آدرس موزه حیات وحش دارآباد :  تهران، میدان نیاوران، خ دارآباد، بعد از آجودانیه، خ موزه

تلفن موزه حیات وحش دارآباد :  02122803539-02122290002

زمان بازدید موزه حیات وحش دارآباد :  همه روزه (جز روزهای شنبه و ایام سوگواری) از 12-8 و 18-13.30

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران یا موزه حیات وحش دارآباد یکی از موزه‌های حیات وحش استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد در میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه واقع شده ‌است. محل آن یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت و پس از انقلاب، با تغییراتی برای استفاده عموم به موزه‌ای با محوریت طبیعت ایران تبدیل شد. این موزه در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران و به منظور آشنایی شهروندان با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، افتتاح گردید.

ساختمان موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران با مساحتی حدود 12000 مترمربع در دو طبقه‌، بخش‌های متعددی دارد که عبارتند از :

  • بخش پرندگان و پستان‌داران با شش سالن : سالن مارها، گوزن‌ها، خرس قهوه‌ای آمریکای شمالی و پرندگان‌، سالن آهو، قوچ‌، قرقاول‌، خرس‌، پلنگ‌، شغال‌، روباه‌، گرگ و سالن پستان‌داران قاره آفریقا و سالن آب‌زیان و خزندگان‌.
  • بخش زمین‌شناسی :  با دو سالن که در آن ویژگی‌های دوران‌های مختلف زمین‌شناسی از نظر محیط زیست جانوری و گیاهی به تصویر کشیده شده است‌.
  • سالن هشت : که شامل بخش پروانه‌ها، عنکبوت‌ها، رتیل‌ها و عقرب‌ها است‌.
  • موزه دارای کارگاه تاکسیدرمی است که در آن چگونگی فن حفظ و نگه‌داری موجودات به صورت غیر زنده به نمایش گذاشته شده است‌.

از جمله ویژگی‌های خاص این موزه دارا بودن نوع کم‌یاب پوست ببر است‌. هم‌چنین‌، دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستان‌داران جهان‌، با نام‌های گور ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته است‌.

  • سایر قسمت‌ها و امکانات رفاهی موزه به شرح ذیل است ‌:
  • کتابخانه با داشتن 15000 جلد کتاب در تمام زمینه‌های تخصصی مربوط به محیط زیست‌، از معتبرترین کتاب‌خانه‌های علوم گیاهی و جانوری در تهران به شمار می‌رود. این کتاب‌خانه در ابتدای خیابان نیاوران جنب پارکینگ طبقاتی شهرداری واقع است‌.
  • آمفی تئاتر با ظرفیت 60 نفر محل نمایش فیلم‌هایی درباره حیات‌وحش و هم‌چنین برگزاری سمینار و کنسرت‌های این مرکز در ایام جشنواره کودک و طبیعت و روز جهانی کودک است‌.
  • سینمای روباز که هرساله از اول تابستان تا پایان شهریور دایر است و فیلم‌های سینمایی را در سئانس 21 و 23 به نمایش در می آورد.
  • دام‌پزشکی یا کلینیک pet cheak up مرکزی است جهت معاینه و درمان حیوانات مختلف خانگی‌. هم‌چنین در این کلینیک حیوانات مختلف اهلی از جمله پرندگان‌، سنجاب‌، خرگوش‌، سگ و ماهی به فروش می‌رسد.

همچنین در سال ۱۳۸۰ مجسمهٔ دایناسور گیاهخوار «کامپتوزوروس» که در دوران ژوراسیک در ایران می‌زیسته ‌است و آثار آن در سنگواره ‌های تشکیلات شمشک کرمان یافت شده بوده، توسط هنرمندان ایرانی و افغانی در یزد ساخته، و بعنوان نماد در محل ورودی موزه نصب گردیده ‌است.

این موزه در 1376 به عضویت شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN CEC)درآمد و در همین سال نیز به شبکه جهانی اینترنت پیوست‌.

از ویژگی‌های خاص این موزه، دارا بودن بخش‌های جانوران زنده مانند پرندگان، خزندگان و دوزیستی‌ها، آبزیان، پستانداران بخصوص گربه‌سانان بزرگ و در بخش غیر زنده، نوع کم‌یاب پوست ببر مازندران که خود منقرض شده است و نمونه‌های پوست آن با رعایت مقررات CITES، جهت بررسی ژنتیکی به آمریکا فرستاده شده‌است. همچنین، دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستانداران در حال انقراض، با نام‌های گورخر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته شده ‌است.

اگر علاقمند به بازدید از موزه های حیات وحش هستید همچنین می توانید از موزه های : موزه حیات وحش هفت چنار تهران و ﻣﻮزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ پردیسان تهران نیز بازدید کنید