کیست مویی در واقع یک عارضه ایست که از فولیکو‌ل مو ایجاد میگردد.منشا اصلی این کیست ها در واقع فولیکول  پایه است که باعث ایجاد ظاهری گرد و سفت در زیر پوست میشود.این تومورها حتی ممکن است تا چند سانتی متر قطر داشته باشند.  این کیست ها معمولا در ناحیه سر و گردن ایجاد میشوند . البته ممکن است در هر ناحیه دیگری نیز شاهد آنها باشیم. این کیست ها معمولا خوش خیم هستند و به ندرت ممکن است تبدیل به ضایعات بدخیم شوند.در ادامه با ما همراه باشید تا با کیست مویی و روش های درمان آن آشنا شوید. 

عوارض احتمالی پس از جراحی چیست؟ 

روش های درمان کیست مویی چیست؟ 

برای درمان این عارضه روشهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد: 
• جراحی خارج کردن کیست:یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای درمان کیست مویی جراحی آن است در این روش با برش پوست ،کیست را به طور کامل خارج میکنند. از این روش معمولا برای کیست های بزرگ و پیچیده استفاده میشود. 
• آسپیراسیون:در این روش جراح با سوزن محتویات کیست را خارج میکند. این روش موقتیست و برای کیست های کوچک و مقاوم به درمان استفاده میگردد. دقت کنید که در این روش امکان عود مجدد وجود دارد. 
• تزریق استروئید:اگر کیست شما کوچک یا معمولی است ممکن است جراح با تزریق استروئید اندازه ‌و تورم آن را کاهش دهد. 
• لیزردرمانی:این روش هم یک روش درمانی دیگر برای رفع کیست های کوچک و متوسط است که جراح با استفاده از لیزر سعی در رفع آنها میکند. احتمال عود مجدد در این روش کمتر است. 
به این نکته دقت کنید که انتخاب روش درمانی مناسب باید بر اساس سایز و شرایط کیست شما و با نظر پزشک انجام شود. 

هر آنچه درباره جراحی کیست مویی باید بدانید 

اگر قصد دارید برای برداشتن کیست مویی خود از روش جراحی استفاده کنید لازم است نکاتی را در این رابطه بدانید: 

زمان جراحی 

اگر کیست شما علائمی نداشته باشد ممکن است پزشک  زمان جراحی را به تعویق بیاندازد تا موقعیت بهتری پیش بیاید. اما اگر کیست شما علائمی مانند درد،تورم و عقونت دارد پزشک جراحی را در اسرع وقت انجام میدهد. 

روش جراحی 

برای انجام جراحی پزشک با یک برش کوچک کیست را به طول کامل برمیدارد. در برخی موارد ممکن است پزشک موارد کم تهاجم تر مانند تخلیه کیست با سوزن را انجام دهد. 

بازگشت کیست 

در برخی موارد احتمال بازگشت کیست مویی وجود دارد.این احتمال بیشتر در مواردی که کیست به طور کامل برداشته نمیشود اتفاق میافتد. در برخی موارد پزشک ممکن است برای جلوگیری از برگشت لایه های زیرین پوست را نیز بردارد و محل را بخیه بزند. 

پس از جراحی 

ممکن است پس از انجام جراحی  پوست بیمار دچار قرمزی،تورم و درد شود که این موارد طبیعی است. پزشک معمولا آنتی بیوتیک و مسکن و توصیه هایی برای مراقبت به شما تجویز مینماید. 

عوارض احتمالی پس از جراحی چیست؟ 

بعد از انجام جراحی کیست مویی ممکن است دچار برخی عوارض گردید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد: 
 
1. عفونت محل جراحی: محل برش ممکن است دچار عفونت شود که تورم،قرمزی و ترشح چرکی علایم آن است. پزشک برای جلوگیری از این مورد آنتی بیو‌تیک تجویز مینماید. 
2. خونریزی:در محل جراحی امکان خ‌ونریزی وجود دارد که در اکثر مواقع اگر خفیف باشد خودش برطرف میگردد.در موارد شدید ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. 
3. ترمیم بد زخم: در برخی موارد ممکن است زخم شما به خوبی ترمیم نشود و باعث ایجاد زخم باز و کندی بهبود  گردد. این موضوع بیشتر در افرادی بروز پیدا میکند که  مشکلاتی مانند دیابت یا مشکلات گردش خون دارند. 
4. در برخی افراد ممکن است به دلیل اختلال در روند ترمیم طبیعی اسکار، زخم برجسته یا غیر طبیعی گردد. این موضوع بیشتر در افرادی شکل میگیرد که مستعد به تشکیل اسکار غیر طبیعی هستند . 
دقت کنید برای انجام این جراحی لازم است پزشکی انتخاب کنید که تخصص و مهارت کافی داشته باشد و شما نیز مراقبت های بعد از جراحی را به خوبی انجام دهید تا دچار عوارض های پس از جراحی نگردید. 

مدت زمان بهبودی پس از جراحی معمولاً چقدر است؟ 

مدت زمان بهبودی پس از جراحی بسته به عوامل مختلفی دارد. اندازه و محل کیست تاثیر زیادی در زمان بهبود شما دارد.کیست های کوچک و قرارگیری در محل هایی که روند بهبود بیشتری دارند باعث درمان سریع تر میشوند. برعکس کیست هایی که بزرگتر هستند و در مناطقی مانند پشت سر قرار دارند که روند بهبودشان کند تر است مطمئنا زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند. 
انجام حراحی با روش های مختلف مانند لیزری یا اکسیژن تراپی بهبودی سریعتری دارند. جراحی های باز که نیاز به برش دارند طبعا نیازمند زمان بیشتری برای درمان هستند. 
 
همچنین مورد دیگری که در رابطه با زمان بهبودی شما رایطه مستقیم دارد شرایط سلامتی و مشکلات پزشکی زمینه ای  شماست.
معمولا افرادی که دارای بیماری هایی مانند دیابت یا مشکلات گردش خون هستند مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. 
 به صورت کلی برای بهبودی پس از جراحی کیست مویی در افراد سالم  و با کیست کوچک ۲تا ۴هفته و در موارد پیچیده تر ممکن است تا ۶هفته به طول بیانجامد.  

عوارض احتمالی پس از جراحی چیست؟ 

جراحی کیست مویی توسط دکتر حسین تاروردی زاده

اگر ساکن تهران هستید وبرای جراحی کیست مویی خود به دنبال یک پزشک متخصص با تجربه و مهارت کافی میگردید بهترین گزینه دکتر حسین تاروردی زاده است.  دقت داشته باشید که برای انجام این جراحی علاوه بر انجام مراقبت ها برای جلوگیری از عوارض و بازگشت دوباره کیست انتخاب پزشک متخصص امری ضروریست. 
 
برای ارتباط با مطب دکتر تاروردی زاده از راه های زیر اقدام نمایید: 
 
تقاطع شریعتی و میرداماد، ابتدای میرداماد، پلاک ۲، واحد ۸ مسیریابی  

 ۰۲۱-۲۶۶۴۲۱۰۴

 ۰۹۳۳۸۹۰۶۸۶۴