لیمنت سرامیکی راه‌حلی ایده‌آل برای بهبود طرح لبخند است. توسط این روش بدفرمی و رنگ تیره دندان‌ها برطرف شده و لبخندی جذاب‌تر خواهید داشت. در این روش از روکشی بسیار نازک برای برای پنهان کردن شکستگی و لکه‌های روی دندان استفاده می‌شود. درمورد تراش خوردن دندان اصلی حین انجام لمینت سرامیکی نیز باید گفت که در این روش دندان‌ها به مقدار ناچیزی تراش می‌خورند، ولی جلوه زیبایی که در نهایت ایجاد می‌کنند بسیار زیباتر از سایر روش‌ها است.

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی یا همان پرسلن ونیر توسط باند رزینی روی دندان‌های بد فرم و تیره رنگ چسبانده می‌شود. این ماده بسیار نازک بوده و رنگ آن به رنگ طبیعی دندان نزدیک است. لمینت سرامیکی در آزمایشگاه ساخته شده و سپس توسط دندانپزشک روی دندان نصب می‌شود. این ماده ضخامت نیم میلی‌متری دارد و با حداقل تراش روی دندان حاضر می‌شود. همچنین مقاومت بالای لمینت سرامیکی از دلایلی است که به محبوبیت آن می‌افزاید. 

تراش لمینت سرامیکی

پس از معاینه دندان‌ها توسط دندانپزشک میزان تراش دندان‌ها توسط او مشخص می‌شود. گاهی ممکن است اصلا نیازی به تراش وجود نداشته باشد، به هرحال این تشخیص به عهده دندانپزشک است. هرچه دندانپزشک از تجربه و مهارت بالایی برخوردار باشد به همان نسبت احتمال گرفتن نتیجه مناسب بالا می‌رود. دکتر مژگان صالح با تراش دادن دندان‌ها به میزان صحیح از آسیب‌زدن به آن‌ها جلوگیری کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه می‌دهد. برخی از کاربردهای لمینت سرامیکی عبارتنداز: 
•    اصلاح طرح لبخند
•    برطرف کردن کجی خفیف دندان
•    اطلاح بی‌نظمی خفیف دندان
•    ترمیم دندان‌های شکسته
•    رفع لکه و جرم
•    تغییر رنگ دندان (درصورت درخواست خود فرد)
•    رفع خط لثه ناهموار
•    اصلاح ناهنجاری در مینای دندان

مزایای لیمنت سرامیکی دکتر مژگان صالح

اگر فاصله دندان‌هایتان در برخی قسمت‌ها زیاد و در برخی قسمت‌‌ها کم است، توسط لمینت سرامیکی می‌توانید این بی‌نظمی را برطرف کنید. همچنین این روش برای رفع لکه‌های تیره روی دندان و برخی ناهنجاری‌های دیگر نیز توصیه می‌شود. پس از انجام لمنیت سرامیکی لبخندی زیباتر با دندان‌هایی منظم و جذاب خواهید داشت. همچنین این روش به‌دلیل همرنگ بودن لمینت با دندان طبیعی ظاهری طبیعی ایجاد می‌کند. 
مقاومت بالای لمینت سرامیکی هم باعث ماندگاری بالای آن می‌شود. درمورد تغییر رنگ آن هم نباید نگران باشید، زیرا موادی که هنگام ساخت آن استفاده شده از ثبات رنگ بالایی برخوردارند. علاوه‌بر اصلاح طرح لبخند این روش به درمان پوسیدگی دندان هم کمک می‌کند. نصب لمینت سرامیکی فرآیندی ساده است که می‌توان آن را همراه با ایمپلنت و ارتودنسی استفاده کرد.

مراحل لمینت سرامیکی

مراحل لمینت سرامیکی در مطب داندپزشک دکتر مژگان صالح به صورت زیر انجام می‌شود.
•    ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند و آن‌ها را از نظر وجود نیاز برای رفع برخی عیوب بررسی می‌کند. 
•    سپس دندان‌ها تراش داده می‌شوند. تشخیص میزان تراش بر عهده دندانپزشک است و گاهی لمینت سرامیکی را بدون تراش انجام می‌دهند.
•    سپس مرحله قالب‌گیری فرا می‌رسد. در این مرحله اندازه قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود و ممکن است ساخت آن ۲ الی ۳ هفته زمان ببرد. 
•    بعد از آن برای بررسی راحتی لمینت سرامیکی، ونیر پرسلن موقت را روی دندان نصب می‌کنند. اگر فرد با آن‌ها احساس راحتی کرد و مشکلی برای لثه‌ها ایجاد نشد، لمینت سرامیکی اصلی را می‌سازند. 
•    مرحله آخر نیز که حدود ۲ هفته پس از نصب لمینت سرامیکی موقت فرا می‌رسد. در این مرحله لمینت سرامیکی موقت را خارج کرده و پس از پاکسازی دندان‌ها با مواد مخصوص لمنیت سرامیکی اصلی را توسط باند رزینی به دندان متصل می‌‌کنند.
•     پس از نصب برای اطمینان از چسبیدن صحیح آن‌ها به دندان، دندامپزشک وضعیت دندان‌ها را چک می‌کند.

مراقبت‌های پس از لیمنت سرامیکی

به مدت چند روز پس از نصب لیمنت سرامیکی ممکن است نسبت به غذاهای گرم و سرد دچار حساسیت شوید که طبیعی است. این حساسیت را می‌توانید توسط خمیردندان ضدحساسیت رفع کنید. با رعایت مراقبت‌های توصیه شده توسط دندانپزشک می‌توانید طول عمر لمینت‌های سرامیکی را افزایش دهید. البته کیفیت نتیجه و ماندگاری آن به مهارت دندانپزشک نیز بستگی دارد. 
دکتر مژگان صالح با داشتن تخصص در این زمینه لمینت سرامیکی را با نهایت دقت و مهارت نصب می‌کند و تا سال‌های طولانی دوام خود را حفظ می‌کنند‌. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز به حفظ نتیجه کمک می‌کند. هرچه بیشتر به سلامت دندان‌های خود اهمیت دهید ظاهر زیبای لمینت سرامیکی به مدت ماندگاری بالاتری خواهد داشت. اجتناب از جویدن غذاهای سفت نیز در جلوگیری از شکستن لمنیت موثر است.

مراقبت‌های پس از لیمنت سرامیکی

لمینت سرامیکی برای چه افرادی مناسب نیست؟

با اینکه لمینت سرامیکی روشی موثر برای رفع برخی ایرادات دندان‌ها است، استفاده از آن برای برخی افراد توصیه نمی‌شود. زیرا برخی شرایط می‌تواند از گرفتن نتیجه مطلوب جلوگیری کرده و  با عوارضی همراه باشند. یکی از این عوامل نداشتن ضخامت مینای کافی است. افرادی که مینای دندان ضخیمی ندارند، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. مورد دوم افرادی هستند که دندان‌های خود را روی یکدیگر می‌سایند و یا دندان قروچه می‌کنند. همچنین افرادی که به رعایت بهداشت دهان و دندان خود بی‌توجهی می‌کنند هم نباید از این روش استفاده کنند. و در نهایت افرادی که دندان‌های آن‌ها به سمت لب متمایل است و افرادی که دندان‌هایی با شکل و ارتفاع ناکافی دارند، کاندید مناسبی برای لمینت سرامیکی محسوب نمی‌شوند.

سخن پایانی

امروزه روش‌های بسیاری برای رفع عیوب دندان‌های بدشکل وجود دارد؛ اما اگر به دنبال روشی آسان و بی‌ضرر هستید لمینت سرامیکی بهترین گزینه است. لمنیت سرامیکی را پس از تراش دادن دندان‌ها با باند رزینی روی دندان‌ها می‌چسبانند. از مزایای این روش می‌توان به همرنگ بودن آن با دندان اصلی، رفع بی‌نظمی‌های دندان، رفع خطه لثه ناهموار، رفع لکه و جرم و از همه مهم‌تر اصلاح طرح لبخند اشاره کرد. این روش برای افرادی که مینای دندان ضخیمی ندارند و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند توصیه نمی‌شود. دکتر مژگان صالح در زمینه نصب لیمینت سرامیکی مهارت بالایی داشته و بدون آسیب رساندن به دندان‌ها این روش درمانی را انجام می‌دهد.

 تقاطع شریعتی و میرداماد، ابتدای میرداماد، پلاک ۲، واحد ۸

 ۰۲۱-۲۶۶۴۲۱۰۴
 ۰۹۳۷۰۰۹۳۳۰۰

آیدی اینستاگرام: dr.mozhgan.saleh