برای جلوگیری از ضعیف شدن حافظه خود می‌توانید از تکنیک‌ها و نکات مختلفی استفاده کنید تا مکانیسم حافظه و مغز شما افزایش پیدا کند. در ادامه مطلب به چگونگی تشکیل حافظه و تکنیک‌های مختلف حافظه خواهیم پرداخت.

بهترین مرکز روانشناسی در پاسداران

حافظه چیست؟

برای اینکه بتوان بهترین روش‌ها را برای افزایش حافظه به کار برد، باید با ساختار حافظه و مراحل مختلف آن آشنایی داشته باشید. به طورکلی حافظه انسان از سه مرحله تشکیل شده است که هرکدام از آنها وظایف منحربه‌فرد خود را دارند. مراحل شکل‌گیری حافظه به شرح زیر هستند:
•    ایجاد حافظه: زمانی که اتفاقی خوب یا بدی رخ می‌دهد، مغز انسان سیگنال‌های مختلفی حاوی الگو ارسال می‎کند که این سیگنال‌ها به سلول‌های عصبی فرد متصل می‌شوند. به اتصالات سیگنال‌های مغز و سلول‌های عصبی، سیناپس گویند.
•    تثبیت حافظه: به طورکلی در مرحله تثبیت اطلاعات حافظه به حافظه طولانی مدت سپرده می‌شود. معمولا بیشتر فرایند ثبیت در چرخه خواب ایجاد می‌شود. زمانی که فرد در حالت خواب فرو رفته است؛ مغز برای تقویت حافظه و سیناپس‌ها، الگوهای جدید فعالیت را ایجاد می‌کند.
•    یادآوری حافظه: زمانیکه از حافظه سخن به میان می‌آید، اشاره به یادآوری اطلاعات حافظه یا عدم توانایی در انجام این فرایند اشاره می‌شود. به طورکلی هرزمانی که حافظه خود را به یاد آورید، مغز شما الگوی جدیدی برای سیناپس‌ها ایجاد می‌کند که همین روش باعث تقویت حافظه می‌شود.

تکنیک های افزایش حافظه در کلینیک روانشناسی و روانپزشکی پارند

در برخی مواقع افراد بسیار فراموش کار می‌شوند، به صورتی که حتی دیگر نمی‌توانند به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند. در اکثر مواقع فراموشی حافظه در دوره میانسالی به وجود می‌آید که برای جلوگیری از آن باید از تکنیک‌های متنوعی استفاده کرد. با مراجعه کردن به کلینیک روانشناسی پارند، می‌توانید با روش‌های مختلف گفتار درمانی و مشاوره‌های مختلف توسط کادر مجرب موسسه به افزایش حافظه خود کمک کنید. براساس گفته محققان عامل اصلی که در تقویت حافظه و تمرکز بسیار اثرگذار است، استفاده از خواب مرتب است. در ادامه مطلب به معرفی انوع تکنیک‌های حافظه خواهیم پرداخت:
تمرکز خود را افزایش دهید
تمرکز کلید اصلی برای افزایش عملکرد حافظه محسوب می‌شود. برای اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت به درستی منتقل شود، داشتن دقت و توجه امری ضروری هستند. به طورمثال اگر شما می‌خواهید مطلبی را به حافظه خود بسپارید، باید به دور از شلوغی و حواس پرتی به مطالعه بپردازید.

  • کارهای خود را تلنبار نکنید

برای اینکه مطالب جدید به حافظه بلند مدت سپرده شود، باید به سلول‌های مغز خود زمان دهید. به طورمثال باید درس‌های خود را روزانه مطالعه و تکرار کنید تا حافظه شما زمان لازم را برای تثبیت و پردازش اطلاعات را بدست آورد. به طورکلی افرادی که مداوم و پی درپی مطالعه دارند نسبت به افراد دیگر هوش و حافظه بهتری دارند.

  • مطالب را دسته‌بندی کنید

براساس تحقیقات دانشمندان حافظه انسان مطالب دسته‌بندی شده را زودتر به خاطر می‌آورد؛ به همین دلیل سعی کنید مطالب خود را دسته‌بندی کنید تا یادگیری برای شما آسان‌تر شود.

  • خواب کافی در طول شبانه‌روز

افرادی که کمبود خواب دارند، بعد از مدتی حافظه‌ آنها ضعیف می‌شود؛ برهمین اساس خواب تاثیر مستقیمی روی یادگیری و حافظه دارد. خواب کافی تاثیر بسزایی در تثبیت حافظه و تقویت حافظه کوتاه مدت در بزرگسالان دارد.

  • ورزش کنید

با ورزش کردن هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی خود را افزایش دهید. با انجام ورزش‌ می‌توانید پروتئین‌های محافظ عصبی مغز را افزایش دهید. بهترین ورزش‌هایی که تاثیر بسزایی در سلامت و یادگیری حافظه دارند شامل ورزش‌های هوازی، تمرینات قدرتی، یوگا، مدیتیشن و... می‌شوند.

کلام آخر

حافظه نقش بسزایی در یادگیری دارد، به همین دلیل با استفاده از تکنیک‌های مختلفی می‌توانید حافظه و یادیگری خود را افزایش دهید. با مراجعه کردن به کلینیک روانشناسی و روانپزشکی پارند می‌توانید از خدمات این مجموعه چون کنترل استرس و مدیریت آن، ارتقاء سطح عملکرد، افزایش حافظه و... برخوردار شوید. برای مشاوره یا مراجعه کردن به مرکز علوم اعصاب و روانشناسی آرامش پارند، می‌توانید از طریق راه‌ارتباطی زیر با آنها ارتباط برقرار کنید.
آدرس: پاسداران، بوستان نهم ( جعفری)، پلاک 119، ساختمان پزشکان میلاد، طبقه چهارم، واحد 19
شماره تماس: ۰۲۱-۲۶۴۷۱۹۹۵
شماره همراه: ۰۹۲۱۳۸۰۱۱۲۰
ساعت کاری: شنبه الی جمعه از ساعت 7 صبح الی 8 شب