امروزه افراد بسیاری هستند که از دندان‌های نامرتب و بد شکل خود رنج می‌برند؛ به‌همین‌دلیل همواره به دنبال راه و روشی برای برطرف کردن این مشکل هستند، که یکی از این روش‌ها ارتودنسی ثابت نام دارد. درواقع ارتودنسی ثابت به معنای‌ این بوده که فرد بیمار نمی‌تواند دستگاه مخصوص ارتودنسی را از دهان خود بیرون بیاورد و توسط نگین‌هایی که روی آن قرار گرفته و به آن‌ها براکت نیز می‌گویند کاملا در دهان افراد ثابت خواهد ماند. فردی که ارتودنسی ثابت انجام می‌دهد حداقل تا۲سال باید برای درمان دندان‌های خود از آن استفاده کند و نباید از مواد‌های غذایی سفت و سنگین که به براکت‌ها فشار وارد می‌کنند استفاده کند.

ارتودنسی دائم در در میرداماد 

انواع مختلف ارتودنسی ثابت و ابزار‌های آن 

ارتودنسی ثابت در انواع متفاوتی وجود داشته و همچنین برای اینکه فرد بیمار با مشکل روبه‌رو نشود از بزار‌های مختلفی نیز برخوردار بوده تا تمامی افراد با اطمینان کامل برای ارتودنسی ثابت اقدام کنند، به همین دلیل افراد می‌توانند با توجه به بیماری دندان‌های خود از آن‌ها استفاده نمایند، برهمین‌اساس برخی از ابزارها و نو‌ع‌های مختلف ارتودنسی ثابت شامل: 

۱. بریس‌هایی که قابلیت تنظیم شوندگی دارند
افرادی که از این نوع ارتودنسی استفاده می‌کنند، دیگر نیازی به حلقه‌های الاستیکی نخواهند داشت و حتی می‌توانند به جای‌ آن‌ها از براکت‌های سرامیکی و یا فلزی استفاده کنند. این نوع ارتودنسی برخلاف حلقه‌های الاستیکی دیگر برای نگه داشتن آن‌ها نیازی به سیم نخواهد بود و به حرکت کردن بهتر سیم‌ها نیز کمک خواهد کرد.

۲. براکت‌های فلزی 
یکی دیگر از ارتودنسی‌های ثابت که افراد بسیاری را به خود جذب کرده است، براکت‌های فلزی بوده‌اند که از فولاد ضد‌زنگ نیز تشکیل شده‌اند. این نوع از ارتودنسی به طور کامل روی دندان‌ها چسبیده شده و سیم ارتودنسی آن‌ها را به هم متصل خواهد کرد. 
براکت‌های فلزی به کمک حلقه‌های الاستیکی به براکت‌های مورد نظر متصل شده‌اند و به دلیل رسوب و مواد‌ی که در بین آن‌ها باقی می‌ماند هر چند وقت یکبار این حلقه‌ها توسط پزشک متخصص عوض می‌شوند تا دندان‌های فرد دچار آسیب نشوند.  

۳. براکت‌های سرامیکی 
این نوع از براکت‌ها تقریباً هم‌رنگ دندان‌ها بوده و نسبت به دیگر براکت‌ها کمتر قابل مشاهده هستند؛ اما افراد‌ی هستند که در هنگام داشتن براکت‌های سرامیکی در دهان خود از نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه استفاده می‌کنند که استفاده از آن‌ها باعث شده رنگشان تغییر کند و زیبایی اولیه خود را از دست بدهند و حتی ممکن است آن‌ها دچار شکستگی و آسیب شوند و مدت زمان درمان آن‌ها طولانی‌تر شود.  

۴. ارتودنسی‌های نامرئی
برخی از افراد برای اینکه ارتودنسی‌های آن‌ها مشخص نباشد از این ارتودنسی‌های ثابت نامرئی استفاده خواهند کرد، این نوع از براکت‌ها شامل لینگوال بوده که براکت‌هایی هم‌رنگ دندان‌ها و کاملا شفاف هستند.

۵. ارتودنسی‌های پشت دندان
این نوع از ارتودنسی پشت دندانی همانطور که از نامش پیداست در پشت دندان‌ها قرار گرفته و به عنوان ارتودنسی لینگوال نیز شناخته می‌شود، این نوع به دلیل نامرئی بودنش توجه افراد را به خود جذب کرده است و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

روش انجام دادن ارتودنسی ثابت با دکتر قره داغی 

ارتودنسی ثابت توسط یک دندانپزشک متخصص انجام خواهد گرفت واز اشعه فرابنفش و چسب مخصوص برای چسباندن براکت‌ها استفاده خواهند کرد. بعد از استفاده از چسب، سپس سیم ارتودنسی که به براکت‌ها متصل شده روی دندان‌ها گذاشته می‌شود تا به آن‌ها فشار وارد کند، در برخی مواقع ممکن است دندانپزشک‌ها براکت‌های خود تنظیم شوندگی را  برای دندان‌ها انتخاب کنند و برای متصل کردن سیم‌ها به براکت‌ها از ارتودنسی‌های نوع حلقه‌های الاستیکی استفاده کرده و باید بعد از شش الی هشت هفته برای سفت کردن سیم‌های ارتودنسی به پزشک خود مراجعه کنند؛ سپس بعد از مدتی بریس‌ها با فشار دندان‌های نامرتب را جابه‌جا کرده و در جا‌ی مناسب خود قرار می‌گیرند. 

مزیت‌های استفاده از ارتودنسی ثابت 

ارتودنسی ثابت از مزیت‌های بسیاری برخوردار بوده که همین باعث شده افراد از آن در هنگام بروز مشکلاتی مانند فک، دندان، لثه و… استفاده کنند. برخی از این مزیت‌های مهم شامل: 
۱. تمامی افراد در هر سنی که باشند می‌توانند ارتودنسی‌های مناسب با دندان‌های خود را انتخاب کرده و آن را روی دندان‌های خود نصب نمایند. 
۲. تجهیزاتی و ابزار‌هایی که برای ارتودنسی به کار می‌روند از پیش ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل هرچه سریعتر روی دندان‌ها نصب می‌گردند. 
۳. هر نوع نامرتبی و اصلاح دندانی که نیاز به تغییر داشته باشند توسط این نوع ارتودنسی انجام خواهد گرفت.
۴.این نوع از ارتودنسی برخلاف ارتودنسی متحرک اگر توسط دندانپزشکان، بد نصف شود امکان شکستگی و آسیب دیدگی به دهان و دندان افراد وجود نخواهد داشت. 
۵. کودکانی که ارتودنسی ثابت انجام می‌دهند؛ به دلیل ثابت ماندن آن‌ها نیازی به کنترل کردن نخواهد بود.  

مراقبت‌ هایی که باید بعد از ارتودنسی انجام دهیم

بعد از انجام دادن ارتودنسی روی دندان‌ها باید از آنها به خوبی مراقبت کنید تا با مشکلات دیگر‌ی مواجه نشوید، برخی از این مراقبت‌ها شامل: 
۱. بعد از اینکه سیم‌های ثابت روی دندان‌های شما قرار گرفت بهتر است از مواد غذایی مانند سبزی، قهوه، چای، سس، نوشابه و… خودداری کنید؛ چرا که روی رنگ آنها تاثیرگذار خواهد بود. 
۲. بعد از نصب براکت‌ها تا یک هفته از خوردن تنقلات‌هایی مانند بادام، تخمه و… بپرهیزید.
۳. بهتر است مسواک زدن را هرگز از یاد نبرید و از مسواک‌های مخصوص تمیز کردن سیم‌ها استفاده کنید.  
۴. بهتر است تا سفت نشدن سیم‌ها از ورزش‌های سنگین خودداری کنید و یا از ضربه‌گیر‌های محکم استفاده کنید تا آسیبی به شما وارد نشود. 

بهترین مرکز ارتودنسی در میرداماد

سخن پایانی 

امروزه درمان کردن هرنوع نامرتبی دندان‌ها توسط ارتودنسی ثابت انجام می‌گیرد؛ چراکه به عنوان یکی از روش‌های مطمئن و ایمن در میان افراد شناخته شده است. اکثرا از این روش برای نامرتبی دندان‌ها و ناهنجاری‌های فک و لثه استفاده خواهند کرد. تمامی افراد در هر سن و سالی که باشند می‌توانند از این روش بهرمند شده و تمامی مشکلات دهان و دندان خود را با استفاده از آن حل کنند. بنابراین اگر شما هم از مشکلاتی مانند اصلاح‌های دندانی، نامرتبی آن‌ها، و… رنج می‌برید بهتر است به مطب دکتر نریمان قره داغی مراجعه فرمایید تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات شما را برطرف سازد. شما برای مراجعه به دکتر نریمان قره داغی می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر اقدام نمایید. 
آدرس:
بلوار میرداماد، بین شریعتی و میدان محسنی، پلاک ۸، طبقه همکف (نزدیک به ایستگاه مترو شریعتی) 
شماره تماس: 
۰۲۱-۲۲۲۷۴۱۴۲