کنند. متداول‌ترین پروتز‌های دندان که تحت عنوان پروتز ثابت و متحرک شناخته می‌شوند، دارای تفاوت در کارایی و عملکرد هستند. بنابراین در صورتی که قصد استفاده از پروتز‌های ثابت و متحرک را دارید باید اطلاعات مناسبی را نیز در رابطه با آن‌ها به دست آورید.

پروتز دندان در خیابان امام خمینی

پروتز‌های متحرک

پروتز‌هایی که به عنوان پروتز‌های متحرک شناخته می‌شوند قابل جابه‌جایی هستند و به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نوع پروتز دندان معرفی می‌شوند. دندان‌های مصنوعی که اغلب در قالب لثه و در بخش بالایی قرار می‌گیرند را به عنوان پروتز‌های متحرک می‌شناسند. باید در وهله اول چسب مخصوص پروتز را بر روی دندان و لثه قرار دهید. در این صورت پروتز متحرک در جای خود ثابت باقی می‌ماند. 
یکی از مشکلاتی که همواره استفاده از پروتز‌های متحرک به‌وجود می‌آورند، چسب استفاده شده در آنها است. بسیاری از بیماران پس از استفاده از پروتز‌های متحرک متوجه ناراحتی در دهان خود می‌شوند؛ چرا که قالب اکرولیک باعث استهلاک آن بر روی لثه و بافت‌های نرم دهان می‌شود. 
برخی از چسب‌های پروتز‌های متحرک نیز به دلیل عدم کیفیت مناسب عملکرد خوبی ندارند و فرد بیمار در هنگام غذا خوردن یا خندیدن دچار مشکل می‌شود. با توجه به تمامی موارد فوق پیشنهاد می‌گردد تا از پروتز‌های متحرک باکیفیت استفاده کنید. کلینیک فروردین یکی از بهترین کلینیک‌هایی است که با خیال راحت و آسوده می‌توانید از بهترین و با کیفیت‌ترین پروتز‌های متحرک و همچنین پروتز‌های ثابت استفاده نمایید.

پروتز‌های ثابت

پروتز‌های ثابت که اغلب آن را با نام دندان‌های مصنوعی نیز می‌شناسند به بافت لثه متصل می‌شود که در بالای لثه طبیعی قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در رابطه با پروتز‌های ثابت وجود دارد، نحوه ایمن‌سازی آن‌ها در مقایسه با پروتز‌های متحرک است. 
در پروتز‌های ثابت از فناوری ایمپلنت برای اتصال به دهان استفاده می‌شود. این فناوری در صنعت دندان‌پزشکی باعث شده تا این صنعت به طور چشمگیری بهبود یابد. ایمپلنت تیتانیوم در بخش‌های مشخص قوس دندانی و در استخوان فک متصل می‌شود که این امر باعث تحریک استخوان می‌شود و در اطراف ایمپلنت دندان رشد می‌کند. پروتز‌های ثابت فقط باید به وسیله متخصصین دندان‌پزشکی نصب شوند. اغلب پروتز‌های ثابت دارای دوام و مقاومت مناسبی هستند.

مزیت‌های استفاده از پروتز ثابت

پروتز‌های ثابت معمولاً مزیت بیشتری در مقایسه با پروتز‌های معمولی و متحرک دارند. از مهم‌ترین مزیت‌های آن‌ها می‌توان به استحکام و دوام بالاتر اشاره کرد. به دلیل اینکه استهلاکی بین لثه به‌وجود نمی‌آورند همانند دندان‌های معمولی و طبیعی عمل می‌کنند. پروتز‌های ثابت یک سرمایه‌گذاری مناسب نیز به‌شمار می‌آیند؛ چراکه عمر این پروتز‌ها تا ۲۰ سال نیز است. استحکام و مقاومت بالا در پروتز دندان ثابت، طول عمر بالا، عملکرد بسیار مطلوب و حائز اهمیت، داشتن ظاهری زیبا و همانند دندان‌های دیگر و... از مواردی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد و جزو مزایای این نوع پروتز دانست.

انتخاب پروتز دندان ثابت و متحرک

از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب نوع پروتز تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری دارد، کیفیت آن است. هر یک از پروتز‌های ثابت و متحرک برای افراد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً پروتز‌های ثابت مقاومت بیشتری در مقایسه با پروتز‌های متحرک دارند اما در حفظ و نگهداری این پروتز‌ها باید حساسیت بیشتری داشته باشید. 
پروتز‌های متحرک به دلیل اینکه قابلیت خارج شده از دهان را دارند قابل شست‌وشو هستند اما پروتز‌های ثابت این قابلیت را ندارند؛ به همین علت نگهداری درست آن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای نگهداری اصولی از پروتز‌های ثابت نیازمند توجه به پروتکل‌های بهداشتی و نکات مطرح شده از سوی دندان‌پزشکی هستید. هر یک از پروتز‌های ثابت و متحرک در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها برای موارد خاص استفاده می‌گردند.

کلام پایانی

همواره سلامت دندان‌ها یکی از موارد بسیار مهم است؛ چراکه دندان‌ها نقش بسیار مهمی در جویدن غذا و هضم آن دارند. در واقع به دلیل اینکه سیستم گوارش نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد نیاز است تا همواره توجه کافی به سلامت آن‌ها داشته باشید. در صورتی که به هر دلیلی مانند تصادف یا عفونت، دندان‌های شما از دست برود می‌توانید از انواع پروتز‌های ثابت یا پروتز‌های متحرک استفاده کنید. انجام کلیه خدمات پروتز ثابت و متحرک در کلینیک فروردین تحت نظر متخصصین دندان‌پزشک با بالاترین کیفیت انجام می‌پذیرد.
شماره تماس: 02166362212 _ 09307764887 _ 02166362334 _ 02166376001 
آدرس: رودکی، خیابان امام خمینی (سپه سابق)، بین رودکی و پل نواب، کوچه خبازان، پلاک ۲
اینستاگرام: Farvardin_dentalclininc