زمانی که از دندان درد حرفی به میان می‌آید، اکثر افراد خاطرات رنج‌آور خود را به یاد می‌آورند. درد‌هایی که در بیشتر مواقع مربوط به ریشه دندان هستند که اگر در زمان مناسب به درمان آن بی‌توجهی شود، آسیب‌های شدید‌تری همراه با درد‌های غیرقابل تحمل را به‌دنبال خواهد داشت که ممکن است در انجام کار‌های معمول زندگی اختلال به‌وجود ‌آورد. امروزه با پیشرفت علم، به‌جای کشیدن دندان، ریشه آن را درمان می‌کنند که از میزان موفقیت بالایی نسبت به روش‌های مشابه خود برخوردار است.

علائم درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان روشی موثر

دندان از دو بخش بسیار مهم تشکیل شده که یکی از آن‌ها تاج دندان نام داشته که به قسمت سفید رنگ دندان گفته می‌شود و دیگری ریشه دندان بوده که به استخوان فک متصل است. ریشه دندان یک فضای توخالی دارد که جایگاه عروق خونی، عروق عصبی و سلول‌های پالپ نرم محسوب می‌شود. در حقیقت تنها قسمت زنده دندان، پالپ نرم است که بروز پوسیدگی و عفونت در آن می‌تواند خطرناک باشد. به عمل درمان روت کانال به اصطلاح درمان ریشه دندان گفته می‌شود.

علائم درمان ریشه دندان

در صورتی که پالپ به علل متعددی مانند پوسیدگی عمیق و شکستگی دندان دچار آسیب و تورم شده باشد، نیاز به درمان روت کانال یا ریشه دندان خواهد بود. در اغلب اوقات دندان دچار آسیب شدیدی می‌شود که در ظاهر معلوم قابل مشاهده نخواهد بود؛ اما به پالپ دندان صدمه رسانده که در صورت عدم درمان، می‌تواند درد‌های شدید و آبسه‌های دهانی را برای افراد ایجاد کند. به گفته متخصص نازنین نوربخش علائم زیر می‌توانند نشانه‌ای از پوسیدگی و عفونت ریشه دندان محسوب شوند:
•    ایجاد جوش‌های چرکی روی لثه
•    ترک‌خوردگی دندان
•    التهاب و حساس بودن لثه
•    تیره و کدر شدن دندان
•    درد‌های پیوسته، به‌خصوص درد شبانه
•    درد‌های ناشی از مصرف غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم
•    ایجاد آبسه وتورم 

البته گاهی اوقات ممکن است که این علائم ظاهر نشوند؛ در این صورت نیاز به عکسبرداری و رادیوگرافی خواهد بود.

مراحل درمان ریشه دندان 

در ابتدا و قبل از شروع مراحل نخست درمان ریشه، دندانپزشک با بررسی دندان پوسیده، مشاهده عکس گرفته شده از دندان و محل آسیب‌دیده، منشا درد را تعیین کرده و میزان عفونت را مشخص می‌کند. 

  • دسترسی به کانال ریشه و خارج کردن پالپ

مرحله اول با تزریق بی‌حسی موضعی شروع می‌شود؛ با این کار بیمار دردی را احساس نخواهد کرد. سپس درون کانال ریشه را خالی کرده و یک سوراخ کوچک برای دسترسی به پالپ و ریشه دندان ایجاد می‌کنند. در نهایت با ابزاری کوچک بخش‌های مرده یا مغز دندان بیمار را خارج می‌نمایند.

  • پاکسازی و پر کردن ریشه کانال

دندا‌نپزشک بخش‌هایی که تخلیه کرده را باید با محلول ویژه‌ای شست‌وشو دهد و این کار را تا جایی ادامه خواهد داد که احساس کند ریشه دندان ضدعفونی شده است. سپس با استفاده از مواد پرکننده مخصوصی سوراخ ایجاد شده را مهر‌وموم می‌نماید. 

  • افزودن تاج دندان

دندان بدون پالپ باید از رباط متصل‌کننده دندان به استخوان استفاده کند. این منبع  می‌تواند کافی باشد؛ اما با گذشت زمان دندان آسیب‌پذیر‌‌تر می‌شود. بنابراین با یک تاج یا پرکننده دندان باید از آن محافظت کرد. درمان ریشه دندان معمولاً در یک جلسه به اتمام می‌رسد؛ اما چانچه وضعیت بیمار وخیم باشد، احتمالاً برای دو یا سه جلسه نیز ادامه خواهد داشت.

پیشگیری های بعد از درمان ریشه

مراقبت‌های بعد از درمان نیز به اندازه درمان ریشه دندان، اهمیت بسیاری دارند. چنانچه این مراقبت‌ها را انجام دهید به بهبودی هرچه سریع‌تر دندان و لثه خود کمک خواهید کرد. نکاتی که در مراقبت‌های بعد از درمان باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید شامل موارد زیر می‌شوند:
•    غذا و میوه‌های سفت را مصرف نکنید.
•    دارو‌هایی که پزشک برای بعد از درمان تجویز کرده را به‌طور منظم مصرف نمایید.
•    تا جای ممکن از نخ دندان استفاده نکنید.
دندانپزشک نازنین نور‌بخش به شما توصیه می‌کند تا حدامکان این مراقبت‌ها را به نحو صحیح انجام دهید؛ زیرا به بهبودی دندان‌های خود کمک کرده و دیگر نیازی به درمان مجدد ریشه‌های دندان خود نخواهید داشت.

درمان ریشه مجدد در چه مواقعی انجام می شود؟

در موارد محدودی ممکن است به سبب عوامل گوناگونی چون عدم تخلیه کامل ریشه دندان و ایجاد عفونت در کانال، نیاز به درمان مجدد وجود داشته باشد. باید توجه کرد که درمان مجدد ریشه دندان به مراتب دشوار‌‌تر بوده و در مواردی جراحی اپیکو نیاز می‌شود. برای این‌که در چنین شرایطی نیاز به درمان مجدد نداشته باشید می‌بایست به دلایل درمان مجدد اهمیت بدهید که عبارتند از:
•    ایجاد پوسیدگی در دندان درمان شده
•    عدم بهبودی ریشه و کانال آن پس از انجام درمان ریشه در مرحله اول
•    ایجاد عفونت جانبی
•    عدم انجام تخلیه پالپ و پاکسازی کامل ریشه دندان
هر کدام از این موارد ممکن است بنابر علل مختلفی از جمله ایجاد پوسیدگی در دندان درمان شده به‌دلیل اشتباهات انسانی در مراحل اولیه به‌وجود آیند. عدم تشخیص بعضی از کانال‌های ریشه به‌دلیل شکل پیچیده‌ای که دارند سبب می‌گردد متخصص از عصب آن بخش غافل شود. برای تشخیص این موارد دندانپزشک عکسبرداری را توصیه می‌کند تا از باقیمانده موارد مشکل‌ساز اطلاع یابد.

روش های جایگزین دکتر نازنین نوربخش برای درمان ریشه دندان

روش دیگر برای درمان ریشه دندان، کشیدن آن است. در این صورت جای خالی دندان با یک ایمپلنت یا دندان مصنوعی جاگزین می‌شود تا به‌راحتی بتوانید عمل جویدن را انجام دهید. مزیت دیگر ایمپلنت جلوگیری از تغییر فرم دندان‌های اطراف است. این روش نه‌تنها هزینه بسیاری را دربرداشته، بلکه نیازمند وقت بیشتری برای درمان و هماهنگ شدن با دندان‌های مجاور و بافت پیونددهنده نیز خواهد بود.

درمان ریشه مجدد در چه مواقعی انجام می شود؟

سخن پایانی

درمان ریشه دندان یک شیوه موفق، مقرونبه‌صرفه و بدون درد است. روشی که افراد با خیالی آسوده و بدون فکر کردن به هزینه، درد و ماندگاری دندان خود می‌توانند برای انجام آن اقدام نمایند. کلینیک دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش این اطمینان را به شما می‌دهد که درمان ریشه دندان شما با موفقیت و دوام بالا انجام می‌گیرد. علاوه‌بر این خدمات‌ دیگری نظیر لمینت، کامپوزیت، انواع پروتز‌های دندانی، ارتودنسی و... نیز در این مرکز ارائه می‌گردند. شما می‌توانید به‌صورت اقساطی نیز هزینه برآورده شده برای درمان خود را پرداخت کنید. ساکنین سراسر تهران می‌توانند با معراجعه حضوری یا به‌صورت تلفنی از مشاوره‌های لازم برخوردار شده و زمانی را برای خود رزرو نمایند تا صاحب یک لبخند تماشایی و بی‌نظیر شوند.
شماره تماس:۰۹۱۲۲۰۳۹۷۷۴
آدرس: تهران، خیابان فرشته، پلاک 28، ساختمان رودیوم
اینستاگرام: dr.n.noorbakhsh