کمردرد یکی از مشکلات شایع در بین مردم است که می‌تواند به علت عوامل مختلفی از جمله التهاب، تغییرات استخوانی، پاره شدن دیسک، بلند کردن اجسام سنگین و یا تنش عضلانی ایجاد شود. تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند در کاهش کمردرد و بهبود عملکرد بدن موثر باشد. فیزیوتراپی باعث افزایش استحکام عضلات، انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات کمر و شکم می‌شود. همچنین استفاده از الکتروتراپی، ورزش منظم و داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز می‌تواند در کاهش کمردرد موثر باشد. روش‌های تسکینی دیگر نیز مانند ماساژ و یوگا نیز می‌تواند باعث تسکین کمردرد شود. با این حال لازم است بدانید دراز کشیدن بیش از حد و استراحت طولانی مدت هم می‌تواند عوارض خود را داشته باشد.

بهترین مرکز فیزیوتراپی در میدان ونک

فیزیوتراپی شفامهر راهی موثر برای درمان کمردرد

فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی غیردارویی است که می‌تواند تأثیر مثبتی بردرمان کمردرد داشته باشد. درمان کمردرد با فیزیوتراپی باعث بهبود عملکرد عضلات کمر، کاهش درد و تقویت عضلات می‌شود. استفاده از فیزیوتراپی برای کمردردهایی که چند هفته به‌طول انجامیده و بهبود نمی‌یابد توصیه می‌شود. کمردرد غیراختصاصی، درد سیاتیک و تنگی نخاع نمونه‌هایی از این نوع دردها هستند. همچنین افرادی که به‌تازگی عمل جراحی کمر انجام داده‌اند هم می‌توانند با مراجعه به فیزیوتراپی بهبود یابند. همچمنین با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی، می‌توان قابلیت حرکت و انعطاف بدن را بهبود بخشید. تمرینات انعطافت، تعادل، و تمرینات استقامتی می‌توانند عضلات و استخوان‌های محیطی را تحریک کنند.

نحوه تاثیر فیزیوتراپی بر درمان کمردرد

ابتدا درمورد بیماری‌های زمینه‌ای، سبک زندگی، رژیم غذایی و کمر دردهایی که قبلا و اکنون تجربه می‌کنید سوالاتی می‌پرسد. پس دادن توضیحاتی درمورد علائم درد خود معاینه دقیقی انجام می‌دهد. سپس فیزیوتراپیست با تشخیص نوع درد شما بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌دهد. برای جلوگیری از برگشت مجدد درد لازم است به توصیه‌های فیزیوتراپیست خود توجه کنید. عواملی مانند نحوه نشستن صحیح، نحوه خوابیدن و تنظیم درست صندلی ماشین می‌تواند در جلوگیری از کمردرد موثر باشد. فیزیوتراپی شفامهر با متخصصان مجرب در این زمینه و با استفاده از تجهیزات پیشرفته و تکنیک‌ها به‌روز خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهد.

  • بیوفیدبک

از بیوفیدبک برای درمان سردرد و کمردرد استفاده می‌شود‌. در این روش الکترودهای دستگاه الکترومیوگراف را به پوست متصل می‌کنند. بیماران نیز واکنش خود را به درد با استفاده از روش‌های تمدد اعصاب تنظیم می‌کنند‌. این روش بدون عوارض جانبی است ؛ولی آن را معمولا به تنهایی استفاده نمی‌کنند‌.

  • طب سوزنی

از طب سوزنی برای درمان کمردرد مزمن استفاده می‌شود. در این روش سوزن‌هایی به نواحی خاصی از بدن فرو می‌برند که برخی معتقدند این سوزن‌ها موانع زندگی را حذف می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند با فرو بردن سوزن‌ها مسکن طبیعی بدن بیشتر ترشح شده و کمردرد تسکین می‌یابد‌.

  • تحریک الکتریکی اعصاب

در این روش الکترودهایی را روی پوست ناحیه‌ای که درد می‌کند می‌گذارند و پالس‌های درد اعصاب را در ناحیه کناری مختل می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده روی این روش گفته می‌شود استفاده از تحریک الکتریکی اعصاب در افزایش اندورفین بدن که باعث تسکین درد می‌شود موثر است.

  • ورزش

ورزش‌هایی که معمولا تأثیری مثبت برکاهش کمر درد دارند؛ شامل تمرینات استقامتی، تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری می‌شوند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و راه رفتن در آب علاوه‌بر تقویت عضلات پا و شکم، به بهبود استقامت و افزایش قدرت عضلات کمر منجر می‌شود. این نوع ورزش‌ها باعث کاهش تنش و خشکی عضلات کمر می‌شوند.
همچنین ورزش‌هایی مانند پیلاتس و یوگا نیز در تسکین کمردرد موثر هستند. ورزش‌های استقامتی باعث ترشح بیشتر هورمون‌های تسکین دهنده مانند اندورفین در بدن می‌شوند. این هورمون‌ها باعث کاهش کمردرد می‌شوند. 
توصیه می‌شود پیش از شروع هرنوع ورزش و درمان برای کمردرد، با یک پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست مجرب مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شرایط مخصوص شما تعیین شود. متخصصان شفامهر باتجربه‌ای چندین ساله در این زمینه می‌توانند راهنمایی‌ها و تمرینات لازم را برای تسکین کمردرد شما ارائه دهند. همچنین برای جلوگیری از بروز مجدد این دردها لازم است به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید.  

  • کیسه آب گرم

توسط قرار دادن کیسه آب گرم در محلی که عضلات درد می‌کنند نیز می‌توانید کمردرد خود را کاهش دهید. گرما سفتی و انقباضات کمر را بهبود می‌بخشد. اگر کیسه آب گرم ندارید می‌توانید از بطری آب گرم یا پارچه‌ای ضخیم و گرم برای تسکین درد استفاده کنید.

  • کیسه آب سرد

سرما در به‌حداقل رساندن کمردردهایی که پس از ایجاد آسیب بروز کرده‌اند موثر است. برای کاهش التهاب می‌توانید چند تکه یخ را به حوله یا پارچه‌ای ضخیم بپیچید و روی محل دردناک بگذارید. این سرما باعث بی‌حسی هم می‌شود و درنتیجه برای تسکین دردهای ناگهانی موثر است.

سخن پایانی

برای درمان کمردرد می‌توان از روش‌های مختلفی مانند طب‌سوزنی، ورزش، کیسه آب سرد و گرم، استراحت، اصلاح نحوه نشستن و خوابیدن استفاده کرد. فیزیوتراپی نیز از دیگر روش‌های موثر بردرمان کمردرهای ایجاد شده بعد از عمل، دردهای سیاتیک و تنگی نخاع است. با مراجعه به فیزیوتراپی شفامهر منشا کمردرد شما به طور دقیق تشخیص داده شده و روش درمانی متناسب با وضعیت عضلات کمر شما تعیین می‌شود. لازم است پس از اتمام جلسات فیزیوتراپی نیز موراد توصیه شده توسط فیزیوتراپیست خود را رعایت کنید.
آدرس: میدان ونک، خیابان حقانی، نرسیده به جهان کودک، جنب بیمه البرز، پلاک 67، واحد 17

 شماره تماس:۰۲۱-۸۸۸۷۶۸۲۹

 ۰۹۱۹۳۰۹۲۸۳۹ ۰۹۱۰۲۳۰۶۸۴۹

آیدی اینستاگرام: shafamehr.clinic