سوختگی‌های شدید باعث به وجود آمدن اسکار بر روی پوست شده و ظاهری غیر معمول را برای پوست ايجاد می‌کنند. در این مواقع جراحی‌های پلاستیک سوختگی برای بازگشت حالت طبیعی پوست بسیار کمک کننده هستند. سوختگی ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را بر روی پوست وارد کند. در برخی مواقع سوختگی باعث محدودیت اندام‌ها در حرکت نیز می‌شود که در این زمان مداخله‌های جراحی ضرورت پیدا می‌کند. 

بهترین پزشک برای جراحی سوختگی در تهران

جراحی ترمیم سوختگی چه فوایدی دارد؟

پزشک با معاینه بیماران دچار سوختگی بسته به وسعت و عمق سوختگی تصمیم گرفته که روش‌های جراحی یا غیر جراحی را برای ترمیم پوست آن‌ها به کار ببرد. روش‌های غیر جراحی شامل اقداماتی نظیر ماساژ و پوشیدن لباس‌های مخصوص و تنگ است. در حالی که روش‌های جراحی تهاجم بیشتری داشته و به جز در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده نمی شود. رعایت نکات بهداشتی از نکات مهم دیگری بوده که باید به آن توجه ویژه کرد. در نظر داشته باشید که پوست آسیب دیده به دلیل از بین رفتن لایه شاخی در معرض انواع عفونت‌های سوختگی قرار می‌گیرد. 

جراحی ترمیم سوختگی برای چه افرادی کاربرد دارد؟

علاوه بر ظاهر غیر معمولی که ممکن است در اثر برخی سوختگی‌ها در پوست ایجاد شود، مشکل تغییر رنگ و پهن شدن پوست نیز آزار دهنده است. همچنین ممکن است در موضع مورد نظر به دلیل فشردگی یا کشیدگی بیش از حد پوست، حرکات فرد بسیار محدود شود و مشکلی در کارهای روزمره به وجود آورد. بخصوص اگر این نواحی سوختگی در قسمت‌هایی مانند اطراف چشم، بینی، لب‌ها و چانه باشد، به دلیل ایجاد مزاحمت در تکلم یا حالات چهره، اذیت کننده است. 
خوشبختانه در علم پزشکی امروز روش‌هایی وجود دارد که حتی برای سوختگی‌های درجه ۳ نیز چاره‌ای برای ترمیم و بازسازی پوست وجود دارد. علاوه بر عمق سوختگی که با درجات ۱ تا ۳ اندازه گیری می‌شود، وسعت سوختگی نیز در درمان و ترمیم اسکارهای سوختگی موثر است. هرچه وسعت سوختگی بیشتر باشد، احتمال درمان‌های ترکیبی نیز بیشتر می‌شود.

انواع جراحی ترمیم سوختگی

همانطور که در این مقاله گفته شد بر حسب عمق و درجه سوختگی نوع جراحی متفاوت است. در اینجا به چند مورد شایع از جراحی‌های ترمیمی برای پوست اشاره خواهیم کرد.

  • میکروسرجری 

یک روش بسیار دقیق و به کمک میکروسکوپ است. در این روش جراح به کمک ابزار بسیار ظریفی امکان انجام ترمیم بر روی عروق و حتی اعصاب پوست را نیز پیدا می‌کند. این روش نه تنها برای جراحی ترمیمی سوختگی، بلکه برای پیوند بافت روده و معده نیز کاربرد دارد. 

  • پیوند پوست

در این روش با استفاده از گرافت‌های پوستی (لایه‌های پوست) که از خود فرد یا فردی دیگر دریافت می‌شود اقدام به بازسازی پوست می‌شود. گرافت‌ها از ناحیه اپی درم و درم پوست برداشته می‌شوند. این عمل روند بهبود و دوره درمان طولانی و حساسی دارد. معمولا از پوست باسن یا ران به دلیل پوشیده شدن توسط لباس، استفاده می‌شود. 

  • گسترش بافت

این عمل که با عنوان کشیدن بافت نیز مشهور است، با کمک دستگاهی به نام بالن اکسپاندر سرعت رشد پوست را افزایش می‌دهند. این دستگاه با کشیدن پوست، باعث تحریک بازسازی پوست می‌شود و پوست جدیدی که ایجاد می‌شود دقیقا مشابه پوست قبلی است. این روند ممکن است تا ۴ ماه به طول انجامد. نتایج این عمل بسیار رضایت بخش است. 

جراحی ترمیم سوختگی با به روزترین متود‌ها در کلینیک دکتر ده مرده ئی

جراحی ترمیم سوختگی نیاز به مراجعه مداوم بیمار با پزشک و انجام اقدامات جراحی در بازه زمانی نسبتا طولانی است. از این رو تبحر و اشراف پزشک به حیطه و روند درمان در اثربخش بودن نتیجه بسیار موثر است. دکتر ده مرده ئی، ریاست بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری تهران را بر عهده داشته و به دلیل تجارب بسیار متعدد در زمینه انواع سوختگی‌ها، جراحی قابل اعتماد و متبحر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که دکتر مصطفی ده مرده ئی دارای بورد تخصصی جراحی پلاستیک، زیبایی، ترمیمی و سوختگی است و در مطب این پزشک انواع جراحی‌های پلاستیک قابل انجام است. همچنین عملیات تزریق ژل، بوتاکس و مزوتراپی در این مرکز انجام می‌شود. جالب است بدانید در این مرکز کلیه خدمات به کمک دستگاه‌هایی مدرن و پیشرفته با بهترین‌ برندهای جهانی انجام می‌شود. 

انجام جراحی ترمیم سوختگی توسط دکتر مصطفی ده مرده ئی

هرچند که جراحی‌های ترمیم سوختگی نمی‌توانند سلامت پوست را به طور کامل به افراد بازگردانند، اما استفاده از آن‌ها به نحو مطلوبی باعث ترمیم و بازسازی پوست می‌شود. تشخیص استفاده از روش‌های جراحی یا غیرجراحی برای بازگرداندن پوست، کار بسیار مهمی است که با معاینه پوست به وسیله جراح انجام می‌شود. پیگیری کردن روند درمان و رعایت نکات مورد تاکید پزشک می‌تواند شما را در رسیدن به نتیجه دلخواه یاری کند.  

●    شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۹۲۵۰۸۸
 ۰۹۰۲۳۸۸۸۳۳۹

●    آدرس: تهران، خیابان میرداماد، روبروی مسجد الغدیر، خیابان شنگرف (انوار)، نبش یکم، پلاک ۳۷، طبقه اول، واحد ۱
●    آیدی اینستاگرام: dr. dahmardehei