فرزندتان لباس پوشیده و مرتب با کوله پشتی بر پشت مشتاق دیدن معلم جدیدش است، همه چیز برای رفتن به مدرسه آماده است. سوال این است: آیا شما هم آماده هستید؟ هیچ تعجبی ندارد اگر كمی عصبی باشید. معلم بعد از شما، تنها فردی است كه به اندازه شما با فرزندتان وقت میگذراند، بنابراین شما میخواهید یك رابطه مثبت با او داشته باشید. 5 نكته اصلی وجود دارد كه باعث محكم شدن پیوند شما و معلم می‌شود.

تعهد:

مشخص است كه مشاركت شما در تحصیل فرزندتان، هر قدر كم، معجزه میكند. كودكانی كه والدین‌شان در امور تحصیلی به آنها كمك میكنند به طور كلی كمتر در كلاس دچار مشكل میشوند. علاوه بر این مشاركت در امور تحصیلی فرزندان نشان میدهد كه شما از نقش تربیتی معلم در مدرسه حمایت میكنید.

كمك و مشاركت تا چه حدی باید باشد؟ اولین و مهم‌ترین نكته این است كه مطمئن شوید فرزندتان انجام تكالیف مدرسه را در اولویت قرار داده است (پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی یا بیرون رفتن با دوستانش(.

معلم و انجام تكالیف مدرسه را اولین عامل برای داشتن یك دوره تحصیلی موفق میدانند. علاوه بر این هرگز دعوت مربیان مدرسه را نادیده نگیرید. والدین معمولا این گردهماییها را كسل‌كننده میدانند اما این نكته را در نظر داشته باشید كه با شركت در این جلسات نیاز‌های فرزندتان را میشناسید و از امكانات مدرسه آگاه میشوید. توصیه ما به شما این است حتما در جلسات اولیا و مربیان شركت كنید.

اعتماد:

معلم‌ها عمیقا سپاسگزار والدینی هستند كه به نظرات و پیشنهادات آنها گوش میدهند و به معلم، مخصوصا در مواقع ضروری، به چشم یك متخصص نگاه میكنند. شما نمیخواهید باور كنید كه فرزندتان از روی قصد همكلاسی خود را هل داده اما اگر حقیقتا این اتفاق افتاده باشد چه؟ شهادت معلم‌ها و تقابل اجتماعی آنها نكته‌ای است كه والدین اغلب نمیبینند. اگر معلم فرزندتان مطلب ناراحت‌كننده‌ای در مورد او به شما گفت، خونسردی خود را حفظ كنید. بیشتر والدین در این مواقع عكس‌العمل بدی از خود نشان میدهند؛ یا مدیر مدرسه را خبر میكنند یا سر و صدای زیادی در مدرسه به پا میكنند، در هر صورت قادر به كنترل عصبانیت خود نیستند.

معلم‌ها برای بهبود وضعیت فرزندتان با شما تماس میگیرند اما باخبر كردن مدیر مدرسه  رئیس  نشانه بی اعتمادی شما نسبت به معلم است.

توصیه ما به شما این است، از معلم به دلیل توجه به رفتارهای فرزندتان و ارتقای سطح شخصیتی او تشكر كنید. اگرچه سخت است باور كنید فرزند شما در مدرسه بیادب، درس‌نخوان و... است اما با به كارگیری توصیه‌های معلم به عنوان یك متخصص كمك بزرگی به بهبود وضعیت فرزندتان خواهید كرد و اعتماد معلم را هم جلب كرده‌اید.

ارتباط :

برخی والدین تصور میكنند توجه به وضعیت تحصیلی فرزندشان فقط امضای دفتر اولیا و مربیان یا برگه‌های امتحانی آنهاست اما ارتباط موثر با مدرسه چیز دیگری است. والدین باید در مورد سلامت، شادی و پیشرفت‌های فرزندانشان با معلم صحبت كنند. بسیاری از معلم‌ها با شنیدن اتفاقاتی كه در منزل افتاده، شوكه میشوند. اگر بیماری یا تنبیهی در منزل برای كودك پیش میآید حتما باید به اطلاع معلم برسد، شاید توجیهی باشد به رفتارهای اخیر كودك در مدرسه. البته منتظر نباشید تا اتفاق خاصی برای كودك شما بیفتد تا با مدرسه در ارتباط باشید، میتوانید معلم را از پیشرفت‌های مثبت فرزندتان مطلع كنید، مانند پیشرفت چشمگیر فرزندتان در یادگیری پیانو یا زبان انگلیسی یا خواندن كتاب. هر قدر كه شناخت معلم از فرزند شما  بیشتر باشد، بهتر است.

قدردانی:

بچه ها قادر نیستند به خوبی از زحمات معلم قدردانی كنند، این وظیفه مهم بر عهده والدین است. تدریس شغلی است كه نیاز به انرژی زیادی دارد، اما در اجتماع ارزش زیادی برای آن قائل نیستند. حتما نباید برای تشكر از معلم هدایای گرانقیمت بخرید، بلكه با فرستادن گل و حتی یك یادداشت تشكر هم میتوان این وظیفه را انجام داد.

احترام:

درخوا ست شماره یك معلم‌ها از والدین در قرن بیست و یكم این است: هنگامی كه به دنبال فرزندتان میآیید احوالپرسی كوتاهی هم با او داشته باشید.

30 ثانیه وقت و توجه كامل خود را به فردی بدهید كه چندین ساعت در روز را با فرزندتان سپری میكند.

حداكثر تا 48 ساعت بعد از دریافت برگه‌های رضایتنامه آنها را امضا كنید و با معلم درباره برنامه‌های تفریحی فرزندتان در مدرسه صحبت كنید، شاید فرزند شما فراموش كند نامه‌های معلم را به شما بدهد، بهتر است كیف او را هر روز چك كنید.