کیفیت زندگی در سال‌های پایانی عمر اهمیت زیادی دارد و این موضوع به‌دلیل ناتوان بودن سالمندان نیاز به کمک‌ دیگران است‌. برخلاف تصور بسیاری از افراد خانه سالمندان امروزه مکانی تنگ و تاریک با قوانین خشک نیست. خانه سالمندان امروز، محیطی شبیه‌ خانه واقعی است و سالمندان در این محیط احساس امنیت و شادابی می‌کنند. اگر خانه سالمندان با سابقه و پرسنل دلسوزی داشته باشد، باعث پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها می‌شود. پس آنچه در این میان مهم است، پیدا کردن خانه سالمندان با ویژگی‌های مطلوب است. 

مرکز سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مرکز سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه مرکز سالمندان تنها جایی برای سپری کردن سال‌های پایانی عمر نیست و جایی است که سالمند بتواند کارآمدی خود را داشته باشد و بتواند زندگی با کیفیتی را رقم بزند. در این مکان می‌بایست افرادی با سالمندان در ارتباط باشند که با حقوق انسانی و روانی سالمندان آشنا بوده و رفتار خود را کاملاً هوشمندانه انجام دهند. از آنجایی که ممکن است سالمندان با بیماری‌های سختی چون آلزایمر، پارکینسون، اختلالات شنیداری، سکته و مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند یک پرستار یا مراقب سلامت، باید شرایط آن‌‌ها را به‌خوبی درک کند. این موضوع باعث می‌شود روند بیماری آن‌ها آهسته‌تر شده و شاید درمان شود! از جمله دیگر ویژگی‌های یک مرکز سالمندان خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد امنیت

بسیاری از افراد به‌دلیل نداشتن وقت یا تخصص مراقبت از سالمند، عزیزان خود را به خانه سالمندان می‌فرستند. برای هر کسی که این کار را انجام می‌دهد مهم است که خانه سالمندان براساس استانداردها ساخته شده است یا خیر؟ داشتن جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی، در و پنجره‌های دارای حفاظ، دارا بودن درهای اضطراری، نگهبان و… برخی از نشانه‌های امنیت داشتن آسایشگاه است. علاوه بر مکان، سالمندان باید از نظر روانی نیز دارای امنیت خاطر و آرامش باشند. رفتارهای نامحترمانه پرسنل یا خشونت در آسایشگاه باعث تشویش خاطر و اختلالات خواب در سالمندان خواهد شد. 

  • روابط صمیمی

دقت داشته باشید که یک آسایشگاه نباید مانند بیمارستان دارای تخت‌های فلزی و بدون هیچگونه تزئیناتی باشد. مرکز سالمندان می‌بایست دارای اتاق‌های جداگانه‌ای برای افراد دارای مشکلات مختلف باشد. بهتر است در اتاق‌های عادی مرکز سالمندان امکان ارتباط بین سالمندان وجود داشته باشد. همچنین رفتار پرسنل با سالمندان توام با لبخند، آرامش و شوخی‌هایی در حد عُرف باشد تا سالمند بتواند احساس راحتی کند. 

  • نزدیکی مرکز سالمندان به محل زندگی

برای حفظ ارتباط با سالمند، بهتر است مرکز سالمندان فاصله کمی تا منزل شما داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود که هر زمان مایل بودید به دیدار عزیزتان بروید و مایحتاج او را نیز فراهم کنید. همچنین این موضوع فایده زیادی برای سالمند و سالم ماندن روح و جسم او خواهد شد. 

  • داشتن پرسنل کافی و صبور

رسیدگی به سالمندان نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. ممکن است یک پرستار مدت زیادی را برای قانع کردن یک سالمند برای خوردن دارو، استحمام یا کارهای روزانه دیگر صرف کند. یک مرکز سالمندان باید دارای مشاور، پرستار، بهیار،  فیزیولوژیست و کادر حفاظت امنیتی باشد. هرکدام از این افراد مانند قطعات یک پازل، کار یکدیگر را تکمیل می‌کنند‌. همچنین این پرسنل باعث ایجاد قوت قلب در سالمندان می‌شود. 

  • داشتن پزشک و روانپزشک

سالمندان ممکن است دارای مشکلات تنفسی، گوارشی، قلبی یا مشکلات روحی روانی باشند. مطمعناً انتقال سالمندان برای رفتن به مطب پزشک به‌دلیل محدودیت حرکتی و ناتوانی آن‌ها سخت و زمان‌بر است. پس بهتر است یک پزشک معتمد در خانه سالمندان حضور همیشگی داشته باشد. در خانه سالمندان فرزانگان تهران، پزشک و پرسنلی با رفتاری محترمانه و شاد باعث تقویت بنیه روحی سالمندان شده و محیطی فرح‌بخش را برای آن‌ها به‌وجود می‌آورند. در این مکان ساعت‌هایی را به ورزش، میل کردن غذا به‌صورت دسته‌ جمعی، بازی‌های فکری، قدم زدن در فضای سبز اختصاص داده می‌شود و علاوه‌بر سلامت جسم، سلامت روان سالمند نیز ارتقا می‌یابد. 

  • ساعت بازدید بالا در خانه سالمندان فرزانگان 

اولویت خانه سالمندان فرزانگان ایجاد محیطی شبیه به خانه و خانواده برای سالمندان است تا از بروز بیماری‌های افسردگی و زوال عقل جلوگیری کند. در این مکان، می‌توان در هر زمانی با سالمند ملاقات کرد و به‌جز ساعات خواب و استراحت محدودیتی برای ملاقات وجود ندارد. این مرکز دارای ۳ خانه ویلایی است که اتاق‌های آن یک، دو و سه تخته هستند. 

  • برقراری فضای بازی و تفریح برای سالمندان

خوشبختانه خانه سالمندان فرزانگان، یک آسایشگاه نیست! این مکان مانند یک خانه بسیار مفرح و شادی‌آور است‌. اکثر سالمندان در این خانه دارای روابطی دوستانه هستند، بازی‌های فکری می‌کنند و مانند یک خانواده با یکدیگر غذا میل می‌کنند. بازی‌های فکری و جسمی که در این مکان انجام می‌شود، مطابق با روحیات سالمندان و توانایی‌های آن‌هاست. این موضوع باعث پیشگیری از بیماری‌های روانی مانند افسردگی یا زوال عقل می‌شود. 

  • محول کردن برخی وظایف به سالمندان توانا

در این مرکز سالمندان برای افزایش نشاط و توانبخشی سالمندان در صورت تمایل برخی از وظایف مانند آبیاری گلدان‌ها، رساندن روزنامه یا کتاب و کارهای کوچک ساده برعهده سالمندان انجام می‌شود. این موضوع باعث افزایش اعتماد به‌نفس سالمندان و ایجاد احساس مفید بودن برای آن‌ها می‌شود. 

چگونه یک خانه سالمندان خوب پیدا کنیم؟

چگونه یک خانه سالمندان خوب پیدا کنیم؟

با توجه به ویژگی‌هایی که در این مقاله ذکر شده، بهتر است با جست و جو کردن اینترنتی و مشاهده خدمات آن‌ها پیدا کرد‌. البته بازدید حضوری از مکان نیز ضروری است. اگر به‌دنبال مرکزی معتبر، مطمئن، با امنیت بالا و فضای دوستانه هستید ما خانه سالمندان فرزانگان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مرکز خدمات متفاوتی با خانه‌های سالمندان اجرا می‌شود که باعث بازگشت روحیه و سلامت جسمی سالمندان می‌شود. 

سخن پایانی

خانه سالمندان مکانی است که سالمند باید همه نیازهای روحی و جسمی خود را در آنجا پیدا کند. این مکان باید زندگی آن‌ها را از حالت خسته‌کننده به حالت نشاط‌آور تبدیل کند. برخورد محترمانه پرسنل، وجود فضای سبز و اتاق‌های دلباز می‌تواند نقش مهمی در افزایش روحیه سالمندان داشته باشد. خانه سالمندان فرزانگان دارای سه ساختمان است که در محیطی سرسبز در شهرک غرب تهران واقع است. این فضا به‌دلیل هوای پاک، ۲۴ سال سابقه، وجود پرسنل صبور و شاد و البته فضای داخلی بهداشتی مورد تایید بسیاری از افراد قرار گرفته است‌. 
راه‌های ارتباطی 
•    آدرس: شهرک غرب، فاز ۵، خیابان سیمای ایران، روبه‌روی بیمارستان لاله، خیابان پنجم، گذر بهمن، پلاک
•    تلفن:  ۰۲۱-۸۸۰۸۰۳۰۴ ۰۲۱-۸۸۰۹۷۷۷۹

 ۰۹۱۲۲۱۴۰۸۵۶

•    آیدی اینستاگرام: farzanegan_nursing_home@