کامپوزیت ونیر که با نام لمینت دندان نیز شناخته شده است، یک نوع روکش دندان بوده که با اشعه روی دندان چسبانده می‌شود. از این روش برای حل و درمان برخی مشکلات دندان اعم از زردی دندان، شکل نامناسب و شکستگی استفاده می‌شود. آیا می‌خواهید لبخندی زیبا داشته باشید؟ اگر می‌خواهید تجربه کامپوزیتی با دوام بالا داشته باشید، با ما همراه باشید. 

دندانپزشکی دکتر وحید دهقان

کامپوزیت ونیر چیست؟

یکی از روش‌های زیبایی دندان، کامپوزیت ونیر است که در این روش پوسته نازکی از یک نوع رزین کامپوزیتی برروی دندان‌ها قرار داده می‌شود. از کامپوزیت ونیر برای پوشاندن انواع عیب دندان با توجه به شکل و رنگ دندان استفاده می‌شود. در واقع کامپوزیت ونیر یک نوع روکش دندان است که دندانپزشک رنگ و شکل آن‌ را با توجه به دندان‌های شما انتخاب و اجرا می‌کند. لایه‌ای از کامپوزیت روی دندان چسبانده می‌شود و دندانپزشک با استفاده از پالیش، فرم مناسب دندان را با ظرافت ایجاد می‌کند.

انواع کامپوزیت ونیر

در حالت کلی کامپوزیت ونیر به 4 حالت تقسیم‌بندی می‌شود که انواع آن شامل موارد زیر است:
کامپوزیت ماکروفیل: این نوع کامپوزیت از روش‌های قدیمی محسوب می‌شود. روکش کامپوزیت ماکروفیل دارای ذرات 10 الی 50 میکرومتری است که به‌همین دلیل این نوع از استحکام بالایی برخوردار است ولی انجام آن و پولیش کمی دشوارتر از سایر روش‌ها است.
کامپوزیت میکروفیل: این روش یکی از انواع کامپوزیت ونیر است که ذرات آن کوچکتر از 100 نانومتر است و این دلیل سبب شده است استحکام آن کاهش پیدا کند. این روش از دوام کمتر برخوردار است ولی در عین حال پولیش کردن آن راحت‌تر است.
کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید، نانوهیبرید: این نوع کامپوزیت که از زیرمجموعه‌های کامپوزیت ونیر است در واقع روشی بین کامپوزیت ماکروفیل و میکروفیل محسوب می‌شود. این نوع کامپوزیت استحکام بالا و دوام بسیاری دارد.
نانو کامپوزیت: یکی از جدید‌ترین روش کامپوزیت ونیر، نانو کامپوزیت است که دارای ذرات 20 نانومتری است. نانو کامپوزیت دوام بسیار بالایی نسبت به سایر کامپوزیت‌ها دارد و از استحکام بالایی برخوردار است. این روش قابلیت پولیش بی‌نظیری را دارد.

دلایل استفاده از کامپوزیت ونیر

برای موارد زیر شما می‌توانید روش کامپوزیت ونیر را برای حل مشکل دندان‌هایتان انتخاب کنید:
•    درست کردن و پوشاندن دندان‌های شکسته
•    طبیعی‌سازی شکل برخی از دندان‌ها با ظاهر و شکلی غیرطبیعی
•    تراز کردن دندان‌های بالا و پایین
•    روکش دندان و حل شکستگی تاج دندان
•    ایجاد روکش پل دندان
•    دندان‌هایی که لکه دائمی دارند یا فرسوده شدند
•    به هم ریختگی دندان‌ها

زمان تولید و نصب ونیر کامپوزیت روی دندان

زمان ساخت ونیر کامپوزیت‌ها نسبت به ونیرهای چینی کم‌تر است. نصب این نوع روکش بسیار سریع انجام می‌شود و اغلب کامپوزیت ونیر به عنوان روکش یک روزه شناخته شده است. زمان نصب این نوع روکش در مدت زمانی کوتاه و طی یک جلسه قابل اجرا است. بعد از تولید ونیر، مرحله چسباندن آن روی دندان توسط دندانپزشک اجرا می‌شود. ونیرهای کامپوزیت در آزمایشگاه دندانپزشکی تولید می‌شود و نصب آن توسط اشعه روی دندان انجام می‌گیرد.

نحوه نصب کامپوزیت ونیر

نصب کامپوزیت طی مراحلی صورت می‌گیرد که این مراحل شامل:
•    تمیزکردن دندان‌ها برای از بین بردن پلاک و جرم روی دندان
•    خشک کردن دندان برای اطمینان از عدم وجود بزاق و یا رطوبت
•    متخلخل کردن سطح دندان برای چسباندن لایه و مواد کامپوزیت
•    استفاده از مواد باندینگ و چسباندن مواد کامپوزیت ونیر روی دندان
•    پولیش لایه کامپوزیت 

طول عمر کامپوزیت ونیر

ماندگاری کامپوزیت ونیر بر اساس مراقبت‌های فرد است؛ یعنی اگر مراقبت‌ها به خوبی انجام شود این کامپوزیت تا 5 سال ماندگاری دارد. البته در برخی مواقع کامپوزیت ونیر تا 10 سال هم دوام داشته است اما ممکن است مشکلاتی مانند لپ پریدگی و یا شکستگی کامپوزیت‌ها رخ دهد که در این مواقع باید ترمیم انجام گیرد. طول عمر کامپوزیت به عواملی مانند عادت غذایی و بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. در هنگام آسیب دیدن ونیر کامپوزیت خود نگران نباشید زیرا به راحتی ترمیم می‌شوند ولی در صورت شکستگی و آسیب جدی به کامپوزیت عمر آن اتمام یافته و باید روکش کامپوزیت ونیر جدیدی برای دندان‌هایتان انجام شود.

سنین مناسب برای کامپوزیت ونیر

در سنین پایین کامپوزیت ونیر پیشنهاد نمی‌شود زیرا در این سنین به دلیل رشد و تغییر دندان و فک ممکن است بعد از نصب، ظاهر کامپوزیت‌ها تغییر کند. کامپوزیت ونیر بهتر است در سنین 18 به بالا انجام ‌شود.

سنین مناسب برای کامپوزیت ونیر

سخن پایانی

کانپوزیت ونیر روشی برای داشتن لبخندی زیباست که برای پوشاندن برخی عیوب دندان از این روش استفاده می‌شود. در حالت کلی کامپوزیت ونیر یک روکشی است که با لایه‌ای نازک بر روی دندان شما توسط دندانپزشک چسبانده می‌شود و عیب‌هایی مانند شکستگی، لب پر شدن و یا ترک خوردن دندان را می‌پوشاند. در واقع کامپوزیت ونیر یک نوع روش درمانی برای ظاهر دندان محسوب می‌شود. برای انجام کلیه خدمات زیبایی و درمانی دندان می‌توانید به  دندانپزشکی دکتر وحید دهقان از طریق راه‌های زیر مراجعه کنید:
•    نشانی: تهران، نازی آباد، خیابان شهید بابائی، جنب پاساژ کویتی‌ها، پلاک161
•    شماره تماس:

 ۰۲۱-۷۹۶۵۸۰۰۰ ۰۲۱-۹۱۰۰۳۹۹۹

 ۰۹۳۹۷۵۹۰۷۸۲


•    آدرس اینستاگرام: drdehghan_implant