بلفاروپلاستی پلک آسیایی (Asian eyelid surgery) که به آن پلک مصنوعی نیز می‌گویند برای برجسته‌تر کردن پلک بالا انجام می‌شود. این روش برای افرادی که دوست دارند پلک بالای بازتر و بزرگ‌تری داشته باشند مناسب است. این جراحی سرپایی بوده و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. اگر همراه آن جراحی‌های دیگری صورت بگیرد ممکن است از بیهوشی استفاده کنند. برای کاهش عوارض و جلوگیری از عفونت مصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌ها و رعایت مراقبت‌های پس از عمل ضروری است.

مراحل بلفاروپلاستی پلک آسیایی

برای انجام این جراحی ابتدا لازم است با متخصص زیبایی مجربی در این مورد مشورت کنید. در یک جلسه مشاوره با پزشک می‌توانید انتظارات خود را از جراحی بلفاروپلاستی بیان کنید. در این مرحله پزشک ساختار چشم‌ها را به‌طور دقیق بررسی و معاینه کرده و تشخیص می‌دهد که برای این عمل کاندید مناسبی هستید یا نه. سپس پزشک جزییات لازم برای انجام این جراحی را به شما توضیح می‌دهد. این جزئیات شامل مراحل برش، نوع برش و میزان بالا بردن پلک است.
 در حین جراحی پزشک متخصص باتوجه به آناتومی چشم پوست اضافی و چربی را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که پلک نسبت به قبل حالت بازتری داشته باشد. بعد از بهبودی کامل عمل لازم است چشم‌ها را کاملا بپوشانید. پزشک ممکن است دارو و یا قطره‌های چشمی مخصوصی را برای گذارندن دوره نقاهت تجویز کند. در نهایت پس از اتمام این دوره و رسیدن به بهبودی کامل می‌توانید به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

مزایای بلفاروپلاستی پلک آسیایی

با انجام بلفاروپلاستی پلک آسیایی چشم‌هایی بزرگ‌تر و جذاب‌تر خواهید داشت. با برجسته‌تر شدن پلک بالایی توسط این روش چشم‌هایتان ظاهری بازتر خواهد داشت. همچنین این روش به شما اجازه می‌دهد بتوانید فرم چشم‌های خود را تغییر دهید. مثلا می‌توانید براساس سلیقه خود پلک‌ها را بالاتر برده و برجسته‌تر کنید. پس از انجام این جراحی می‌توانید آرایش چشم بهتری داشته باشید. توسط این جراحی پوست اضافی پلک‌ها و حاشیه چشم حذف شده و میدان دید نیز بهبود می‌یابد. بنابراین اگر به این دلیل دید عمودی محدودی دارید می‌توانید از این جراحی برای رفع این مشکل استفاده کنید.

کاندیدهای مناسب برای جراحی با دکتر بابایی زارچ

از این عمل برای ایجاد چین در پلک بالایی استفاده می‌شود. افرادی که می‌خواهند ظاهر پلک‌های خود را تغییر داده و به این وسیله چشم‌های بزرگ‌تری داشته باشند کاندید مناسبی برای این جراحی هستند. همچنین افرادی که دارای افتادگی پلک یا پف پلک هستند هم توسط بلفاروپلاستی پلک بالایی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. پف پلک که به‌دلیل تجمع چربی و مایع  ایجاد می‌شود و افتادگی هم معمولا به‌دلیل افزایش سن رخ می‌دهد. همچنین چین پوستی موجود در گوشه داخلی چشم نیز توسط این روش برطرف می‌شود.

مراقبت های لازم برای کاهش عوارض

پس از انجام جراحی بلفاروپلاستی آسیایی، بیمار ممکن است کمی درد، ناراحتی، تورم، کبودی یا قرمزی در اطراف چشم را تجربه کنند. ممکن است بیمار به‌طور موقت دچار تاری دید، خشکی چشم یا حساسیت به نور داشته باشد. این اثرات معمولا در عرض چند روز برطرف می‌شوند. بیمار باید به مدت چند هفته از مالیدن، خاراندن یا فشار دادن چشم خودداری کند. همچنین بیمار باید از استفاده از لنزهای تماسی، آرایش یا عینک تا زمان بهبودی کامل چشم خودداری کند. بیمار باید دستورالعمل‌های جراح را در مورد نحوه مراقبت از محل برش دنبال کند و در صورت نیاز از کمپرس سرد یا قطره چشم استفاده کند. 
بیمار باید حداقل به مدت یک ماه از فعالیت‌های شدید، سیگار، الکل یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند. فرد باید برای ویزیت‌های پیگیری منظم به جراح مراجعه کند تا روند بهبودی را زیر نظر جراح طی کرده تا هرگونه نگرانی و مشکل را برطرف کند. پس از بلفاروپلاستی پلک آسیایی رعایت توصیه‌های پزشک و مصرف داروهای تجویز شده نقش مهمی در تسریع بهبودی دارد. برای به حداقل رساندن عوارض و گرفتن نتیجه دلخواه لازم است به تمام نکات مراقبتی توجه کنید. با مشورت پزشک می‌توانید از کمپرس یخ در محل جراحی استفاده کنید. 
استفاده از عینک آفتابی استاندارد، آنتی‌بیوتیک و نرم‌کننده‌هایی که دکتر تجویز کرده در تسریع روند بهبودی مهم‌ هستند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت ضروری است، این داروها را باید به صورت منظم و در وقت خود مصرف کنید. برای جلوگیری از ایجاد عوارض خطرناک از قطع مصرف بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. اگر متوجه علائم عفونت در محل جراحی شدید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. البته اگر جراحی توسط پزشک حاذقی انجام شود احتمال ایجاد این عوارض کاهش می‌یابد. دکتر بابا زارچ، جراح و متخصص زیبایی در انجام بلفاروپلاستی پلک آسیایی مهارت بالایی دارد.

روند بهبودی

تجربه درد، تورم و کبودی در اطراف چشم‌ها پس از جراحی طبیعی است. این عوارض پس از یک الی دو هفته بعد از جراحی خودبه‌خود برطرف می‌شوند. علائمی مانند تاری دید، خشکی چشم و حساسیت به نور هم ممکن است ظاهر شود که موقتی هستند و پس از چند روز بهبود می‌یابند. چند هفته پس از جراحی باید از مالیدن، فشار دادن و خاراندن چشم‌ها اجتناب کرد. همچنین باید از استفاده از لنز‌های تماسی و عینک و آرایش کردن نیز تا اتمام دوره نقاهت و بهبودی کامل خودداری کرد. حداقل به مدت یک ماه باید از انجام فعالیت‌های سنگین، مصرف سیگار و الکل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید. 

مراقبت های لازم برای کاهش عوارض بلفاروپلاستی

سخن پایانی

عمل بلفاروپلاستی پلک آسیایی برای بزرگ‌تر نشان دادن چشم‌ها انجام می‌شود. افرادی که دارای پف پلک و یا افتادگی پلک هستند می‌توانند از این روش برای رفع پف پلک استفاده کنند‌. قبل از عمل پزشک ساختار چشم را ارزیابی کرده و جزئیات را شرح می‌دهد. رعایت مراقبت‌های پس از عمل و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در رسیدن به نتیجه مطلوب نقش مهمی دارند. احساس درد، تورم و حساسیت به نور طبیعی است و پس از چند روز برطرف می‌شود. دکتر محمد حسن بابایی زارچ دارای تخصص در انجام این جراحی با کم‌ترین عوارض است.
آدرس: شریعتی، بالاتر از میرداماد، روبرو مترو شریعتی، کوچه آهور، نبش بهشت برین، پلاک 1/30، واحد 301
شماره تماس: ۰۹۰۳۸۹۳۲۸۲۴
آیدی اینستاگرام: dr_babaei_zarch