نشستن‌های طولانی مدت در محیط کار، عدم تحرک و زندگی ماشینی شده امروز، باعث شده توان ما برای انجام کارهای روزمره کاهش پیدا کند. حرکات ساده‌‌ای مانند بالا رفتن از پله‌ها، دویدن یا حمل کردن اشیا برای افراد به سخت‌ترین حرکات تبدیل شده‌اند. این موضوع بی‌شک به‌دلیل عدم پرورش ماهیچه‌هاست. فانکشنال فیتنس تمریناتی هستند که از الگوهای حرکتی روزمره انسان طراحی شده‌اند و با تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل کیفیت زندگی ما را ارتقا می‌بخشند. 

معرفی تمرینات فانکشنال فیتنس

معرفی تمرینات فانکشنال فیتنس

جالب است بدانید که منشا تمرینات فانکشنال فیتنس به فعالیت فیزیوتراپیست‌ها برمی‌گردد. در واقع فیزیوتراپ‌ها به بیمارانی که دچار آسیب حرکتی در اثر حادثه، جراحی یا سکته هستند کمک می‌کنند که فعالیت‌های روزمره را تقلید کنند. امروزه همین تمرینات با چالش‌ها و هیجانات بیشتر در انواع باشگاه‌های ورزشی انجام می‌گیرد‌. این تمرینات علاوه‌بر افزایش قدرت بدن، نقش افزایش استقامت را هم دارند و این موضوع برای حمل کردن اشیا سنگین، نوزاد و یا هر چیز دیگری به‌ مدت طولانی بسیار مفید است. 

اصول مورد نیاز برای  فانکشنال فیتنس

فانکشنال فیتنس،علاوه‌بر افزایش حجم ماهیچه‌ها در تلاش است تا پارامترهای دیگری را نیز ارتقا دهد. افزایش هماهنگی، تعادل، قدرت، دامنه حرکات و انجام حرکات بدون ورزش از جمله اصولی است که در هنگام انجام فانکشنال فیتنس باید رعایت شود. با پرورش این اصول، کارهای روزمره شما مانند راه رفتن، هل دادن، کشیدن، خم شدن، چرخش و پریدن بدون خستگی و با اعتماد به ‌نفس بیشتری انجام می‌شود.  

مزایای فانکشنال فیتنس در باشگاه جیم شارک

داشتن برنامه و رعایت اصول مناسب هر ورزش، باعث می‌شود که به اندامی ایده‌آل دسترسی پیدا کنید. ممکن است شما بتوانید حرکات فانکشنال فیتنس را در منزل انجام دهید، اما مطمعناً بازده این حرکات در باشگاه، زیر نظر مربی، تشویق‌ها و برنامه روزانه او فایده بیشتری خواهد داشت. باشگاه جیم شارک زنانه، مکانی لوکس در تهران است که ورزش فانکشنال فیتنس را به‌صورت اصولی و با بهره‌‌گیری از مربیان متبحر و مشوق اجرا می‌کند. 
این مکان دارای فضایی دلباز و بهداشتی با ارتفاع سقف ۶ متر، کمد ورزشکاران، تشک و تاتامی، دمبل، هالتر، کش TRX  و کلیه ابزار مناسب برای انجام هرچه بهتر  فانکشنال فیتنس است. با انجام  فانکشنال فیتنس در باشگاه جیم شارک، عملکرد شما در داخل و خارج باشگاه بهبود می‌یابد. مزایای  فانکشنال فیتنس عبارتند از:

  •  تناسب اندام و لاغری

موضوع افزایش استقامت بدن که یکی از اصلی‌ترین اهداف ورزش  فانکشنال فیتنس است، با افزایش سوخت و ساز بدن همراه است. انجام این حرکات باعث تبدیل تارهای ماهیچه‌‌ای تُند به کُند شده و چربی‌های اطراف آن‌ها را از بین می‌برد. این موضوع به‌دلیل ترکیب حرکات هوازی، استقامتی و کششی با یکدیگر است.

  • کاهش دردهای مفصلی

تمرینات فانکشنال فیتنس، از حرکات اصلاحی برگرفته شده است. اگر این تمرینات اصولی، به‌اندازه و متناسب با جثه بدن انجام شود دردهایی که در مفصل زانو، آرنج و گردن وجود دارد را از بین می‌برد. همچنین این ورزش از بروز ییماری‌هایی مانند روماتیسم و تخریب مفصل که در بزرگسالی اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند.

  • افزایش توانمندی بدن برای انجام کارهای روزمره

هدف از تمرینات فانکشنال داشتن بدنی عضله‌ای و بدون ظرافت برای خانم‌ها نیست. بلکه این ورزش با تقویت عضلات و رفع تنبلی آن‌ها سعی در بهبود حرکات و حالات می‌کند. دقت داشته باشید که انجام کلیه این تمرینات باید در مقابل آینه باشد تا خطاهای عملکردی شما مشخص‌تر باشد. مربی خوب می‌تواند مانع از چرخش‌های ناگهانی ستون مهره، لگن یا گردن شود و نحوه صحیح انجام حرکات را به‌دقت به شما بیاموزد. 

  • پرورش عضلات

در تمرینات  فانکشنال فیتنس، ماهیچه‌ها با تحمل فشارها روبرو می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود سلول‌های ماهیچه پروتئین بیشتری جذب کرده و استحکام بیشتری داشته باشند. البته انتظار نداشته باشید که با چند بار شرکت در کلاس‌های فانکشنال فیتنس ماهیچه‌های خوش فرمی داشته باشید. این کار زمان‌بر است و به عملکرد و پشتکار شما در انجام تمرینات بستگی دارد. 

  • اصلاح آسیب دیدگی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای انجام ورزش فانکشنال عدم محدودیت برای افراد دارای آسیب دیدگی است. این ورزش علاوه‌بر اینکه باعث رفع علائم آسیب دیدگی می‌شود، به‌دلیل تقویت مفاصل مانع از آسیب دیدگی مجدد نیز خواهد شد. این ورزش با کمک با افزایش تعادل و اصلاح نگرش بدنی باعث اصلاح آسیب دیدگی بدنی می‌شود. 

بدنسازی بهتر است یا  فانکشنال فیتنس؟

شاید این سوال شما هم باشد که کدام یک از ورزش‌ها برای من مناسب است؟ برای مقایسه بدنسازی با فانکشنال فیتنس باید بگوییم که به‌دلیل تمرینات هوازی و استقامتی که در  فانکشنال فیتنس وجود دارد، این ورزش برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند مناسب‌تر است و کالری‌سوزی بیشتری دارد. در  فانکشنال فیتنس هدف اصلی تقویت اندام‌های عملکردی مانند دست، پا، گردن و کمر برای انجام حرکات روزمره کارآمد است. به‌طور کلی بدنسازی باعث افزایش عضلات و حجم آن‌ها می‌شود، درحالی که فانکشنال فیتنس روی تعادل، استقامت و هماهنگی اجزای بدن تکیه دارد. 

فواید ورزش فانکشنال برای بدن 

این تمرینات علاوه‌بر افزایش تعادل و هماهنگی در بدن، روی ارگان‌های حیاتی بدن مانند قلب، کبد، کلیه تاثیر گذاشته و آن‌ها را بهبود می‌بخشد. فواید این ورزش برای بدن عبارت است از:
•    افزایش زنش قلب و جلوگیری از ایجاد لخته در خون
•    افزایش ظرفیت هوایی ریه‌ها
•    افزایش هورمون‌های خوشحالی مانند اکسی توسین
•    تقویت تاندون‌ها و افزایش انعطاف پذیری
•    افزایش قدرت و استحکام ماهیچه‌ها 

اصول مورد نیاز برای  فانکشنال فیتنس

سخن پایانی

امروزه ورزش‌هایی به‌صورت ترکیب قدرت و استقامت مانند  فانکشنال فیتنس، یوگا و پیلاتس وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها کیفیت زندگی را بالا برد. در این میان ورزش فانکشنال فیتنس با الهام از کارهای روزمره مانند راه رفتن، خم شدن، هل دادن و کشیدن طراحی شده‌اند. در باشگاه ورزشی جیم شارک، کلیه وسایل و تجهیزات لازم برای انجام ورزش فانکشنال فیتنس با بهترین برند وجود دارد. علاوه‌بر این مربیانی با تجربه ور جیمی شارک وجود دارد که می‌توانند با دادن برنامه و توجه به نحوه انجام حرکات شما، نقش مهمی در یادگیری شما داشته باشند. 
راه‌های ارتباطی: 
•    آدرس: شمس آباد، ریحانی جنوبی، میدان بهشتی، خیابان ولی زاده، پلاک ۲۸/۱
•    تلفن تماس: ۰۲۱-۲۶۳۱۳۶۸۲
•    آیدی اینستاگرام: gymshaark2