شاک ویو درمانی روشی غیرتهاجمی و مفید در زمینه ارتوپدی است. از این روش برای برطرف کردن مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی استفاده می‌کنند و تاثیر قابل‌توجهی بر توانبخشی دارد. این روش تاثیر قابل توجهی بر درمان خار پاشنه، پاشنه آشیل و فاسیای کف پا دارد. امواج صوتی‌ای که طی شاک ویو درمانی به بدن فرستاده می‌شود باعث تحریک پاسخ طبیعی شده و منجر به تسکین درد می‌شود. 24 ساعت استراحت پس از هر جلسه درمانی در کاهش دردها موثر است.

لیزر شاک ویوتراپی

شاک ویو درمانی چیست؟

در شاک ویو درمانی که روش درمان فیزیوتراپی است از امواج صوتی ضربان‌دار که انرژی کمی دارند برای درمان مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی استفاده می‌کنند‌. این امواج توسط پوست به محل آسیب‌دیده منتقل می‌شود. نظریه استفاده از این روش از هنگامی که پزشکان به تاثیر امواج صوتی متمرکز در شکست سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا پی بردند، مطرح شد. تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده حاکی از موثر بودن این روش در درمان بیماری‌های مزمن است. 
همچین از شاک ویو درمانی برای درمان اختلال نعوظ نیز بهره گرفته شده است. از این روش درمانی برای تسکین دردهای ناشی از بیماری‌ها بدون نیاز به مسکن و داروهای دیگر استفاده می‌شود. در این روش محل آسیب‌دیده را جهت پاسخ درمانی طبیعی بدن تحریک می‌کنند و اکثر مراجعه‌کنندگان کاهش درد در آن محل را پس از یک جلسه شاک ویو تراپی گزارش کرده‌اند.

از شاک ویو درمانی برای چه بیماری هایی استفاده می‌ شود؟

شاک ویو درمانی روش مناسب برای درمان بیماری‌های اسکلتی و عضلانی است. افرادی که بیماری‌های مزمن دارند و تاندون‌های متوسط تا بزرگ‌شان دچار اختلال شده است، توسط این روش بهبود می‌یابند. از این روش برای درمان درد بافت‌های نرم مانند رباط، عضله و تاندون نیز استفاده می‌شود. برای درمان آسیب‌های ورزشی هم شاک ویو تراپی توصیه می‌شود. از دیگر مشکلاتی که این روش قادر به حل آن است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    خار پاشنه
•    تاتدونیت آشیل
•    فاسیای کف پا
•    آرنج تنیس و گلف بازان
•    تاندونیت کشکک
•    تاندونوز کلسیفیک عضلات روتاتور کاف
•    بورسیت هیپ
•    اسپلینت ساق پا
•    درد در ستون فقرات کمری و گردنی
•    سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال
•    درد‌های مزمن عضلانی
•    درمان اختلال نعوظ مردان

مزایای روش شاک ویوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی دایان

باتوجه به نتایجی که شاک ویو درمانی در تسکین دردها حاصل می‌کند، هزینه مناسبی دارد. اگر از افرادی هستید که می‌خواهید دردهای عضلانی خود را با روش‌های غیرتهاجمی و ایمن کاهش دهید مانند دردهای مزمن در شانه، کمر، زانو، پاشنه پا و آرنج این روش مناسب است. هنگام شاک ویودرمانی از بیهوشی یا دارو استفاده نمی‌شود. این متد درمانی نسبت به سایر روش‌هایی که برای برطرف کردن دردهای عضلانی تجویز می‌شود عوارض بسیاری کم‌تری دارد.

چه افرادی کاندید مناسبی برای شاک ویودرمانی نیستند؟

شاک ویو درمانی با اینکه روشی موثر برای کاهش دردهای عضلات اسکلتی است، ولی برای برخی افراد متد مناسبی نیست و منجر به ایجاد مشکلات دیگری می‌شود. افراد باردار و افراد مبتلا به سرطان استخوان نباید از این روش استفاده کنند. همچنین اگر در محل آسیب پین یا صفحات فلزی وجود دارد هم استفاده از شاک ویو درمانی توصیه نمی‌شود. تجربه تزریق استروئید و مصرف مسکن ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن در ۳ ماه گذشته نیز از عواملی هستند که فرد را از استفاده از این روش منع می‌کند. همچنین مصرف داروهای رقیق کننده خون، وجود عفونت در محل آسیب، تومور استخوانی و اختلال در گردش خون نیز باعث می‌شود برای شاک ویو درمانی کاندید مناسبی نباشید.

روند شاک ویو درمانی

درمان توسط شاک ویو پس از شناسایی بیماری توسط فیزیوتراپیست مجرب شروع می‌شود. هرچه فیزیوتراپیستی که به آن مراجعه می‌کنید در مورد این روش تجربه بالاتری داشته باشد، روند درمان بهتر و نتایج موثرتر خواهد بود. متخصصانی که در زمینه شاک ویو درمانی مهارت بالایی دارند در کلینیک فیزیوتراپی دایان توسط این روش قادر به رفع دردهای مزمن عضلانی هستند. از این روش به مدت ۳ الی ۶ هفته پشت سرهم در هر هفته یک یا دو بار استفاده می‌شود‌. مدت زمانی هر جلسه شاک ویوتراپی تقریبا ۷ دقیقه طول می‌کشد. 
برای تسکین کانل دردها باید این روند ۳ الی ۶ هفته‌ای به صورت مرتب طی شود، ولی بیمارانی هم وجود دارد که پس از اولین جلسه درمانی تسکین درد را گزارش کرده‌اند. گاهی هم ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب به مدت ۱۰ هفته از شاک ویو درمانی نیاز باشد. هنگام استفاده از این روش احساس درد در آن ناحیه طبیعی است و پس از ۴ الی 5 دقیقه برطرف می‌شود. برای تسکین آن نباید از مسکن یا ژل موضعی استفاده کرد. همچنین بهتر است پس از هر جلسه شاک ویو درمانی ۲۴ ساعت استراحت کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است مراقبت‌های بعد از آن را رعایت کنید.

سخن پایانی

شاک ویو درمانی روشی برای تسکین دردهای مزمن عضلات اسکلتی مثل کمردرد است. همچنین برای درمان خارپاشنه، اختلال نعوظ و دردهای مزمن عضلانی هم این روش توصیه می‌شود. در این روش از امواج صوتی با انرژی کم برای کاهش دردها استفاده می‌شود که نیازی به بیهوشی هم ندارد. برای دریافت نتیجه مناسب لازم است حدود ۳ الی ۶ هفته در جلسه‌های درمانی شرکت کرد. با مراجعه به فیزیوتراپی دایان و استفاده از این روش نوین و موثر تغییر را در کاهش دردهای خود احساس خواهید کرد.
آدرس: پاسداران، خیابان دولت، ابتدای یار محمدی، بن بست طالقانی، پلاک 1، واحد 3
شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۷۸۶۰۴۹
 ۰۹۱۲۸۳۴۰۵۳۶