همه ما در مورد ورزش‌های رزمی مانند (تکواندو، وشوو، کاراته و موی تای و...) اطلاعات کمی داریم. ورزش موی تای یکی پر طرفدار‌ترین ورزش‌های رزمی است که علاقه‌مندان این ورزش اگر بخواهند به صورت حرفه‌ای این ورزش را ادامه دهند، می‌توانند در سطح‌های کشوری موفقیت‌های زیادی کسب کنند. ورزش موی تای یکی از هنر‌های رزمی سخت و خشن است. گاهی ضرباتی که برای برنده شدن در این مسابقه به کار می‌برند آنقدر شدید است که باعث شکستگی اعضای بدن فرد مقابل می‌شود.

آشنایی با ورزش موی تای

ورزش موی تای به معنای مبارزه تایلندی است. این ورزش قدمتی چندین ساله دارد و در کشور‌های تایلند، می‌نمار، کامبوج و مالزی بیشتر برگزار می‌شود. در واقع موی تای ورزش ملی کشور تایلند است، و یکی مهم‌ترین سنبل‌های این کشور است. ۱۷ مارس را در این کشور روز موی تای نام‌گذاری کردند. ورزش موی تای ورزشی رزمی است و این ورزش با نام‌های مشت زنی تایلندی، بوکس تایلندی یا تای بوکس شناخته می‌شود. 

تاریخچه موی تای

براساس گفته‌های بزرگان رزمی کار، ورزش موی تای به قرن شانزدهم میلادی وسال ۱۶۵۰ بازمی‌گردد. در آن زمان فردی به اسم نای خوآن (Nai khanom Tom) در یکی از جنگ‌ها اسیر می‌شود و امپراتور آن کشور اعلام کرد که هر کدام از اسرا بتواند با دست خالی در ۱۰ مبارزه پیروز میدان شود، به کشور خود بازمی‌گردد. تای خوآن‌ام با حرکات و فنونی که بلد بود، در ۱۰ مبارزه پیروز میدان شد و از اسارت ر‌ها گشت.
پس از مدتی مردم تایلند از این فرد به عنوان قهرمان یاد می‌کردند. مردم تایلند در جنگ‌های بعدی از حرکات او برای پیروز شدن در جنگ‌ها استفاده می‌کردند. قبل از اینکه جنگی آغاز شود، به سربازان تمام نکات این ورزش را آموزش می‌دادند.

ویژگی های ورزش موی تای

ورزش موی تای در ایران

ورزش‌های رزمی در ایران به سال ۱۳۶۰ بازمی‌گردد. مربیان و ورزشکاران قدرتمند ایرانی با ارتباطی که با کشور‌های دیگر داشتند. در این سال سبک‌های جدید رزمی این ورزش را که ورزشکاران غیرتمندمان در کشور‌های دیگر آموزش دیدند، وارد ایران کردند.

ویژگی های ورزش موی تای

ورزش‌های رزمی هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند. حرکات ورزش موی تای به صورت ضربات دست و پا، آرنج و زانو، گردن‌گیری و فنون‌گیری است. از نظر مبارزه زنان و مردان به صورت جداگانه (یعنی زنان با زنان و مردان بامردان مبارزه می‌کنند.) این ورزش جهانی است، ولی المپیک ندارد و توسط کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته شده است. ورزش موی تای مانند بوکس در رینگ برگزار می‌شود. 
این ورزش را در پنج راند سه دقیقه‌ای اجرا می‌کنند که بین هر راند دو دقیقه استراحت گذاشته شده است. در زمان‌های گذشته قانون خاصی در این ورزش وجود نداشته است و افردای که می‌خواستند مسابقه دهند، وزن‌کشی نمی‌شدند. همچنین راندی در کار نبوده که مبارزان استراحتی داشته باشند و فقط بازو بند می‌بستند و دور آنجایی که می‌خواستند مبارزه کنند را طناب می‌کشیدند؛ سپس مسابقه را برگزار می‌کردند. بدون اعمال قانون خاصی این مسابقات برگزار می‌شد؛ اما هم‌اکنون مسابقات با قوانین زیادی برگزار می‌شود.

قوانین ورزش موی تای

ورزش موی تای مانند هر ورزش دیگری از قوانینی پیروی می‌کند. مبارزات موی تای در داخل رینگ بوکس مربعی شکل با ابعاد ۱/۶ متر در ۱/۶ متر یا ۳/۷ در ۳/۷ متر برگزار می‌شود. بیشتر مبارزات از ۵ راند، ۳ دقیقه‌ای بوده و بین دو راند، ۲ دقیقه را برای استراحت مبارزان می‌گذارند. برای مسابقات آماتور شرط سنی را ملاک قرار نمی‌دهند؛ اما برای مسابقات حرفه‌ای مبارز باید حداقل سن ۱۵ و حداقل وزن ۴۷.۵ کیلوگرم را داشته باشد. 
قانون دیگر این است که برای رقابت حداکثر اختلاف وزنی ۵ پوند (۲۶/۲ کیلوگرم) باشد. قبل ازمبارزه جشن مخصوص این ورزش را برگزار می‌کنند و در آن ادای احترام می‌کنند. زمانی که این مراسم به پایان رسید. مبارزان لباس مخصوص این ورزش را به تن می‌کنند و بعد مسابقه آغاز می‌شود.

۱۲ قانون مقدس موی تای

علاوه‌بر قوانین فیزیکی، قوانین معنوی هم مدنظر است که عبارتند از:
1.    به جای انتقاد از جامعه برای کمک به جامعه تلاش کنید.
2.    متواضع و فروتن باشید.
3.    در این ورزش موقع تمرین مغرور نباشید.
4.    عاشق وطن باشید و در مورد وطن با احترام سخن بگویید.
5.    در زندگی‌تان صادق و راستگو باشید.
6.    در تمرینات سخت تلاش بیشتر کنید و از کار‌های سخت روی برنگردانید.
7.    افکار‌تان را مثبت و سازنده نگهدارید و به افکار منفی و تخریب‌کننده فکر نکنید.
8.    موقع قضاوت تیزبین باشید تا اشتباه قضاوت نکنید.
9.    در تمام مراحل زندگی‌تان خوش قول، خوش اخلاق و مورد احترام برای خانواده و دوستان و همکاران خود باشید.
10.    برای رسیدن به موفقیت منظم و بافکر عمل کنید و در رویای موفقیت متوهمانه عمل نکنید.
11.    قوانین و مقررات مسابقات را رعایت کنید و به قوانین احترام بگذارید.
12.    حین مسابقه جوان مردانه بازی کنید.

قوانین ورزش موی تای

سخن پایانی

اگر قصد شرکت در یک باشگاه حرفه‌ای و ورزش رزمی موی تای را داشته باشید، بدون شک باشگاه شاهین می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این مجموعه مدرن علاوه‌بر اینکه می‌توانید تحت نظارت بهترین اساتید رزمی آموزش ببینید، می‌‌توانید در ورزش‌های راکتی، کیک بوکسینگ، ایروبیک، ورزش بدنسازی و کار با دستگاه شرکت کنید و از خدماتی مانند پارکینگ اختصاصی و کارواش بهره‌مند شوید. این باشگاه هم برای بانوان و هم برای آقایان بوده و از ساعت 7 صبح فعالیت خود را آغاز می‌کند.
آدرس باشگاه VIP شاهین: شیان، میدان طجرلو، مجتمع کشتیرانی، باشگاه شاهین
آدرس باشگاه ۱: میدان توحید، ابتدای اتوبان چمران، نبش باقرخان
آدرس باشگاه ۲: پردیس، میدان عدالت، بلوار سفیر امید، مجموعه ورزشی شاهین
شماره تماس:  ۰۲۱-۲۲۹۴۹۹۸۶ ۰۲۱-۶۶۵۷۱۵۳۷ ۰۲۱-۷۷۵۵۲۵۲۷

 ۰۹۱۲۲۹۰۰۶۲۴

آدرس اینستاگرام: shahin_gym