بی اختیاری ادرار، مشکل شرم‌ساز کننده‌ای است که در بین خانم‌ها و آقایان وجود دارد، اما به‌دلایل فیزیولوژیکی در مردان بیش‌تر از زنان مشهود است. هرچند که احتمال این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ اما بروز آن در سنین جوانی نیز دیده قابل مشاهده است. راهکارهای درمانی فراوانی برای این موضوع وجود دارد که در انواع مختلفی چون خانگی، تهاجمی یا دارویی دسته‌بندی می‌شوند. در کلینیک دکتر مریم تراب پرهیز این اقدامات با پیشرفته‌ترین متدها قابل انجام‌ هستند. 

بی اختیاری ادراری چیست؟

بی اختیاری ادرار یعنی خروج غیر ارادی ادرار از میزراه که به‌دلیل افزایش فشار داخل مثانه رخ می‌دهد. در برخی افراد بی‌اختیاری با واکنش عطسه و سرفه اتفاق می‌افتد، درصورتی که در برخی حالت عادی یا خواب نیز احتمال رخ دادن آن وجود دارد. این موضوع کیفیت زندگی را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث شرمساری می‌شود. این موضوع ممکن است گذرا یا مزمن باشد. معمولاً بسیاری از افرادی که دچار بی اختیاری هستند، عضلات کف لگن ضعیفی دارند و این موضوع اجابت مزاج آن‌ها را نیز نامنظم می‌کند. بی اختیاری ادرار در آقایان خود به سه نوع تقسیم می‌شود که به آن‌ها می‌پردازیم:
1.    بی‌اختیاری استرسی: در این نوع بی‌اختیاری فرد طی عطسه، سرفه یا خنده هیجانی دچار نشت ادرار می‌شود. 
2.    بی ‌ختیاری فوریتی: در این نوع بی‌اختیاری نیاز ناگهانی بسیار قوی برای خروج ادرار وجود دارد. این نوع، در اثر صدمه اعصاب مثانه در اثر سکته یا دیابت رخ می‌دهد. 
3.    بی‌اختیاری عملکردی: در این روش بیماری‌هایی مانند ام اس، پارکینسون یا سکته باعث ترومای مثانه و خروج ادرار از آن می‌شود.

عوامل زمینه ساز بی اختیاری ادرار در آقایان 

نمی‌توان گفت که بی اختیاری ادراری یک بیماری است؛ زیرا این حالت معمولاً نشانه‌ای است که در اثر برخی بیماری‌ها یا سبک زندگی روزمره اتفاق می‌افتد. علت بی اختیاری ادراری بسیار متنوع است و تنها پزشک می‌تواند با معاینه بالینی به تشخیص علت بپردازد. البته به‌طور کلی نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و غذاهای ملین با تحریک اعصاب مثانه می‌توانند بی‌اختیاری ادرار را افزایش دهند. بیماری‌هایی که ممکن است باعث افزایش احتمال بی‌ اختیاری شوند، عبارتند از:
•    یبوست 
•    عفونت‌های مجاری ادراری
•    سرطان یا هایپرپلازی پروستات
•    اختلالات عصبی
•    انسداد مجاری ادراری
•    دیابت
•    ژنتیک 

انواع بی اختیاری آقایان

یکی از دلایل اصلی بی‌اختیاری ادرار در آقایان مشکلات غده پروستات است. این غده بر سر راه خروج اسپرم و ادرار قرار گرفته و هرگونه کاهش یا افزایش سایز این غده خروج ادرار را با مشکل روبرو می‌کند. معمولاً نوع بی‌اختیاری آقایان از نوع سرریز یا فوریتی است که حجم قابل توجهی از ادرار به یکباره از مثانه خارج می‌شود. 

راه‌های کنترل و درمان بی اختیاری ادرار آقایان در کلینیک دکتر مریم تراب پرهیز

پزشک متخصص باید با معاینه بالینی بیمار، تشخیص دهد که علت بی اختیاری ادرار در مردان چیست؟ پزشک ابتدا روش‌های غیرتهاجمی و خانگی را برای درمان برمی‌گزیند و درصورت مفید واقع نبودن، اقدام به روش‌های دارویی یا تهاجمی می‌کند. دکتر مریم تراب پرهیز، متخصص اورولوژی و دارای سابقه بالایی در زمینه‌های زود انزالی، اختلالات پروستات و به‌ویژه بی اختیاری آقایان است. در کلینیک دکتر مریم تراب پرهیز، تمام اقدامات جدید در زمینه روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی با مشاوره‌هایی راهگشا انجام می‌شود و نتیجه کار، درمان دائمی بی اختیاری برای آقایان است. در ادامه به انواع روش‌های موثر در کنترل بی اختیاری آقایان می‌پردازیم:
•    تقویت عضلات کف لگن: این عضله نقش مهمی را در کنترل دفع مدفوع و ادرار دارد و تقویت آن با استفاده از حرکت کگُل، انجام می‌گیرد. 
•    تخلیه منظم ادرار: ساعت رفتن به توالت را منظم کنیم. 
•    کنترل مایعات و رژیم غذایی: استفاده از الکل، آبجو، قهوه و چای زیاد باعث تحریک اعصاب مثانه و بی‌اختیاری می‌شود. این نوشیدنی‌ها را به‌طور موقت حذف کنید. 
•    تاخیر در تخلیه مثانه: در این روش با احتباس موقت ادرار، ماهیچه‌های آن تقویت می‌شوند و مقاومت بیشتری در زمینه نگهداری ادرار پیدا می‌کنند. بهتر است دفعات دفع ادرار خود را حتی الامکان کاهش دهید. 
•    دارو: درصورت نتیجه ندادن راهکارهای خانگی، تجویز دارو به‌وسیله پزشک انجام می‌شود. این داروها معمولاً با تاثیر بر اعصاب مثانه، آن‌ها را به حالت آرامش درمی آورند. 
•    جراحی: این روش به دو صورت انجام می‌شود که به آن می پردازیم:
•    اسفنکتر ادراری مصنوعی (عضله ادراری مصنوعی): در این روش یک دریچه یا اسفنکتر بر سر راه خروجی ادرار مردان گذاشته می‌شود. با فشار دادن این حلقه می‌توان زمان خروج ادرار را کنترل کرد. 
•    ایمپلنت‌های اسلینگ: استفاده از ایمپلنت در قسمت حجیم مثانه و جلوگیری از شُل شدن عضله مثانه.
•    تعلیق گردن مثانه: در این روش با برش شکم، مجرای ادرار و گردن مثانه با استفاده از ابزاری، حمایت می‌شود. این روش با بیهوشی یا بی‌حسی انجام می‌شود. 

سخن پایانی

برخلاف تصور عموم، بی اختیاری فقط در سنین بالا رخ نمی‌دهد و گاهی ممکن است گریبان‌گیر جوانان نیز باشد. این موضوع ارتباط مستقیمی با سبک زندگی، مصرف الکل، نوع شغل، سابقه جراحی، عفونت‌ ادراری و مشکلات پروستات در آقایان دارد. کلینیک دکتر مریم تراب پرهیز، یکی از مراکز معتبر ونک تهران است که به‌دلیل تجربه، تخصص و علم بالای کادر درمان آن بهترین روش را برای درمان بی‌اختیاری ادرار آقایان درنظر می‌گیرد. کلیه اقدامات لیزر و جراحی‌های سرپایی در شرایط بهداشتی و با تبحر خاصی به دست دکتر مریم تراب پرهیز انجام می‌شود. رضایت بیماران و نتیجه‌بخش بودن روش‌های درمانی در این مطب، نشان‌دهنده اعتبار و باکیفیت بودن این اقدام درمانی به‌شمار می‌رود. 
راه‌های ارتباطی:
آدرس:  ونک، خيابان گاندی جنوبی، نبش كوچه يكم، پلاک ۲۴
تلفن تماس:۰۲۱-۸۸۷۷۵۴۵۷

 ۰۹۱۲۶۸۹۷۸۹۷

آیدی اینستاگرام: drtorabparhiz