لبخند زیبا یک مولفه مهم در اجزا صورت محسوب می‌شود. زیبایی و ظاهر دندان‌ها در اعتمادبه‌نفس و عزت نفس شما تاثیر بسیاری می‌گذارد. حتی دندان‌های سالم باعث می‌شود که شما جذاب و جوان به نظر برسید. اگر به هر دلیلی از دندان‌های خود راضی نیستید می‌توانید از تکنیک‌های مانند کامپوزیت یا لمینت استفاده نمایید. البته کامپوزیت و لمینت دارای تفاوت‌هایی هستند که شما عزیزان می‌توانید براساس بودجه یا سلیقه‌ای که دارید این دو تکنیک را در دندانپزشکی دکتر علیرضا ارجمند خواه انجام دهید. در ادامه مطلب شما را با تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت آشنا خواهیم کرد.

تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست

تفاوت کامپوزیت و لمینت

از تفاوت‌های این دو تکنیک زیبایی می‌توان به مطالب زیر اشاره کرد.
هزینه و قیمت کامپوزیت و لمینت در دندانپزشکی دکتر علیرضا ارجمند خواه
یکی از مهم‌ترین تفاوت کامپوزیت و لمینت میزان هزینه آن‌ها است. هزینه روکش کامپوزیت نسبت به لمینت بسیار پایین‌تر است و به علت اینکه درمان‌های زیبایی تحت پوشش بیمه نیستند، بسیاری از افراد می‌توانند از کامپوزیت استفاده کنند. اما لمینت به‌طور میانگین 2 برابر اختلاف دارد و روکش‌های آن قیمت و هزینه زیادی را به همراه دارد.

مراحل و مدت زمان انجام کار

از نظر مراحل و مدت زمان انجام کار تفاوت بسیاری میان کامپوزیت و لمینت وجود دارد. به این معنی که کامپوزیت طی یک جلسه انجام می‌شود. در این یک جلسه دندانپزشک دندان‌ها را با پوششی به نام رزین می‌پوشاند و لایه‌های اضافی رزین، مناسب با دندان شما تراشیده می‌شود. اما لمینت نیاز به 2 الی 3 هفته زمان نیاز دارد. در این روش دندانپزشک مقداری از مینا دندان را تراش می‌دهد و سپس قالب‌گیری می‌کنند و قالب‌ها را به آزمایشگاه ارسال می‌کند. پس از دو هفته روکش‌های لمینت آماده هستند و روی دندان‌های شما چسبانده می‌شوند.

  • برگشت پذیری

لمینت و کامپوزیت از نظر برگشت‌پذیری نیز دارای تفاوت‌هایی هستند. ابتدا باید بدانید که روکش‌های کامپوزیت قابلیت برگشت‌پذیری را دارند. زیرا در این روش دندان‌ها تراشیده نمی‌شوند و می‌توان پس از مدتی روکش کامپوزیت را جدا کرد و از دندان‌های طبیعی استفاده شود. اما در لمینت دندان‌ها تراشیده می‌شوند و قابلیت برگشت‌پذیری را ندارد و دیگر نمی‌توانید از دندان‌های طبیعی خود استفاده کنید.

  • طول عمر

از نظر طول عمر، کامپوزیت و لمینت  با یکدیگر تفاوت دارند. با وجود اینکه پیشرفت‌هایی در ماده رزین انجام شده است؛ اما کامپوزیت طول عمر کم‌تری با لمینت دارد و اصلاً قابل مقایسه نیست. ماده به‌کار رفته در لمینت بسیار قوی و با دوام است و درنتیجه باعث می‌شود که این روکش حدود 10 الی 15 سال ماندگاری داشته باشد. البته این طول عمر بستگی به رعایت بهداشت دهان و دندان نیز دارد. ماندگاری کامپوزیت به‌طور میانگین چیزی حدود 5 الی 7 سال است.

  • زیبایی ظاهری

به‌طور کلی در لمینت به علت عدم ضخامت مواد، ظرافت و زیبایی بیشتری را می‌توان نسبت به کامپوزیت مشاهده کرد.

  • شفافیت

میزان شفافیت لمینت بسیار بیشتر از کامپوزیت است و رنگ آن به مینا دندان کاملاً شباهت دارد. به همین علت اغلب پزشکان باور دارند که لمینت در نوع خود نسبت به ساختار دندان بسیار طبیعی و زیبا است.

  • جذب رنگ

لمینت به علت استحکام مواد و همچنین لعابی که پس از درمان انجام می‌شود، در برابر خرد شدن و جذب رنگ بسیار مقاوم است. اما روکش‌های کامپوزیت بسیار رنگ پذیر هستند و از این رو بهتر است رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا در روکش‌ها لک ایجاد نشود.

  • مراقبت و نگهداری

بحث مراقبت و نگهداری در کامپوزیت و لمینت بسیار مهم است. از این جهت که در لمینت نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی نیست و ساختار لمینت به هیچ عنوان لکه‌پذیر نبوده است، اما کامپوزیت نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد. در نتیجه بهتر است از غذاهای سفتی که باعث شکستی دندان‌ها می‌شود یا غذاهایی که لک روی دندان ایجاد می‌کند، دوری کنید.

نمونه کار کامپوزیت تخصصی

سخن پایانی

کامپوزیت و لمینت دو تکنیک زیبایی دندان به ‌شمار می‌روند که افراد می‌توانند باتوجه به شرایطی که دارد یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که میان کامپوزیت و لمینت تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به آن توجه شود. از تفاوت‌های این دو روش می‌توان به قیمت، میزان ماندگاری، میزان زیبایی، برگشت‌پذیری و... اشاره کرد. شما عزیزان می‌توانید در دندانپزشکی دکتر علیرضا ارجمند خواه زیبایی و سلامت را به دندان‌های خود بازگردانید. برای اطلاعات بیشتر به یکی از راه‌های زیر مراجعه نمایید.
آدرس: شعبه 1، بلوار اندرزگو، نبش مهرمحمدی جنوبی، برج دیانا، طبقه 9، واحد 17
شعبه 2، میدان حسن‌آباد، جنب بانک شهر، پلاک 284
شماره تماس:  ۰۲۱-۲۲۲۱۱۰۱۲ ۰۲۱-۶۶۴۸۱۸۰۳

 ۰۹۳۹۸۳۴۵۰۰۷ ۰۹۳۹۸۳۴۵۰۰۸

آدرس اینستاگرام: DR-ALIREZAARJOMANDKHAH