آدرس موزه امام علی تهران :   تهران، خیابان ولیعصر، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35.

زمان بازدید موزه امام علی تهران :  همه روزه به جز ایام تعطیل، بهار و تابستان 9 - 19، پاییز و زمستان   9 - 18

شماره های تماس جهت هماهنگی بازدید از موزه امام علی تهران : 02122017471 – 02122024847

موزه امام علی یا موزه هنرهای دینی امام علی در خردادماه سال ۸۲ در خیابان ولی عصر، بالاتر از خیابان ظفر، بلوار اسفندیار پلاک 35 در بنایی ۴ طبقه افتتاح شد. سطح نمایشی موزه امام علی تهران 2500 مترمربع را در بر می گیرد و شامل سه بخش همکف، فوقانی و میانی است.

همانطور که از نام این موزه پیداست همه فعالیت‌هایی که در این موزه انجام می‌شود مربوط به آثار دینی و مذهبی است که شامل تابلوهای نقاشی نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و آثاری مربوط به پرده خوانی در زمان‌های قدیم می‌باشد. آثار هنرمندان خوشنویس که در رابطه با مسائل مذهبی کار انجام داده‌اند از دیگر آثاریست که در این موزه وجود دارد.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در چهار طبقه شامل بخش های مختلف می باشد :

ـ طبقه همکف موزه امام علی تهران : در طبقه همکف این موزه نمایشگاه‌های دوره‌ای و مناسبتی برگزار می ‌شود و چندی پیش اصل پرده کعبه که به ایران هدیه شده بود در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرارگرفت. هم چنین کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات، کارگاه مرمت، کافه گالری و واحد اداری موزه نیز در طبقه همکف قرار دارد.

کتابخانه تخصصی موزه در فضایی زیبا به وسعت 150 مترمربع با دو سالن مطالعه مجزا می باشد. مجموعه کتابخانه تخصصی شامل بیش از 8000 نسخه مدرک است. این مجموعه دارای 6500 نسخه کتاب تخصصی در موضوعات هنر دینی ـ اندیشه دینی ـ هنرـ علوم قرآنی ـ وقایع پیرامون زندگانی حضرت علی (ع) و فضایل و مناقب ایشان ـ شرح و ترجمةهای متعددی از نهج البلاغه و «غررالحکم و دررالکلم » ـ شعر از شعرای معاصر و تاریخ اسلام ـ کتب مرجع عمومی و تخصصی و…… است . مدارک دیگر شامل نشریات ادواری ـ بانک اطلاعات هنرمندان ـ و همچنین بیش از 1000 لوح فشرده هنری و تعدادی از آثار هنرمندان که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

سالن اجتماعات موزه امام علی تهران، سالن سراسری نور با ظرفیت 100 نفر محل برگزاری همایش ها، نشست های پژوهشی و هنری و نقد و بررسی فیلم می باشد.

کارگاه مرمت موزه از ابتدای تأسیس موزه در سال 79 به عنوان محلی برای مرمت آثار هنری پیشین در نظر گرفته شد و فعالیت رسمی خود را از سال 89  در حوزه های مختلف آغاز کرد.

بخش میانی موزه امام علی تهران : مجموعه آثار هنرهای دینی، نقاشی (سنتی، قهوه خانه ای و مدرن)،‌ گرافیک، نگارگری، نقاشی خط، خوش نویسی و هنر چاپ را در بر می‌گیرد.

آثار ارزنده اساتید پیش کسوت نقاشی قهوه خانه ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدبر، عباس بلوکی فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل زاده در این بخش به معرض نمایش گذاشته شده است.

ـ بخش فوقانی موزه امام علی تهران : مجموعه آثار مفاخر هنر معاصر که به صورت دوره ای به معرض نمایش گذاشته می شود و آثار استادان امیرخانی، مرحوم دکتر جواد حمیدی، کرمعلی شیرازی، حسین خسروجردی و حمید عجمی را شامل می‌شود.