استخوان‌ها عامل اصلی حالت قائم بدن ما هستند. در این میان استخوان‌های ستون مهره، مانند زنجیری در قسمت پشتی قرار گرفته‌اند و نقش مهمی در حرکت، مقاومت و حفاظت از نخاع را دارند. به‌دلیل تاثیر زیاد این استخوان‌ها در حرکاتی مانند نشستن، خوابیدن، راه رفتن و… احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها بیشتر است. مشکلات ناشی از ستون فقرات، ممکن است دلایل بسیار متنوعی داشته باشند که آگاه بودن به آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در تشخیص و درمان به موقع داشته باشد. 

بهترین مرکز سونوگرافی ستون فقرات در میدان هروی

علائم مشکلات ستون فقرات

ستون فقرات مانند طنابی است که از قسمت گردن تا ناحیه خارجی ادامه دارد. درون این استخوان‌ها، نخاع قرار دارد که مانند پلی برای ورود و خروج پیام‌های عصبی به مغز است. علاوه‌بر ایجاد اختلال در حرکات، طبیعتاً به وجود آمدن هر مشکلی در ستون فقرات باعث آسیب به طناب نخاعی و اشکال در سیستم عصبی می‌شود. معمولاً این آسیب‌ها دارای علائمی هستند. البته این علائم ممکن است نشانه بیماری دیگری نیز باشند. برای تشخیص قطعی پزشک می‌بایست از معاینات بالینی، آزمایش و عکس‌برداری استفاده کند. در ادامه به شایع‌ترین علائم مشکلات ستون فقرات اشاره خواهیم کرد؛
●    احساس درد ناگهانی و شدید در ناحیه کمر
●    مور مور شدن دست و پا
●    گردن درد
●    مشکل در دفع ادرار یا مدفوع 
●    افتادگی شانه‌ها
●    احساس بی حسی و گزگز در اندام‌های بدن
●    از دست رفتن اشتها و حالت تهوع

عوامل زمینه ساز بیماری‌های ستون فقرات

مشکلات ستون فقرات یک شبه ایجاد نمی‌شوند. مطمعناً این مشکلات در ابتدا با کمر و گردن دردهای ساده‌ای شروع می‌شوند که معمولا بیشتر افراد به اشتباه با مصرف مسکن‌ها سعی در تسکین آن‌ها دارند. بهتر است دردهای هرچند خفیف را جدی بگیرید و درصدد رفع آن‌ها برآیید. درمان به ‌موقع با روش‌های غیرتهاجمی مانند فیزیوتراپی می‌تواند به میزان زیادی در بهبود شما موثر باشد. 
فیزیوتراپی گلچین، یک مرکز تخصصی پیشرفته در تهران است که دستگاه‌های مناسب برای رفع کلیه مشکلات ستون فقرات را درمان و مرتفع می‌کند. این مرکز درمانی برای افراد مبتلا به دیسک کمر و گردن، سیاتیک، تنگی کانال کمر و گردن، تنگی کانال مچ دست یا CTS راهکارهای درمانی مناسبی ارائه می‌دهد. در ادامه به معرفی برخی از عوامل ایجاد کننده مشکلات ستون مهره‌ها و گردن اشاره خواهیم کرد:
●    سبک زندگی اشتباه و تغذیه نامناسب‌
●    نحوه کار کردن خلاف اصول ارگونومیک
●    چاقی و افزایش وزن
●    فعالیت‌های خارج از توان بدنی
●    انجام حرکات سخت به‌صورت تکراری 
●    بیماری‌هایی مانند اختلالات تیروئیدی و روماتیسم مفصلی

روش‌های تشخیص مشکلات ستون فقرات

همانطور که گفته شد علائم مشکلات ستون فقرات با بسیاری از بیماری‌های دیگر، مشترک است. به‌همین دلیل معاینات بالینی تا حدودی می‌توانند پزشک را در تشخیص یاری کنند. انجام روش‌های تشخیصی زیر برای قطعیت بیماری ضروری به‌نظر می‌رسد.
•    تصویر با اشعه ایکس (عکس رادیولوژی معمولی) برای بافت‌های سخت مانند استخوان
•    ام آر آی برای قسمت‌های نرم مانند مغز، نخاع، دیسک و…
•    سی تی اسکن برای قسمت‌های سخت و نرم و بررسی وجود تومور 
•    الکترومایوگرافی 

رایج‌ترین مشکلات ستون فقرات

هرچند که مشکلات ستون فقرات بسیار پیچیده و متنوع‌اند؛ اما سبک زندگی و عادت‌های مشابه اشتباه باعث شده که این مشکلات در افراد مختلف تکرار شوند. در ادامه به برخی از این اختلالات اشاره خواهیم کرد.

  • دیسک کمر دژنراتیو

این اختلال که با بالارفتن سن روی می‌دهد، درواقع نوعی ساییدگی دیسک محسوب می‌شود. در این بیمار دیسک‌های ژله‌ای ستون مهره‌ها کاهش می‌یابند و این موضوع باعث آسیب به نخاع و اعصاب نخاعی می‌شود. گزگز دست و پا، پادرد، دست درد و کمردرد از علائم دیسک دژنراتیو محسوب می‌شوند. 

  • اسکولیوز 

این بیماری که می‌تواند زمینه ژنتیکی یا محیطی داشته باشد؛ در اثر انحنای ستون مهره‌ها به جوانب ایجاد می‌شود. این موضوع راه‌رفتن ، نشستن و حتی خوابیدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسکولیوز از درجه خفیف تا شدید را در بر می‌گیرد. طیف وسیعی از اسکولیوز‌ها با فیزیوتراپی بهبود می‌بخشند. 

  • لوردوز 

این بیماری که همه ما آن را با گودی کمر میشناسیم، ممکن است باعث آسیب به نخاع و دیسک‌های بین مهره‌ای شود. معمولا لوردوز را می‌توان با حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی بهبود بخشید. 

  • کیفوز

این حالت عکس لوردوز است و به اصطلاح آن را با قوز کمر میشناسیم. بیشترین آسیبی ک کیفوز وارد می‌کند به مهره‌های گردنی و سینه‌ای است. کیفوز در موارد شدید باعث تنگی کانال نخاعی و آسیب به اعصاب این ناحیه می‌شود. 

  • تنگی کانال نخاعی

این بیماری معمولا در افراد دارای کانال مهره‌ای باریک یا افراد کهنسال روی می‌دهد. دلیل این امر ممکن است اختلالات ستون مهره نظیر لوردوز، کیفوز و اسکولیوز باشد. این موضوع به اعصاب نخاعی آسیب وارد می‌کند و باعث ایجاد گزگز و مورمور شدن در اندام‌های دست و پا می‌شود. 

  • آرتروز ستون فقرات

این اختلال به‌دلیل از بین رفتن بافت غضروفی موجود در مفاصل بین مهره‌ها اتقاق می‌افتد. غصروف‌ها نقش مهمی در محافظت از مفصل در برابر آسیب می‌شوند و از بین رفتن آن‌ها باعث ایجاد درد یا همان آرتروز در گردن و ستون مهره خواهد شد. هرچند آرتروز در بین افراد کهنسال بیشتر است؛ اما سبک زندگی اشتباه ممکن است افراد جوان را نیز گریبان‌ گیر آرتروز کند. 

درمان بیماری‌های ستون فقرات در کلینیک فیزیوتراپی گلچین

بیماری‌های ناشی از ستون فقرات، اگر در زمان مناسب و به موقع تشخیص و درمان شوند احتمال بازگشت آن‌ها صفر است. این مشکلات را می‌توان با حرکات اصلاحی، کمپرس سرد یا گرم و ورزش‌هایی مخصوص برطرف کرد. فیزیوتراپی نیز یکی از روش‌های کم تهاجم در حوزه پزشکی است که برای بسیاری از مشکلات ستون فقرات مانند کاهش یا افزایش قوس، گردن قویی و اسکولیوزیس، آرتروز، لغزندگی مهره، شکستگی مهره و… به ‌کار می‌رود. این مرکز مجهز به به‌روزترین دستگاه‌ها و اتاق تمرین درمانی کامل و مجهز است که آماده خدمات رسانی به مردم عزیز است‌. 

 سونوگرافی ستون فقرات در میدان هروی

سخن پایانی

بیماری‌های ستون فقرات شامل همه بیماری‌هایی هستند که شکل طبیعی و s مانند ستون فقرات را از بین ببرند. این مشکلات ممکن است ناشی از سبک زندگی اشتباه، بیماری‌های زمینه‌ای، عدم تحرک و عدم رعایت اصول ارگونومیک باشند. فیزیوتراپی یکی از بهترین روش‌های است که برای درمان بدون عارضه این بیماران توصیه می‌شود‌. در فیزیوتراپی گلچین، تمام خدمات لازم برای رفع این مشکلات با ارائه‌ مشاوره‌های مختلف امکان پذیر است. این مرکز دارای خدماتی نظیر شاک ویو، مگنت تراپی، لیزر پرتوان و کم توان، تکار(rf)، کشش الکترونیک، منیپولیشن مفاصل و ستون فقرات است. 
راه‌های ارتباطی
آدرس: میدان هروی، گلستان پنجم، خیابان شهید موسوی، روبرو تیدا
تلفن تماس:  ۰۲۱-۲۲۹۸۱۱۱۸ ۰۲۱-۲۲۹۷۱۱۵۹ ۰۲۱-۲۲۹۸۱۱۱۹

 ۰۹۱۲۷۱۹۷۶۶۴

آیدی اینستاگرام: @physiotherapy_golchin